Boldor 900 synchroon afstellen

bolly 900

MF'er
28 apr 2012
127
5
Hallo Mfers. Het is enige tijd geleden dat ik op het forum zat, maar ben blij dat ik weer wat kan posten aangaande een probleem. Mijn Bol 900 heeft 2 jaar stil gestaan en dan krijg je natuurlijk problemen als je em wilt starten. Niet dus. !!. Carbs compleet uit elkaar gehaald en alles ultrasoon gereinigd. Helemaal top. Nieuwe air cut off valves alsmede de vlotternaalden en alle rubbertjes vervangen. De sproeiers zijn alleen gereinigd. Het spul in elkaar gezet en na 2 keer starten lopen. Wat ik ook doe om ze synchroon te krijgen, het lukt mij niet. Tot 3 x toe de carbs eronderuit gehaald en alles weer nagecheckt. Compressie gemeten en ik kom uit op een gemiddelde van 9.8 bar per cilinder.Kan niet vinden wat erop duid dat het anders zou zijn als voorheen. Tevens andere bougies alsmede vonkversterkers, bougiekappen en bobines gewisseld. Genoeg spare parts om uit te proberen. Het mag allemaal niet baten. Concreet is het dus nu starten en lopen alle cilinders mee. Motor staat dus te pruttelen. Wat mij wel opvalt is dat als ik de stelschroeven dusdanig regel, waardoor de motor toch de neiging heeft om beter te gaan draaien, het toerental fors toeneemt waardoor ik met de draaiknop aan de onderkant van de carbs dit totaal niet terug geregeld krijg. Daardoor moet ik dus de stelschroeven terug draaien om het geheel rustig te houden. Geen knallen uit de uitlaat o.i.d. Goed een lang verhaal en ik weet het nu dus even niet meer. Wat mij wel opvalt is dat het rubber van de nieuwe air cut off valves behoorlijk dikker is dan degene die eruit kwamen. Tevens voelt het veel stugger aan. Je zou haast gaan denken dat de membramen de boel stagneren door de stijfheid van het rubber. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee. Alvast bedankt voor de moeite......Groet Dennis.
 

Bijlagen

  • Boldor blauw 10.jpg
    Boldor blauw 10.jpg
    315,9 KB · Weergaven: 10
  • Boldor blauw 8.jpg
    Boldor blauw 8.jpg
    213,4 KB · Weergaven: 11
  • Boldor blauw 13.jpg
    Boldor blauw 13.jpg
    216 KB · Weergaven: 15
  • Boldor blauw 15.jpg
    Boldor blauw 15.jpg
    329,6 KB · Weergaven: 15
Hallo Boevie. Ja de schroeven aan de onderkant van de carbs heb ik in 1e instantie op 1.5 slag uit gedraaid. Nu staan ze op 1 3/4 slag. De synchroonmeter hangt er nu nog aan en daar krijg is ze dus niet in 1 lijn mee.
 
Hmmm, misschien zeg je het toch goed, synchroon stellen, omdat je ook een compressiemeting hebt gedaan.

De air cut offs zijn inderdaad om backfire tegen te gaan.
De dikte van de rubbers of dat wel goed is, heb je volgens mij nog niet kunnen testen.
Want die gaan pas werken bij vol op het gas, en dan het gas in 1 keer dicht.
Dacht dat die zware koolaanslag in de cilinder tegengaan, en dus zelfontbranding zonder tussenkomst van de bougie.

Ik denk op zich dat die niet jouw probleem zijn, of het moet zo zijn dat ze niet goed afdichten en er valse lucht langs aangezogen word.
 
Zou wel heel bizar zijn dat als ze inderdaad niet voor de volle 100% afdichten, de carbs totaal niet meer af te regelen zijn. M aar goed als je een idee hebt, ik hou mij aanbevolen. Je gaat twijfelen aan jezelf of dat ook alles weer op zijn goede plek zit. Inmiddels kan ik ze wel dromen van binnen.
 
Oké.

Weet je zeker dat je geen valse lucht aanzuigt bij de inlaatrubbers van de carb naar inlaatpoort?
Ze zitten er goed op en geen haarscheurtjes?
Kun je testen met de deospuitbus proef.

Wat jij verteld dat er 1 carb achterblijft komt me wel bekent voor maar het schiet me nog niet te binnen.
 
Dit zijn de 3 afstelschroeven. Meer is het niet en met de carb tune is het best wel makkelijk. Laat de motor eerst op bedrijfstemperatuur komen met een paar ventilatoren erbij om te koelen. Dat toerental opschroeven naar 2500 toeren en dan afregelen. Carb 2 is dus de leider en hier valt niet aan te tornen. Is een vast fabrieksafstelling en moet bij dit toerental op een waarde van 22 komen op het carb tune apparaat. Nou bij lange na niet dus.
 
Ik heb de motor toen weggezet, vanwege de vele backfires. Nadat ik een paar weken geleden de carbs gedemonteerd had kwam ik erachter dat 1 membraam een heel klein gaatje zat. Vandaar dat ik ze gelijk alle 4 vernieuwd heb.
 
Deze uitvoering van de carbs hebben geen vacuumgedeelte bovenop zitten. Voor de toevoer van benzine gebruik ik een aparte kunstof tank met filter, zodat ik altijd kan zien of dat de toevoer goed doorloopt. Op het blok zitten bij de inlaat vier aparte schroefjes zoals je weet. Hier schroef ik nippels op waarna de slangen van de carb tune aangesloten worden.
 
Goedemorgen Gassen. Ik krijg ze alle 4 gelijk op de carb tune maar dan nog staat het blok te pruttelen. Voelt aan als een 3 cilinder. Maar goed. Hoop vandaag de klepspeling opnieuw te controleren om ook dit uit te sluiten.

Boevie en Gassen. V.w.b. gisterenavond.....bedankt voor jullie support voor dit moment. !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan