Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

De laatste optie is de goedkoopste,de eerste zou je na moeten kijken,ik verving vroeger de originele Honda onderdelen,
dat werkte prima,de Yamaha optie bestond toen nog niet,maar origineel deden ze het ook vele tienduizenden km,s goed.
 
Ik heb BT45,s onder mijn GT750 gehad,en herken dat wegglijden voor niet,zeker voor zwaardere motoren
zijn het prima banden,Bridgestones hebben een stijve zijwang constructie die noodzakelijk is
voor stabiel bochtengedrag bij oude Honda,s.Als alternatief zou ik persoonlijk Metzeler nemen als die de
maten nog maakt.
Deze dus,
https:/www.metzeler.com/nl-be/producten/banden/roadtec-01.......
Die roadtec 01 er net even opgelegd en merk meteen dat de zijwangen toch vele malen stijver zijn dan die van de BT45. Zoals ik al zei, we gaan het beleven.
 
Hoi Hobbyman.

Ik heb er ook wel eens problemen mee gehad.
Bij mij was goed ontvetten al voldoende.
De tonnetjes zijn denk ik van gehard staal dus opschuren zal sowieso niet meevallen.

Edit: Pas trouwens goed op met het aandraaien van die boutjes, de boutjes zijn namelijk erg kort je stript de draad vlug van de boutjes.
In het werkplaatshandboek staat dat je ze tussen de 25 en 30 nm vast moet zetten, er hoeft geen loctite bij ( niet volgens het handboek in elk geval )

Groeten en succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Is bij mij ook een keertje gebeurd, die drie bouten los, en ook goed los.
Je zie op die foto, die drie stalen tonnetjes, kunnen onmogelijk slijten lijkt mij.
Ze worden op hun plaats geduwt door veertjes in een busje, dat er iets aan kracht afneemt zou kunnen , ik zou die veertjes iets oprekken.
Die bus/as waar die tonnetjes tegen klem gedrukt worden daar zou een schuurpapiertje over gehaald kunnen worden, daar zou iets van aanslag op kunnen zitten.
 
Hoi Hobbyman.

Ik heb er ook wel eens problemen mee gehad.
Bij mij was goed ontvetten al voldoende.
De tonnetjes zijn denk ik van gehard staal dus opschuren zal sowieso niet meevallen.

Edit: Pas trouwens goed op met het aandraaien van die boutjes, de boutjes zijn namelijk erg kort je stript de draad vlug van de boutjes.
In het werkplaatshandboek staat dat je ze tussen de 25 en 30 nm vast moet zetten, er hoeft geen loctite bij ( niet volgens het handboek in elk geval )

Groeten en succes ermee.

Heel nuttig die aanhaalmomenten. In mijn werkplaatshandboek staan die niet vermeld. Dat kunnen de boutjes wel hebben die 25 tot 30 Nm?

Ik zal die boutjes eerst nakijken. Blijken die los te zitten ga ik ze terug vast zetten en eens testen of dat het probleem oplost. Misschien dat ik dan toch wat loctite aanbrengen om te voorkomen dat ze snel weer los komen te zitten.

Zitten de boutjes niet los, dan ga ik alles loshalen en ontvetten, mogelijk ook de busjes wat opschuren indien nodig, de veertjes oprekken.

Olie ik dan de boel opnieuw een beetje in, of monteer ik het droog en vetvrij? Op het filmpje van de revisie is te zien dat de hele koppeling bedekt is met een laagje motorolie en zo hoort het ook, toch?
 
Heel nuttig die aanhaalmomenten. In mijn werkplaatshandboek staan die niet vermeld. Dat kunnen de boutjes wel hebben die 25 tot 30 Nm?

Ik zal die boutjes eerst nakijken. Blijken die los te zitten ga ik ze terug vast zetten en eens testen of dat het probleem oplost. Misschien dat ik dan toch wat loctite aanbrengen om te voorkomen dat ze snel weer los komen te zitten.

Zitten de boutjes niet los, dan ga ik alles loshalen en ontvetten, mogelijk ook de busjes wat opschuren indien nodig, de veertjes oprekken.

Olie ik dan de boel opnieuw een beetje in, of monteer ik het droog en vetvrij? Op het filmpje van de revisie is te zien dat de hele koppeling bedekt is met een laagje motorolie en zo hoort het ook, toch?
Daar komt normaal gesproken ook motorolie,dus maakt het niet uit.
 
Die roadtec 01 er net even opgelegd en merk meteen dat de zijwangen toch vele malen stijver zijn dan die van de BT45. Zoals ik al zei, we gaan het beleven.

Bijna iedere andere band heeft een stijvere zijwang dan de BT45. De BT45 is eigenlijk gewoon veel te slap voor een Bol. Ook voor een Yamaha XJ is ie te slap, ondanks dat die motor toch behoorlijk lichter is dan een Bol.
Ben overgestapt op de Michilin pilot activ. Alle zwabber en shimmy neigingen zijn gelijk verleden tijd. Ik had BT45 10 jaar geleden al af moeten zweren.
 
Bijna iedere andere band heeft een stijvere zijwang dan de BT45. De BT45 is eigenlijk gewoon veel te slap voor een Bol. Ook voor een Yamaha XJ is ie te slap, ondanks dat die motor toch behoorlijk lichter is dan een Bol.
Ben overgestapt op de Michilin pilot activ. Alle zwabber en shimmy neigingen zijn gelijk verleden tijd. Ik had BT45 10 jaar geleden al af moeten zweren.
Ik heb ze gehad onder mijn GT750,toch ook geen lichte motor en kan de problemen die je gehad heb niet onderschrijven,en ik ben zeker geen
voorzichtige rijder.Maar verschillende motoren kunnen verschillend reageren,Honda,s uit die tijd waren gewoon slechter wat frame stijfheid betreft
dan Suzuki,s,dus zal ook de stijfheid van de banden sneller effect hebben op het weggedrag.
 
Ik heb ze gehad onder mijn GT750,toch ook geen lichte motor en kan de problemen die je gehad heb niet onderschrijven,en ik ben zeker geen
voorzichtige rijder.Maar verschillende motoren kunnen verschillend reageren,Honda,s uit die tijd waren gewoon slechter wat frame stijfheid betreft
dan Suzuki,s,dus zal ook de stijfheid van de banden sneller effect hebben op het weggedrag.

Klopt wat je zegt, suzuki frames uit die tijd waren beter dan de honda frames. De XJ frames zijn zeker net zo slap als de honda frames. Icm de slappe vering die die dingen standaard hebben maakt een goede of slechte band een enorm verschil. De bridgestone BT45 combineert niet goed met slappe frames en slappe vering. De michilin pilot activ deed dit veel beter.
Inmiddels ben ik die slappe frames en daarmee slechte wegligging meer dan zat en ben aan het overstappen op wat stabielere fietsen.
 
Klopt wat je zegt, suzuki frames uit die tijd waren beter dan de honda frames. De XJ frames zijn zeker net zo slap als de honda frames. Icm de slappe vering die die dingen standaard hebben maakt een goede of slechte band een enorm verschil. De bridgestone BT45 combineert niet goed met slappe frames en slappe vering. De michilin pilot activ deed dit veel beter.
Inmiddels ben ik die slappe frames en daarmee slechte wegligging meer dan zat en ben aan het overstappen op wat stabielere fietsen.
Voor echt stabiele klassiek rijwielgedeelte ben je aangewezen op het Italiaanse spul of speciale frames zoals Egli,Rickman,Seeley,Nico Bakker .
Van het standaard Japanse spul was eigenlijk niks echt goed uit die tijd,pas vanaf eind jaren 80 zijn ze in Japan fatsoenlijke rijwielgedeeltes gaan maken.
Ik kon vroeger niet begrijpen waarom eigenaren van Italiaanse motoren afgaven op alles wat Japans was,totdat ik 30 jaar later een 73 er Laverda SF750 kocht,
toen wist ik het,wat een verschil met het Japanse spul,een veel betere wegligging,vering en remmen dan Japanse motoren uit die tijd en ook nog die van vele
jaren later.Waar de Japanners wel beter in waren was de elektronica en soepele bediening,bijvoorbeeld de bediening van de Laverda koppeling heb
je de kracht van de Hulk voor nodig om die in te kunnen knijpen :Y
 
Ik heb vandaag ff het start gebeuren uit elkaar gehaald, ook bij mij haperde hij wel eens, het was toch geen weer 😂 op de ene foto zie je duidelijk gebruiks sporen , daarna de licht opgeschuurde.
20190502_140026.jpg
20190502_143044.jpg
 
Die van mij staat ook terug in elkaar, maar ik heb nog geen tijd gehad om te testen. Ik heb ook foto's gemaakt, maar moet ze hier nog posten.

Ik heb de zaken opgeruwd met zo'n schuurtonnetje op een dremel en dan in de dwarse richting geschuurd. Ben benieuwd naar het resultaat.

En, oh ja, de drie schroeven die los zouden zitten... Die zaten bij mij STEVIG vast. Dat was zeker niet de oorzaak. Er was borgmiddel gebruikt, dus het is wellicht niet de eerste keer dat er aan gewerkt is.
 
De foto's nog..

Op de 2e foto, is links een opgeruwd tonnetje te zien en rechts, zoals ze waren.
 

Bijlagen

  • CIMG3549.JPG
    CIMG3549.JPG
    90,4 KB · Weergaven: 12
  • CIMG3550.JPG
    CIMG3550.JPG
    196,5 KB · Weergaven: 16
  • CIMG3551.JPG
    CIMG3551.JPG
    216,1 KB · Weergaven: 16
Ook tof zo'n 450. Heb ik mij ook nog es willen aanschaffen, maar ik heb geen plek meer. Ik heb wel de lichtere versie van CB400N = CB250N
 
Op blz 74 had ik het over een nieuw type voorband, dat is een foutje van mij . Dit is namelijk een Tube-Type en dat is niet geschikt voor ons , dom ! Leverancier neemt hem niet terug i.v.m.overschrijden van de omruil tijd, dus als iemand nog wat zoekt .
Nieuw 95 euro ,vraagprijs 60 euro
 
Op blz 74 had ik het over een nieuw type voorband, dat is een foutje van mij . Dit is namelijk een Tube-Type en dat is niet geschikt voor ons , dom ! Leverancier neemt hem niet terug i.v.m.overschrijden van de omruil tijd, dus als iemand nog wat zoekt .
Nieuw 95 euro ,vraagprijs 60 euro
Je kan ook een binnenband er in doen en gewoon monteren.
 
Je kan ook een binnenband er in doen en gewoon monteren.
Is dat niet gevaarlijk op een Tubeless velg dan? I.v.m.kans op luchtbel vorming tussen velg en binnenband, met als gevolg extra slijtage aan de binnenband, wat lekkage als gevolg heeft ?
Dat werd vroeger altijd gezegd, ik heb er geen ervaring mee
 
Is dat niet gevaarlijk op een Tubeless velg dan? I.v.m.kans op luchtbel vorming tussen velg en binnenband, met als gevolg extra slijtage aan de binnenband, wat lekkage als gevolg heeft ?
Dat werd vroeger altijd gezegd, ik heb er geen ervaring mee
Gevaarlijk is het gebruik van een binnenband bij een tublessband,maar dat is per bandenmerk verschillend,bij sommige merken
kan dat wel bij ander niet.Andersom maakt niet uit,wel moet je dan een velglint monteren.
Luchtbelvorming lijkt mij onwaarschijnlijk,de lucht kan immers via het ventielgat ontsnappen.
 
Wie weet, of wie heeft een nieuwe voorband nodig ?
Let op tube-type 100/90 -19M/C 57H ,nagelnieuw , vraagprijs 60 euro
 

Bijlagen

  • 20190412_221747.jpg
    20190412_221747.jpg
    133,7 KB · Weergaven: 8
  • 20190412_221759.jpg
    20190412_221759.jpg
    136,6 KB · Weergaven: 7
@RG-gamma, dank je voor je advies mbt de Metzeler roadtec 01. Het glijden aan de voorkant is weg. 3 Dagen wat langs de moezel getoerd en nergens het gevoel gehad van "oei". Motor lijkt ook veel minder te "zwabberen" in lange bochten op wat hogere snelheid , ondanks de bepakking achterop. En lijkt ook lichter te sturen op lage snelheid , was ook even wennen.
Voor mij is het een blijvertje. Thx
 
Terug
Bovenaan Onderaan