Bonkend lopen BMW F650 Funduro

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.814
4.995
Lemelerveld
Ogelost, zie onderaan de lijst of onderaan het topic!

Een maatje van mij wilde iets meer dan een jaar geleden een F650 Funduro. Samen met hem 1 opgehaald en gezien hij 2 linker handen heeft heb ik die motor een olie + filters beurtje gegeven.

De motor liep toen super, maar gezien het lange stilstaan wilde ik de tank en carburateurs nog wel reinigen. Kwam er echter de eerste dag niet van en hij zou het volgende weekend op tijd komen voordat we een weekendje weg gingen zodat ik dat nog even goed kon doen en hij een weekje aan de motor kon wennen.

Enfin, alles liep wat uit en het reinigen is niet gebeurt. Op het rondje TET wat we reden ging hij onderuit en sindsdien liep de motor slecht. Langs de kant van de weg de carbs er af en helemaal vol troep. Zo goed en zo kwaad t kon schoongemaakt, liep weer mooi.
Afgesproken dat hij de week er op langs zou komen en dat ik het nog even goed zou doen.
Dat is echter niet gebeurt en enkele maanden later stond hij stil met hetzelfde probleem. Door de ANWB naar een motorzaak gebracht welke de carburateurs ultrasoon gereinigd heeft. Voor wat ik kan zien ook goed gelukt. Stationair sproeier etc mooi schoon.

Toen heeft hij hem echter achterin de schuur gedrukt en toen die tijden later weer wilde rijden wilde de motor nog wel stationair lopen, maar bonkte hij direct bij een beetje gas.
Dit is het probleem waar het nu nog steeds om gaat. Hiervoor staat de motor nu bij mij.
- Als ik de motor start loopt hij perfect stationair. Ook geen rare horten of stoten.
- Als ik de motor start met half gas schiet hij ook gelijk mooi omhoog in de toeren totdat het toerental stabiel wordt. Dan gaat hij bokken en valt hij terug in de toeren.

Wat er allemaal aan gedaan is:
- Er bleek een vlotter kapot. Vervangen voor nieuw, probleem nog exact gelijk.
- Het spruitstuk bleek lek. Vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougies waren nog maar ca 800km oud en zagen er goed uit. Alsnog vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougiedoppen vervangen voor goede exemplaren van een Intruder, door geen enkele verandering de originele terug geplaatst.
- Klepspeling gecontroleerd. Net ietswat ruim (tot 0,05mm te ruim). Niks geks en moet het het prima om doen.
- Nieuwe benzine er in, geen soelaas.
- Met startpiloot/easystart rondspuiten geeft geen indicatie van valse lucht.
- Startpiloot in de inlaat spuiten werkt averechts en valt er op uit.
- Luchtfilter er uit gehaald en start/reageert nog slechter, met choke erop wordt het dan beter. Te rijk lijkt hij dus niet te staan.
- De telefooncamera op de plek van het luchtfilter naar binnen geschoven en met een bult gas gestart zodat hij ook hoger in de toeren gaat. De beide vacuüm schuiven openen, sluiten en klapperen dan ook mooi synchroon mee. Het klapperen uiteraard wanneer de motor begint te bokken. Het vacuüm deel zal dus goed zijn of bij beide carbs even slecht. Wat is de kans daarop...
- Carburateurs zijn reeds ultrasoon gereinigd door een motorzaak, ik heb zelf de kanaaltjes doorgespoten met carb cleaner en deze spuit er gewoon door. Choke niet los gehad.
- De motor reageert stationair op de choke zoals het hoort, ook trekt het veertje mooi lineair in. Verdenk ik dus ook niet.
- Bekabeling van de pickup buiten het blok bekeken, ziet er tadeloos uit. Alle bekabeling van de ontsteking buiten het blok trouwens.
- Bobines haal ik ook van de verdachtenlijst gezien hij stationair mooi loopt en beide bougies mooi vonken.
- Hoewel ik geen compressie meting heb kunnen doen voelt dit wel zoals het hoort met in de 5 aanlopen. Ook blaast de kvs er niet uit als de motor loopt zonder radiateur dop en is het niveau daarvan nog zoals hij is bijgevuld vorig jaar. Lekke koppakking denk ik dus ook niet.
- Pick-up geeft op de bekabeling gemeten 250 ohm, moet binnen de 190 en 300 zijn. Wederom een goede score.
- De laadspanning gemeten, 14,7 a 14,8 bij stationair, daarboven kreeg ik hem niet lopend.
- Stekkers van de spanningsregelaar dr af getrokken. Direct perfect lopen!

Ik moet zeggen dat ik het spoor even bijster ben.
 
Laatst bewerkt:
Zou het eerst maar eens proberen om remmenreiniger in de inlaat te spuiten gaat hij dan beter lopen is het toch een brandstof probleem,wat voor benzine zit er in 95 of 98?
 
Benzine nog vervangen na die tijd stilstand?,zo niet doe dat dan eerst maar en 98 gebruiken van BP,Shell of Esso.
en heeft er 95 in gezeten maak dan de carbs nog maar een keer goed schoon en controleer de tank op water,wat ook nog zou kunnen is dat door die val er iets niet helemaal goed zit in het blok,misschien is er iets losgeraakt bijvoorbeeld bij het vliegwiel of balans as.
 
Laatst bewerkt:
De carburateurs heb ik gecontroleerd, zijn echt brandschoon.
Verse 98 benzine in een los brandstof reservoir direct op de carbs geeft ook geen soelaas.

Wat zou er los moeten zitten? Gezien hij heel even goed loopt als ik hem met gas erop start denk ik dat de ontsteking enz gewoon goed moeten zijn....

Iemand een specifiek idee?
Ik zou graag de compressie meten, maar m'n HBM meter is overleden. Weet iemand daar een redelijk betaalbaar, maar deugdelijk alternatief voor?
 
Bonkend geluid doet vermoeden misschien een los geraakt vliegwiel of iets met de balansas niet in orde,zag dat
bij de balansas iets geborgd zit met een borgpen met zo,n gleuf er in,misschien is die wel afgebroken,ik zag
ook dat de choke met een kabel werkt met zo,n afsluit busje wat heen en weer beweegt in de carb,ik weet niet of je die al gecontroleerd heb,ik weet uit ervaring dat die wel eens vast gaan zitten,en een 1 pitter waar de choke niet goed van werkt kan daardoor ook flink tekeer gaan.
Goede compressie meters zijn duur,wij hadden er 1 van Snap on,een prijzig ding.
 
Laatst bewerkt:
De carburateurs heb ik gecontroleerd, zijn echt brandschoon.
Verse 98 benzine in een los brandstof reservoir direct op de carbs geeft ook geen soelaas.

Wat zou er los moeten zitten? Gezien hij heel even goed loopt als ik hem met gas erop start denk ik dat de ontsteking enz gewoon goed moeten zijn....

Iemand een specifiek idee?
Ik zou graag de compressie meten, maar m'n HBM meter is overleden. Weet iemand daar een redelijk betaalbaar, maar deugdelijk alternatief voor?
Heb er wel 1 liggen, mag je wel lenen
 
Wat je ook nog kan doen is op het net zoeken op de F650 forums,daar staan vaak ook veel tips in.
Zo word geadviseerd als er nog staal omhulde bougiekappen op zit die te vervangen door gewone NGK kappen.
 
Het bonken is geen mechanisch geluid, meer van een niet willen ontbranden en daarom tegen de compressie aan slaan.

Die bougiedoppen kan ik wel eens wisselen met NGK exemplaren van een Intruder. Heb ik toevallig liggen en doen het goed. Passen niet onder de tank waarschijnlijk, maar voor de test kan ik er wel mee uitsluiten.

De choke heeft mijn gedachten ook al gekruisd. Ik heb m dr nog niet af gehad, maar de motor reageert bij stationair als normaal op de choke. Koud heeft hij hem nodig en warm slaat hij er op af. Je voelt ook mooi lineair het veertje indrukken als je m bediend. Als de carbs er weer af moeten ga ik dat nog wel even los maken.

Zo 1 op hand kost het nog even veel kracht om hem in de 5 door de compressie te duwen. Compressie problemen dus niet uitgesloten, wel onwaarschijnlijk.

Ik heb nu zelf het idee dat de timing van de ontsteking wel eens niet kon vervroegen. Kan dit?
Snap alleen niet dat het met een stoot gas tijdens het starten wel naar hoog in de toeren kan.
 
De kanalen had ik allemaal met carb cleaner doorgeen gespoten (choke niet trouwens). Overal kwam een straal uit dus leek me open.

De bougiedoppen heb ik tijdelijk uitgewisseld met goede van de intruder. Gaf 0,0 verandering.

Zojuist de telefooncamera op de plek van het luchtfilter naar binnen geschoven en met een bult gas gestart zodat hij ook hoger in de toeren gaat. De beide vacuüm schuiven openen, sluiten en klapperen dan ook mooi synchroon mee. Het klapperen uiteraard wanneer de motor begint te bokken. Het vacuüm deel zal dus goed zijn of bij beide carbs even slecht. Wat is de kans daarop...

Met het luchtfilter er af loopt hij stationair ook slecht. Wanneer ik de choke er dan iets op zet blijft hij wel mooi stationair lopen en start hij ook. Te rijk klinkt me dan niet aannemelijk. Dan zou hij beter moeten gaan lopen zonder luchtfilter.
 
Tijd om eens naar je ontsteking te kijken.
draad breuk / los contact
Pickup / opnemer .controleer zo wie zo beschadiging van isolatie .
CDI bedrading controleren en liefst even uitbouwen en deze proberen / testen op zelfde type motor van bekende / dealer.
 
Bedrading heb ik buiten het blok gecontroleerd. Morgen wil ik even naar de pick-up graven. Volgens mij staat daar olie achter de kap waar die zit...?
Pickup ook nagemeten. 250 ohm. Moet tussen de 190 en 300 zijn dus perfect.

CDI ben ik idd op zoek naar een (leen) donor.
 
Laatst bewerkt:
Bedrading heb ik buiten het blok gecontroleerd. Morgen wil ik even naar de pick-up graven. Volgens mij staat daar olie achter de kap waar die zit...?
Pickup ook nagemeten. 250 ohm. Moet tussen de 190 en 300 zijn dus perfect.

CDI ben ik idd op zoek naar een (leen) donor.
Je kan de CDI ook laten testen en eventueel laten repareren,
 
Bedrading heb ik buiten het blok gecontroleerd. Morgen wil ik even naar de pick-up graven. Volgens mij staat daar olie achter de kap waar die zit...?
Pickup ook nagemeten. 250 ohm. Moet tussen de 190 en 300 zijn dus perfect.

CDI ben ik idd op zoek naar een (leen) donor.
Meet de kabels vanaf de pickup naar de ontstekingsmodule eens door. Kan zijn dat daar een kabeltje niet helemaal jofel is.

Ook al gecheckt of alle massakabels goed lopen naar de accu? Die heb ik wel eens bij een GS500 gehad. Begon er ook beroerd van te lopen.
 
Dat is wel een goeie, zal daar morgen eens in duiken.

De bobines halen hun spanning toch van de accu?
Als ik de spanningsregelaar nou eens afkoppel, dan zou dit probleem bij een defecte spanningsregelaar weg moeten zijn toch?
 
Ik ga eens beginnen met laadspanning meten morgen. Dan trek ik de spanningsregelaar er eens af. Dan zou het pieken iig weg moeten zijn voor de test.

Daarna ga ik denk ik eens een massakabel direct van een blokbout naar de - pool van de accu trekken. Dan moet iig de ontstekingskring gesloten zijn. Ik zal dan ook de kabel van de stekker van de pickup naar CDI eens doormeten.

Nokkenassen staan nog in lijn voor elkaar. Kan wel zijn dat ze ten opzichte van onderaan versprongen zijn, al staat de ketting nog wel mooi strak. Geloof ik niet zo in, maar de check stelt weinig voor met de tank er af.

Een ander maatje van mij heeft ook een F650. Die woont wel aan de andere kant van t land. Hem maar eens onder valse voorwendselen hier heen lokken en de brommert kaal plukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan