Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Beetje rommel in het filter.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1546965051722.jpg
    FB_IMG_1546965051722.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 54
Jia de vierde versnelling springt er uit bij een beetje belasting, dus kijken of er iets krom of versleten is.
Zit geen glimmend matriaal in mn olie, geen slijpsel
 
Laatst bewerkt:
Jia de vierde versnelling springt er uit bij een beetje belasting, dus kijken of er iets krom of versleten is.
Zit geen glimmend matriaal in mn olie, geen slijpsel
Reken er maar op dat een schakelvork krom of versleten is,of de nokken op het tandwiel een typisch Honda kwaaltje.
 
Ogenschijnlijk niets aan de hand met de nokken op de tandwielen, kleine glimmende ronde kantjes aan de nokken, maar niet echt verontrustend.
De schakelvorken krom ?weet iemand een handige manier om dat na te meten, want op het eerste gezicht ook niets echt aan de hand, alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1547133366295.jpg
    FB_IMG_1547133366295.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 39
  • FB_IMG_1547133382155.jpg
    FB_IMG_1547133382155.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 41
  • FB_IMG_1547133410747.jpg
    FB_IMG_1547133410747.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 42
  • FB_IMG_1547133449130.jpg
    FB_IMG_1547133449130.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 42
  • FB_IMG_1547133460333.jpg
    FB_IMG_1547133460333.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 44
Schakelvork hoeft ook niet krom te zijn maar als er overmatige slijtage op de punten van de vork te zien is
en/of in de sleuf van het tandwiel dan is dat niet goed.Is dat allemaal ok dan kijken of de gear selector wel goed de wals meeneemt,
ik heb z,on probleem gehad bij een motor en dat bleek een gebroken veertje geweest te zijn,dus controleer alles goed.
 
Laatst bewerkt:
Honda heeft het 4e versnelling tandwiel en een aantal schakelvorken wel gemodificeerd ,dat doen ze niet voor niets.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een donor blok ,ik zou die versnellingsbak over kunnen zetten of tandwielen uit kunnen wisselen.
Mijn blok nr SCO1E -2004452.
Donorblok. SCO1E-2211865.
Zitten zo'n 200000 blokken tussen, misschien gelijk een gemodificeerde dat moet passen hoop ik.
 
Honda heeft inderdaad een aantal bak delen in de loop der jaren gemodificeerd,dus zullen er wel problemen mee geweest zijn.
Je kan dan beter heel de bak vervangen,alles is op elkaar ingelopen.
 
Update, toch nokken die iets afgerond zijn, vorken zijn niet krom, en 6.4 mm dik min maat is 6.1 mm dus zou goed zijn.
Donorblok op de operatie bank, verrassing 1 nieuwe en zware veren, de koppelings platen nagenoeg even dik maar de stalen platen minder gesleten, dikker dus.
De schakel "bloem" is ook dubbelwandig uitgevoerd, verbeterd dus.
Op naar de versnellingsbak !!
FB_IMG_1547223239281.jpg
FB_IMG_1547223217640.jpg
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1547223251726.jpg
    FB_IMG_1547223251726.jpg
    62 KB · Weergaven: 22
  • FB_IMG_1547223190186.jpg
    FB_IMG_1547223190186.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 21
Update, wat foto's waar je kan zien dat Honda niet stil zit , de schakelvorken zijn verstevigd, de schakelbloem ook dubbel uitgevoerd.
Maar ik heb in iedergeval 80.000 km gereden zonder een zuigertje onder de automatische spanner, want die zat er niet in, nooit iets gehoord of gemerkt
FB_IMG_1547310116456.jpg
FB_IMG_1547310131318.jpg
FB_IMG_1547310140927.jpg
FB_IMG_1547310151625.jpg
FB_IMG_1547310169702.jpg
 
Dan heb je geluk gehad,met een beetje pech was de primaire ketting over de tandwielen gesprongen,
ik heb dat bij een CB500 meegmaakt,iedere keer als je flink wat gas gaf kwam er een ratel uit het blok.
Het erge was dat het een blok was dat ik bij een sloperij vandaan had,wat volgens hun goed was,ik
had hem net gewisseld,gelukkig namen ze dat blok weer terug en hadden ze nog een ander blok
wat net binnen was gekomen,nadeel was dat het nog in de motor zat en ik het zelf daar uit kon gaan halen
want de heren hadden geen tijd,maar kon het zo wel van te voren uittesten,dat was dus 3x een blok verwijderen
en 2x monteren|(ik was voorlopig genezen van blokjes wisselen8)7:)
 
Ik wil als het past de versnellingsbak compleet overzetten, je weet pas echt of het werkt als je de hele boel op en ingebouwd hebt, dat vind ik best spannend.
Moet er niet aan denken, dat als het niet werkt je weer uit moet bouwen
 
Ik wil als het past de versnellingsbak compleet overzetten, je weet pas echt of het werkt als je de hele boel op en ingebouwd hebt, dat vind ik best spannend.
Moet er niet aan denken, dat als het niet werkt je weer uit moet bouwen
Ja fijn is anders,maar je moet dan wel .:)
 
Zuigertje van de kettingspanner toch nog gevonden in het blok, hij was onbeschadigd dus moet er uitgevallen zijn toen ik het blok uit elkaar haalde.
Zou niet moeten kunnen want de spanner gaat begrensd open word geblokkeerd door een splitpennnetje
 
Wow Theo, jij bent goed bezig man. Tijdje niet op het forum geweest en loop een bijna volledige how to mis.
Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan