Bonken voorvork gsx-r 600 k4

Marcella171

Rookie
6 aug 2020
12
12
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een topic met hetzelfde probleem. Helaas nog niet gevonden dus post ik het zelf maar. Mocht er toch een vergelijkbaar topic zijn, let me know!

Ik heb een gsx-r 600 uit 2004. Toen ik hem kocht en een klein proefritje maakte, en echt klein omdat ik nog niet in het bezit was van een rijbewijs... Hoorde/voelde ik getik aan de voorkant. Ik heb het gemeld bij de verkoper en hij dacht dat het wat kabels en stekkers waren die niet goed vast zaten en dus rammelde. Er zijn namelijk andere knipperlichten etc ingebouwd. Ik heb de keer ringen etc gecheckt en daar is niks mis mee, dus zo goed gelovig (en misschien ontwetend/naïef) als ik ben, heb ik onderhandeld over de prijs en de motor toch gekocht. Ik dacht toen, dat wordt wel opgelost.

Nu Mijn motor thuis staat en ik er wat beter en in alle rust naar heb kunnen kijken en luisteren, weet ik dat het geluid/gevoel aan de linkerkant uit de voorvork komt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet wat het kan zijn? Ik snap dat het misschien niet slim was om dit voorbij te laten gaan, maar ja ik was verliefd...

Hij rijdt verder prima, remt prima, rijdt rechtdoor en noem maar op.. maar ik vind het toch geen goed idee het te negeren..

Weet iemand hier meer van?🥺
 
Bij mijn 600rr hoor ik als ik echt over iets rijd dat klappert voor ook wat klapperen voor. Lijkt bij mij plastic van de kuipen. Heb wel de vering af laten stellen op mijn gewicht en dat scheelde al een hoop. Is nu zo goed als stil.
 
Wanneer bonkt/tikt je vork?

Begin eens met het instellen van de voorvork volgens de gebruiksaanwijzing. Dus even terug naar de standaardinstellingen qua demping en veervoorspanning.
Eigenlijk is het gewoon op een klinkerweg al.. misschien omdat ik het weet, hoor of voel ik het ook erger.

Het is ook als de motor stilstaat en je de voorkant in en uit veert. Dan wel minder heftig als met rijden, maar je hoort dan wel dat er iets niet goed zit..
 
Beginnen met de basissettings van de vork. Dan kijken of je hem te stug of te slap vind en in kleine beetjes aanpassen. Maar kan ook zijn dat de vork toe is aan een revisie, dat de glijbussen versleten zijn bv.
 
Een Gsxr van 2004 heeft standaard al goede vering, niet echt low budget. Zou gewoon goed moeten zijn zonder rare bijgeluiden. Ik denk eerder dat in jou geval er iets los zit binnenin, versleten is of ooit verkeerd in elkaar gezet is.
Ik zou er mee langs een vering expert gaan of een monteur van een motorzaak eens laten voelen, die zullen toch vrij snel kunnen vaststellen wat er mis zou kunnen zijn.
 
Het kan natuurlijk binnenin zitten, maar wat je eerst zelf nog kan doen is checken of je remklauwen goed vast zitten en je T-stuk + kroonplaat.
Ik heb eens meegemaakt dat 1 vorkpoot niet goed vast zat met het T-stuk en dat rammelde dus ook.
 
Bij me vriendin bonkte de voorvork ook, toen lag aan één kant het wiellager er compleet uit.........

citaat van vrouwlief: ''volgens mij moet m'n ketting gespannen worden8)7''
 
@Marcella171 waar woon je ergens? Er wil vast wel iemand in de buurt eens luisteren.
Of nog beter dan kunnen we allemaal luisteren, kan je er een filmpje van maken?
Ik heb 4x de 750k4 gehad en ik herken zo in eerste instantie niet het probleem. Kan overal inzitten. Remschijven, vering, lagers...

En volgende keer: Bij twijfel niet doen! Zijn er genoeg te koop.

Meld je hier ook eens, leuk groepje (al zeg ik het zelf):
https://www.motor-forum.nl/threads/suzuki-gsx-r-600-750-deel-8-een-nieuwe-topic-impuls.437553/

Wanneer bonkt/tikt je vork?

Begin eens met het instellen van de voorvork volgens de gebruiksaanwijzing. Dus even terug naar de standaardinstellingen qua demping en veervoorspanning.
Wat heeft afstelling met bijgeluiden te maken?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal.het lijkt echt uit de linkerpoot te komen. Ik denk dat het op een filmpje niet te horen is. Is voornamelijk tijdens het rijden goed te horen/voelen.

Ik woon in Oosterhout, bij Breda..
 
Het kan ook zo zijn dat de remblokken wat speling hebben in de remklauwen en bij in en uitveren tikken tegen de binnenkant van de remklauwen.
Thnx voor je reactie! Ik ben dus een tijdje geleden naar een motorzaak gereden en heb toen gevraagd of ze ff wilde voelen/kijken/luisteren naar hetgeen dat ik opmerkte. Garage zei: breng m maar ff langs, kunnen nu wel meteen een afspraak maken? Ik weet zo niet wat het is.

Nou oke, ik snap dat je niet meteen weet wat het is... Maar toch ben ik wat huiverig om m'n motor meteen weg te brengen omdat ze 'niet weten wat het is'..

Ik heb idd gekeken naar balhoofd lager, nagevraagd hoe je dat kan checken, maar blijkt het niet te zijn..
Ik heb mijn remmen laten checken, dat lijkt ook niet het probleem te zijn.
Ik heb mijn voorband laten vervangen en alles gelijk laten checken, niks geks te vinden...
Het enige wat er opgemerkt werd, is het geluid dat je hoort in de voorvork.

Zodra ja de voorvork in- en uit veert, hoor je dat er iets 'stroef' loopt. Dus je zou denken een keerring, nou de voorvork keerring is het niet, 100%. Ik heb de remmen laten checken, maar de remmen voor kunnen nog zo'n 10k mee en achter nog zo'n 5k. Ik ben me er van bewust dat ik achter dus moet gaan aanpakken. Maar dat lost het probleem nog niet op.

Blijft het probleem in de voorvork over. Als de motor stil staat, je de remmen in knijpt en de voorvork in duwt, merk/hoor je enige weerstand of letterlijk gekraak uit de linker voorpoot komen.

Zodra ik dan ga rijden merk je verder vrij weinig aan het stuur. Maar zodra ik op een klinkerweg/polderweg rijd, merk ik meteen dat er wat begint te klapperen. Als ik m'n koppeling dan inknijp, hoor ik geen motorgeluid maar alleen gebonk/geklapper in de voorvork. Wat het dan kan zijn??

Hopelijk is het verhaal nu duidelijk! En anders wil ik graag met iemand meeten die er verstand van heeft! Enige punt is dat ik niet zo ver durf te rijden...😅
 
Gewoon naar de werkplaats brengen en uit elkaar die poten. Denk dat je verder weinig keus hebt. Alles aan de buitenkant is goed of vervangen zeg je. Als er dus gecontroleerd is dat er nergens iets los zit of aanloopt dan kan het alleen uit de poot zelf komen.
 
Wat verwacht je van ons hier op het forum?

Je trekt zelf de conclusie dat het de linker vorkpoot is. Dat klinkt ook wel logisch als ik het verhaal zo lees. Wat er precies aan de hand is, kom je waarschijnlijk te weten als je de poot open haalt.

Kun je zelf de vorkpoot eruit halen en er zelf naar kijken of door iemand er naar laten kijken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan