'bokken' van EX500 <4000 tpm

Wile E. Coyote

MF veteraan
17 apr 2002
1.310
0
Groningen
Hallo techneuten,

Een vriend van mij heeft een Amerikaanse Kawa GPZ500 uit 1989 en heeft hier wat problemen mee:

De motor loopt slecht bij lage toerentallen (< 4000 tpm). Het lijkt erop dat de motor dan teveel brandstof krijgt (verzuipen??).
Ook bij de koude start moet hij de benzinekraan pas later open zetten en hij moet 'm ook hoog in toeren (boven 4000) houden anders slaat hij af.
Verder zuipt ie merkbaar meer dan voorheen!

Ook lijkt 't erop dat één cilinder slecht loopt, want er komt (als ie koud is) vrij veel rook uit (aleen) de linker uitlaat. Dezelfde uitlaat wil ook wel eens "klappen" (na-verbranden heet dat, geloof ik)..., is best kewl trouwens 8-)

De carburateurs zijn gereinigd, nieuwe bougies en nieuwe benzineslang gemonteerd. Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Ik heeb 'm ook al hiernaartoe verwezen:
www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=4999, maar dit is toch net een wat ander probleem...
Heeft iemand ervaring met dergelijke motorperikelen?

Alvast bedankt! :}
 
Mijn CB400 liep ook zo beroerd, hottend en stotend. Bleek dat de sproeiers niet goed afsluitten...en dat kreng lekte benzine als de tering, vlotter niveau stond te hoog. Ik zou zeggen kijk daar eens naar.
Hoeveel cilinders heeft ie trouwens?? Staat de ontsteking goed optijd?
 
Klinkt idd als verzuipen.
Dat klappen uit de uitlaat kan komen omdat er 1 of 2 cylinders slecht meedraaien (of heeel zwaar verzuipen).

Twee dingetjes om na te kijken:

1 Worden alle uitlaatbochten warm?
2 Draai alle bougies er eens uit. Waarschijnlijk zit er wel 1 tussen die kompleet zwart is.

Als ze allemaal zwart zijn moet je eerder denken aan een belemmering in de luchtstroom zoals luchtfilter o.i.d.

Als er 1 zwart is zal het iets zijn in de trend van vlotternivo/-naald. Misschien ook een verlopen afstelling (of zelf mee bezig geweest).

Succes,

Jeroen
 
Het is een 2-cilinder.
Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf de ballen verstand heb van termen als "vlotter niveau", "verlopen afstelling" en "Staat de ontsteking goed optijd?". :P
Ik ben handig met computer-techniek e.d. ,maar heb nog heel wat te leren als het om motor-techniek gaat. Gelukkig heeft de eigenaar hier dus wel weer verstand van. Ik zal 'm in ieder geval informeren over de aangeboden oplossingsrichtingen... Dan komen we er vast wel uit!

Sjaap, ik heb je "cb400f problemen"-topic ook ff gelezen. Erg leerzaam allemaal :) . Ik hoop dat je snel weer kunt :] .
Trouwens, als ik me goed kan herinneren zagen de bougies er nog goed uit en had ie ook het luchtfilter al schoon gemaakt.
Misschien moet het fietsje ook maar ff naar de dealer toe om te laten afstellen...
 
't Lijkt erop dat de diagnose van Jeroen correct is. De dealer heeft een carburateur revisiesetje geadviseerd maar zag ook een scheurtje in de behuizing (met continu verzuipen van linker cilinder tot gevolg). "Gelukkig" kan ik voor € 100 een gebruikte behuizing kopen. Nu maar hopen dat de problemen hiermee verholpen zijn.

To be continued...
 
Voor wie het einde wil weten...

Naast het vervangen van de carborateur-behuizing en het revisiesetje zijn m'n 3 weken oude bougies vervangen, ben ik ook nog eens € 298,- lichter maar loopt m'n KAWA weer als een zonnetje 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan