Boete voor onverzekerde motor gekregen

humpty

Rookie
28 mrt 2013
26
0
In Juni 2014 ben ik naar Roemenie op mijn motor en daar heb ik de motor laten invoeren (ben zelfs Roemeen, dus geen probleem, motor stond op mijn naam). Bij het invoeren moest ik de kenteken platen inleveren bij politie. Toen ik de nieuwe kenteken platen met de Roemeense nummer heb gekregen, zei de politie agent dat met uitvoeren uit NL wordt het automatisch geregeld, en dat was bullshit, omdat ik moest het zelf doen, maar dat wist ik niet.

Dus daarna, verzekering gewoon gestopt. Ik heb nog steeds een adres in Amsterdam, dus ben niet geëmigreerd, en in augustus kreeg ik een boete van de CJI voor een onverzekerde voertuig, de motor stond nog steeds op mijn naam, maar ik had geen verzekering, dus ik moet nu 400E betalen.

Op hun website staat dat ik naar de rechter moet als ik niet eens met de boete ben. Een motor kan niet tegelijk in 2 landen geregisterd zijn, toch? Maar wat zijn mijn kansen dat de boete wordt geannuleerd? Tegenwoordig woon ik in het buitenland, ik zou naar NL moeten vliegen om voor de rechter te staan, op en neer vliegen iedere keer wordt ook een dure grap.

Is het wel waard om het te doen of niet?


Thanks.
 
Lever je bewijslast aan in een bezwaarschrift, uiteraard met de nodige onderbouwing dat jou motor vanaf (datum) in Roemenië is verzekerd en voorzien is van nieuwe platen. Leg in het verhaal duidelijk wat jou is verteld bij het ontvangen van je nieuwe kenteken, etc.

Lukt dat niet, dan kun je alsnog naar de rechter gaan. Heb je direct een goede reden om je huis in Amsterdam weer eens te bekijken :+
 
Ik denk dat je bezwaarschrift geen hout snijdt. De genomen maatregelen (invoer Roemenie) voorkomen niet dat je misbruik kan maken van de regeling. Je kan namelijk zo weer de motor in NL rond laten rijden met je NL platen.

Maar het is te proberen, al geef ik je weinig kans. Het forum staat vol met topix over dit onderwerp. Nou ja vol, er zijn er diverse.
 
Dat je daar zo kunt invoeren zonder uitvoerdocument......?!
 
Laatst bewerkt:
Motor stond op mijn naam, hij is in NL gekocht, daarna ben ik op de motor naar Roemenie gegaan. Omdat ik ook op mijn naam heb het laten invoeren in Roemenie, had ik geen andere papieren nodig. Is niet gestolen, niet alle Roemenen zijn zo :)

Heb niets te verliezen, ik ga de klacht indienen.

Bedankt.
 
Motor stond op mijn naam, hij is in NL gekocht, daarna ben ik op de motor naar Roemenie gegaan. Omdat ik ook op mijn naam heb het laten invoeren in Roemenie, had ik geen andere papieren nodig. Is niet gestolen, niet alle Roemenen zijn zo :)

Mijn opmerking betrof geen verdenking van diefstal jouwerzijds, maar ergens anders een motor invoeren betekent dus niet dat je automatisch uitvoerd.
Waarschijnlijk zijn ze in Roemenië daar wel vanuit gegaan en dat geeft je nu een hoop ellende.

Je bent, in je eigen belang, verplicht het voertuig bij de RDW af te melden bij uitvoer.

Uitvoeren | RDW
 
Is niet gestolen, niet alle Roemenen zijn zo :)

Ho, ho! Dat maak je er zelf van. Ik zeg niet dat jij 'm hebt gestolen, of dat alle Roemenen motordieven zijn. Het maakt het alleen wel makkelijker zo. :) Maar wellicht ligt het aan de ten naam gestelde die gelijk is, al moet je 'm hier natuurlijk nog wel uitvoeren/aangeven dat het kenteken ongeldig is ivm uitvoer.
 
Ik denk dat je bezwaarschrift geen hout snijdt. De genomen maatregelen (invoer Roemenie) voorkomen niet dat je misbruik kan maken van de regeling. Je kan namelijk zo weer de motor in NL rond laten rijden met je NL platen.
Maar het is te proberen, al geef ik je weinig kans. Het forum staat vol met topix over dit onderwerp. Nou ja vol, er zijn er diverse.
Tja, maar die platen heeft hij ingeleverd, dus dat kan niet zo weer.
 
Tja, maar die platen heeft hij ingeleverd, dus dat kan niet zo weer.

Zolang je het kentekenbewijs houdt kun je gewoon nieuwe platen laten maken.
Waarmee ik niet wil beweren dat TS het kentekenbewijs nog in bezit heeft, maar volgens de RDW is dat wel zo.
 
Laatst bewerkt:
Absoluut bezwaar maken. Kort geleden werd ik betrokken bij een situatie waarbij de eigenaar van een bromfiets in Thailand verblijft voor langere tijd. Zijn scooter had hij verkocht, de nieuwe eigenaar zou deze overschrijven. Niet dus. De bromfiets is op een gegeven ogenblik door de politie aangetroffen, onbeheerd en met verbroken contactslot. De bromfiets is toen door de politie veilig gesteld, en de eigenaar aangeschreven. Die brieven kreeg hij natuurlijk nooit te zien. Uiteindelijk kwam de zaak via een vriend van de eigenaar bij mij terecht. Ik heb van de hele zaak een rapport opgemaakt en met dit rapport heeft de eigenaar -vanuit Thailand- gevraagd het kenteken te laten vervallen en de bromfiets te vernietigen. Dit is ook aan het CLIB geschreven, en uiteindelijk is de boete de prullenbak in gegaan. Kortom, als je verhaal klopt, heeft men daar best wel begrip voor.

Je kunt bijvoorbeeld een scan van je nieuwe, Roemeense kenteken naar het CJIB of de officier van justitie mailen. Uit het framenummer blijkt dan dat het inderdaad om jouw motor gaat, en dat deze nu is voorzien van een Roemeens kenteken. Als je de Roemeense politie daarnaast ook nog zo gek krijgt om een soort van officieel document (ontvangstbewijs) voor je kentekenplaat af te geven, zou dat helemaal mooi zijn. Mogelijk moet je dan nog achteraf de uitvoer (laten) regelen, zodat jouw NL-kenteken bij de RDW de code "uitgevoerd" krijgt. Ik denk dat je een goede kans maakt met een goed onderbouwd bezwaar. Succes.
 
Zolang je het kentekenbewijs houdt kun je gewoon nieuwe platen laten maken.
Iets voor TS om over na te denken (compliment overigens voor het goede Nederlands), onafhankelijk van de uitkomst van een eventueel bezwaarschrift moet de motor in NL uitgeschreven worden. Daarvoor zijn twee mogelijkheden:
a) sloop in eigen beheer (info)
b) uitvoer (info)

Normaal in geval van uitvoer is b), maar omdat de motor nu toch al op Roemeens kenteken staat zou a) denk ik ook mogelijk zijn. En dat kan volgens de link zonder kentekenplaat.
 
Laatst bewerkt:
Helaas zal bezwaar maken helemaal niks uitmaken denk ik. Je nieuwe Roemeense kenteken etc toevoegen zal ook niks veranderen aan de zaak. Het klinkt allemaal heel logisch voor ons allemaal, maar de wet en het RDW denken daar heel anders over. Wat je bent vergeten te doen is het kenteken te schorsen of nog beter in dit geval uitschrijven van kenteken (uitvoer). Zo lang je dat niet gedaan hebt, zou het voertuig verzekerd moeten zijn. Wat er verder met het voertuig gebeurd maakt dan niks uit, wat telt is dat er bij de RDW gewoon nog een vinkje aanstaat dat deze motor in hun systeem bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat? Mijn ervaring is toch echt anders.

Omdat jouw ervaring totaal niet te vergelijken is met die van TS. Bij jouw voorbeeld is de politie er aan te pas gekomen en is er waarschijnlijk aangifte gedaan. Beetje hetzelfde als wanneer je je rijbewijs kwijtraakt, je krijgt geen nieuwe zonder aangifte of inlevering van de oude.

Maar het CJIB ziet dadelijk een verweer binnen komen dat de motor al ingevoerd is in Roemenië. Dat is voor hen geen excuus waarom de motor hier niet geschorst of uitgeschreven is en daarom geen verzekering hoeft te hebben. Misschien gaan ze dan nog wel veel vervelendere vragen stellen en allerlei signaleringen toevoegen aan het chassisnummer etc.

Misschien kom ik zo wat pessimistisch over maar zo werken dergelijke instanties nu eenmaal, Wat voor jou en mij logisch is kan voor hen heel anders zijn. Aan de andere kant niet geschoten is altijd mis en moet je het ook gewoon proberen. Maar een kans van slagen heeft dit alleen als er iemand bij het CJIB je verhaal gelooft en wat medeleven toont.
 
Omdat jouw ervaring totaal niet te vergelijken is met die van TS. Bij jouw voorbeeld is de politie er aan te pas gekomen en is er waarschijnlijk aangifte gedaan. Beetje hetzelfde als wanneer je je rijbewijs kwijtraakt, je krijgt geen nieuwe zonder aangifte of inlevering van de oude.

Maar het CJIB ziet dadelijk een verweer binnen komen dat de motor al ingevoerd is in Roemenië. Dat is voor hen geen excuus waarom de motor hier niet geschorst of uitgeschreven is en daarom geen verzekering hoeft te hebben. Misschien gaan ze dan nog wel veel vervelendere vragen stellen en allerlei signaleringen toevoegen aan het chassisnummer etc.

Misschien kom ik zo wat pessimistisch over maar zo werken dergelijke instanties nu eenmaal, Wat voor jou en mij logisch is kan voor hen heel anders zijn. Aan de andere kant niet geschoten is altijd mis en moet je het ook gewoon proberen. Maar een kans van slagen heeft dit alleen als er iemand bij het CJIB je verhaal gelooft en wat medeleven toont.
laatste hint hij moest een rapport schrijven ;)

:9
 
Dat je daar zo kunt invoeren zonder uitvoerdocument......?!

Als je een motor wilt importeren in Nederland heb je ook geen uitvoerdocument nodig van het land van herkomst.

Ik heb de motor van mijn vriendin, die ze in de VS gekocht heeft (en op haar naam stond). Met de motorpapieren (op haar naam dus) "gewoon" kunnen importeren in Nederland. Nu staat de motor op mijn naam.
 
Laatst bewerkt:
Bij invoer in Zweden gaat het idem. Je kan de platen bij de Zweedse RDW laten innemen. Maar ik heb indertijd zelf de export aangegeven bij de NL RDW om er zeker van te zijn. Van collega NL immigranten heb ik begrepen dat ook de Zweedse RDW een uitvoermelding kan doen, terug naar de NL RDW. Kortom: ik vind dat verhaal van TS zo gek nog niet.

Ik zou TS aanraden een dossier op te bouwen en dat bij een bezwaarschrift te voegen. Stuur kopien op van je Roemeense kenteken waaruit je framenummer duidelijk blijkt en documentatie die de datum van invoer sterkt. Stuur bewijs mee dat je motor is verzekerd in Roemenie en laat duidelijk zien dat de motor gewoon in gebruik is.

Nu kan het zijn dat men heel hard naar de letter van de wet kijkt en gewoon zegt dat die motor geregistreerd was in NL en dat je daarom verzekering had moeten betalen, ongeacht of je de motor daadwerkelijk gebruikt in NL. Een rechter kan ook stellen dat dit niet redelijk is en alsnog de boete kwijtschelden.

Ik zou benadrukken dat je werkelijk dacht ter goede trouw te zijn en dat de Roemeense RDW je kenteken en bewijs heeft ingenomen (deed de Zweedse RDW ook met mijn oorspronkelijke kentekenpapieren). Voeg graag bewijs bij dat die papieren zijn ingenomen!

Je hebt wel een risico dat een officier van justitie wat minder snel met zijn hand over zijn hart strijkt dan een rechter. M.a.w dat je langs moet komen bij meneer/mevrouw de rechter. Je kan het ook aan een advocaat overlaten om het verhaal namens jou te doen, maar dat gaat wel in de papieren lopen. Geen idee wat een reis naar NL je kost. Bovendien weet ik niet of het helemaal zeker is dat je niet veroordeeld wordt. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om wel te betalen om gewoon van het gezeik af te zijn. Niet betalen en gewoon justitie laten barsten is wellicht ook geen optie als je bezittingen in NL hebt.
 
Laatst bewerkt:
Omdat jouw ervaring totaal niet te vergelijken is met die van TS. Bij jouw voorbeeld is de politie er aan te pas gekomen en is er waarschijnlijk aangifte gedaan. Beetje hetzelfde als wanneer je je rijbewijs kwijtraakt, je krijgt geen nieuwe zonder aangifte of inlevering van de oude.

Maar het CJIB ziet dadelijk een verweer binnen komen dat de motor al ingevoerd is in Roemenië. Dat is voor hen geen excuus waarom de motor hier niet geschorst of uitgeschreven is en daarom geen verzekering hoeft te hebben. Misschien gaan ze dan nog wel veel vervelendere vragen stellen en allerlei signaleringen toevoegen aan het chassisnummer etc.

Misschien kom ik zo wat pessimistisch over maar zo werken dergelijke instanties nu eenmaal, Wat voor jou en mij logisch is kan voor hen heel anders zijn. Aan de andere kant niet geschoten is altijd mis en moet je het ook gewoon proberen. Maar een kans van slagen heeft dit alleen als er iemand bij het CJIB je verhaal gelooft en wat medeleven toont.

Nee, er is geen aangifte gedaan. De bromfiets was ook niet gestolen, de nieuwe eigenaar was er gewoon een beetje onverschillig mee om gegaan. Aangezien de bromfiets nog op naam van de oude eigenaar stond, en deze in Thailand verblijft, kwamen de brieven van de politie om de bromfiets op te komen halen ook niet aan. Ik weet ook niet of, en in welke mate, mijn rapport heeft bijgedragen aan de afhandeling. Ik kon alleen maar verklaren dat de bromfiets sinds een bepaalde datum in de opslag stond bij de politie. Hetzelfde kan de politie in Roemenië dus ook doen, verklaren dat de motor op een bepaalde datum is voorzien van een Roemeens kenteken en dit wordt ondersteund door het kentekenbewijs.

Dergelijke instanties, zoals jij het noemt, staan wel degelijk open voor een goed onderbouwd verhaal. De meesten hebben slechts ervaring met het CJIB omdat ze een volkomen terechte boete hebben gekregen en daar met een of ander lulverhaal onder uit proberen te komen. Als het CJIB dan hun verweer afwijst, ligt dat dus aan hen. Het gaat er om of "iemand je verhaal gelooft", zeg je. Zorg er dan dus voor dat je verhaal geloofwaardig is. Die kans neemt toe met het aantal feiten die je aandraagt om je verhaal te onderbouwen. Kortom, bezwaar maken! Maar zorg wel dat dit goed voorbereid en onderbouwd is. Een briefje met "beste meneer van het cjib. Mijn motor staat nu in Roemenië dus ik hoef geen bekeuring." geef ik inderdaad niet zo heel veel kans, tenzij je een ambtenaar treft wiens gevoel voor humor even hoog is als zijn medeleven.


Lees net nog even de post hierboven van mpostma even door, en die heeft het uitstekend en heel realistisch verwoord. :}
 
Laatst bewerkt:
Dergelijke instanties, zoals jij het noemt, staan wel degelijk open voor een goed onderbouwd verhaal. De meesten hebben slechts ervaring met het CJIB omdat ze een volkomen terechte boete hebben gekregen en daar met een of ander lulverhaal onder uit proberen te komen. Als het CJIB dan hun verweer afwijst, ligt dat dus aan hen. Het gaat er om of "iemand je verhaal gelooft", zeg je. Zorg er dan dus voor dat je verhaal geloofwaardig is. Die kans neemt toe met het aantal feiten die je aandraagt om je verhaal te onderbouwen. Kortom, bezwaar maken! Maar zorg wel dat dit goed voorbereid en onderbouwd is. Een briefje met "beste meneer van het cjib. Mijn motor staat nu in Roemenië dus ik hoef geen bekeuring." geef ik inderdaad niet zo heel veel kans, tenzij je een ambtenaar treft wiens gevoel voor humor even hoog is als zijn medeleven.


Lees net nog even de post hierboven van mpostma even door, en die heeft het uitstekend en heel realistisch verwoord. :}

Mooi verhaal allemaal over dat wanneer je met een goede reden komt dat je dan goede kans maakt, want ja dat is natuurlijk zo. Dat heb ik ook helemaal niet ontkend, het gene wat ik steeds gezegd heb is, dat iets voor ons logisch is maar dat vanuit de ogen van het CJIB het verhaal van TS helemaal niet zo is. En dat is nou juist het punt, TS is het uitschrijven vergeten of wist dit niet. Dat is nou juist geen goed argument.

Enige stok die je dan nog achter de deur hebt is dat hij kan bewijzen dat de motor in Roemenië ingevoerd is en papieren ingenomen zijn icm de term "ter goede trouw" die ik voorbij zag komen. Als het CJIB dat toe gaat laten, begeven ze zich in een grijs gebied en dat gaan ze nooit doen. Helemaal niet met fraude gevoelige dingen zoals deze kwestie. Daarom zijn die regels juist ook zo streng.

Dus met een goed verhaal heb je zeker een goede kans, alleen heb je hier niet echt een goed verhaal. Veruit het makkelijkste is betalen omdat de kosten die je zal moeten maken om je gelijk te bewijzen (al is er hier niet eens echt je "gelijk halen" want nogmaals, hij is het vergeten) misschien op net zo veel uit zullen komen als de boete zelf. Die moet je sowieso betalen voordat je bezwaar aan kan maken (dacht ik).
 
Terug
Bovenaan Onderaan