Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Allemaal een

full


en natuur veel veilige kilometers en sleutelplezier in 2015

groeten
Ronald
 
Voor iedereen, alle goeds voor 2015. Heel veel meevallers en geen tegenslagen!

Ben al onmiddellijk het jaar vlijtig begonnen. Ik heb dan wel geen CV in mijn schuur, maar vandaag was het doenbaar.

Op verzoek van Wout een (foto)verslagje van het vervangen van de dempingsrubbers in de koppelingskorf. Het werkje is nog niet helemaal af, want ik kon vandaag nergens aan schroefdraadborgmiddel (Loctite) geraken en ik ben vanavond ook nog ergens een M6 draadtap gaan lenen.

Dit is het revisiesetje van Wout met de handleiding:
full


Om aan de koppelingskorf te geraken, haal je de koppelingskabel los en de rempedaal. Vervolgens schroef je het deksel los, nadat je eerst de motorolie hebt afgetapt. Dan zie je dit:
full


Schroef vier v/d zes schroeven v/d koppelingsdrukplaat los en laat er twee, die kruislings tegenover elkaar zitten, vast tot het laatst. Schroef die twee kruislings los, zodat de plaat geleidelijk los komt. Neem dan de koppelingsplaat met de druklager en drukpen af en plaats 3 veren terug door de schroef terug in te draaien met een grote rondel. Op die manier blijven de platen bij elkaar.
full


Blokkeer het achterwiel en zet de motor in de hoogste versnelling
full


Fabriceer een speciaal gereedschap voor het losdraaien v/d koppelingsmoer. Ik heb daar een dop van 21mm voor gebruikt.
full


Achter de koppelingsmoer, die je met het speciaal gereedschap gaat losdraaien, zit een borgplaatje. Plooi het lipje terug, zodat de moer kan draaien en draai de moer dan los.

De partij koppelingsplaten kan in zijn geheel uit de korf genomen worden:
full


De koppelingskorf trek je van de primaire versnellingsbakas:
full


Centerpunt aanbrengen op de zeven klinknagels:
full


Boor de klinknagels eerst uit met een boor van 4 mm: (de klinknagels zijn 5mm diameter)
full


Boor dan de klinknagelkopjes voorzichtig af met 8 mm:
full


Verwijder dan de klinknagels met een doorslag en hamer:
full


Nu kan je aan de andere kant (tandwielzijde) de schijf met 7 gaten afnemen:
full

full


En vervolgens verwijder je het tandwiel en de oude rubbers:
full


In de pilaren v/d korf moet nu nog schroefdraad van M6 getapt worden.
De oude rubbers zijn bij mij keihard. Het resultaat van deze revisie gaat ongetwijfeld goed hoorbaar zijn.

De zeven gaten v/d afgenomen schijf, uitboren tot 6mm:
full


Ik heb bij het uitnemen v/d koppelingsplaten niet gemarkeerd hoe die precies in de korf zaten. Ik had ze al uitgenomen toen ik eraan dacht. Maar het lijkt mij dat het niet nodig is dat ze precies op dezelfde manier in de korf geplaatst worden. Of heb ik dat mis? Alle groeven v/d koppelingskorf, waar de uitstekende delen v/d koppelingsplaten in passen lijken mij allemaal dezelfde te zijn.

Ik heb de platen ook nog niet van elkaar gehaald. De dikte v/d frictieplaten kan ik langs de buitenkant v/d "cilinder" ook ongeveer meten. Ze zijn nog zo'n 3,7mm dik en dat zou voldoende moeten zijn. Ik had ook geen last van een slippende koppeling of zo. Is er misschien toch een goede reden om de platen individueel te inspecteren?
 
Helemaal super en dit gaat goed komen.
Na montage even de carburators synchroniseren voor het beste resultaat.
Vanaf vandaag zijn de koppeling rubbers niet meer aan te slepen denk ik ;)
Buiten dat gaat je blok een stuk rustiger lopen.
De versnellingsbak staat ook minder te klapperen.
Zelfs tijdens het rijden ga je merken dat de motor beter schakelt en netter loopt.
Veel succes met de modificatie Hobbyman en bedankt voor de duidelijke uitleg.
 
Helemaal super en dit gaat goed komen.
Na montage even de carburators synchroniseren voor het beste resultaat.
Vanaf vandaag zijn de koppeling rubbers niet meer aan te slepen denk ik ;)
Buiten dat gaat je blok een stuk rustiger lopen.
De versnellingsbak staat ook minder te klapperen.
Zelfs tijdens het rijden ga je merken dat de motor beter schakelt en netter loopt.
Veel succes met de modificatie Hobbyman en bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik wil inderdaad ook nog de carburators synchroniseren, zodat hij helemaal als een naaimachientje loopt. Maar ik heb nog geen meetapparatuur daarvoor. Ik heb al op het forum gelezen over zelfbouwapparaten (Carbs synchroniseren), maar ik wil me toch iets professioneler aanschaffen.

Goede raad, zeer welkom!
 
mooi verslag Hobbyman!zelf ik snap het
@Wout , waarom moet je ook de carbs synchroniseren? los dat dit altijd een goed idee is heeft dat toch niet iets te maken met versleten koppeling?
 
De motor is waarschijnlijk de laatste keer afgesteld met oude harde rubbers en dus met veel inwendige speling in de aandrijflijn.
Na montage van de nieuwe koppeling korf dempers loopt de motor al veel mooier en rustiger rond.
Om het geheel compleet te maken is de carburateurs synchroniseren de kers op de taart.
Heb je die mogelijkheid niet dan zal je toch al een verbetering in je blok constateren.
Uiteraard moet je motor netjes op alle cilinders lopen voor het beste resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht,reddeloos verloren! schoonmaken en spuiten , maar een half uurtje poetsen( roterend messing borsteltje) en,... zie het verschil :)
full
 
Een kroon op je werk. Wat zeg ik ? 4 Kronen natuurlijk ;)
 
Voor iedereen, alle goeds voor 2015. Heel veel meevallers en geen tegenslagen!

Ben al onmiddellijk het jaar vlijtig begonnen. Ik heb dan wel geen CV in mijn schuur, maar vandaag was het doenbaar...........

Kijk ik even een paar dagen niet op het forum, zie ik dat er nog iemand met hetzelfde klusje bezig is😊. Net wat verder dan ik, want ik ben "pas" bij het maken van de pensleutel. Gisterenavond bijna gereed. Ga dit nog even volgen (en zelf ook nog me aan de slag natuurlijk, wordt toch slecht weer dit weekend).

Gr. Vincent
 
Kijk ik even een paar dagen niet op het forum, zie ik dat er nog iemand met hetzelfde klusje bezig is😊. Net wat verder dan ik, want ik ben "pas" bij het maken van de pensleutel. Gisterenavond bijna gereed. Ga dit nog even volgen (en zelf ook nog me aan de slag natuurlijk, wordt toch slecht weer dit weekend).

Gr. Vincent

Leuk, ga je ook de carburators synchroniseren?

Bij het loshalen v/d koppelingskabel, merkte ik op dat de binnenkabel aan het rafelen is. Ik dacht snel een nieuwe te vinden, maar dat lijkt nu niet zo eenvoudig. Omdat ik een USA-model heb (eigenlijk Canadees) blijk ik een kabel nodig te hebben die 9cm langer is dan bij een Europees model. Mijn stuur is namelijk hoger.

Iemand een tip, waar ik dat kan vinden?

Wie van jullie heeft allemaal een synchroontester en zijn jullie tevreden over dat toestel? Ik ben het meest geneigd om voor een een Carbtune te kiezen.

Over deze lees ik niet veel goeds en deze vind ik nogal duur.
 
Bij Moto Zoom hebben ze ook vacuum meters voor vier cilinders. en die koppellings kabel, kijk eens bij Roukema JapParts in Noord Holland
 
Ik heb een carbtune, maar ben er niet 100% tevreden over. Staafjes lopen niet altijd gemakkelijk waardoor je soms van de wijs wordt gebracht. Maw. staafjes staan mooi gelijk maar motor loopt niet mooi rond. Carburateurs weer wat stellen en dan staat alles weer compleet anders. Een meter met klokken reageert, naar mijn mening, beter/sneller.
 
Leuk, ga je ook de carburators synchroniseren?

Bij het loshalen v/d koppelingskabel, merkte ik op dat de binnenkabel aan het rafelen is. Ik dacht snel een nieuwe te vinden, maar dat lijkt nu niet zo eenvoudig. Omdat ik een USA-model heb (eigenlijk Canadees) blijk ik een kabel nodig te hebben die 9cm langer is dan bij een Europees model. Mijn stuur is namelijk hoger.

Iemand een tip, waar ik dat kan vinden?

Wie van jullie heeft allemaal een synchroontester en zijn jullie tevreden over dat toestel? Ik ben het meest geneigd om voor een een Carbtune te kiezen.

Over deze lees ik niet veel goeds en deze vind ik nogal duur.

Ja, carburateurs ga ik nog synchroniseren, maar pas nadat ik de klepspeling heb gecontroleerd. Heb nog even de tijd voordat ik weer de weg op mag.

En voor het synchroniseren heb ik een setje met analoge meters (ik dacht van Efka). Werkt prima voor mij. Lijkt uiterlijk veel op eerste setje van Louis, maar ik weet niet of dat van Louis wel of niet goed is.

Gr. Vincent
 
Ja, carburateurs ga ik nog synchroniseren, maar pas nadat ik de klepspeling heb gecontroleerd. Heb nog even de tijd voordat ik weer de weg op mag.

En voor het synchroniseren heb ik een setje met analoge meters (ik dacht van Efka). Werkt prima voor mij. Lijkt uiterlijk veel op eerste setje van Louis, maar ik weet niet of dat van Louis wel of niet goed is.

Gr. Vincent

Eerste setje krijgt veel kritiek op hun eigen website. De meters zouden niet gelijk te stellen zijn en geven ook niet dezelfde meting als je ze van carburator wisselt. De dure set krijgt dan weer veel lof. Maar 230 euro voor de set met 4 meters en benzinetankje . . . Als het écht nodig is, dan moet het maar. Als je gaat meten, hoort het natuurlijk juist te zijn. Maar als het ook goedkoper en toch goed kan, zoveel te beter.

Ik hoor graag nog meer ervaringen.
 
Ja, carburateurs ga ik nog synchroniseren, maar pas nadat ik de klepspeling heb gecontroleerd. Heb nog even de tijd voordat ik weer de weg op mag.

En voor het synchroniseren heb ik een setje met analoge meters (ik dacht van Efka). Werkt prima voor mij. Lijkt uiterlijk veel op eerste setje van Louis, maar ik weet niet of dat van Louis wel of niet goed is.

Gr. Vincent

ZO'n Efka setje heb ik ook, en dat werkt bij mij goed. Af en toe controleer ik het setje. Heel simpel, door hem op de motor aan te sluiten, de motor netjes te syncen en dan domweg wat slangetjes wisselen. Alle meters moeten dan hetzelfde aan blijven geven.
 
Zo check ik af en toe ook de werking van het setje. Wat ik ook heb gedaan is de kogeltjes die achter de schroeven zitten om de demping van de wijzers te regelen vervangen door staafjes van dezelfde diameter. Was volgens mij gewoon een spijker die ik passend heb gemaakt. Zo kon ik de demping wat preciezer afstellen. En ik heb ook andere slangen gebruikt, iets van siliconen. Is wat soepeler dan de originele plastic slangen
 
Hier zijn ze dan weer tevreden over Carbtune.

Voor de Efka verschillende prijzen gevonden: hier 76,50€ en hier bijna 100€. Op die laatste site staan er ook apart aansluitpijpjes M5 voor de set. Ik neem dus aan dat die er niet standaard bij zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan