Boost bij hogere toerentallen

Santa Maria

MF'er
7 aug 2010
67
0
Belgie
Ik heb een vraag (welke waarschijnlijk heel dom of heel simpel uit te leggen is) waar ik nu al even mee zit. Het is nl het volgende :

Als een motor (4takt) in zijn toeren klimt dan is het vaak dat hij vanaf een bepaald aantal toeren een boost krijgt (het lijkt of je motor van bv 8000 toeren een stuk beter doortrekt dan ervoor).
Nu snap ik niet hoe dit kan. Als ik er vanuit ga dat je een std motor hebt dus geen V-tec , tiptronic of dergelijke waarbij de kleppen opening wordt aangepast bij het overschrijden van een bep. toerental. De kleppen blijven van 0 tot je max toeren dezelfde opening behouden. Hoe kan het dat je dan toch dat je zo een boost ervaart bij hogere toerentallen?
Ook heb ik er al over nagedacht dat je voor de perfecte acceleratie voor elk toerental een andere opening van kleppen zou moeten hebben maar omdat dit niet verwezelijkbaar is je altijd de zelfde opening hebt die bij 1 bepaald toerental echt overeenkomt en is dat dan wanneer je die boost voelt ?
 
een electro motor heeft een vlakke koppel afgifte. Dit betekend dat bij nagenoeg het hele toerenberijk hetzelfde koppel afgegeven wordt. Bij jouw motor is dit niet het geval. Hier wordt het max vermogen maar in een stukje van je toerenbereik afgegeven. Vandaar dat je een "Boost" voelt wanneer je in dit bereik aankomt.
 
Maar hoe komt dit net? Het principe van een electro motor (driefase synchroon en asynchrone motors) ken ik zowat vanbuiten denk ik . Maar ik begrijp niet hoe het komt dat een verbrandingsmotor zo een gekke curve heeft omdat het toch gedurende heel het proces hetzelfde doet en er mechanisch vanbinnen niets veranderd
 
de motor wordt ontworpen op hogere toerentallen.
maar bij elk toerental is een bepaalde afstemming ideaal.
zoals klep opening/timing, spruitstuk lengte, uitlaat tegendruk etc.
dit is op elkaar afgestemd op het moment dat je echt je boost begint te voelen.

bij fiat hebben we nu multi-air motoren.
deze hebben een geheel variabele kleptiming en opening.
bij lage toeren en lage belasting gaan de kleppen laat en een klein beetje open.
bij hoge toeren vroeg en maximaal open. best een mooi systeem O-)
hierdoor wordt het rendement en uitstoot een stuk verbeterd ten opzichte van de normale klepbediening.
 
de motor wordt ontworpen op hogere toerentallen.
maar bij elk toerental is een bepaalde afstemming ideaal.
zoals klep opening/timing, spruitstuk lengte, uitlaat tegendruk etc.
dit is op elkaar afgestemd op het moment dat je echt je boost begint te voelen.

bij fiat hebben we nu multi-air motoren.
deze hebben een geheel variabele kleptiming en opening.
bij lage toeren en lage belasting gaan de kleppen laat en een klein beetje open.
bij hoge toeren vroeg en maximaal open. best een mooi systeem O-)
hierdoor wordt het rendement en uitstoot een stuk verbeterd ten opzichte van de normale klepbediening.


Oke nu begrijp ik het volledig. Maar wat ik dan nog wou weten ivm die uitlaat tegendruk. Wat is nu (qua vermogen) het beste zonder demper of met demper rijden? Omdat ik dacht dat je liefst zo weinig mogelijk tegendruk wilt hebben (wat dan weer totaal anders is bij het 2tak principe he)
 
meer tegendruk bij lage toerentallen
minder tegendruk bij hoge toerentallen
daarom hebben de nieuwere motoren ook een klep in de uitlaat zitten die onderin de toeren voor wat meer tegendruk zorgt.

het gaat er meer om dat je standaard uitlaat 'veel' tegendruk geeft.
zet je er een sierstukje met een linkpijp op is de tegendruk zo goed als weg. en moet de motor daar ook op afgesteld worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de denkfout maakt bij het enkel kijken naar de 'mechanische bewegingen'. Het gaat juist ook voor een groot deel om de verbranding.

En warmteleer is moeilijk.
 
Naast het openen van de kleppen (kleplichthoogte en hoe lang ze open zijn) heeft het ook te maken met het motor ontwerp zelf. Tussen bepaalde toerentallen verspreidt het brandstof/lucht mengsel zich optimaal door de verbrandingskamer. Dit heeft onder andere weer te maken met het ontwerp van de verbrandingskamer. Hoe beter de vullingsgraad (hoe goed het mengsel zich in de zuiger verdeelt), hoe beter de ontbranding.

Bij lagere toerentallen wordt door de relatief lage zuigersnelheid het mengsel niet optimaal verdeeld waardoor het rendement ook wat lager is--> minder vermogen.
 
Bij mijn motor (ZX10-R) scheelt die extra klep in de uitlaat heel erg veel.
Vooral als'ie door een storing dicht gaat zitten. :+ (dan mis je al snel 50 pk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan