Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

@RG-gamma, dank je voor je advies mbt de Metzeler roadtec 01. Het glijden aan de voorkant is weg. 3 Dagen wat langs de moezel getoerd en nergens het gevoel gehad van "oei". Motor lijkt ook veel minder te "zwabberen" in lange bochten op wat hogere snelheid , ondanks de bepakking achterop. En lijkt ook lichter te sturen op lage snelheid , was ook even wennen.
Voor mij is het een blijvertje. Thx
Mooi,ik zal je zeggen dat juist extra gewicht achterop het zwabberen minder maakt,plant een duo passagier achterop en het zal nog minder worden.
Bij mijn CBX die nog erger zwabberde dan een Bol had ik de voorvork die op lucht gezet kon worden flink stugger gemaakt en de achterveren juist op
hun slapst gezet en dat liet het zwabberen bijna verdwijnen,al die eerste modellen van Honda zoals de CBX,Bol 750/900en de KZ750
hebben er last van,komt gewoon omdat de voorkant te slap is en ontlast je die door meer gewicht naar achteren te verplaatsen sturen ze
een stuk beter op hogere snelheid,ook is de demontabele verbindingspijp aan de rechterkant va het frame een zwak punt,zou je die vast kunnen lassen
heb je een veel stijver geheel en zou je een strakker sturende Bol krijgen.Ook heeft Honda niet zo slim de achterbrug van kunststof lagerbussen voorzien,
vervang deze door bussen gemaakt van brons dan scheelt dat ook aardig wat.
 
Laatst bewerkt:
1404591
 
Ik heb een Bol d'Or-probleempje... Hij lekt olie. Ik denk het te hebben herleid naar het volgende plekje voorop het blok:
20190709_184449r.jpg

Nu heb ik de volgende vragen waar jullie me hopelijk bij kunnen helpen:
* Waar is dat boutje eigenlijk voor? (ik heb hem nagetrokken, hij zit zelf vast)
* Mist er niet iets voorop? (zie ook onderstaande)
20190709_184501r.jpg
* Kan dit inderdaad zijn waar de lekkage vandaan komt?
* Wat doe ik eraan om te zorgen dat de vloeistoffen netjes in de motor blijven?

Alvast mijn grote dank voor jullie inzichten!
 
Ff een nieuw dopje scoren bij motorzaak.
Dat is je stelinrichting voor de bovenste nokkenas.
Zoek ook een vraagbaak op, dat verklaart t e.e.a.
 
Dank voor de snelle reacties! Ik ga een dopje scoren. Ben dol op reparaties die maar 3.50 kosten. :)

Ik had wel een Vraagbaak-achtig boek uit de jaren '80, maar daar stond dit systeem niet uitgewerkt op (behalve dat er boutjes zijn om de kettingen mee te stellen en waar ze zitten). Misschien toch ook de hand maar op een Vraagbaak proberen te leggen.
 
Digitaal vind je wel wat,
en dat dopje evt. met wat vloeibare (siliconen) pakking monteren
 
Na een ritje Eifel 1285 km en lekker warm kreeg ik last van olie lekage aan de voorkant van cil 3.
Thuis alles schoon gemaakt, vandaag een proefrit, weer lekkage maar kon dat nu controleren waar het vandaan kwam ? Wie het weet mag roepen😊
Kop en voetpakking droog
Olie leiding achter de cilinder en de druk censor droog
Nokkenas stelboutjes voor en achter droog
oliekoeler en slangen droog
Alle cilinder bouten (rekbouten)droog
Naad tussen onder en bovencarter droog
Met spiegeltje, lampje, camera gecontroleerd of de nokkenas ketting misschien de tunnel doorgezaagd heeft ook droog en heel.
Lekkage op voorkant cil 3 op de tweede koelrib van af de onderkant na ongeveer 30 km wordt het lekken minder en na ongeveer 60 km houd het op , ik denk er over om het draadeind er uit te draaien en terug plaatsen met een beetje vloeibare pakking in,aan de draad zodat een evt scheurtje in de pakking dicht draait, tot de winter en dan maar weer uit elkaar.
TIPS WELKOM.
 
Na een ritje Eifel 1285 km en lekker warm kreeg ik last van olie lekage aan de voorkant van cil 3.
Thuis alles schoon gemaakt, vandaag een proefrit, weer lekkage maar kon dat nu controleren waar het vandaan kwam ? Wie het weet mag roepen😊
Kop en voetpakking droog
Olie leiding achter de cilinder en de druk censor droog
Nokkenas stelboutjes voor en achter droog
oliekoeler en slangen droog
Alle cilinder bouten (rekbouten)droog
Naad tussen onder en bovencarter droog
Met spiegeltje, lampje, camera gecontroleerd of de nokkenas ketting misschien de tunnel doorgezaagd heeft ook droog en heel.
Lekkage op voorkant cil 3 op de tweede koelrib van af de onderkant na ongeveer 30 km wordt het lekken minder en na ongeveer 60 km houd het op , ik denk er over om het draadeind er uit te draaien en terug plaatsen met een beetje vloeibare pakking in,aan de draad zodat een evt scheurtje in de pakking dicht draait, tot de winter en dan maar weer uit elkaar.
TIPS WELKOM.
Rekbouten mag je maar 1 malig gebruiken,dus niet zo,n goed idee die los te draaien.
 
Zal waarschijnlijk wel eens geplaatst zijn maar blijft een cool filmpje,AMA superbike wedstrijd Laguna Seca
met Spencer,Lawson,Wes Cooley en Aldana,mannen die in mijn jonge jaren de helden van de superbike races waren,en de reden
dat ik toen een Bolletje met 1000cc HRC kit gekocht heb,de zelfde spullen waar Spencer toen mee reed.
mooi is ook die on board camera ,die zijn tegenwoordig wel heel wat kleiner.
 
Spoor (olie) zoeken voor gevorderden ☺ eerst vier stukjes schuimrubber voor de vier tapeinden geplaatst, 200 km gereden en de uitslag is lekkage tussen 3en 4 , maar niet veel ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan