Boete voor een te hoog decibel geluid!

Hallo,

Ik ben helaas 2 weken terug tegen een controle aangelopen toen ik lekker aan het motoren was. Deze controle was in Slenaken in Limburg.

Ik reed op een R6 van een vriend van mij. Hij heeft een arrow uitlaat en hij maakt een niet al te hard geluid. Niet te hard betekent geen asociaal geluid.

Nou die agentjes dus het geluid gemeten, in totaal had ik 12 decibel teveel. Ik had geen idee wat zo'n boete kost, want ik hem me er niet in verdiept ofzo. Ik aan meneer agent gevraagd wat zo'n boete kost.

Het begint bij 180 euro! Ik schrok me helemaal wezenloos. Naja goed, ik moet nog van de officier van Justitie horen wat ik dadelijk moet betalen. Ik moest uitgaan van een bedrag tussen de 250 a 300 euro.

Dit gaat toch nergens meer over!! Ik vind het allemaal maar bezeikte boel en een beetje overdone..

Hebben jullie ook een soortgelijke controle gehad. Hoeveel decibel had je teveel en wat is de boete?
Mss ook wel leuk om ff erbij te vermelden hoeveel db je motor mag produceren en de gemeten Db. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn fireblade 92 Db mag maken bij 5500 toeren. Dit staat op het chassisplaatje vd motor.

1 Ding weet ik wel. Voor mij geen sportuitlaat meer en anders een db killertje erin.

Ben benieuwd naar jullie verhaal!

ze hebben hun doel bereikt dus _O-
:N
 
Jouw vervangingspijp heeft een E-keurmerk met de dB-killer gemonteerd en dan behoort het geluid dus binnen de norm van de typegoedkeuring te blijven. In Duitsland moet je het certificaat waaruit blijkt dat de pijp(en) voor jouw type motor geschikt is (zijn) ook bij je hebben (en uiteraard moet de dB-killer gemonteerd zijn). Als je dat certificaat gewoon bij je kenteken bewaart kan je jezelf in Nederland ook een lange discussie besparen.

De basis van deze regelgeving is dat het wegverkeer niet meer achtergrondlawaai produceert dan 80 dB en hoge tonen zijn inderdaad veel harder dan lage tonen, in de muziekindustrie heeft men voor het versterken van de lage frequenties gemiddeld wel 3x het vermogen nodig van wat gebruikt word voor de hoge frequenties.

Het grappige is dus, dat bij mijn demper een formulier zat, waarop stond vermeld, dat het ingeslagen E keur nummer voldoende is en dat er geen apart goedkeuringsformulier bij het kenteken bewaard hoeft te worden.
Het zou ook een dikke stapel papieren worden overigens, als je bij elk vervangingsonderdeel met E keur ook een papier moet hebben. Even denken, banden, remblokken, knippers, lampjes, uitlaat, oliefilter, luchtfilter, schokdemper, vorkveren en vast nog wat vergeten zaken.
 
Het grappige is dus, dat bij mijn demper een formulier zat, waarop stond vermeld, dat het ingeslagen E keur nummer voldoende is en dat er geen apart goedkeuringsformulier bij het kenteken bewaard hoeft te worden.
Het zou ook een dikke stapel papieren worden overigens, als je bij elk vervangingsonderdeel met E keur ook een papier moet hebben. Even denken, banden, remblokken, knippers, lampjes, uitlaat, oliefilter, luchtfilter, schokdemper, vorkveren en vast nog wat vergeten zaken.

Hmja, lijkt mij ook wat overdreven om een lading paperassen mee te nemen voor al die spullen. Als er twijfel is kunnen ze immers het geluid altijd nog meten.
 
Heb bij mijn nieuwe MIVV een homogolatiepasje gekregen, ongeveer zo groot als een bankpas. Zit dus standaard in mijn jas.

Moet ik alleen wel de killer er in duwen :+
 
Misschien komt die tijd nog wel eens dat je van alles inderdaad een keur moet kunnen aantonen of doen ze het net als bij auto's, gewoon ieder jaar in de vorm van een APK keuring om te kijken of alles wel volgens de regeltjes is....... Op dit moment kan je jezelf nog gewoon beperken tot waarop je gecontroleerd wordt maar kijk maar uit waar je om vraagt!!! Ik zei overigens niet dat je iets bij je moet hebben in Nederland, alleen dat je jezelf een hoop discussie en tijd kan besparen dus doe vooral lekker wat je zelf wilt, de fabrikanten kennen het probleem en zorgen tegenwoordig voor handige meeneem documentatie zoals dat pasje bij die MIVV's dus waarom zou je dat niet gebruiken?


Sommigen van ons gaan gewoon te ver, zelfs voor mij. Voor iedere liefhebber lopen er minstens 100 haters rond en als die allemaal gaan klagen worden er steeds meer dijkjes en leuke weggetjes voor ons afgesloten, gewoon omdat een kleine groep te ver gaat. Je ziet nu langzaam maar zeker ook hier in Nederland steeds meer prioriteit komen richting geluidscontrole en dat komt omdat het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking absoluut niet op een hoeveelheid takkeherrie van ons motorrijders zit te wachten hoe leuk jullie het dan ook vinden. Als wij het zelf niet binnen de perken kunnen of willen houden kun je er op zeker op wachten dat er een reactie gaat komen en die zal bijna altijd naar de andere kant doorschieten.

Kortom allemaal lekker door blijven gaan met die open pijpen en oordopjes om het zelf nog te kunnen harden, zitten we binnenkort lekker allemaal op een fluistermotorfiets!!
 
Laatst bewerkt:
Kortom allemaal lekker door blijven gaan met die open pijpen en oordopjes om het zelf nog te kunnen harden, zitten we binnenkort lekker allemaal op een fluistermotorfiets!!

Tja, ik snap wat je bedoelt.
Aan de andere kant: hoe lang zal het nog duren voor we allemaal op zo'n fluisterfiets rijden? Zo lang heeft de verbrandingsmotor niet meer te gaan......
 
Misschien komt die tijd nog wel eens dat je van alles inderdaad een keur moet kunnen aantonen of doen ze het net als bij auto's, gewoon ieder jaar in de vorm van een APK keuring om te kijken of alles wel volgens de regeltjes is....... Op dit moment kan je jezelf nog gewoon beperken tot waarop je gecontroleerd wordt maar kijk maar uit waar je om vraagt!!! Ik zei overigens niet dat je iets bij je moet hebben in Nederland, alleen dat je jezelf een hoop discussie en tijd kan besparen dus doe vooral lekker wat je zelf wilt, de fabrikanten kennen het probleem en zorgen tegenwoordig voor handige meeneem documentatie zoals dat pasje bij die MIVV's dus waarom zou je dat niet gebruiken?


Sommigen van ons gaan gewoon te ver, zelfs voor mij. Voor iedere liefhebber lopen er minstens 100 haters rond en als die allemaal gaan klagen worden er steeds meer dijkjes en leuke weggetjes voor ons afgesloten, gewoon omdat een kleine groep te ver gaat. Je ziet nu langzaam maar zeker ook hier in Nederland steeds meer prioriteit komen richting geluidscontrole en dat komt omdat het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking absoluut niet op een hoeveelheid takkeherrie van ons motorrijders zit te wachten hoe leuk jullie het dan ook vinden. Als wij het zelf niet binnen de perken kunnen of willen houden kun je er op zeker op wachten dat er een reactie gaat komen en die zal bijna altijd naar de andere kant doorschieten.

Kortom allemaal lekker door blijven gaan met die open pijpen en oordopjes om het zelf nog te kunnen harden, zitten we binnenkort lekker allemaal op een fluistermotorfiets!!


laten we het hopen van niet, want bij onze oosterburen moet elke verandering op de Fahrzeugbrief bijgeschreven worden. Geeft een hoop administratieve Rompslomp.
 
Tja, ik snap wat je bedoelt.
Aan de andere kant: hoe lang zal het nog duren voor we allemaal op zo'n fluisterfiets rijden? Zo lang heeft de verbrandingsmotor niet meer te gaan......


Ze laten de eerste fluisterauto's al weer lawaai maken, omdat die dingen zo stil zijn, dat je ze niet hoort aankomen. Het is gewoon eng als er een prius voorbij komt die alleen elektrisch rijd.

Straks moeten we allemaal een luidspreker monteren daaraan gekoppeld een mp3 speler met motor geluid. Zetten we die te hard, krijgen we daar weer een prent voor _O- _O- _O-
 
Ze laten de eerste fluisterauto's al weer lawaai maken, omdat die dingen zo stil zijn, dat je ze niet hoort aankomen. Het is gewoon eng als er een prius voorbij komt die alleen elektrisch rijd.
Straks moeten we allemaal een luidspreker monteren daaraan gekoppeld een mp3 speler met motor geluid. Zetten we die te hard, krijgen we daar weer een prent voor _O- _O- _O-

Tja, ook in de toekomst moet er geld binnenkomen...... :+
 
Waarschijnlijk heeft het een het ander gecompenseerd. Meer herrie door een koude motor maar die werd geabsorbeerd door de zachte ondergrond. Bij elke meting heb je te maken met meetonnauwkeurigheden van 1 tot 2 dB. Maar 12 dB is zo hoog, 16 x harder dan toegestaan, dat je dit niet alleen kan verklaren door een foute meting.

Misschien was de meter stuk, of was niet hij niet netjes gekalibreerd en / of geijkt. Je kan het ijk-rapport opvragen

Uit bovenstaande blijkt dat er al 2 dingen niet kloppen bij mijn meting..
- Namelijk dat mijn motor nog niet op bedrijfstemperatuur was
- en de omgeving, de meting is namelijk gedaan op zachte grond.

Als ik een bezwaar maak moet de de politie alle vragen kunnen beantwoorden. Als ze 1 vraag niet kunnen beargumenteren vervalt de boete..

En voor alle mensen die nog steeds denken dat de arrow een takke herrie maakt, ik zou zeggen kom luisteren en haal daar die 12 Db overschrijding maar mee uit..

Geloof me, die vind je niet..

Ik heb een Laser uitlaat onder me brommer en dat is een vergelijkbaar geluid..

En voor degene die me een jankerd vinden, het was een inleidend verhaal op mijn ervaring ;)
 
Laatst bewerkt:
Veel lawaai uit een motor dient geen enkel nut. Niet onlogisch dat ze daar strenge eisen aan stellen en hoge boetes voor overtreding geven. Take it or leave it.
Hooguit een beetje lullig dat jij opdraait voor de aanpassing van de motor van je vriend. Maar Arrows zijn duidelijk herkenbaar en worden meestal niet gemonteerd vanwege hun gefluister, dus je had 't kunnen weten.

Ik word een stuk minder over het hoofd gezien ik met een sebring met db killer rond rij, vergeleken met de standaarduitlaten op mijn vorige motor. Ik ben maar wat blij met het geluid.

Zonder Db-killer was het gewoon niet grappig meer. Dan waren al mijn huisgenoten wakker als ik hem 's ochtends aantrapte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan