Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Ziet er mooi uit zo, zo'n rode heb ik ook gehad met een imitatie 1100R kuip er op.
Heb er heel veel plezier aan gehad en af en toe denk ik: koop er weer eentje maar er staan al drie V4's waarvan 2 Bol D'ors op mijn naam dus dat krijg ik thuis nooit verkocht....

Hierbij het resultaat van een winter lang lekker restaureren.

De rode 1100 is een eerste eigenaar motor met slechts 24.000 kilometer.
De motor had ongeveer 12 jaar niet meer gelopen en buiten onder een hoes gestaan.
Na ongeveer 300 uur werk is dit het resultaat.
Binnenkort de eerste proefrit maken denk ik.

De blauwe had ook heel lang stil gestaan en is na een deel restauratie ook weer klaar voor de weg.
Altijd mooi werk om ze weer in originele staat en op de weg terug te brengen.[afbeelding]
 
Vandaag de bobines van de witte maar eens vervangen. De motor begon de afgelopen jaren nogal tegen te sputteren na 6000RPM. Nu was ik dit al een tijdje van plan, maar vandaag was het mooi lenteweer. Paar van een CBR1000 erop geknutseld en yuh, zo weer in 1 ruk het rood in.
Starten was ook weer 1 druk op de knop met de volle accu, na +/- 5mnd stilstand.
Me is weer happy. Moet alleen nog een diafragma van de voorrem vervangen, scheurde letterlijk uiteen, en wat remblokkies voor de voorkant.
Btw, mijn vrouw begon ook meteen vragen te stellen waarom deze motor zo makkelijk in het rood schoot, die zwarte van haar sputtert ook wat tegen zei ze. Meteen maar een 2de set bobines gescoord. Volgende week deel II ,waarschijnlijk.
En ja hoor ook de zwarte van mijn vrouw start ook met 1 druk op de knop en jaagt zo het rode gebied in.
Eerst natuurlijk nog even met de oude bobines geprobeerd. Daar startte de motor na enkele pogingen ook wel mee.
Nu is het 1/2 sec die startknop in en hij loopt. Vrouw ook weer happy wat de motor betreft. })

Btw, ik heb zelfs de bougiekabels van de CBR kunnen gebruiken: Draai de messing klem uit de dop,schuif de bougiedop terug op de kabel. Aan de onderkant van de kabel zit een staalplaatje gesoldeerd. Knip dit er af en schuif de dop nu van de kabel af. Monteer je eigen doppen maar controleer ze eerst met een multimeter. Waarde zal rond de 5kOhm liggen. Alles in de Mohm's is sowieso niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Over bougies gesproken,...

In het paasweekend heb ik ook de Honda's weer rijklaar gemaakt. Zowel bij de bol d'or als bij mijn cbx 6-cyl zag ik dat de bougies witter uitgeslagen waren dan vroeger. Vroeger waren die bruiner van kleur. Er is nochtans niks aan de afstelling van de carburateurs veranderd. Nu heb ik alle stelschroeven een kwart slag verder uitgedraaid, zodat ze "rijker" staan.

De enige uitleg, die ik kan bedenken, is de omschakeling naar super 98 benzine. Vroeger reed ik op 95, maar in België is dat sinds vorig jaar e-10 geworden en tank ik die dus niet meer.

Op de site van NGK lees ik nu dat de uitslag normaal wit-grijs is. Had ik dan beter de afstelling laten staan, zoals het was?
 
Een kwart slag maakt weinig uit om effect te hebben,het is alleen maar voor het stationair
gedeelte ,als ze verder goed lopen laten staan of anders weer terug zetten.
 
Laatst bewerkt:
full

Rij altijd met euro 98, weliswaar een foto van een tijdje geleden .
Later het vacuüm gesteld, wat de reden was van het kleur verschil.
Dus als je bij een cilinder gekeken hebt, even de rest controleren en evt afstellen.
 
Laatst bewerkt:
En ja hoor ook de zwarte van mijn vrouw start ook met 1 druk op de knop en jaagt zo het rode gebied in.
Eerst natuurlijk nog even met de oude bobines geprobeerd. Daar startte de motor na enkele pogingen ook wel mee.
Nu is het 1/2 sec die startknop in en hij loopt. Vrouw ook weer happy wat de motor betreft. })

Btw, ik heb zelfs de bougiekabels van de CBR kunnen gebruiken: Draai de messing klem uit de dop,schuif de bougiedop terug op de kabel. Aan de onderkant van de kabel zit een staalplaatje gesoldeerd. Knip dit er af en schuif de dop nu van de kabel af. Monteer je eigen doppen maar controleer ze eerst met een multimeter. Waarde zal rond de 5kOhm liggen. Alles in de Mohm's is sowieso niet goed.
vervolg:
En ook de testritten van vandaag en gisteren zijn na volle tevredenheid verlopen (verreden). Dingen gaan weer als vanouds. Kwam er gisteren achter dat de koppeling van de witte rond de 8000rpm begint te slippen om dan in een keer weer aan te grijpen, heel framed?! Maar het mag de pret niet drukken. Koppeling controleer ik nog wel een keer. Remmen aan de voorkant moeten nog wat nieuwe blokken krijgen om de zomer door te komen.

Ik denk wel dat mijn vrouw zal moeten wennen aan het andere rijgedrag, motor pakt nl. veel sneller op. Tis net ne nieuwe :+
 
[afbeelding]
Rij altijd met euro 98, weliswaar een foto van een tijdje geleden .
Later het vacuüm gesteld, wat de reden was van het kleur verschil.
Dus als je bij een cilinder gekeken hebt, even de rest controleren en evt afstellen.

Bij mij geen kleurverschil. Alle bougies zijn ongeveer de kleur van jouw 3de bougie vanaf links. Vacuüm zijn ze 2 jaar geleden afgesteld, als ik het mij goed herinner. Maar aan die afstelling is niks gewijzigd, enkel andere benzine. Dat moet dus wel de reden zijn. Aan rijgedrag heb ik geen verschil gemerkt. Als het voor de motor geen kwaad kan, ga ik het voorlopig zo laten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bol liefhebbers,

Na een najaars, winter en voorjaars slaap (en mijn inlog gegevens voor MF kwijt te zijn :( ) afgelopen weken de bolletjes weer wakker geschut en dat viel niet echt mee/tegen.
De 900 deed niets , accu leeg deze geprobeerd op te laden maar na 3 jaar was hij toch overleden paar dagen later een nieuwe gel accu er in en echt met drie keer rondgaan lopen.
de voorpootkeringen zijn lek en dat wist ik deze met "BUURMAN" afgelopen week vervangen , blij dat hij al bezig was geweest en wist hoe e.e.a in elkaar zat, al het overige was vorig jaar gedaan dus met de KM die ik rij hoeven olie en filter niet (olie was nog gewoon doorzichtig)
zaterdag de 1100 opgehaald die liep best snel , echter sloeg hij af en liep daarna nog maar op 1 cilinder , setje verse bougies er in gezet en probleem voorbij , ook hiervan de voorvorkkeringen vervangen en een rondje regio met de vrouw achterop gereden.

zijn weer klaar voor de zomer :)
 
Gel accu schijnt inderdaad beter te zijn bij het starten, lk durfde het niet aan, ik had gehoord dat zo'n accu meer koeling nodig heeft en bij een Bol hij niet echt een handig plekkie heeft, maar wie heeft er ervaring ?
En nu we toch met stroom bezig zijn, ik heb al jaren een led verlichting achter, maar als ik m'n licht aanzet gaat het achterlicht pas aan na 1 minuut rijden, rara ?
 
Gel accu schijnt inderdaad beter te zijn bij het starten, lk durfde het niet aan, ik had gehoord dat zo'n accu meer koeling nodig heeft en bij een Bol hij niet echt een handig plekkie heeft, maar wie heeft er ervaring ?
En nu we toch met stroom bezig zijn, ik heb al jaren een led verlichting achter, maar als ik m'n licht aanzet gaat het achterlicht pas aan na 1 minuut rijden, rara ?

Ik heb nu een half jaartje een gel accu erin zitten.
De startmotor gaat beduidend harder rond waardoor hij net iets beter/vlugger aanslaat.
De accu's zijn natuurlijk wat prijziger maar als je ze goed onderhoud gaan laaaang mee, mijn vader rijd nu zijn 7e jaar met dezelfde gel accu, die test ik ieder voorjaar als hij van de lader afkomt en hij was nu nog "goed" niet super meer, maar voor dit seizoen nog voldoende.

Waarom zou zo'n accu meer koeling nodig hebben?
 
Wat Theo schrijft, had ik ook ergens opgepikt en daarom een aantal jaar geleden een traditionele accu in de bol gestoken. Nu heb ik daar een beetje spijt van. Een jaar later kocht ik een cbx. Daar stak wel zo'n gel accu in. Man wat is dat een plezier. Inmiddels heb ik dezelfde in de CB250N gestoken en als die van de bol opnieuw aan vervanging toe zal zijn, gaat er ook zeker een gel accu in. Meerprijs dubbel en dik waard, vind ik.
 
Goedenavond allemaal,

Ik bied te koop aan een bijna nieuwe set Conti Classic Attack. Dit zijn de radiale banden van Conti. Heb deze in februari 2018 onder mijn Bol laten leggen en sindsdien ongeveer 1.500 kilometer gereden (waarvan in het Hemelvaartweekend zo'n 1.200 km in de Eifel). Sturen geweldig, maar ik kan toch niet helemaal "vriendjes" worden met deze band. Bij snelweggebruik rijdt mijn Bol net niet strak genoeg naar mijn zin.

Gegevens:

Voor: 100/90 R 19, DOT 1917, profieldiepte 4 mm
Achter: 120/90 R 18, DOT 1917, profieldiepte (ruim) 5 mm

Vraagprijs € 225.

Reacties mogen in het topic of via PB. Desgewenst kan ik ook foto's sturen.

Gr. Vincent
 
Bandenspanning, iets verhogen, zelf rij ik met 2.6 voor en 2.8 achter, Battlax bt 45, stuurt licht.
Maar hoe is het met je balhoofdlagers? Ik heb ze zelf pas vernieuwd, moest gewoon weer "anders"leren rijden
 
Heb eerst geadviseerde fabrieksspanning aangehouden (2,5 en 2,9), later wat lager. Maakt geen verschil. Balhoofdlagers zijn goed, zitten er pas 20K kilometers in.
 
:] Eerst krijgen we natuurlijk op 1 juli de TT in Assen, maar de zondag daarna rijden alle Bol d'Or liefhebbers weer richting Loosdrecht. :]


13e-landelijke-Bol-dOr-Dag-8-Juli-2018..jpg
 
Ik heb op mijn bol bobine’s van een CBR600 geschroefd. Nu twijfel ik alleen over de juiste aansluiting. Ik begreep dat er hier al meer deze bobines gemonteerd hebben vandaar mijn vraag.
Op de nieuwe bobines zitten 2 aansluitingen voor de stekkers, een zwarte en een blauwe. Iemand een idee welke draad, de zwart/witte of de gekleurde, ik op welke aansluitingen op de bobines moet doen?
Verder zit nu de bobine voor bougie 2 en 3 links en de ander rechts. Dit was bij de oorspronkelijke bobine’s precies anders om. Maakt het uit dat ze zo gemonteerd zijn? Ik heb de bougiekabels wel goed gemonteerd.
Voordat ik hem start vraag ik dit liever even. Ik weet niet of ik het spulletje anders kapot draai.
Alvast bedankt, Jasper
 
Terug
Bovenaan Onderaan