Boldor 900 synchroon afstellen

bolly 900

MF'er
28 apr 2012
127
5
Hallo Mfers. Het is enige tijd geleden dat ik op het forum zat, maar ben blij dat ik weer wat kan posten aangaande een probleem. Mijn Bol 900 heeft 2 jaar stil gestaan en dan krijg je natuurlijk problemen als je em wilt starten. Niet dus. !!. Carbs compleet uit elkaar gehaald en alles ultrasoon gereinigd. Helemaal top. Nieuwe air cut off valves alsmede de vlotternaalden en alle rubbertjes vervangen. De sproeiers zijn alleen gereinigd. Het spul in elkaar gezet en na 2 keer starten lopen. Wat ik ook doe om ze synchroon te krijgen, het lukt mij niet. Tot 3 x toe de carbs eronderuit gehaald en alles weer nagecheckt. Compressie gemeten en ik kom uit op een gemiddelde van 9.8 bar per cilinder.Kan niet vinden wat erop duid dat het anders zou zijn als voorheen. Tevens andere bougies alsmede vonkversterkers, bougiekappen en bobines gewisseld. Genoeg spare parts om uit te proberen. Het mag allemaal niet baten. Concreet is het dus nu starten en lopen alle cilinders mee. Motor staat dus te pruttelen. Wat mij wel opvalt is dat als ik de stelschroeven dusdanig regel, waardoor de motor toch de neiging heeft om beter te gaan draaien, het toerental fors toeneemt waardoor ik met de draaiknop aan de onderkant van de carbs dit totaal niet terug geregeld krijg. Daardoor moet ik dus de stelschroeven terug draaien om het geheel rustig te houden. Geen knallen uit de uitlaat o.i.d. Goed een lang verhaal en ik weet het nu dus even niet meer. Wat mij wel opvalt is dat het rubber van de nieuwe air cut off valves behoorlijk dikker is dan degene die eruit kwamen. Tevens voelt het veel stugger aan. Je zou haast gaan denken dat de membramen de boel stagneren door de stijfheid van het rubber. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee. Alvast bedankt voor de moeite......Groet Dennis.
 

Bijlagen

  • Boldor blauw 10.jpg
    Boldor blauw 10.jpg
    315,9 KB · Weergaven: 10
  • Boldor blauw 8.jpg
    Boldor blauw 8.jpg
    213,4 KB · Weergaven: 11
  • Boldor blauw 13.jpg
    Boldor blauw 13.jpg
    216 KB · Weergaven: 15
  • Boldor blauw 15.jpg
    Boldor blauw 15.jpg
    329,6 KB · Weergaven: 15
Bus remmenreiniger gehaald om te kijken wat er gebeurt bij de inlaatrubbers tijdens het opspuiten ( gastest ). Cilinder 1, 3 en 4 geen reactie. Bij cilinder 2 wel !!. Toerental schiet omhoog tijdens het opspuiten. Vermoed dan toch dat er of haarscheurtjes inzitten o.i.d. Maar heren, is zo weinig valse lucht al van belang dat de carbs niet af te regelen zijn ??. Graag lees ik jullie reactie. Bedankt alvast...….
 
Bus remmenreiniger gehaald om te kijken wat er gebeurt bij de inlaatrubbers tijdens het opspuiten ( gastest ). Cilinder 1, 3 en 4 geen reactie. Bij cilinder 2 wel !!. Toerental schiet omhoog tijdens het opspuiten. Vermoed dan toch dat er of haarscheurtjes inzitten o.i.d. Maar heren, is zo weinig valse lucht al van belang dat de carbs niet af te regelen zijn ??. Graag lees ik jullie reactie. Bedankt alvast...….

Het antwoord staat er al, dus ik denk het wel.
 
Hallo Boevie. Ja ik hoop het van wel want je wordt er op gegeven moment wel tureluurs van. Ehhm weet jij toevallig nog een goed adres voor deze rubbers ( buitenland ). In nederland best wel prijzig.
 
Ik heb er eerlijk gezegd niet echt op gelet, het ging me om de duitse benamingen zodat TS eventueel verder kan zoeken.

Ik zag wel 106 plus 50 verzand, en tweedehandsjes.
Maar ook een nieuw setje voor een 900 voor 50 met weinig verzand.
 
Goedemiddag allemaal. Nou de carbs eraf gehaald en gekeken naar de inlaatrubbers. Het is best lastig om te zien of dat er scheurtjes inzitten. 1 ding is echter wel, het was wel nodig om ze te gaan vervangen. Caramba je kan merken dat het compound uit het rubber zo zachtjes aan verdwenen is. Ondertussen ben ik aan het googelen gegaan en ben terecht gekomen in China. Worden Oem sets aangeboden zoals ook Voldoor doorgegeven had met onderstaand artikelnummer. Het enige nadeel is dat je even moet wachten, maar het scheelt tevens enorm in prijs. Zie onderstaand het artikelnummer... De 438 is de vervanger, staat ook op de rubbers.
16211-438-000,16212-438-000,16213-438-000.... Voor nu afwachten en kijken wat ik binnen krijg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan