boormachine

Menze

MF'er
7 jun 2004
99
0
Groningen
Welke boormachine kan ik het beste gebruiken voor het werken aan mijn motor? (gaatjes boren en schroefjes aandraaien enz...)

En dan bedoel ik met name de technische specs van zo'n boormachine.

vielen dank!
 
ik werk er dagelijks mee en hebt bevalt mij, of het HET neusje van de zalm is weet ik niet, maar als je ee ngoeie makita koopt (niet zo'n 9.6 V gamma versie) kun je daar flink mee boren en schroeven
 
Perfect hoeft ook weer niet, maar gewoon een goed ding dat het altijd doet. Voor een arme student is een boormachine best een investering namelijk :Y
t kost redelijk geld maar dan heb je wat. Persoonlijk ben ik niet van de gamma en formido schroeftollen. gewoon professioneel spul, dat is toch het beste, maar dat voel je in je centenflap
 
Perfect hoeft ook weer niet, maar gewoon een goed ding dat het altijd doet. Voor een arme student is een boormachine best een investering namelijk :Y

Als je wat koopt, koop iig een 2 milli ampere accuboormachine en NIET een 1,2 milli ampere shit. Voltage t liefst zo hoog mogelijk. Dan kun je er leuk mee aan de gang.

succes.

Aanvulling:

Hitachi
Elu
Makita
Fein
Festo
Berner
Rupes
Hilti :X
Bosch (profi line)
DeWalt (profi line)
 
ja makita is topspul. Stuk betaalbaarder dan DeWalt en doet er weinig voor onder. Bosch ben ik zelf ook machtig tevreden over (heb er een klop/hamerboormachine van) en wat ook leuk spul is: De nieuwe generatie van Skill. Daar heb ik een schroefmachine en slijptol van. Ligt lekker in de hand, genoeg power en degelijk spul voor een mooie prijs. Ik zou er niet voor kiezen als ik het dagelijks moest gebruiken maar voor de hobby vind ik het perfect spul :)
 
Als je wat koopt, koop iig een 2 milli ampere accuboormachine en NIET een 1,2 milli ampere shit. Voltage t liefst zo hoog mogelijk. Dan kun je er leuk mee aan de gang.

succes.

Aanvulling:

Hitachi
Elu
Makita
Fein
Festo
Berner
Rupes
Hilti :X
Bosch (profi line)
DeWalt (profi line)
3Ah is al te weinig merk ik af en toe O-)
 
Hitachi is over het algemeen goedkoper dan Bosch en veel andere merken, maar gewoon goed. (Ben van Bosch nog niet 100% overtuigd, hebben al een aantal machines in korte tijd de revu gepasseerd hier. Maargoed, dat deed het ook bij een Metabo slijptol, en ik had em niet eens misbruikt. Fikte zo door.. :X )

Slijptolletjes heb je vanaf ~80 Euro Ex.
Boormachines vanaf iets van ~80 Euro
(Hihatsjie dan hè :P )

Acccuboormachines zijn duurder, weet ik zo ff geen prijzen van.
 
Ik heb een DeWalt. Simpelweg omdat die dingen (mij althans) erg prettig in de hand liggen, en de lagering zodanig is dat je er ook wat nauwkeuriger werk mee kunt doen, ook als het ding al 5 jaar oud is. Ik heb wel eens gaatjes van 0.8mm en 5mm diep midden in een M3 boutje geboord bijvoorbeeld.
 
Ik werk met een Dewalt, met geheel metalen snelspankop, kost wat, maar het ding werkt perfect en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ben blij dat hij zakelijk is aangeschaft, want voor hobbymisbruik vond ik die meer dan 300 ballen iets teveel van het goede :X Bosch zou ik niet aan beginnen, ik heb mindere ervaringen met de profiline.
 
Ik heb al jaren een Hitachi op 12 V 1,4 Amp uur.
Er zit een tandwielkastje op zodat je snel of langzamer maar sterker kan werken.
Ook een koppeling die je op moment in kan stellen , voor kleine en grote schroeven.
Was goed te betalen en ik heb er al een complete verbouwing van een woning mee gedaan 100 M3 bij gebouwd. Kreeg er 2 accu's en een oplader bij.
De machine doet het nog zo goed als dat die nieuw was. Misschien dat de accu's wat minder zijn maar ik merk daar niets van.

Maar om aan een motor te sleutelen heb je toch meer aan een setje goede sleutels.
 
Heb (denk ik) dezelde HITACHI.
Zelfde boormachine (andere "9.6 volt sticker)alleen dan met 9.6V accu's(4 stuks)
Zowel electrisch als mechanisch dezelfde als de 12 volt versie.

Een boormachine met 2 mechanisch instelbare snelheden (+ traploos tot maximaal) is wel makkelijk voor het iets zwaardere werk.

Die dingen krijg je bijna niet stuk (minder snel dan de MAKITA) en zijn ook niet eens duur.Kijk maar eens op markplaats >> 120 euro voor een set.

Bij goedkopere setjes zijn de accu's de dingen waar ze het meest op bezuinigen.Gewoon een flutkwaliteit accu's die na een jaartje of 1.5 vaak al de geest geven.


Frans
 
Terug
Bovenaan Onderaan