Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Het is niet de sensor of oliepomp,onder de kleppendeksel ziet alles er nog goed uit, alleen viel mij op dat de korte kettingspanner slap hing en het boutje goed vast zit.
Carterpan er van onder dat ziet er niet best uit, veel stukjes kunststof, en koperkleurige zaagsel, stukjes , niet magnetische, de lagerschalen zijn licht van kleur volgens mij. Zit er in de spanner iets van koper?
FB_IMG_1570461153123.jpg
FB_IMG_1570461171270.jpg
FB_IMG_1570461188310.jpg
FB_IMG_1570461200282.jpg
 
Ga er maar vanuit dat de lagerschalen overleden zijn,eerst is de spanner naar de eeuwige jachtvelden gegaan,
de stukjes rubber hebben de oliezeef grotendeels verstopt waardoor de lagers te weinig oliedruk kregen,vandaar dat het
olielampje ging branden,de druk is weggevallen omdat de zeef verstopt zat en de lagers opgevreten zijn door
gebrek aan olie.Kortom ik hoop voor je dat de cilinders en krukas het overleeft hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ga er maar vanuit dat de lagerschalen overleden zijn,eerst is de spanner naar de eeuwige jachtvelden gegaan,
de stukjes rubber hebben de oliezeef grotendeels verstopt waardoor de lagers te weinig oliedruk kregen,vandaar dat het
olielampje ging branden,de druk is weggevallen omdat de zeef verstopt zat en de lagers opgevreten zijn door
gebrek aan olie.Kortom ik hoop voor je dat de cilinders en krukas het overleeft hebben.
Denk jij dat, dat koperkleurige materiaal van de lager schalen is, voor zover ik mij herinner zijn
 
Mogelijk de oorzaak.ketting geleider de bevestigings nokken afgebroken, daarna is de geleider opgevreten door de ketting , zou het ijzerslijpsel kunnen zijn.
 
Ben toch bang dat het niet alleen ijzerslijpsel is ,de lagerschalen bestaan uit verschillende lagen,het blanke wat je ziet is de zogenaamde Babbitt laag,daaronder zit een laag koper.Het is ook logisch want de oliezeef kon nauwelijks nog olie aanzuigen,daardoor kregen ook de lagers te weinig smering,
je had beter gelijk kunnen stoppen toen het olielampje ging branden,dan ben je eigenlijk ook al te laat maar door door te rijden
is de schade heel waarschijnlijk groter geworden.Dus ik ben bang dat je het blok wel uit elkaar kan trekken om de schade vast te stellen.
modern%20babbitt%20lager.png
 
Laatst bewerkt:
Ben toch bang dat het niet alleen ijzerslijpsel is ,de lagerschalen bestaan uit verschillende lagen,het blanke wat je ziet is de zogenaamde Babbitt laag,daaronder zit een laag koper.Het is ook logisch want de oliezeef kon nauwelijks nog olie aanzuigen,daardoor kregen ook de lagers te weinig smering,
je had beter gelijk kunnen stoppen toen het olielampje ging branden,dan ben je eigenlijk ook al te laat maar door door te rijden
is de schade heel waarschijnlijk groter geworden.Dus ik ben bang dat je het blok wel uit elkaar kan trekken om de schade vast te stellen.
Bekijk bijlage 1434590
Kijk dat is nog eens een duidelijk plaatje, ik denk ook wel dat je gelijk hebt.
Maar ik moet wat, uit elkaar en reviseren, of een ander blok.
 
Een bigend lager kapot, toch moet alles uit elkaar , doorspoelen andere krukas er in, al met al best veel werk.
Maar het toeval wil ,mn dochter heeft een huisje gekocht van 100 jaar oud, zit niks in Theo is toevallig een handige timmerman, dus tijdgebrek geen verslag of foto's van de Bol.
Als het ff tegenzit komt hij volgend jaar niet op de weg 😭
 
Een bigend lager kapot, toch moet alles uit elkaar , doorspoelen andere krukas er in, al met al best veel werk.
Maar het toeval wil ,mn dochter heeft een huisje gekocht van 100 jaar oud, zit niks in Theo is toevallig een handige timmerman, dus tijdgebrek geen verslag of foto's van de Bol.
Als het ff tegenzit komt hij volgend jaar niet op de weg 😭

hoi Theo.
Dat ziet er niet zo mooi uit.
gaat wel weer een paar uurtjes werk in zitten.
Fijn om je dochter te kunnen helpen (spreek uit ervaring) en een oud huis opknappen is toch de droom van iedere goede timmerman. ;)

Groeten Ronald
 
Ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat alle lagerschalen vervangen moeten worden.
Ik kan dat niet zelf op meten, en het lijkt mij een dure aangelegenheid.
Zoals ik al zei, tijdgebrek de komende maanden, maar ik zou ook wel graag motorrijden.
Mijn vraag, heeft er niet iemand nog een goed blok, die ik eenvoudig in het frame kan hangen onder de werkbank leggen, alvast bedankt
 
Wat een schade. Bij roukema in wormerveer hebben ze geen blok staan maar wel grote lijnen in onderdelen.

Kettingspanners drogen toch uit. Daar kwam ik bij toeval ook achter. Die viel in 2 met vervangen.
 
Ben al jaren "stamklant"bij roukema 😊 maar alles bij elkaar, lagerschalen, spanners, kettingen, pakkingset, en tijd.
Maar het komt goed, is het niet deze zomer(, ik wil het wel goed doen)dan het jaar er na.
 
Wat een schade. Bij roukema in wormerveer hebben ze geen blok staan maar wel grote lijnen in onderdelen.

Kettingspanners drogen toch uit. Daar kwam ik bij toeval ook achter. Die viel in 2 met vervangen.
Het is zefs maar de vraag of nieuwe spanners nog voldoen na vele jaren in een magazijn te hebben gelegen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dit blok wel iets voor je?
Ik weet niet of je facebook hebt natuurlijk, maar kwam hem daar tegen, is wel van een CB750K.

Groeten van een ex 750 Bol d'Or liefhebber/eigenaar.
 
Misschien is dit blok wel iets voor je?
Ik weet niet of je facebook hebt natuurlijk, maar kwam hem daar tegen, is wel van een CB750K.

Groeten van een ex 750 Bol d'Or liefhebber/eigenaar.
Bedankt voor de tip, maar is niet wat ik zoek 👍
 
Potverdorie Theo. Ben weer een tijdje niet op het forum geweest (ook tijdsgebrek, dochter huisje gekocht :) ) en wat lees ik hier allemaal. Gelukkig heb je een noodoplossing. Veel succes met beide renovaties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan