Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Is olieverbruik altijd te zoeken bij versleten klepseals en vanaf hoeveel kilometer, is olieverbruik normaal bij Bol d’Ors?

Ik heb hier al vaak gelezen dat Bol d’Ors gekend zijn voor olieverbruik. Is het normaal dat dit optreedt na 12.000km gelopen te hebben na revisie? Bij het afgelopen winteronderhoud heb ik geen zwarte bougies gezien. Betekent dat dan dat het de klepseals niet zijn en ik elders moet zoeken?

De vorige eigenaar heeft het blok van mijn Bol d'or in 2010 laten reviseren (nieuwe zuigers en boren, nieuwe distributieketting en andere cilinderkop…) De factuur van die revisie heb ik meegekregen en daarop staat dat die kop gevlakt is en de kleppen geslepen en gerodeerd. Dan neem ik aan dat ook de klepseals vervangen zijn.

De revisie is gebeurd op 57.000km en ik heb hem in 2012 overgenomen met 58.000km. Inmiddels staat er 70.000km op de teller. Tot eind vorig seizoen had ik totaal geen olieverbruik, maar nu dus wel. Na een rit van 150 à 200km raakt de olie nog net het minimum van de peilstok.
 
[Ik verbruik ,en ik rij stevig zeg maar ,laatste weekend Eifel 1275 km verbruik 200 cc olie er zitten oude zuigers in, nieuwe veren en 150000 km op de teller,ik weet niet waar jou olie blijft als ik lees wat er allemaal gereviseert is, toch wel merk olie er in ik rijdt met Castrol 10 w 40. enquote]HOBBYMAN schreef op 02 juli 2018 @ 15:50:
Is olieverbruik altijd te zoeken bij versleten klepseals en vanaf hoeveel kilometer, is olieverbruik normaal bij Bol d’Ors?

Ik heb hier al vaak gelezen dat Bol d’Ors gekend zijn voor olieverbruik. Is het normaal dat dit optreedt na 12.000km gelopen te hebben na revisie? Bij het afgelopen winteronderhoud heb ik geen zwarte bougies gezien. Betekent dat dan dat het de klepseals niet zijn en ik elders moet zoeken?

De vorige eigenaar heeft het blok van mijn Bol d'or in 2010 laten reviseren (nieuwe zuigers en boren, nieuwe distributieketting en andere cilinderkop…) De factuur van die revisie heb ik meegekregen en daarop staat dat die kop gevlakt is en de kleppen geslepen en gerodeerd. Dan neem ik aan dat ook de klepseals vervangen zijn.

De revisie is gebeurd op 57.000km en ik heb hem in 2012 overgenomen met 58.000km. Inmiddels staat er 70.000km op de teller. Tot eind vorig seizoen had ik totaal geen olieverbruik, maar nu dus wel. Na een rit van 150 à 200km raakt de olie nog net het minimum van de peilstok.~[/quote]
 
Ik zit met de een op 1 liter per 3000km , de andere 1 op 5000+ (ververs deze eerder dan bijvullen). Vroeger wel een veel hoger verbruik gehad met MPM olie; >1:1000-ish. Daarna weer met Castrol GP 10w40 weer terug naar ~1:2/3000.
Momenteel op Motul 5100 10W50 omdat we nu alleen nog in de zomer met die motoren rijden.
Btw, beide zijn 750 types. Kmstanden nu :99000+ .
Die met het laagste verbruik heeft nieuwe zuigers gekregen bij +/- 80.000.
 
Ik reed eerst met Kroon olie ook zo n hoog olie verbruik 1ltr op 1000 km na de nieuwe zuigerveren in de oude cilinders ,niets aan gedaan.
Ben ik met Castrol GP-10w40 gaan rijden (moto Louis)ik denk dat die olie meer geschikt is voor onze motoren
 
Ik rij al jaren met Eurol Sport Touring 10w-40. Nooit eerder problemen gehad. Die olie zit trouwens ook in mijn andere Honda's (CBX-1000 CB250N). Als het aan de olie zou liggen, moest ik het daar ook merken.

Ik begrijp dus dat dit abnormaal is. Stap 1 zal zijn om de bougies nog eens te gaan controleren, al verwacht ik daar niks abnormaals te vinden. Hij rookt ook niet blauw of zo en dat zou je dan toch ook moeten zien.
 
En even in het luchtfilter kijken of het daar een beetje droog is,de ontluchtings slang van af de cildeksel komt daar in uit.
Misschien gooit hij het er aan de bovenkant uit
 
Oproep aan alle honda cb1100R eigenaren in Nederland en Belgie.

Op zaterdag 29 september word er een meting georganiseerd voor jullie in Lunteren Gelderland.
Komt allen en zegt het voort.
Groeten Wout.
full
 
Ik rij al jaren met Eurol Sport Touring 10w-40. Nooit eerder problemen gehad. Die olie zit trouwens ook in mijn andere Honda's (CBX-1000 CB250N). Als het aan de olie zou liggen, moest ik het daar ook merken.

Ik begrijp dus dat dit abnormaal is. Stap 1 zal zijn om de bougies nog eens te gaan controleren, al verwacht ik daar niks abnormaals te vinden. Hij rookt ook niet blauw of zo en dat zou je dan toch ook moeten zien.

Het zou zo maar door de overschakeling naar 98 kunnen komen,die benzine is
duurder en daar proppen ze ook meer reinigende dopes in,nadeel daarvan is
dat veel kool word weggespoeld,kool die onder de olieschraapveren zit geeft
die veren ook wat extra steun, verdwijnt dat dan ga je een hoger tot zelfs veel hoger
verbruik krijgen.Maar meestal komt dat verschijnsel voor bij oudere hoge km stand
motoren,zo had ik het heldere idee om ook super te gaan tanken met mijn FZR1000,
verbruik was ongeveer 1 liter op 3500km,na het tanken van Shell V power steeg het
verbruik binnen een paar 1000km naar 1 op 1600.
Een andere oorzaak kan ook benzine in de olie zijn,rij je langere tijd rustig dan merk je
daar weinig van,maar ga je daarna een keer flink doorrijden met hogere snelheid dan normaal dan verdamp die benzine en daalt je oliepijl flink,oplossing is de olie verversen.
Laatste punt is inderdaad de klepseals ,het kan zijn dat deze weer aan vervanging toe zijn.
Vroeger kwam het wel vaker voor dat die bij relatief lage km standen vervangen moesten
worden.
Overigens zegt geen blauwe rook niet alles,mijn ex Bol verbruikte 1 op 800 en daar
zag je ook niets bijzonders aan de bougies en hij rookte ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Het zou zo maar door de overschakeling naar 98 kunnen komen,die benzine is
duurder en daar proppen ze ook meer reinigende dopes in,nadeel daarvan is
dat veel kool word weggespoeld,kool die onder de olieschraapveren zit geeft
die veren ook wat extra steun, verdwijnt dat dan ga je een hoger tot zelfs veel hoger
verbruik krijgen.Maar meestal komt dat verschijnsel voor bij oudere hoge km stand
motoren,zo had ik het heldere idee om ook super te gaan tanken met mijn FZR1000,
verbruik was ongeveer 1 liter op 3500km,na het tanken van Shell V power steeg het
verbruik binnen een paar 1000km naar 1 op 1600.
Een andere oorzaak kan ook benzine in de olie zijn,rij je langere tijd rustig dan merk je
daar weinig van,maar ga je daarna een keer flink doorrijden met hogere snelheid dan normaal dan verdamp die benzine en daalt je oliepijl flink,oplossing is de olie verversen.
Laatste punt is inderdaad de klepseals ,het kan zijn dat deze weer aan vervanging toe zijn.
Vroeger kwam het wel vaker voor dat die bij relatief lage km standen vervangen moesten
worden.
Overigens zegt geen blauwe rook niet alles,mijn ex Bol verbruikte 1 op 800 en daar
zag je ook niets bijzonders aan de bougies en hij rookte ook niet.

Een heel interessant verhaal is dit. Dat is inderdaad het enige wat er sinds kort veranderd is, op 98 gaan rijden. Ik had de luchtfilter gecontroleerd, zoals Theo zei, maar die is perfect droog. Ik wilde nu wel eens precies weten hoeveel olie ik moest bijvullen na een rit. Dus heb ik bij mijn laatste rit netjes bijgevuld tot het maximum, de dagteller op nul en rijden. Na die rit stond hij gewoon nog steeds op maximum, helemaal niks olie verbruikt :? Toch wel raar. Dus voorlopig ga ik het gewoon kort opvolgen.
 
Ik rij al jaren met euro 98 ,het is zelfs zo als er alleen 95 is dan rij ik door, en als hij echt leeg is dan een halfe tank en zo snel mogelijk weer bijvullen met 98.en het allerbeste is V Power, dat merk je gewoon
 
Stukje verder in olie-verbruik-verlies-verhaal:

Na mijn rit van gisteren, merkte ik aan de cilindervoet olie op:
full


Eerst dacht ik, lek aan cilindervoetpakking, maar het valt op die plek vanaf het inlaatspruitstuk.
full


Hoe het kan lekken uit het inlaatspruitstuk, heb ik nog niet verder onderzocht. Komende dagen maar eens e.a. loshalen. Intussen is alle wijze raad, zeer welkom uiteraard.
 
Ik zou aan de voorkant eerst even kijken,want door de rijwind zou de olie tussen de koelribben doorwaaien en tegen dat klemmetje aan komen.
De spanner wil nog wel eens door zweten/lekken, ook zit er op die hoogte in de koppakking twee O ringetjes
 
Bedankt voor het meedenken Theo. Ik heb het hele motorblok geïnspecteerd, maar vind geen lek aan de voorkant, die "de bron" zou kunnen zijn van de druppel olie aan de inlaat van cilinder 1.

Ik heb wel nog wat gevonden dat de daling van het oliepeil kan helpen verklaren:
Er hing een drup olie aan de aftapplug, maar dat moet zo miniem zijn dat die zelfs nooit op de grond is gevallen. Onder het blok ligt nooit olie op de vloer.
Aan het kleppendeksel heb ik een zwetende schroef gevonden, maar dat is aan de kant van cilinder 3 en kan dus niet de bron zijn van de drup olie aan de inlaat van cilinder 1:
full


Ik merkte wel dat de bougie van cilinder 1 los zat. Hij zal daar dus druk verloren zijn en valse lucht hebben kunnen trekken. Kan dat een verklaring zijn?

Ik heb de motor laten warm draaien om te zien of ik dan ergens olie zag naar buiten komen, maar helaas, niets kunnen vaststellen. Ook op de schroef aan de inlaat van cilinder 1, kwam geen olie. Ik zou er dus opnieuw mee moeten gaan rijden, maar is dat wijs?

Wat zou ik nu nog extra kunnen doen? Compressie cilinders meten? (Ik heb geen compressietester. Ik zie bij Louis een analoge voor 35 euro en een digitale voor het dubbele bedrag. Is digitaal de meerprijs waard?)

Olie aan de inlaat is raar, want er hoort daar door de aanzuiging, niks naar buiten te komen enkel naar binnen te gaan. Zou het zin hebben om de vlotterbak v/d carburator cilinder 1 los te halen? De inlaatrubber op dichtheid te testen? Die dichtheid zou wel heel erg naar de vaantjes moeten zijn als er olie kan passeren.
 
Ik had ook wel eens overklaarbare lekkage gehad, komt ie 😂heb ik opgespoord door aan de achterkant cilinder smalle strookjes spons tussen de cilinders te duwen,
Rondtje rijden en daarna kan je aan de sponsjes zien welke cilinder en waar de lekkage zit
Beetje vreemd misschien maar bij mij werkte het.
 
Da's een goede tip Theo. Ik ben met een endoscoop aan de slag gegaan.

Ik ben er nu vrij zeker van dat de olie niet tussen de koelribben is uitgekomen, maar bovenop de inlaatrubber van cilinder 1 is terecht is gekomen en via de kant tussen cilinder 1 en 2 naar beneden is gelopen.

De enige "bron" die ik kan bedenken is het kleppendeksel er vlak boven. Alleen daar kan ik geen spoor naar beneden zien. Misschien is het dan toch het lek aan de schroef bij cilinder 3, die dan meer olie verliest dan doet vermoeden en op een of andere gekke manier tot bij cilinder 1 geraakt is.

Ik heb intussen ook nog opgemerkt dat aan de voet van de oliedrukvoeler ook olieverlies is.

Wat ik nu nog ga doen is een compressietester aanschaffen en de druk van alle cilinders opmeten, al vermoed ik dat daar weinig te vinden gaat zijn. Als die druk oké is, terug rijden en zien wat er zich dan nog voordoet.

Dit zijn de foto's die ik met de endoscoop heb gemaakt:
full

full

full
 
Die lekkages zijn natuurlijk niet ok,maar verklaren het hoge olieverbruik niet.
Best kans dat je carterdruk zo hoog is dat het de lekkages veroorzaakt,een compressietest
zegt in deze ook niet alles,je gewone zuigerveren kunnen nog in goede staat zijn en je olieschraap veren kunnen in slechtere staat zijn,al zou dat wel snel zijn als het blok 13000 km gelopen heeft sinds het gereviseerd is.Klepseals gingen vroeger al wel snel kapot,soms al rond de 10000km.
En wie weet wat de vorige eigenaar voor merk klepseals gebruikt heeft.
Ook is 13000km in 8 jaar tijd niet veel en is de kans aanwezig dat de klepseals verdroogd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het gekke is, dat er bij de twee laatste ritten geen olieverbruik meer was. Ik heb niks meer moeten bijvullen.

Het merk klepseals kan ik uiteraard niet met zekerheid zeggen, maar ik weet wel dat die revisie is uitgevoerd door iemand met een goede reputatie. Dus de kans is groot dat het de originele zijn. Verdroogd kunnen ze inderdaad ook zijn. 13000km op 8 jaar is niet veel, maar ik probeer wel om regelmatig te rijden. Ik heb 3 moto's en probeer goed af te wisselen zodat ze regelmatig kunnen lopen. Het is dus niet zo dat hij uitzonderlijk lang moet stilstaan.

Het is inderdaad wel vreemd dat het blok nu plots op diverse plaatsen lekkages vertoont en zou dus kunnen wijzen op hoge carterdruk. Is dat op een of andere manier te meten? De compressietester heb ik inmiddels besteld en dat ga ik dus sowieso nog nameten. Zou het mij iets kunnen leren om met de endoscoop via het bougiegat in de cilinders te gaan kijken? Ik kan wel enkel recht naar beneden kijken, niet naar de kleppen.
 
Laatst bewerkt:
Waar vroeger motoren soms last van hadden is dat bij veel rustige korte ritjes er benzine en vocht in de olie terecht kwam,oliepijl bleef dan ook netjes op pijl,ging je dan een lange rit maken
waarbij af en toe flink gas gegeven werd dan verdampte de benzine en vocht uit de olie en
was je oliepijl ineens een stuk lager.Regelmatig olie verversen en af en toe flink lange ritten maken voorkomt dat.Een kennis van mij heeft jarenlang zijn 900 als woon/werk motor gebruikt,hij had regelmatig last van veel condens en benzine in de olie,soms zo erg dat de motor er slecht van ging lopen,als je dan het deksel van de ontsteking los haalde zat het daar achter helemaal vol met witte oliedrap,daardoor kreeg de ontsteking het moeilijk en begon de motor slecht te lopen,ik heb tegen hem gezegd dat hij de olie regelmatig moest verversen en ook af en toe eens langere ritten met flink doorrijden moest maken,sinds die tijd had hij geen last meer.
Verhoogde carterdruk komt door zuigerveren die versleten zijn,met een
compressie test zou je dat moeten kunnen zien.
Het zwetende kleppendekselboutje kan je verhelpen door een nieuw rubber er onder te plaatsen,of goed schoonmaken en insmeren met hittebestendige siliconekit.
Onderdeelnr 90541-425-000 te bestellen bij de Honda dealer, of CMSNL, prijs is excl btw
en verzendkosten
RUBBER,MOUNTING, fits CB900C 900 CUSTOM 1980 (A) USA - order at CMSNL
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan