Bokken TDM 900

Speedking2.0

MF veteraan
24 jan 2020
7.107
17.393
Het zuiden van het Drentse noorden
Hallo, mijn Yamaha TDM 900 van bjr 2002 met 47000 km is nogal bokkig bij laag toerental. Ik hoor meerdere verhalen over het modificeren van een luchtfilterhuis een oplossing kan zijn. Kan iemand mij vertellen of dit klopt of wellicht een fabeltje is? Wat soepeler bij laag toerental zou lekker zijn, echter niet noodzakelijk. Ben benieuwd of dit met relatief weinig werk te doen is?

Wat al gedaan? niets, alles nog volledig origineel.

Bij voorbaat dank,
Speedking63 AKA Pieter
 
Maar serieus:
Als mede TDM900-er kan ik je adviseren:
- kettingspeling op juiste waarde afstellen (50 a 70 mm in het midden van de onderste doorhang)
- klepspeling in orde;
- iridium bougies;
- CO beide op 20;
- vacuumklepwerking ongedaan maken (afdoppen, verwijderen, aansturing verwijderen; er zijn meerdere mogelijkheden);
- synchroniseren.
!
et voila! een perfect lopende TDM900!
 
Maar serieus:
Als mede TDM900-er kan ik je adviseren:
- kettingspeling op juiste waarde afstellen (50 a 70 mm in het midden van de onderste doorhang)
- klepspeling in orde;
- iridium bougies;
- CO beide op 20;
- vacuumklepwerking ongedaan maken (afdoppen, verwijderen, aansturing verwijderen; er zijn meerdere mogelijkheden);
- synchroniseren.
!
et voila! een perfect lopende TDM900!
[/QUOTE
Dank voor je reactie!

Co afstellen heb ik idd eerder gehoord. Dat zou kunnen op dashboard? Klopt dat? Kan in de handleiding en internet niets vinden. Wellicht gebruik ik niet de juiste zoekterm.
Wel een topic op het TDM club forum. Ook dit geeft niet aan hoe.
Ben benieuwd?
 
Vandaag de klep in het luchtfilterhuis afgedopt. Ook het CO van beide cilinders op 19 gezet. Beide waren simpele klusjes. Zo simpel dat ik niet snap dat alles nog origineel was. Het rijgedrag is totaal veranderd. Het bokken is zo goed als verdwenen. Natuurlijk blijft het een 270° twin met de daarbij behorende rijeigenschappen. Ook heb ik het gevoel dat de temperatuurmeter niet zo hoog komt, lijkt minder warm te worden. Dank aan allen die input geleverd hebben. Ook Pieter van HPS motoren bedankt voor de input.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan