Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Net terug vaneen rondtje Eifel,Ardennen totaal 1390 km, en een paar duizend bochten gereden en de Bol vond het allemaal goed
full
 
Olie verbruik is vanaf de reparatie tot nu ,heb al 4000 km gereden is 1 liter.
Ik hoop dat als de boel ingelopen is het nog iets beter wordt, en anders heb ik hier ook wel vrede mee.
Ik rijd zo'n 8000 km in een jaar ,dat zou 2 ltr zijn, was vorig jaar zo'n 8 a 9 ltr
 
Beste mensen.

Hoe laden jullie de navigatie voor de motor bij?

Groeten


Jordie

Dag Jordie,

Ik heb een navigatie van Garmin met uitneembare batterij en een extra batterij aangeschaft. Daarmee kan ik bijna een ganse dag rijden. Ik gebruik die Gps op 3 motoren, dus het leek mij de meest economische manier. Voor mij werkt dat prima.
 
Ja? Die van mij (nog) niet. Na een revisie, nu zo'n 6.000km gelopen en nog steeds geen olieverbruik.

Kan ook met de rijstijl te maken hebben de eerste 1000 km geen drup daarna weer ouderwets "knallen" over dijkjes met veel motorrem ,ook in de Eifel met veel motorrem ,achterrem gebruik ik eigenlijk nooit.
Ben niet echt een toerrijder,ga de "strijd" met de hedendaagse motoren gewoon aan.
 
Mijn rijstijl is ook niet helemaal rustig. Dus misschien dat het daarmee te maken heeft.

Olieverbruik zit voor mij ook op 1 liter op4000 km

Is ook nog een goeie optie extra accu.
 
Ik had hier al eerder eens gevraagd naar de vermeende 'standaard moeilijk startende Bol' n.a.v. mijn eigen ervaring bij mijn 750. Startte al moeilijk na een paar dagen; accu bijna leeg starten, wel/geen reactie bij drukken op de startknop (wel klikkend relais), een hoop herrie van de vrijloop, dan wel eens aanslaan maar niet doorzetten en na wat prutsen met choke, gas en lopen op een half blok uiteindelijk met wat geluk net aan de praat voor de accu leeg is. Wanneer eenmaal lopend geen probleem meer, ook stationair loopt 'ie dan mooi.

Aangezien ik toch mijn pols gebroken had -O- maar eens de startmotor schoongemaakt en het startrelais bekeken. Die laatste zag er uit of die in de Titanic gevonden was; één bonk corrosie. Bij het schoonmaken brak gelijk de zekeringstrip door dus dan maar een vervangend relais erop gezet. Nu lijkt het probleem van wel/geen reactie opgelost, maar starten ging pas na het door laten lopen van de vlotterbakjes, op zich niet zo heel gek na 6 weken stilstaan.

Maar waar ik nu even benieuwd naar was; start de Bol nu wel of niet 'standaard' moeilijk en zo ja; waar ligt dat dan aan?
Na wat gegoogle (kom uiteraard vooral de huil-verhalen tegen dan) vond ik verschillende oorzaken bij de probleemgevallen;
- Moderne benzine is gewoon prut.
- Het materiaal van de carburateurs reageert met de (moderne?) benzine waardoor deze minder brandbaar wordt.
- De vlotterbakbeluchting is door Honda te groot gemaakt waardoor vluchtige bestanddelen uit de benzine te snel verdampen.
- De air cutoff valves geven prblemen; membramen vergaan? veren verslapt? (wat is daar de werking nu precies van???)
- Vonkvoorziening is onderbemeten.

Graag hoor ik jullie ervaringen, zienswijzen, theorieën etc. ter leering ende vermaeck...
 
Koude start was en is altijd prut met die van mij. Idd ff cars aftappen en duimen. Het lijkt ietsje beter nu ik bobines van een cbr600 erop gezet heb. Rijdt veel soepeler, en geen gehakkel meer bij optrekken. Alle cilindertjes draaien nu mee. En ach, die motoren worden oud, dus gaat er regelmatig iets stuk Door slijtage. Gelukkig meestal eenvoudig te vervangen. Koppelingsplaten heb ik vernieuwd, startmotor schoongemaakt. Carbs gereinigd en nu is de dynamo a.d. beurt. Accu laadt niet meer bij....je blijft prutsen met een bol. :-)
 
Aan wat je zelf al zei :
- Het materiaal van de carburateurs reageert met de (moderne?) benzine waardoor deze minder brandbaar wordt.
- De vlotterbakbeluchting is door Honda te groot gemaakt waardoor vluchtige bestanddelen uit de benzine te snel verdampen.
 
Aan wat je zelf al zei :
- Het materiaal van de carburateurs reageert met de (moderne?) benzine waardoor deze minder brandbaar wordt.
Ja, volgens mij had ik dit jou eerder ergens zien typen, maar hoezo dan?
- De vlotterbakbeluchting is door Honda te groot gemaakt waardoor vluchtige bestanddelen uit de benzine te snel verdampen.
En is dat dan oplosbaar/te verbeteren door de openingen te knijpen? Ik heb ook ergens gelezen dat iemand als test de beluchting had afgedopt (tijdens het ongebruikt staan van de motor) en vervolgens geen verschil merkte.


Wat zijn jouw ervaringen met de air cutoff valves? Nooit wat mee aan de hand/altijd gedonder met die dingen/nooit geweten dat die er op zaten/anders nl....
 
Ja, volgens mij had ik dit jou eerder ergens zien typen, maar hoezo dan?En is dat dan oplosbaar/te verbeteren door de openingen te knijpen? Ik heb ook ergens gelezen dat iemand als test de beluchting had afgedopt (tijdens het ongebruikt staan van de motor) en vervolgens geen verschil merkte.


Wat zijn jouw ervaringen met de air cutoff valves? Nooit wat mee aan de hand/altijd gedonder met die dingen/nooit geweten dat die er op zaten/anders nl....

Dat carburateur materiaal problemen geeft is mij door een dealer verteld toen ik 30 jaar geleden mijn 1e bol kocht. Dat was een 750 van een paar jaar oud.
Dat die beluchtingsopeningen te groot zijn heb ik ook vaker gelezen. Verder geen idee. Aircut off valves problemen, geen ervaring mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan