Bonkend lopen BMW F650 Funduro

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.812
4.991
Lemelerveld
Ogelost, zie onderaan de lijst of onderaan het topic!

Een maatje van mij wilde iets meer dan een jaar geleden een F650 Funduro. Samen met hem 1 opgehaald en gezien hij 2 linker handen heeft heb ik die motor een olie + filters beurtje gegeven.

De motor liep toen super, maar gezien het lange stilstaan wilde ik de tank en carburateurs nog wel reinigen. Kwam er echter de eerste dag niet van en hij zou het volgende weekend op tijd komen voordat we een weekendje weg gingen zodat ik dat nog even goed kon doen en hij een weekje aan de motor kon wennen.

Enfin, alles liep wat uit en het reinigen is niet gebeurt. Op het rondje TET wat we reden ging hij onderuit en sindsdien liep de motor slecht. Langs de kant van de weg de carbs er af en helemaal vol troep. Zo goed en zo kwaad t kon schoongemaakt, liep weer mooi.
Afgesproken dat hij de week er op langs zou komen en dat ik het nog even goed zou doen.
Dat is echter niet gebeurt en enkele maanden later stond hij stil met hetzelfde probleem. Door de ANWB naar een motorzaak gebracht welke de carburateurs ultrasoon gereinigd heeft. Voor wat ik kan zien ook goed gelukt. Stationair sproeier etc mooi schoon.

Toen heeft hij hem echter achterin de schuur gedrukt en toen die tijden later weer wilde rijden wilde de motor nog wel stationair lopen, maar bonkte hij direct bij een beetje gas.
Dit is het probleem waar het nu nog steeds om gaat. Hiervoor staat de motor nu bij mij.
- Als ik de motor start loopt hij perfect stationair. Ook geen rare horten of stoten.
- Als ik de motor start met half gas schiet hij ook gelijk mooi omhoog in de toeren totdat het toerental stabiel wordt. Dan gaat hij bokken en valt hij terug in de toeren.

Wat er allemaal aan gedaan is:
- Er bleek een vlotter kapot. Vervangen voor nieuw, probleem nog exact gelijk.
- Het spruitstuk bleek lek. Vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougies waren nog maar ca 800km oud en zagen er goed uit. Alsnog vervangen voor nieuw, exact hetzelfde probleem.
- Bougiedoppen vervangen voor goede exemplaren van een Intruder, door geen enkele verandering de originele terug geplaatst.
- Klepspeling gecontroleerd. Net ietswat ruim (tot 0,05mm te ruim). Niks geks en moet het het prima om doen.
- Nieuwe benzine er in, geen soelaas.
- Met startpiloot/easystart rondspuiten geeft geen indicatie van valse lucht.
- Startpiloot in de inlaat spuiten werkt averechts en valt er op uit.
- Luchtfilter er uit gehaald en start/reageert nog slechter, met choke erop wordt het dan beter. Te rijk lijkt hij dus niet te staan.
- De telefooncamera op de plek van het luchtfilter naar binnen geschoven en met een bult gas gestart zodat hij ook hoger in de toeren gaat. De beide vacuüm schuiven openen, sluiten en klapperen dan ook mooi synchroon mee. Het klapperen uiteraard wanneer de motor begint te bokken. Het vacuüm deel zal dus goed zijn of bij beide carbs even slecht. Wat is de kans daarop...
- Carburateurs zijn reeds ultrasoon gereinigd door een motorzaak, ik heb zelf de kanaaltjes doorgespoten met carb cleaner en deze spuit er gewoon door. Choke niet los gehad.
- De motor reageert stationair op de choke zoals het hoort, ook trekt het veertje mooi lineair in. Verdenk ik dus ook niet.
- Bekabeling van de pickup buiten het blok bekeken, ziet er tadeloos uit. Alle bekabeling van de ontsteking buiten het blok trouwens.
- Bobines haal ik ook van de verdachtenlijst gezien hij stationair mooi loopt en beide bougies mooi vonken.
- Hoewel ik geen compressie meting heb kunnen doen voelt dit wel zoals het hoort met in de 5 aanlopen. Ook blaast de kvs er niet uit als de motor loopt zonder radiateur dop en is het niveau daarvan nog zoals hij is bijgevuld vorig jaar. Lekke koppakking denk ik dus ook niet.
- Pick-up geeft op de bekabeling gemeten 250 ohm, moet binnen de 190 en 300 zijn. Wederom een goede score.
- De laadspanning gemeten, 14,7 a 14,8 bij stationair, daarboven kreeg ik hem niet lopend.
- Stekkers van de spanningsregelaar dr af getrokken. Direct perfect lopen!

Ik moet zeggen dat ik het spoor even bijster ben.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de laadspanning gemeten, 14,7 a 14,8 bij stationair, daarboven kreeg ik hem niet lopend.

Stekkers van de spanningsregelaar dr af getrokken. Direct perfect lopen!
Carburateurs lopen me nu wel over, maar dat moet makkelijk op te lossen zijn.

Niet heel toevallig iemand die nog een goeie heeft liggen?
 
Ik heb zelf deze:

De reden waarom de spanningsregelaar kapot gaat is het gebrek aan koeling. Ik heb hem buiten geplaatst en nu gaat het al 2 jaar goed. Juist bij offroad gebruik wordt hij gewoon te warm onder het zadel.

Hier zie je hem zitten:
IMG_20200510_160057 1 (1).jpg
 
Ik hoop er sneller 1 te hebben, deze Funduro moet de deur uit.

Maar een andere kameraad van mij heeft er ook 1, vast die van Ali besteld. Voor dat geld kun je m in de kast hebben liggen.
 
Nouja, de nieuwe originele staan bekend om stuk gaan. De imitatie wat ik er tot op heden van vind hebben ongeveer dezelfde levensduur. Zitten 122 redenen tussen dus...
Als ik zie hoe vaak de originele stuk gaan valt dat heel erg mee. Ik heb heel veel F650's geleverd en in onderhoud, als ik in 27 jaar tijd 10 regelaars heb vervangen is dat veel.......

Ze gaan zeker niet sneller stuk dan imitatie exemplaren, integendeel. Daar zie ik meer problemen mee.
 
Voor een tientje kun je eens wat proberen toch?
Nu met BTW zijn ze iets duurder geworden maar ik heb denk ik nog geen €13 betaald voor de mijne en ik rij er nu 2 jaar probleemloos mee. Als ik ieder jaar een nieuwe koop is dat even duur als een originele die 10 jaar meegaat.
Voorlopig sta ik al op winst.
 
Nog wel een vraagje. Zo tegen het eind van het storingzoeken begonnen de carburateurs over te lopen.
De carburateurs heb ik nu open, echt brandschoon.
1 vlotter had ik al vervangen, de ander is nog goed.

Enige wat me opvalt is de vlotternaald behuizing. Die druk je dr met een rubber klem in, maar echt aansluitend klem wordt het op een of andere manier niet...

Is hier wat fatsoenlijk aan te doen?
 
Nog wel een vraagje. Zo tegen het eind van het storingzoeken begonnen de carburateurs over te lopen.
De carburateurs heb ik nu open, echt brandschoon.
1 vlotter had ik al vervangen, de ander is nog goed.

Enige wat me opvalt is de vlotternaald behuizing. Die druk je dr met een rubber klem in, maar echt aansluitend klem wordt het op een of andere manier niet...

Is hier wat fatsoenlijk aan te doen?
Ik heb een funduro gehad en daarvan zat de vlotternaaldbehuizing met een o-ringetje geklemd.Die was stuk en dan krijg je wat jij beschrijft.
 
@Hellracer
Ik heb die dus besteld van Ali. Even later zag ik er 1 op MP staan. Gezien het zsm moet lopen die ook maar over genomen. Nu kom ik echter rond de 15 a 15,5V uit.
Zou jij eens willen meten of die van jou dat ook doet?

Edit: Hij loopt er verder super om, maar vind t wel raar.
 
Wat heb jij er toen aan gedaan, die ringetjes zijn niet meer leverbaar.
 
Oh verrek wel leverbaar dus. Inmiddels had ik daar al een creatieve oplossing voor bedacht. Gezien de ringetjes nog wel netjes waren en zeker wel zouden afdichten heb ik even een paar druppels benzine en hitte bestendige secondelijm op de buisjes gedaan. Zit als een huis en lekt niet meer.
 
Dit is trouwens met licht uit.
Scheelde met in de werkplaats de accu leeg trekken. Helemaal met testen zonder spanningsregelaar.

Met verlichting aan:
Stationair rond de 1400 rpm 15,0 a 15,1V. Stationair staat nog wat hoog, als alles in elkaar zit en warm gereden dan even finetunen.
3000 rpm 15,2V.
Met meer gas tot bovenin de toeren 15,3V.
 
Laatst bewerkt:
Hmm,

Pas gekocht en al veel gedaan wat noodzakelijk was. Dat maakt analyse niet eenvoudig. Electriek kan (b.v. spanningsregelaar, tweede hansje zo'n 100 euro) maar ligt niet voor de hand of moet al een (verborgen) defect bij aankoop zijn geweest of aan electriek gemeubeld. Deze bikes zijn redelijk basic. Niet super fancy maar betrouwbaar als een tractor als het goed zit.

Wil zeker geen wijsneus zijn maar gelet op wat gebeurt is aan bike zou ik carburatie en brandstoftoevoer volledig opnieuw opbouwen/controleren en afstellen conform fabriek specificaties. Afstellen niet te arm want is niet goed voor motor en vinden ze niet fijn.

Door "warmteontwikkeling" door de jaren heen nooit last gehad van onderdelen. Accu krijgt natuurlijk wel redelijk op zijn donder boven blok en "beperkt" de levensduur.

Heb veel reserve onderdelen maar helaas niet wat te pas zou komen.

Het is maar een advies.

Old Skool.

WP_20170407_006.jpgIMG_0435.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hmm,

Pas gekocht en al veel gedaan wat noodzakelijk was. Dat maakt analyse niet eenvoudig. Electriek kan (b.v. spanningsregelaar, tweede hansje zo'n 100 euro) maar ligt niet voor de hand of moet al een (verborgen) defect bij aankoop zijn geweest of aan electriek gemeubeld. Deze bikes zijn redelijk basic. Niet super fancy maar betrouwbaar als een tractor als het goed zit.

Wil zeker geen wijsneus zijn maar gelet op wat gebeurt is aan bike zou ik carburatie en brandstoftoevoer volledig opnieuw opbouwen/controleren en afstellen conform fabriek specificaties. Afstellen niet te arm want is niet goed voor motor en vinden ze niet fijn.

Door "warmteontwikkeling" door de jaren heen nooit last gehad van onderdelen. Accu krijgt natuurlijk wel redelijk op zijn donder boven blok en "beperkt" de levensduur.

Heb veel reserve onderdelen maar helaas niet wat te pas zou komen.

Het is maar een advies.

Old Skool.

Bekijk bijlage 1691796Bekijk bijlage 1691798
Niet dat het nog van toepassing is maar: een nieuwe regelaar is € 138,00, een gebruikte koop je dan voor € 50,00 of minder...

Bij de Funduro modellen staat de accu niet boven het motorblok maar achter het linker zijdeksel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan