boete voor wildcrossen

Ik ken mensen die zodra ze off-road gaan met hun enduro een helmmuts (met zo'n koord) over hun kentekenplaat trekken. Zo gauw ze een agent of boswachter zien gaan ze er gewoon vandoor. Op de openbare weg halen ze het helmmutsje er weer af.

full
 
En wandelaars gaan maar in de sportschool op de loopband lopen.


Waarmee ik maar wil zeggen dat we elkaar een beetje de ruimte moeten gunnen en een lichte vorm van (over)last van elkaar moeten kunnen en willen verdragen.

Amen! :}
\
Leven en laten leven, helaas kent men dat niet meer in Nederland :r
Het enigste wat men kan is hard klagen over een groep die naar hun inziens overlast verzorgt.

Nou mensen, als heel Nederland deze instelling gaat innemen kunnen we over een paar jaar met zijn allen niks meer omdat iedere verschillende groep zich wel aan een andere groep irriteerd.
 
Ik ken mensen die zodra ze off-road gaan met hun enduro een helmmuts (met zo'n koord) over hun kentekenplaat trekken. Zo gauw ze een agent of boswachter zien gaan ze er gewoon vandoor. Op de openbare weg halen ze het helmmutsje er weer af.

[afbeelding]

En we hebben al een niet al te best imago(door dit soort figuren :( )......hoe netjes je ook rijd.
Ik rij nu in vol off-road tenue en merk het verschil t.o een wegpak.

Voorbeeldje, het zwaaien/groeten(nee, het is nog geen vrijdag..) de helft kijkt je met de nek aan.....erg vreemd.
 
Dat zeg ik niet maar aangezien dit topic over wildcrossen gaat en ik me er regelmatig aan irriteer dat er motorrijders zijn die mtbroutes helemaal kapot rijden wilde ik er toch effe aandacht voor vragen.

Dit is 't internationale teken voor officiele mtb-route btw:

[afbeelding]

Serieuze vraag: in welke vorm hebben jullie last van de kapotgereden mtbroutes? Wat gaat er kapot? en hoe weten jullie dat het inderdaad de zogenaamde wildcrossers zijn?

Ik wou je eigenlijk een persoonlijk bericht sturen hier over, maar dat heb je helaas uit staan.
 
Serieuze vraag: in welke vorm hebben jullie last van de kapotgereden mtbroutes? Wat gaat er kapot? en hoe weten jullie dat het inderdaad de zogenaamde wildcrossers zijn?

Ik wou je eigenlijk een persoonlijk bericht sturen hier over, maar dat heb je helaas uit staan.

Ik ben benieuwt hoe rpol reageert als wandelaars massaal gaan klagen over mountainbikers en hij zometeen niet meer in het bos kan fietsen :z
 
Laatst bewerkt:
Hier in de duinen hebben ze voorkeur gegeven aan de wandelaars tov de mtb-ers. "Duinen zijn voor wandelaars" wordt gewoon gesteld. Ook al zijn er onderhand honderden mtb-ers, ze worden beperkt toegelaten cq ontmoedigd. Niet te geloven.
 
ik ben blij dat ik in een dorp woon op het platteland. Ik hoeg nog geen 500 meter te rijden voor het eerste zandpad.
 
Serieuze vraag: in welke vorm hebben jullie last van de kapotgereden mtbroutes? Wat gaat er kapot? en hoe weten jullie dat het inderdaad de zogenaamde wildcrossers zijn?

Ik wou je eigenlijk een persoonlijk bericht sturen hier over, maar dat heb je helaas uit staan.

Ok laat me effe duidelijk zijn. Op de brede bospaden zal het me echt een worst wezen of er met de crossmoter wordt gereden, daar is het zand toch vaak zo mul en los dat het weinig uit maakt. Je rijdt daar constant rechtdoor en d'r kan weinig mis gaan. Tis effe aanpoten dan, maarja je bent niet voor niks aan het sporten.
De zogenaamde one-trails (smalle paden met kuipbochten) proberen we met een loadertje of graafmachine zo hard mogelijk te krijgen, zodat je er zo hard mogelijk overheen kan met de mountainbike. Vooral de bochten moeten hard zijn zodat je goede grip hebt. Het grote profiel + flink wat vermogen zorgen ervoor dat de ondergrond, die wij dus zo hard mogelijk proberen te maken, weer helemaal los en mul wordt gereden. Op rechte stukken is dit nog niet eens zo erg, maar in bochten geeft dit af en toe behoorlijk gevaarlijke situaties, omdat je gewoon ineens plat op je bekkie gaat, omdat je voorwiel ineens wegschiet. Vorig jaar zo nog mijn sleutenbeen gebroken. Dus vandaar misschien wat oud zeer richting de crossers :)

In de herfst wordt de ondergrond zachter en vochtiger en hierdoor ontstaan er geulen en sporen van de crossmotorbanden. Deze vriezen aan en worden knoert hard. Er valt dan ook niet meer over te fietsen.

Verder vind ik het sneu voor de mensen die er zoveel werk in steken zodat het parcours er zo strak mogelijk bij ligt. Hier doet de lokale fietsclub dat. Elke keer al dat materiaal huren kost ook een hoop geld voor die mensen. Moet allemaal betaald worden van de contributie van de leden en die 2 tourtochten die ze per jaar organisteren. Dus dat is ook geen vetpot.

En hoe weten wij dat het door de crossmotors komt? Nouja je ziet het wel aan de bandafdrukken, je hoort ze en je komt er regelmatig een aantal tegen als je aan het fietsen bent. Als je in je eentje bent en je zegt er wat van kun je een grote bek verwachten of erger.

@Redline Rider ik denk niet dat er veel wandelaars zullen klagen over mtb'ers (in het gebied waar ik fiets iig weet niet hoe dat op andere plekken is)
De route die hier is aangelegd loopt niet over wandelpaden, het mtbpad mag alleen het wandelpad kruisen als het echt niet anders kan en er is nagenoeg geen geluidsoverlast.

Maar had misschien in mijn andere post die opmerking over crossen doe je maar op de crossbaan niet moeten maken. Jullie hebben ook recht op je eigen plekkie net als de mountainbikers. Maar maak niet iemand anders z'n "plekkie" kapot, omdat je zelf nergens mag rijden.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. :)
En deze post is helemaal niet als bash bedoeld mocht het zo overkomen. Internet komt soms anders over dan het bedoeld is.

:]
 
Laatst bewerkt:
Ok laat me effe duidelijk zijn. Op de brede bospaden zal het me echt een worst wezen of er met de crossmoter wordt gereden, daar is het zand toch vaak zo mul en los dat het weinig uit maakt. Je rijdt daar constant rechtdoor en d'r kan weinig mis gaan. Tis effe aanpoten dan, maarja je bent niet voor niks aan het sporten.
De zogenaamde one-trails (smalle paden met kuipbochten) proberen we met een loadertje of graafmachine zo hard mogelijk te krijgen, zodat je er zo hard mogelijk overheen kan met de mountainbike. Vooral de bochten moeten hard zijn zodat je goede grip hebt. Het grote profiel + flink wat vermogen zorgen ervoor dat de ondergrond, die wij dus zo hard mogelijk proberen te maken, weer helemaal los en mul wordt gereden. Op rechte stukken is dit nog niet eens zo erg, maar in bochten geeft dit af en toe behoorlijk gevaarlijke situaties, omdat je gewoon ineens plat op je bekkie gaat, omdat je voorwiel ineens wegschiet. Vorig jaar zo nog mijn sleutenbeen gebroken. Dus vandaar misschien wat oud zeer richting de crossers :)

In de herfst wordt de ondergrond zachter en vochtiger en hierdoor ontstaan er geulen en sporen van de crossmotorbanden. Deze vriezen aan en worden knoert hard. Er valt dan ook niet meer over te fietsen.

Verder vind ik het sneu voor de mensen die er zoveel werk in steken zodat het parcours er zo strak mogelijk bij ligt. Hier doet de lokale fietsclub dat. Elke keer al dat materiaal huren kost ook een hoop geld voor die mensen. Moet allemaal betaald worden van de contributie van de leden en die 2 tourtochten die ze per jaar organisteren. Dus dat is ook geen vetpot.

En hoe weten wij dat het door de crossmotors komt? Nouja je ziet het wel aan de bandafdrukken, je hoort ze en je komt er regelmatig een aantal tegen als je aan het fietsen bent. Als je in je eentje bent en je zegt er wat van kun je een grote bek verwachten of erger.

@Redline Rider ik denk niet dat er veel wandelaars zullen klagen over mtb'ers (in het gebied waar ik fiets iig weet niet hoe dat op andere plekken is)
De route die hier is aangelegd loopt niet over wandelpaden, het mtbpad mag alleen het wandelpad kruisen als het echt niet anders kan en er is nagenoeg geen geluidsoverlast.

Maar had misschien in mijn andere post die opmerking over crossen doe je maar op de crossbaan niet moeten maken. Jullie hebben ook recht op je eigen plekkie net als de mountainbikers. Maar maak niet iemand anders z'n "plekkie" kapot, omdat je zelf nergens mag rijden.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. :)
En deze post is helemaal niet als bash bedoeld mocht het zo overkomen. Internet komt soms anders over dan het bedoeld is.

:]

De crux zit hem in het laatste stukje. Je mag best rijden, als je maar niet op "ons" plekje komt. Omdat motorrijders nagenoeg nergens legaal kunnen rijden, rijden ze altijd op iemand anders z'n plekkie. Als die plekkies ook nog eens volgens de wet wordt afgesloten komt het hele offroadrijden in de illegaliteit terecht. Op dat moment gaat het eigenlijk mis. Er is geen drive om je aan de "regels" te houden, waarom zou je een dure stille motor kopen als je daarmee de zelfde boetes aan je broek krijgt? Waarom zou je netjes over dit pad rijden als je ook gewoon dwars door het bos kan crossen? De boetes zijn het zelfde. En wat veel mensen vergeten is dat de sport zelf niet verdwijnt, dus dat het verhogen van boetes en het intensiveren van de controles niet helpen en sowieso niet bijdragen aan een constructieve oplossing.

Zou het bijvoorbeeld helpen als de offroadrijders ook lid worden van de organisatie die dat pad onderhoud en meehelpen om dat pad op orde te houden? Ik zie daarin een dubbele werking. Niet alleen het pad wordt beter onderhouden en motorrijders die er meer plezier in beleven, maar ook wordt er op die manier direct een discussie aangegaan met de fietsers. Ik denk dat op die manier veel beter met elkaar wordt omgesprongen en er meer respect voor elkaar komt.

En ja, ook mtb'ers worden hier aangepakt (Utrechtse heuvelrug). Ze hebben geen bel, de ketting maakt zoveel herrie, ze rijden met teveel achter elkaar en noem zo nog maar een aantal redenen op. En ja, ook de mtb'ers rijden niet alleen maar altijd over het daarvoor aangewezen pad. Maar wat wil je ook, een rondje van 3 kilometer tegenover de misschien wel meer dan honderd kilometer aan wandelpaden.

Dat vind ik toch ook wel erg jammer, want volgens mij is de bezettingsgraad van de mtb-paden een stuk hoger dan de wandelpaden.
 
Laatst bewerkt:
Ben vandaag weer aangehouden door de boswachter, 1km! over een breed zandpap tussen 2 wegen. Netjes stille motor, 40km per uur, stapvoets bij de wandelaars, en groeten en jawel hoor 2 jeeps achter ons aan. Maar netjes gestopt en erheen gereden, bleek dat meneer de boswachter bij de benzinepomp maar vast onze kentekens had genoteerd, we zager er in vol tenue wel uit alspotentiele overtreders.. Efin een onoficiele waarschuwing. Probeer je het netjes te doen krijg je weer geleuter. "t is net als hier al wordt gezegd bijna onmogelijk om netjes te offroaden. Het bos is blijkbaar bezit van wandelaars ruiters en mtb'ers. Beetje kansloos. Offroaden kan op netjes en met respect voor de natuur, ik vind het zelfs een manier om van de antuur te genieten, net al op een mtb genit je van de paden heuvels etc. Het wordt tijd dat ze wat faciliteiten zoals defensie terreinen openstellen.
Nu krijg je aleen te horen er is toch een crossbaan? Dat is toch echt wat anders dan offroad. Laat alle wandelaars en fietsers een jaar lang een rondje van 1 km rijden en lopen, denk at ze dat ook niet genieten van het bos vinden. Ze moeten gewoon wat meer terreinen maken ver van wandelaars etc. waar je rustig je gang kan gaan, hoef ik het bos niet meer in, erger me ook aan wandelaars die je met de nek aankijken als je je netjes gedraagd. Op die manier wordt eht vanzelf plankgas erlangs en de boswachter zoekrijden.
 
Ik reed op de openbare weg en ik zag twee vrouwen met loslopende hond lopen.

Ik ging voor hun zachter rijden.

Wat krijg ik als dank? Middelvinger >_< (true story, staat op helmcam).
 
Laatst bewerkt:
Wij waren in Italie vorig jaar, lekker drie weken rijden.. Welgeteld Een (1) keer een boze blik gekregen van wat wandelaars..



En... guess what? *D







Twee kilometer verder staat er een Nederlandse auto geparkeerd.. |(
 
Laatst bewerkt:
Ik reed op de openbare weg en ik zag twee vrouwen met loslopende hond lopen.

Ik ging voor hun zachter rijden.

Wat krijg ik als dank? Middelvinger >_< (true story, staat op helmcam).

Zijn gewoon jaloers dat zelf niet op zo,n stampende 4 takt zitten :P

Mogen ze blij zijn, dat je die hond niet hebt plat gereden, is toch aanlijnplicht!
 
Ik reed op de openbare weg en ik zag twee vrouwen met loslopende hond lopen.

Ik ging voor hun zachter rijden.

Wat krijg ik als dank? Middelvinger >_< (true story, staat op helmcam).
Nou, posten dan die hap.
 
Mag ik hier even al die crossers (/enduro of hoe 't ook heet) oproepen om..

GODVERDOMME NIET OP DE OFFICIËLE MOUNTAINBIKEROUTES TE GAAN CROSSEN?


Ik heb niet 't hele topic gelezen (alleen de eerste pagina) dus misschien is 't al geroepen maar het is dus écht heel vervelend als het mooie stuk singletrack helemaal omgewoeld is door zo'n crossmotor :/ . Ook leuk als zo'n gast je van achter helemaal de stuipen op 't lijf jaagt. En ik moet er niet aan denken om er 1 van voren tegen te komen als hij de bocht om komt zetten :X .

Dat je op brede zandpaden met zo'n ding rijdt, prima, maar als zo'n singletrack helemaal omgeploegd is is de lol er wel af hoor :r .

Voor diegenen die niet weten hoe een officiële mountainbikeroute eruit ziet: de aanduiding is een driehoekje op een witte achtergrond met 3 stippen erin.

Alvast bedankt en ik zal voortaan niet meer zo hard schreeuwen O-) :+ .
 
Laatst bewerkt:
Heb wel intresse in die route van 150 km :P Weet dat 't bij ons bar en boos is, vorige week een argwanende boer die even achter de bomen ging wachten met z'n trekker om te kijken of we niet z'n akker opgingen bij veenendaal. Stonden gewoon te pauzeren! Schroef er wel een par wegwielen onder denk dat ze er ook niet vrolijk van worden als ik de hele dag door hun woonwijk rij. Vind 't echt maf hoe mensen reageren, soms kom je ok wel leuke tegen, oude mensen die zeggen dit is zeker mooi terrein om te rijden op een bouwplaats of zo. Gedraag me altijd super netjes maar wandelaars en fietsers spuwen meestal gif. Laat ik maar niet over de wielrenners beginne die zijn helemaal de weg kwijt.
 
Volgens mij heb ik het niet over mountainbike routes gehad die gebruik ik ook graag(op de fiets), heb het er over als je op een zandpad in de middel of niks rijdt en iemand tegen komt. Op mountainbike routes staan wandelaars je op de fiets ook nog aan te kijken van ga weg mijn bos. Maar moet ok zeggen dat als wandelaars hun stukje hebben en peerdrijders en mtb'ers er ook een stukje voor offroad moet komen asl iedereen claimt mogen wij dat ook. Betaal net zo goed belasting dus bos is ook stukje van ons.
 
Heb wel intresse in die route van 150 km :P Weet dat 't bij ons bar en boos is, vorige week een argwanende boer die even achter de bomen ging wachten met z'n trekker om te kijken of we niet z'n akker opgingen bij veenendaal. Stonden gewoon te pauzeren! Schroef er wel een par wegwielen onder denk dat ze er ook niet vrolijk van worden als ik de hele dag door hun woonwijk rij. Vind 't echt maf hoe mensen reageren, soms kom je ok wel leuke tegen, oude mensen die zeggen dit is zeker mooi terrein om te rijden op een bouwplaats of zo. Gedraag me altijd super netjes maar wandelaars en fietsers spuwen meestal gif. Laat ik maar niet over de wielrenners beginne die zijn helemaal de weg kwijt.
Ja, die 150 kilometer is niet aaneengesloten hoor. Dat kan niet in Nederland. Maar we hebben in totaal 350 kilometer gereden. 150 offroad en 200km verbindingsstukken :). Is wel een flinke tocht. Zijn 's ochtends om 8:00 weggegaan en kwamen rond 19:00 aan. Wel nog anderhalf uur kwijt met fixen van afgescheurd ventiel van achterband van een van de motoren.

Ik ben wel benieuwd waar die groene mannetjes jullie hebben gewaarschuwd.
 
Ging om dit mini stukje bij woudenberg, we waren op weg van maarn naar amersfoort, dachten pakken een zandpaadje mee, heel netjes gedragen etc. Maar de boskabouter had ons gezien bij de pomp in offroadtenue, dus die had alvast de kentkens genoteerd.

We zagen wel een jeepje achter ons aan het einde van het pad maar dat was een normale zilvere, dus we reden gewoon tempo door over de weg naar amersfoort. Stopten even bij leusden om te overleggen of we het oude treinspoor zouden volgen, zie ik daar een jeep 100m achter ons stoppen achter een paar bosjes, druk aan de walkie talkie. Ze hadden de boeven gevangen, meteen over de walkie talkie z'n maat ingelicht (er waren 2 boswachters aanwezig, die mogen wel met de jeep rijden waar ze willen)., beetje triest voor een stukje van een kilometer maar ja. We dachten blijven maar staan en jawel na een halve minuut kwam ie toch maar aanrijden zonder back up. Begrijp die kerel ook wel maar zeg dan joh paadjes zijn ok maar ga niet de bossen in, heb 'm ook verteld dat we dat niet doen, anders zat ik wel op de heuvelrug.
Volgende keer maar in m'n driedelig pak op de motor, wek ik geen argwaan. '(
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan