Santa Maria
MF'er
Ik heb een vraag (welke waarschijnlijk heel dom of heel simpel uit te leggen is) waar ik nu al even mee zit. Het is nl het volgende :
Als een motor (4takt) in zijn toeren klimt dan is het vaak dat hij vanaf een bepaald aantal toeren een boost krijgt (het lijkt of je motor van bv 8000 toeren een stuk beter doortrekt dan ervoor).
Nu snap ik niet hoe dit kan. Als ik er vanuit ga dat je een std motor hebt dus geen V-tec , tiptronic of dergelijke waarbij de kleppen opening wordt aangepast bij het overschrijden van een bep. toerental. De kleppen blijven van 0 tot je max toeren dezelfde opening behouden. Hoe kan het dat je dan toch dat je zo een boost ervaart bij hogere toerentallen?
Ook heb ik er al over nagedacht dat je voor de perfecte acceleratie voor elk toerental een andere opening van kleppen zou moeten hebben maar omdat dit niet verwezelijkbaar is je altijd de zelfde opening hebt die bij 1 bepaald toerental echt overeenkomt en is dat dan wanneer je die boost voelt ?
Als een motor (4takt) in zijn toeren klimt dan is het vaak dat hij vanaf een bepaald aantal toeren een boost krijgt (het lijkt of je motor van bv 8000 toeren een stuk beter doortrekt dan ervoor).
Nu snap ik niet hoe dit kan. Als ik er vanuit ga dat je een std motor hebt dus geen V-tec , tiptronic of dergelijke waarbij de kleppen opening wordt aangepast bij het overschrijden van een bep. toerental. De kleppen blijven van 0 tot je max toeren dezelfde opening behouden. Hoe kan het dat je dan toch dat je zo een boost ervaart bij hogere toerentallen?
Ook heb ik er al over nagedacht dat je voor de perfecte acceleratie voor elk toerental een andere opening van kleppen zou moeten hebben maar omdat dit niet verwezelijkbaar is je altijd de zelfde opening hebt die bij 1 bepaald toerental echt overeenkomt en is dat dan wanneer je die boost voelt ?