Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Hallo liefhebbers, ik wil graag weten hoe het zit met die Oki's. Zijn de betere nou die met een rode omhulsel om de kabel of die met de rode behuizing? En als ik het goed heb passen die van een 900 bol ook op een 750KZ, klopt dit?
Ik heb zelf een CB750 KZ uit 1980 en heb het vermoeden dat de Oki's van mij niet goed meer zijn (beetje leeggelopen).

Grtzz
 
Ik heb zowel de oude die leeggelopen zijn en degene met de rode omhulsel die niet leeg zijn . Alle 4 functioneren nog prima.
Waarom/waarvan verdenk jij de Oki’s ?
 
Ik heb een beetje zitten lezen hier op het forum en symptomen zitten vergelijken. Mijn motor start moeilijk of niet en als hij start lijkt het alsof de verbranding op 1 cilinder niet goed is. De 4de cilinder wordt bij temperatuur meten niet echt warm (blijft achter bij de rest). Een bevriende monteur heeft ook gekeken en weet het ook niet.
De bougies zijn vervangen, carbs zijn ultrasoon gereinigd, nieuwe vlotternaalden en pakkingen, er zit een nieuwe gelijkrichter in (Carmo). De bobines zijn volgens hem goed.
De motor heeft 16 jaar stil gestaan en heeft een paar dagen goed gelopen, maar ineens was het mis. Slecht starten, stinken naar benzine, geen vermogen en het lijkt alsof hij verzuipt of op drie poten loopt. Compressie is op alle 4 de cilinders wel goed, dus ik tast een beetje in het duister momenteel.

Ik heb nu nieuwe bobines met bougiekabels besteld en wil de Oki's ook meteen vervangen. Dan heb ik mijn elektrisch gedeelte vervangen, er zit namelijk ook al een nieuwe dynamo (stator en rotor) in. Als dit klaar is wil ik de carbs nog op de testbank hebben om af te stellen.
 
Dan ga ik mijn nieuwe bobines afwachten. Oki's kan altijd nog.....
Maar als de bougies vonken kan het probleem dan nog steeds aan de bobine liggen vraag ik mij af? Of is de vonk niet sterk genoeg, waardoor ik dan neig het probleem bij de Oki's te zoeken.
 
Vandaag de bobines van de witte maar eens vervangen. De motor begon de afgelopen jaren nogal tegen te sputteren na 6000RPM. Nu was ik dit al een tijdje van plan, maar vandaag was het mooi lenteweer. Paar van een CBR1000 erop geknutseld en yuh, zo weer in 1 ruk het rood in.
Starten was ook weer 1 druk op de knop met de volle accu, na +/- 5mnd stilstand.
Me is weer happy. Moet alleen nog een diafragma van de voorrem vervangen, scheurde letterlijk uiteen, en wat remblokkies voor de voorkant.
Btw, mijn vrouw begon ook meteen vragen te stellen waarom deze motor zo makkelijk in het rood schoot, die zwarte van haar sputtert ook wat tegen zei ze. Meteen maar een 2de set bobines gescoord. Volgende week deel II ,waarschijnlijk.
Mijn bevindingen
 
Juist bij een electronische ontsteking,
Verbindingen goed checken en weerstand van beide opneemspoeltjes moeten gelijk zijn, bij warm worden willen ze wel eens inkakken en geven ze slechte/geen puls meer.
T spul is inmiddels behoorlijk gedateerd en zulk soort zaken geven langzaam de geest, ik heb al bij verschillende cb's die dingen vervangen,
 
Juist bij een electronische ontsteking,
Verbindingen goed checken en weerstand van beide opneemspoeltjes moeten gelijk zijn, bij warm worden willen ze wel eens inkakken en geven ze slechte/geen puls meer.
T spul is inmiddels behoorlijk gedateerd en zulk soort zaken geven langzaam de geest, ik heb al bij verschillende cb's die dingen vervangen,
Oke, bedankt voor de tip!
 
Vandaag met de zwarte CB750 naar het werk gegaan. Vanmorgen was het choke uit, contact aan, druk op de knop en brooeeemm. En dat weer na 5mnd stilstand. Wel tussentijds de accus 2x aan de druppel gehangen.
Moeten wel nieuwe achterbanden op beide cb's, er zitten behoorlijk wat droogtescheuren in. Maar het ritje van 30km is nog prima gelukt. Nu weer op zoek naar een paar banden, anders dan de BT45 die er nu nog op liggen.
 
Mazzelpik., 😉😎

Ik moet na zo'n lange periode eerst ff de carbs laten doorlopen, maar dan start ie ook gelijk.😋
 
100ml Lampenolie op een volle tank 98, doe ik al jaren ;). Volgens velen is het kul en dat hou ik zo.:+.
Deze 2 motoren staan altijd buiten.
 
Vandaag met de zwarte CB750 naar het werk gegaan. Vanmorgen was het choke uit, contact aan, druk op de knop en brooeeemm. En dat weer na 5mnd stilstand. Wel tussentijds de accus 2x aan de druppel gehangen.
Moeten wel nieuwe achterbanden op beide cb's, er zitten behoorlijk wat droogtescheuren in. Maar het ritje van 30km is nog prima gelukt. Nu weer op zoek naar een paar banden, anders dan de BT45 die er nu nog op liggen.
Dunlop Arrowmax Streetsmart👍👍
 
Pick-up spoeltjes.
😉
Ook iets om te controleren is of er geen sludge rond de pick up spoelen zit,dat word gevormd door
condens in de olie,is dat veel dan gaat de motor er slecht door starten en lopen,een kennis van mij had
daar regelmatig last van,het kwam door korte stukken te rijden met te lage snelheid zodat het blok
niet warm genoeg werd,die zelfde sludge kan zich ook vormen in de carterventilatie en daar moet je extra goed
op letten mocht dat het geval zijn,raakt die verstopt kan het blok de druk niet kwijt met nare gevolgen.
 
Ook iets om te controleren is of er geen sludge rond de pick up spoelen zit,dat word gevormd door
condens in de olie,is dat veel dan gaat de motor er slecht door starten en lopen,een kennis van mij had
daar regelmatig last van,het kwam door korte stukken te rijden met te lage snelheid zodat het blok
niet warm genoeg werd,die zelfde sludge kan zich ook vormen in de carterventilatie en daar moet je extra goed
op letten mocht dat het geval zijn,raakt die verstopt kan het blok de druk niet kwijt met nare gevolgen.
Ik heb de pick up spoelen nog niet gecheckt, zal ik zeker gaan doen. Op dit moment heb ik de nieuwe bobine's gemonteerd met nieuwe kabels en het starten doet hij nu goed. Alleen met rijden houdt de motor in en met terugschakelen en de koppeling in, slaat de motor af. Hij ruikt naar benzine en de bougies zijn zwart (dus slechte verbranding). Als het de pick up spoelen niet zijn dan begin ik toch de carbs zelf te verdenken. De carbs zijn ultrasoon gereinigd en er zitten nieuwe pakkingen en vlotternaalden in, misschien toch maar eens naar de motorzaak om de carbs op de testbank te laten controleren..... Het vreemde is wel dat hij goed liep, totdat mijn gaskabel knapte en na vervangen was het mis. Ik kan die combinatie niet plaatsen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 
Ik wel ,ooit gehad met een slangklem die zo gemonteerd zat op het luchtfilterhuis dat de choke kabel hevel niet ver genoeg meer terug kon,
gevolg was het zelfde effect wat jij nu heb,dus zou ff controleren of alles goed zit daar en de choke goed terug komt in zijn rust positie.
 
Ik ben op zoek naar goeie schokdempers voor mijn bol d’or. Heeft iemand ervaring met andere schokdemper dan de originele en zo ja welke merken hebben de voorkeur? Ik heb nu een paar waar geen merk op staat en ze zien er wel mooi uit maar ik vraag me af of ik met een betere kwaliteit een betere wegligging krijg.
De motor is wel iets verbouwd, andere voorvork en achterbrug met breder achterwiel. hoor graag wat de ervaringen zijn
 
Ik ben op zoek naar goeie schokdempers voor mijn bol d’or. Heeft iemand ervaring met andere schokdemper dan de originele en zo ja welke merken hebben de voorkeur? Ik heb nu een paar waar geen merk op staat en ze zien er wel mooi uit maar ik vraag me af of ik met een betere kwaliteit een betere wegligging krijg.
De motor is wel iets verbouwd, andere voorvork en achterbrug met breder achterwiel. hoor graag wat de ervaringen zijn
Hagon maakt goede schokbrekers voor motoren tegen een redelijke prijs,alternatieven zijn Ikon(voormalig Koni) of
als je iets exotischer wil YSS of de top en dat is öhlins,maar dan praat je over heel andere bedragen.
Wil je het echt goed doen dan moet je de motor op je gewicht en rijstijl laten afstellen door bv Hyperpro.
 
Top dank je! Hagon heb ik al wel naar gekeken maar wist niet of je voor die relatief lage prijs wel iets fatsoenlijks krijgt. Misschien is dat wel een optie dan.
 
Zelf had ik vroeger Koni (nu Ikon)op m,n Bol gemonteerd ,dat zijn heel goede schokbrekers,maar niet goedkoop.
YSS is ook niet al te duur en best heel aardig,
https://www.yss-suspension.eu/https://www.ikonshocks.com/nl/over-ikon-schokdempers/Verder is het maar net wat je wil bereiken ,alles wat je universeel koopt is nooit 100% optimaal,daarvoor zal je naar een veringspecialist moeten gaan,maar ja ook daar hangt een aardig prijskaartje aan,voor zo,n toch ouderwetse fiets heeft dat niet echt veel zin,ik heb er toen
aardig wat tijd en geld in gestoken om mijn Bol enigszins goed sturend te krijgen maar het werd nooit optimaal,daarvoor was het rijwielgedeelte te slap ontworpen,maar dat was nog met de standaard wielen,voorvork en achterbrug.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar mijn originele achter veren van de bol vervangen door een setje van Hagon.
Wegligging is echt een stuk verbeterd.
Een van de oude dempers bleef soms hangen en als je dan in een bocht zit en hij schiet los...... blijft dat een schrik moment.
Dus voor dat geld van een nieuw setje van Hagon is het altijd het proberen waard.
Groeten Ronald.
 

Bijlagen

  • 808AC48B-67C9-48DA-810C-A6910616D9D9.jpeg
    808AC48B-67C9-48DA-810C-A6910616D9D9.jpeg
    172,8 KB · Weergaven: 13
  • E2E6EBDE-B49E-4189-ABB7-107BABF17AD4.jpeg
    E2E6EBDE-B49E-4189-ABB7-107BABF17AD4.jpeg
    139,7 KB · Weergaven: 13
Hier goede ervaringen met de Ikons. Maar ik denk dat wat je er ook op zet een grote verbetering is ten opzichte van origineel (waarbij ik er vanuit dat je die nog erop hebt zitten). Een aantal jaar geleden heb ik overigens een vergelijkingstest gelezen van een aantal merken schokbrekers. Maar zou zo niet meer weten in welk motorblad😞
 
Terug
Bovenaan Onderaan