Booster LED pinkers wat is + en -

K@W@

MF veteraan
8 okt 2004
21.459
13.120
nijmegen
Heb een setje LED pinkers voor op de Z1000, maar er staat niets op de verpakking, en uit beide komt een groen en een blauw draadje, allebei male stekkers....
Wat is de plus en wat is de min bij die dingen??
 
Is dit het topic voor volgende week vrijdag alvast? Een ledlampje verkeerd om aansluiten maakt het lampje niet stuk. Hou hem gewoon op de plus en de min van je accu, en als hij het niet doet draai je hem om. B|

Edit: ik heb er geen verstand van dus ik zeg niks
 
Laatst bewerkt:
Als je een led pinker verkeerd om aansluit is hij NDK ( naar de kloten) en wordt het een gok van 45 euro, dus misschien zijn er mensen die wel weten hoe het moet....


Dat zou ik knap vinden, want er zal niks kapot gaan!
Heb er gisteren nog toevallig een paar aangesloten en gewoon even geprobeerd.... had niet de juiste weerstanden dus heb ze in het begin zelfs een paar keer andersom gehad..... enfin, ze doen het nog steeds!!

In de regel is de zwarte draad de min.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de gegevens van de fabrikant mogen de meeste leds een maximale sperspanning hebben van 5 volt.
Dat hij niet meteen kapot gaat bij 12 volt wil niet zeggen dat het gerust kan.
 
Even de diode functie op je multimeter gebruiken.
Dat gaat niet zeker werken omdat er een serieweerstand in de led zit.
Daar komt nog bij dat de drempel van een led ongeveer 2 volt is terwijl die van een diode ongeveer 0.7volt.
Ligt erg aan de meter of dit werkt.
 
Even de diode functie op je multimeter gebruiken.

:^

Werkt het beste en nog simpel ook.



Als je een diode/led verkeerd in sper richting aansluit, dan zal er niks gebeuren, tenzij je over z'n maximale sperspanning heen gaat. Als je je verder in de materie achter diodes (en dus ook leds) verdiept, dan zie je dat diode's juist heel vaak in sper gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:
:^

Werkt het beste en nog simpel ook.



Als je een diode/led verkeerd in sper richting aansluit, dan zal er niks gebeuren, tenzij je over z'n maximale sperspanning heen gaat. Als je je verder in de materie achter diodes (en dus ook leds) verdiept, dan zie je dat diode's juist heel vaak in sper gebruikt worden.
Een beetje diode heeft een sperspanning van 400 volt, die van een led 5 volt.
 
Even de diode functie op je multimeter gebruiken.

:^

Daaristie voor :)

Maar ik gok er op dat je het ondertussen al voor elkaar hebt.

Overigens: wel wat cheap om deze info niet op de verpakking te zetten oid. Mocht het al zo zijn dat ze kapot gaan door omgekeerd aansluiten, dan ik het een standaard garantie-omruil-gevalletje, lijkt me zo.
 
Is hier ook een verhaal bij om je bewering te onderbouwen?

Omdat regelmatig groen gebruikt wordt als massa, bij motorfietsen.

Wat overigens niet wil zeggen dat Booster zich daar aan houdt. Wat wel kan gebeuren is dat je voor een knipperlicht op de motorfiets twee draadjes hebt: een groene en een andere. In alle snelheid prik je natuurlijk groen in groen en die andere kleur dan maar bij de andere kleur.

Maar ja: mijn persoonlijke gok hoor. Hoef je verder niks mee te doen.

Zelf probeer ik het met een batterij, of de metert (als er geen indicatie bij het product zit).
 
Eerlijk is eerlijk: ik heb me nooit gerealiseerd dat het proberen van een led knipperlicht problemen op zou kunnen leveren. Ik ga altijd uit van het principe van een diode, maar lees nu dat een led dus wat kwetsbaarder is :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan