Bonk in fireblade bij lage toeren in versnelling

Niels558

MF'er
22 feb 2017
33
12
Oosterbeek
Hoi Forummers,

Mijn CBR900RR uit 93 heeft sinds een paar dagen een (voor mij) raar probleem. Tijdens het wegrijden hoorde ik op lage snelheid een bonk/geklapper in de eerste versnelling.
Bij vroeg doorschakelen ging dit ook op lage toeren in de 2 nog door, bij hogere toeren was het weg.
In eerste instantie dacht ik dat het de ketting was, die heb ik gespannen (stond inderdaad wat slap) en weer goed schoongemaakt en gesmeerd. Geen effect, nog steeds bonken. Op de paddockstand gestart, in de vrij, geen geluid. Eerste versnelling, koppeling opkomen (wiel dus van de grond, wel draaiend) hoop gebonk en geklapper met de ketting. Om de ketting uit te sluiten heb ik het voorste tandwiel met ketting gedemonteerd( en de uitkomende as dus vrij). Nog steeds gebonk uit het blok, bij elke versnelling omhoog wordt dit heftiger.
Ketting weer gemonteerd en hem wat weerstand gegeven met de voetrem: nog heftiger bokken...

Ik heb geen idee waar ik dit probleem zoeken moet, ik heb het koppelingsdeksel eraf gehad (koppelingsveren onlangs vervangen) ter controle, maar hier lijkt alles goed en vast te zitten.

Iemand enig idee wat ik kan controleren? Ik heb me redelijk suf gegoogled, maar kom er niet uit. Bedankt vast!

Niels
 
Weet je dat ik eigenlijk steeds meer aan de carburateurs ga zitten denken? Wat tank je?
Choke een beetje open, vuiltje hier of daar, misschien oude bougies (vervangen kan geen kwaad hè) Pulsgevert die loshangt.

Misschien hoor jij Backfire wel als mechanisch geluid
Ik weet effe zeker denk ik dat het geklapper alleen maar komt doordat-ie gewoon onwijs klote loopt, dat hoor je dus ook als je de koppeling inknijpt, dat de bak gaat rammelen komt omdat-ie zo klote loopt. Als mijn hond zo zou lopen zou ik m af laten maken. Alleen Lucille Werner loopt al beter
 
Feit blijft dat het geklapper grotendeels weggaat als je ontkoppelt. Ook al loopt de motor misschien niet goed, je hebt minimale extra belasting zonder de ketting erop. Enkel de bakassen/tandwielen draaien in elkaar.

Heb je het getest in alle versnellingen?
 
Het lijkt mij ook dat als dit geluid uit het blok komt door schade, dan zou je toch ergens iets van metaal schilfers moeten vinden.
Maar afstellen zou je dat dan niet moeten voelen tijdens het rijden? Als hij zo stationair loopt in zijn 1 moet je er zowat vanaf bokken lijkt me........?
 
Ok, fair enough.. Hij loopt aanzienlijk beter als ie warm is en zonder choke, maar dat wou ik de buurt even niet aandoen in de avond.
Ik wil met liefde de carbs LATEN afstellen (niet mijn forte, maar ik sta open voor hulp een keer), ik denk alleen dat dat niet het probleem is waar ik nu tegenaan loop. Je hoort de bonk/rammel/geluidje duidelijk en scherp als je met je oor tegen het blok gaat zitten, komt mij als iets mechanisch over. Hij loopt uiteindelijk netjes op 4cylinders, misschien moet ik nog even een 'herkansing' filmen;)
 
Ok, fair enough.. Hij loopt aanzienlijk beter als ie warm is en zonder choke, maar dat wou ik de buurt even niet aandoen in de avond.
Ik wil met liefde de carbs LATEN afstellen (niet mijn forte, maar ik sta open voor hulp een keer), ik denk alleen dat dat niet het probleem is waar ik nu tegenaan loop. Je hoort de bonk/rammel/geluidje duidelijk en scherp als je met je oor tegen het blok gaat zitten, komt mij als iets mechanisch over. Hij loopt uiteindelijk netjes op 4cylinders, misschien moet ik nog even een 'herkansing' filmen;)
Als hij niet goed synchroon staat klappert de koppeling extra hard zeker bij rechte vertanding,dat geluid kan zo erg zijn dat je
denkt dat er een lager uit ligt.Tijdje terug was er ook iemand met een net gereviseerd blok die dacht dat er een lager uit lag,
dat geluid was net zo erg al dat van jou motor,ik heb hem ook geadviseerd te synchroniseren,daarna was het geluid zo goed als weg.
 
Die veren mogen geen speling hebben.
Ter verduidelijking, van de 6 veren die je hier ziet, kunnen er 5 iets op en neer bewegen (in lengterichting) op het moment dat ik de korf gedemonteerd heb.
(lastig te zien ook, anders...).
1599901538131.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan