Boetes in Nederland te hoog

cmk

MF veteraan
28 okt 2012
1.992
3
Bergen op Zoom
Verkeersboetes in Nederland zijn jarenlang met een te hoog percentage verhoogd. Verkeersovertreders hebben daarom jarenlang te veel aan boetes betaald.

Dat heeft de rechter in Arnhem dinsdag bepaald, zo meldt RTL Nieuws.

Een automobilist uit Nijmegen bracht de zaak voor de rechter. Hij kreeg in 2014 een boete van 32 euro omdat hij 5 kilometer te hard had gereden. De kantonrechter bepaalde dat die boete inderdaad te hoog was.

Verkeersboetes mogen ieder jaar met de inflatiecorrectie worden verhoogd. Nu blijkt dat de boetebedragen in 2008, 2011 en 2012 met een hoger percentage zijn verhoogd dan nodig was om die inflatiecorrectie door te voeren. De verhoging werd gebruikt om de staatskas te spekken en dat mag niet volgens de rechter.

De automobilist uit Nijmegen krijgt uiteindelijk een bedrag van 9 euro terug.

Hoewel het gaat om een uitspraak van een kantonrechter, niet de hoogste rechter in Nederland, kan de uitspraak gevolgen hebben voor de hoogte van alle verkeersboetes. Principieel bepaalt de rechtbank dat de verhogingen van de laatste jaren in strijd zijn met de wet.
Door: NU.nl
 
hmm.. leuk idee, maar ik denk niet dat de (r)overheid zo makkelijk zn melkkoe [+ de verkeersveiligheid ] loslaat.

Betere kans maak je wellicht door bij een (vvd?) politicus/politica te lobbyen.
Die blonde minister van snelwegen, die zo handig het NS debacle aan haar minder fotogenieke colegaatje gaf.
Die snelwegbabe heeft al geprobeerd stemmen te kopen met snelheidsverhoging tot 130...
Die carrieredame wil wellicht nog eens de 1e vrouwelijke MinPres worden... ?

Well,
ze kan proberen mijn stem te kopen met AAANMERKELIJKE BOETEVERLAGING op SNELHEID!
(Brood en Speelterreintjes, ik wed dat heel rijdend NL er intrapt...)

*zoekt paginagroot ironie-icoon*
 
Als ik nu in de laatste 5 jaar een paar boetes had gehad... Had ik dus misschien een spaarpotje gehad? -O- :+
 
Laatst bewerkt:
De rechter zegt feitelijk: minister, u hebt de zogenaamde Mulder-boetes - voor lichte verkeersovertredingen - jarenlang op oneigenlijke gronden verhoogd, u wilde vooral de staatskas vullen. Alleen een wetswijziging kan dat repareren."

"Alleen een wetswijziging kan dat repareren". Sinds het grapje met de gratis identiteitskaart is iedereen wel bekend met het begrip 'noodwet' en zodra er teveel mensen gaan klagen bij de rechter wordt er even snel een noodwetje geïntroduceerd. Als je denkt dat de Nederlandse overheid zich een paar centen door de neus laat boren door zoiets onbenulligs als de rechtsstaat leef je onder een steen of ben je dom.

Wordt nog interessant ...

Totaal niet want het eindresultaat staat vast. Dat geld moet en zal betaald worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je het artikel in het ad leest dan is het toch wat anders. Boetes zijn boetes en belasting is belasting. Doordat de overheid van boetes nu verkapte belasting maakt, worden basisprincipes van het Nederlands rechtstelsel geschonden.

Wat deze rechter nu heeft gezegd tegen de Nederlandse staat is: prima dat jullie een melkkoe zoeken, maar breng die dan onder in het belastingrecht en niet in de Mulderwet.
 
Dat is morgen in kannen en kruiken dus.

Soort van tegen EU grondwet stemmen en het vervolgensde EU spelregels noemen en het alsnog door onze keel duwen.
Hoe dan ook, betalen zullen we.
 
Een grote corrupte roversbende is het! En de rechterlijke macht doet er zelf aan mee. Ik voel weer een wetswijziging aan komen. Net als een paar jaar geleden met de "administratie" kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind boetes qua prijs niet in verhouding staan met de kwaliteit, mocht de prijs lager worden dan ben ik bereid om meer boetes af te nemen.
 
Ik vind boetes qua prijs niet in verhouding staan met de kwaliteit, mocht de prijs lager worden dan ben ik bereid om meer boetes af te nemen.

ik denk dat ik weet waar jij heenwilt
4_1_16_12.jpg
 
Meeste boetes komen voort uit mensen die gewoon oprecht een fout maken.
Niet omdat ze doelbewust de wet aan het overtreden zijn ....

Ik vind de boeteprijzen niet meer in verhouding :N


Met de motor rijd ik wel eens bewust te hard. In de regel op plaatsen en situaties waarvan ik denk dat ik daar anderen niet mee in gevaar breng. Krijg ik dan een boete dan is dat jammer maar verdient. Toch met de motor erg weinig snelheid boetes. En als ik ze dan heb is het altijd weer op een plaats waar je juist rustig rijd maar net weer na correctie 5 km te hardt hebt gereden.

Met de auto zijn het bijna altijd van de lullige net te hardt gereden boetes. Ben je gewoon een beetje met het overige verkeer mee aan het rijden. Die boetes zuigen. B|
 
Met de motor rijd ik wel eens bewust te hard. In de regel op plaatsen en situaties waarvan ik denk dat ik daar anderen niet mee in gevaar breng. Krijg ik dan een boete dan is dat jammer maar verdient. Toch met de motor erg weinig snelheid boetes. En als ik ze dan heb is het altijd weer op een plaats waar je juist rustig rijd maar net weer na correctie 5 km te hardt hebt gereden.

Met de auto zijn het bijna altijd van de lullige net te hardt gereden boetes. Ben je gewoon een beetje met het overige verkeer mee aan het rijden. Die boetes zuigen. B|


Vorig jaar meegemaakt: hele mooie rustige rit van 400kilometer gehad, net de laatste 500 meter naar huis, nog even lekker aan het gas hangen.
Thuis aangekomen, ja meneer weet u wel hoe hard u reed.
Dat was een hele zure 600 euro .....
 
Een automobilist uit Nijmegen bracht de zaak voor de rechter. Hij kreeg in 2014 een boete van 32 euro omdat hij 5 kilometer te hard had gereden. De kantonrechter bepaalde dat die boete inderdaad te hoog was.
Hier betaal je daarvoor al een eeuwigheid lang 50€ ...

Boetes zij idd hoog bij ons, en laag bij jullie.

Belastingen zijn veel hoger, en die MOETEN we betalen ... boetes moeten we niet betalen, daar kies je zelf voor, door een overtreding te begaan ...
 
... boetes moeten we niet betalen, daar kies je zelf voor, door een overtreding te begaan ...

Nee die uitspraak vind ik niet kloppen en nogal zwart/wit

Mensen maken fouten, soms bewust maar vaak niet bewust.
Vind je het dan eerlijk dat je gelijk een gigaprent krijgt voor een onbewuste fout?

Ik ben meer voor: de eerste keer waarschuwen en daarna pas een boete.
Dan kan je met redelijkheid zeggen dat het geen fout is, maar een bewuste keuze omdat je ervoor gewaarschuwd bent.
 
Nee die uitspraak vind ik niet kloppen en nogal zwart/wit

Mensen maken fouten, soms bewust maar vaak niet bewust.
Vind je het dan eerlijk dat je gelijk een gigaprent krijgt voor een onbewuste fout?

Ik ben meer voor: de eerste keer waarschuwen en daarna pas een boete.
Dan kan je met redelijkheid zeggen dat het geen fout is, maar een bewuste keuze omdat je ervoor gewaarschuwd bent.
Stel de snelheidslimiet is 50, en je rijdt 5km/u te hard, betekent het dat je volgens je teller 60km/u reed (of toch bijna), dar is alleen de bestuurder verantwoordelijk voor.

"Meegaan" met het verkeer is een zwak excuus.
Als je je voertuig kent, voel je ten allen tijde aan dat je te snel gaat, zonder op de teller te kijken.

Per ongeluk een bord over het hoofd zien, en denken dat je 70 mag ipv 50 kan ook wel gebeuren, ik heb dat al meegemaakt, maar daar was ik dan ook verantwoordelijk voor, geen excuus voor. heb die boete zonder meer aanvaard.

Maar heb ook eens meegemaakt dat een bord dat bbk aanduid overgroeid was door een struik.
Dat is anders. Heb dat bewezen, en de boete werd geanulleerd.

Edit:
Maar je hebt gelijk, eerst waarschuwen (bij niet al te zware overtredingen, want bijvoorbeeld 100 in bbk is sowieso bewust), is idd eerlijker.

Mijn excuses, had daar even overheen gelezen :$
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ergens heb ik hier moeite mee jongens.
Laat ons ervan uitgaan dat ik voor een overheidsinstantie werk
Laat ons even de gedachte volgen dat ik misschien verweerschriften op verkeersovertredingen behandel.

Je kunt niet geloven hoe arrogant de meeste Nederlanders zijn in hun verweerschriften. Als ik nog één keer moet lezen dat ze de boete weigeren omdat hun naam fout is geschreven dan vliegt er lood.
"Jamaar het is Joep en niet Ioep heh." Vul dan godverdomme je antwoordformulier wat duidelijker in!

Dat gezegd zijnde, de boetebedragen in NL stellen geen reet voor. Dan moet hier in de BE is 5 per uur te snel rijden.

En ja ik rijd met de moto ook wel eens te snel.
 
Nee die uitspraak vind ik niet kloppen en nogal zwart/wit

Mensen maken fouten, soms bewust maar vaak niet bewust.
Vind je het dan eerlijk dat je gelijk een gigaprent krijgt voor een onbewuste fout?

Ik ben meer voor: de eerste keer waarschuwen en daarna pas een boete.
Dan kan je met redelijkheid zeggen dat het geen fout is, maar een bewuste keuze omdat je ervoor gewaarschuwd bent.

Het laatste deel van je uitspraak vind ik dan weer niet kloppen. Volgens jou is de eerste keer dat je 4 km te hard rijdt dus onbewust, de tweede keer doe je het opzettelijk? Waarom zou je een waarschuwing moeten hebben? Je hoort de regels te kennen en de bedragen van de boetes kun je opzoeken, lijkt me al waarschuwing genoeg. Iets van een paar kilometer te hard rijden kun je wel onbewust doen denk ik, maar zaken als een rood licht negeren, geen helm dragen, niet je gordel omdoen, fout parkeren, je niets aantrekken van een geslotenverklaring of even een stukje fietspad pakken omdat dat zo een lekker eindje afsnijdt? En even praktisch, hoe ga je bijhouden wie al een waarschuwing heeft gehad en wie niet? En waarvoor? En als je na een waarschuwing een jaar niets verkeerd hebt gedaan, krijg je dan opnieuw een waarschuwing of geldt dat slechts eenmaal in je leven?



En dat veel boetes niet in verhouding staan tot de ernst van de gepleegde overtreding......absoluut eensch!
 
Laatst bewerkt:
Ergens heb ik hier moeite mee jongens.
Laat ons ervan uitgaan dat ik voor een overheidsinstantie werk
Laat ons even de gedachte volgen dat ik misschien verweerschriften op verkeersovertredingen behandel.

Je kunt niet geloven hoe arrogant de meeste Nederlanders zijn in hun verweerschriften. Als ik nog één keer moet lezen dat ze de boete weigeren omdat hun naam fout is geschreven dan vliegt er lood.
"Jamaar het is Joep en niet Ioep heh." Vul dan godverdomme je antwoordformulier wat duidelijker in!

Dat gezegd zijnde, de boetebedragen in NL stellen geen reet voor. Dan moet hier in de BE is 5 per uur te snel rijden.

En ja ik rijd met de moto ook wel eens te snel.

Als we het over fouten hebben: het feit dat Nederlanders het Bvom op fouten wijst is mijns inziens makkelijk te verklaren: Je bent normaal gesproken onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Maar niet in Nederland: men heeft de wet mulder in het leven geroepen om af te zijn van een hoop administratie. Ofwel er een geoliede incasso machine van gemaakt. Indien je je niet exact aan de regeltjes houdt wordt je bezwaar al afgewezen. Sterker nog, al sta je in je recht dan nog wordt je bezwaar afgewezen. Het Bvom mag verkeerde kentekens noteren, namen verkeerd spellen, etc. Betalen zul je! In een strafzaak betekenen dergelijke fouten het niet ontvankelijk verklaren van de OvJ. Dat je dan bezwaren krijgt waarin gewezen wordt op fouten heeft daarom niets met arrogantie te maken. Of juist om de arrogantie van de wet Mulder. En als je namen verkeerd over neemt, dan klopt er echt iets niet in je controle systeem.
 
Laatst bewerkt:
En dat veel boetes niet in verhouding staan tot de ernst van de gepleegde overtreding......absoluut eensch!

Dat kent wel een draagvlak, ik zie toch regelmatig opmerkingen voorbij komen die aanzetten tot het nog hoger kunnen maken van een bepaalde categorie boete.

Uitspraken als; "van mij mogen ze boetes voor rood licht nog veel hoger zijn dan nu....."
En als die types dan zelf een keer onbewust ( wat veel gevaarlijker is dan bewust ) door rood rijden en gepakt worden gaan ze in verzet, want het bedrag staat niet in verhouding.
Want diegene die het expres doet moet hard worden aangepakt en zelf willen ze een aai over het bolletje.
 
Met de motor rijd ik wel eens bewust te hard. In de regel op plaatsen en situaties waarvan ik denk dat ik daar anderen niet mee in gevaar breng. Krijg ik dan een boete dan is dat jammer maar verdient. Toch met de motor erg weinig snelheid boetes. En als ik ze dan heb is het altijd weer op een plaats waar je juist rustig rijd maar net weer na correctie 5 km te hardt hebt gereden.

Met de auto zijn het bijna altijd van de lullige net te hardt gereden boetes. Ben je gewoon een beetje met het overige verkeer mee aan het rijden. Die boetes zuigen. B|

Zeer herkenbaar.

En de paar keer dat ik echt wat harder ging met de motor (20-25km/u te hard) op een lege brede weg en toch stil werd gezet door een agent, kreeg ik (gelukkig) geen boete maar alleen de opmerking "zou je a.u.b. even op je snelheid willen letten".

En dan valt er een dag later weer een boete in de bus voor "1km/u te hard na correctie" met de auto :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan