Bolling van de Band

Bono©

MF veteraan
28 nov 2004
11.885
0
Net een paar nieuwe banden gemonteerd en ik vond ze ogal stijl aflopen met name de achterste..
Nou zie ik ook banden die veel ronder zijn wat is daar nou het verschil mee qua rijgedrag...

Zie afbeelding
full


Ik heb dus situatie 2, maar ik zie vaker op motoren situatie 1...
Het lijkt mij dat het met de breedte van de band te maken heeft.
Heb zelf een 160/60/17 achter op een ZXR400..
Maar een maat van mij heeft 170 nog wat op een ZX6R en die is veel ronder en minder elips achtig...
Band is een Sportec M1 Metzeler

Op wat voor manier maakt het wat uit voor je stuurgedrag??
 
Het heeft te maken met het type band (en/of merk band).

M.b.t. het rijgedrag: situatie 1 was zeg maar mijn Bridgestone BT-10 en situatie 2 is mijn huidige Pirelli Diablo.
Bij 1 moet je meer moeite doen om de motor schuin te krijgen, bij 2 "helpt" de band een beetje mee.

Ik vind zelf 2 lekker rijden, maar goed... da's persoonlijk. En de eerste paar keer na de bandenwissel nam ik bij elke bocht de binnenkant van de bocht :X :X :X .
 
Ik krijg er een beetje het gevoel bij dat ie onder me weg wil...
Misschien dat het nog wat wennen is, maar krijg altijd zo'n apaart gevoel bij.
Zoiets als: Als ie over gaat naar nog scherper dat ie dan in eens de bocht in gaat vallen.
Voelt wat ongecontroleerd.
 
Ik krijg er een beetje het gevoel bij dat ie onder me weg wil...
Misschien dat het nog wat wennen is, maar krijg altijd zo'n apaart gevoel bij.
Zoiets als: Als ie over gaat naar nog scherper dat ie dan in eens de bocht in gaat vallen.
Voelt wat ongecontroleerd.


Ik vind band 2 juist super tov van 1 :}

Stuurt / valt veel sneller de bocht in, als je plat in de bocht ligt voelt het ook allemaal veel stabieler, geeft meer vertrouwen / feedback voor me gevoel. Ik wil niet anders meer.

 
Ik krijg er een beetje het gevoel bij dat ie onder me weg wil...
Misschien dat het nog wat wennen is, maar krijg altijd zo'n apaart gevoel bij.
Zoiets als: Als ie over gaat naar nog scherper dat ie dan in eens de bocht in gaat vallen.
Voelt wat ongecontroleerd.
Dat was voor mij wel een kwestie van wennen. Ik vind die Diablo's topbanden met een fantastisch stuurkarakter. Zeker in een paar snelle bochten achter elkaar is het makkelijk om je motor van het ene oor op het andere oor te leggen :P ;) .

Ik begrijp dat je deze banden nog niet zolang hebt :?
 
Dat was voor mij wel een kwestie van wennen. Ik vind die Diablo's topbanden met een fantastisch stuurkarakter. Zeker in een paar snelle bochten achter elkaar is het makkelijk om je motor van het ene oor op het andere oor te leggen :P ;) .

Ik begrijp dat je deze banden nog niet zolang hebt :?

Me vriendin is kort geleden overgestapt naar het volgende

BT020 voor -> Supercorsa
Pilot road achter -> Diablo

Zij moet ook ongelovelijk wennen. Had ik persoonlijk geen last van toen ik van me gare metzeler toerband afstapte, dat was meteen feest op het klaverblad stond echt verbaast over de grip, stabiliteit en vooral de feedback en het vertrouwen wat ik van de banden kreeg, net of me motor op rails liep in de bocht
 
Laatst bewerkt:
Qua omgooien is het ook zeker top.. Tis ook een 400 dat werkt ook wel mee... :)
Maar ik krijg een wat nerveus gevoel erbij wat minder stabiliteit..
Met name voor is het wat problematisch, onder een goede hoek wil ie nogal schuiven voor m'n gevoel...

Nou denk ik dat die problemen voor wel op te lossen zijn met vering...
Maar ja... vering.. :?
En ja ik heb die banden nog maar net.. KM of 300-400 ongeveer
 
Type 1 is een voorbeeld van een toerband. Veelal is het rubber wat harder.
De ronde vorm geeft een wat gemoedelijker en soepeler stuur karakter.
De band wil ook graag wat meer recht door.

De peer vorm Type 2 is een meer sport band. Veelal zachter rubber.
Stuurt scherper in en is wat onstabiel in lange snelle bochten. bv. afrit en oprit van klaverbladen die snel genomen worden.

Voor korte knikken is het een lekkere band.
Zeker als je heel plat gaat (45 graden) heeft ie een iets groter loop vlak.

Na deel als je veel gewoon straatwerk doet dat ie snel versleten is.

Op mijn ZX12R doe ik het met een BT 020 achter. Voor een BT 014
Jij bent een flinke vent als je me op de waalbaan dijk bijhoud.
Want aan grip heb ik niet te klagen.
De volgende achterband wordt om te proberen een BT 014
 
Persoonlijk vind ik situatie 2 ook fijner rijden, ik moest noodgedwongen een 170 achterband nemen toen ik mijn 160 achterband lek had gereden ze hadden niets meer liggen in de maat 160. Met die 170 staat ie nu dus ook wat boller dan voorheen, maar ik vind het fijner rijden en laat hierna weer een 170 band monteren.
 
Type 1 is een voorbeeld van een toerband. Veelal is het rubber wat harder.
De ronde vorm geeft een wat gemoedelijker en soepeler stuur karakter.
De band wil ook graag wat meer recht door.
Een Bridgestone BT-010 is nou niet bepaald een toerband :X :X :X

Jij bent een flinke vent als je me op de waalbaan dijk bijhoud.
Op de rechte stukken i.i.g. niet, maar verder O-) O-) :X .
 
Maar bijvoorbeeld een Michelin Pilot Power is in een 170, 180 variant ook lang zo bol niet...
Maar dit komt zeker door de breedte die het ietwat vertekent??

Bij die 160 die ik dus heb loopt het echt rap af ineens...
 
ah! dan is dat ut dus... ik heb dus die bridgestones dr onder en vroeg me al af waarom ik euhm nie zo gemakkelijk plat kreeg...

eerst deze maar ff opmaken... daarna wat rondere eronder ;)

maakt het trouwens uit als er 2 verschillende bandenmerken op 1 fiets zit?
 
ah! dan is dat ut dus... ik heb dus die bridgestones dr onder en vroeg me al af waarom ik euhm nie zo gemakkelijk plat kreeg...

eerst deze maar ff opmaken... daarna wat rondere eronder ;)

maakt het trouwens uit als er 2 verschillende bandenmerken op 1 fiets zit?
Sterker nog het maakt uit per type...
Profiel in de voor en achter band is op elkaar afgestemd voor water afvoer...
Zelfde is in principe beter maar doet ook niet iedereen, zoals die met pirelli corsa rijden hebben er nogal eens verschil inzitten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan