Erwin P
Crashtest dummy
Ogelost, zie onderaan de lijst of onderaan het topic!
Een maatje van mij wilde iets meer dan een jaar geleden een F650 Funduro. Samen met hem 1 opgehaald en gezien hij 2 linker handen heeft heb ik die motor een olie + filters beurtje gegeven.
De motor liep toen super, maar gezien het lange stilstaan wilde ik de tank en carburateurs nog wel reinigen. Kwam er echter de eerste dag niet van en hij zou het volgende weekend op tijd komen voordat we een weekendje weg gingen zodat ik dat nog even goed kon doen en hij een weekje aan de motor kon wennen.
Enfin, alles liep wat uit en het reinigen is niet gebeurt. Op het rondje TET wat we reden ging hij onderuit en sindsdien liep de motor slecht. Langs de kant van de weg de carbs er af en helemaal vol troep. Zo goed en zo kwaad t kon schoongemaakt, liep weer mooi.
Afgesproken dat hij de week er op langs zou komen en dat ik het nog even goed zou doen.
Dat is echter niet gebeurt en enkele maanden later stond hij stil met hetzelfde probleem. Door de ANWB naar een motorzaak gebracht welke de carburateurs ultrasoon gereinigd heeft. Voor wat ik kan zien ook goed gelukt. Stationair sproeier etc mooi schoon.
Toen heeft hij hem echter achterin de schuur gedrukt en toen die tijden later weer wilde rijden wilde de motor nog wel stationair lopen, maar bonkte hij direct bij een beetje gas.
Dit is het probleem waar het nu nog steeds om gaat. Hiervoor staat de motor nu bij mij.
- Als ik de motor start loopt hij perfect stationair. Ook geen rare horten of stoten.
- Als ik de motor start met half gas schiet hij ook gelijk mooi omhoog in de toeren totdat het toerental stabiel wordt. Dan gaat hij bokken en valt hij terug in de toeren.
Wat er allemaal aan gedaan is:
- Er bleek een vlotter kapot. Vervangen voor nieuw, probleem nog exact gelijk.
- Het spruitstuk bleek lek. Vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougies waren nog maar ca 800km oud en zagen er goed uit. Alsnog vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougiedoppen vervangen voor goede exemplaren van een Intruder, door geen enkele verandering de originele terug geplaatst.
- Klepspeling gecontroleerd. Net ietswat ruim (tot 0,05mm te ruim). Niks geks en moet het het prima om doen.
- Nieuwe benzine er in, geen soelaas.
- Met startpiloot/easystart rondspuiten geeft geen indicatie van valse lucht.
- Startpiloot in de inlaat spuiten werkt averechts en valt er op uit.
- Luchtfilter er uit gehaald en start/reageert nog slechter, met choke erop wordt het dan beter. Te rijk lijkt hij dus niet te staan.
- De telefooncamera op de plek van het luchtfilter naar binnen geschoven en met een bult gas gestart zodat hij ook hoger in de toeren gaat. De beide vacuüm schuiven openen, sluiten en klapperen dan ook mooi synchroon mee. Het klapperen uiteraard wanneer de motor begint te bokken. Het vacuüm deel zal dus goed zijn of bij beide carbs even slecht. Wat is de kans daarop...
- Carburateurs zijn reeds ultrasoon gereinigd door een motorzaak, ik heb zelf de kanaaltjes doorgespoten met carb cleaner en deze spuit er gewoon door. Choke niet los gehad.
- De motor reageert stationair op de choke zoals het hoort, ook trekt het veertje mooi lineair in. Verdenk ik dus ook niet.
- Bekabeling van de pickup buiten het blok bekeken, ziet er tadeloos uit. Alle bekabeling van de ontsteking buiten het blok trouwens.
- Bobines haal ik ook van de verdachtenlijst gezien hij stationair mooi loopt en beide bougies mooi vonken.
- Hoewel ik geen compressie meting heb kunnen doen voelt dit wel zoals het hoort met in de 5 aanlopen. Ook blaast de kvs er niet uit als de motor loopt zonder radiateur dop en is het niveau daarvan nog zoals hij is bijgevuld vorig jaar. Lekke koppakking denk ik dus ook niet.
- Pick-up geeft op de bekabeling gemeten 250 ohm, moet binnen de 190 en 300 zijn. Wederom een goede score.
- De laadspanning gemeten, 14,7 a 14,8 bij stationair, daarboven kreeg ik hem niet lopend.
- Stekkers van de spanningsregelaar dr af getrokken. Direct perfect lopen!
Ik moet zeggen dat ik het spoor even bijster ben.
Een maatje van mij wilde iets meer dan een jaar geleden een F650 Funduro. Samen met hem 1 opgehaald en gezien hij 2 linker handen heeft heb ik die motor een olie + filters beurtje gegeven.
De motor liep toen super, maar gezien het lange stilstaan wilde ik de tank en carburateurs nog wel reinigen. Kwam er echter de eerste dag niet van en hij zou het volgende weekend op tijd komen voordat we een weekendje weg gingen zodat ik dat nog even goed kon doen en hij een weekje aan de motor kon wennen.
Enfin, alles liep wat uit en het reinigen is niet gebeurt. Op het rondje TET wat we reden ging hij onderuit en sindsdien liep de motor slecht. Langs de kant van de weg de carbs er af en helemaal vol troep. Zo goed en zo kwaad t kon schoongemaakt, liep weer mooi.
Afgesproken dat hij de week er op langs zou komen en dat ik het nog even goed zou doen.
Dat is echter niet gebeurt en enkele maanden later stond hij stil met hetzelfde probleem. Door de ANWB naar een motorzaak gebracht welke de carburateurs ultrasoon gereinigd heeft. Voor wat ik kan zien ook goed gelukt. Stationair sproeier etc mooi schoon.
Toen heeft hij hem echter achterin de schuur gedrukt en toen die tijden later weer wilde rijden wilde de motor nog wel stationair lopen, maar bonkte hij direct bij een beetje gas.
Dit is het probleem waar het nu nog steeds om gaat. Hiervoor staat de motor nu bij mij.
- Als ik de motor start loopt hij perfect stationair. Ook geen rare horten of stoten.
- Als ik de motor start met half gas schiet hij ook gelijk mooi omhoog in de toeren totdat het toerental stabiel wordt. Dan gaat hij bokken en valt hij terug in de toeren.
Wat er allemaal aan gedaan is:
- Er bleek een vlotter kapot. Vervangen voor nieuw, probleem nog exact gelijk.
- Het spruitstuk bleek lek. Vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougies waren nog maar ca 800km oud en zagen er goed uit. Alsnog vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougiedoppen vervangen voor goede exemplaren van een Intruder, door geen enkele verandering de originele terug geplaatst.
- Klepspeling gecontroleerd. Net ietswat ruim (tot 0,05mm te ruim). Niks geks en moet het het prima om doen.
- Nieuwe benzine er in, geen soelaas.
- Met startpiloot/easystart rondspuiten geeft geen indicatie van valse lucht.
- Startpiloot in de inlaat spuiten werkt averechts en valt er op uit.
- Luchtfilter er uit gehaald en start/reageert nog slechter, met choke erop wordt het dan beter. Te rijk lijkt hij dus niet te staan.
- De telefooncamera op de plek van het luchtfilter naar binnen geschoven en met een bult gas gestart zodat hij ook hoger in de toeren gaat. De beide vacuüm schuiven openen, sluiten en klapperen dan ook mooi synchroon mee. Het klapperen uiteraard wanneer de motor begint te bokken. Het vacuüm deel zal dus goed zijn of bij beide carbs even slecht. Wat is de kans daarop...
- Carburateurs zijn reeds ultrasoon gereinigd door een motorzaak, ik heb zelf de kanaaltjes doorgespoten met carb cleaner en deze spuit er gewoon door. Choke niet los gehad.
- De motor reageert stationair op de choke zoals het hoort, ook trekt het veertje mooi lineair in. Verdenk ik dus ook niet.
- Bekabeling van de pickup buiten het blok bekeken, ziet er tadeloos uit. Alle bekabeling van de ontsteking buiten het blok trouwens.
- Bobines haal ik ook van de verdachtenlijst gezien hij stationair mooi loopt en beide bougies mooi vonken.
- Hoewel ik geen compressie meting heb kunnen doen voelt dit wel zoals het hoort met in de 5 aanlopen. Ook blaast de kvs er niet uit als de motor loopt zonder radiateur dop en is het niveau daarvan nog zoals hij is bijgevuld vorig jaar. Lekke koppakking denk ik dus ook niet.
- Pick-up geeft op de bekabeling gemeten 250 ohm, moet binnen de 190 en 300 zijn. Wederom een goede score.
- De laadspanning gemeten, 14,7 a 14,8 bij stationair, daarboven kreeg ik hem niet lopend.
- Stekkers van de spanningsregelaar dr af getrokken. Direct perfect lopen!
Ik moet zeggen dat ik het spoor even bijster ben.
Laatst bewerkt: