Borg bij proefrit - teveel eisen?

Het lijkt niet zozeer om de borg zelf te gaan, als iemand een motor overweegt te kopen van 8k en twijfelt om borg mee te nemen zou dat iets over de intenties kunnen zeggen. Wellicht heb je op deze manier een bandenschopper/testpiloot uit de gegadigden gefilterd :)
 
Ik heb mijn eigen motor ook bij een particulier gekocht, deze wilde ook graag dat ik die borg zou achterlaten. (was ook 1000 euro volgens mij).
Zelf vond ik dit ook niet echt relaxt en uiteindelijk had ik wel geld mee genomen, maar ook mijn vriendin.
Deze is bij de verkoper achtergebleven en we hebben het geld nooit direct gegeven. Ik had toen de sleutels van de auto meegenomen en de verkoper is zelf op een andere motor nog mee gereden.

Uiteindelijk was het allemaal relaxt en zonder stress, maar op het eerste idee vond ik het ook helemaal niks om borg te betalen.



-O- was de verkoper tevreden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer, beetje eenzijdig allemaal.

Als je niet bereid bent om een borg van 1000,- af te staan dan vertrouwd men jou niet.
Maar nu de andere kant:

Ik weet niet wat ik zoek, zoveel leuks om te hebben.
Dus wil toch kijken en proberen wat mij het beste past.
En ja, of je wilt hem, of je wilt er over na denken omdat je nog met iemand anders
heb afgesproken, die zelfde dag, en in de buurt.

Dus ik wordt niet vertrouwd omdat ik de borg niet wil betalen.
Nu ben ik zeer betrouwbaar, neem de centjes mee die de verkoper als borg wil hebben.
Ga mijn rondje maken, en kom er achter dat het toch niet mijn ding is..

Versie 1:
Rij terug, verkoper komt er weer bij en ziet dat er een krasje op zit, ergens op het frame.
Zo meneer de koper, dat kost u 500 van uw borg!!
Jij heb hem beschadigd!!

Versie 2:
Rij terug, verkoper komt er weer bij en je zegt dat het toch niet is wat je zoekt.
Verkoper maakt er geen probleem van, en je krijgt keurig je borg terug.
Dag later weer naar de bank om je centjes terug te storten.
Staan er ineens agenten achter je.
"Sorry meneer, maar dat is vals geld!!

Dus ja....
Zelf neem ik ook nooit borg mee, en als ik zelf wat verkoop en ze willen proef rijden.
Prima. You break it, You buy it, autosleutels afstaan en koper effe laten zien dat dit ook zijn auto is.
Fotootje van het RBW, datum en tijdstip erbij, briefje laten tekenen
en ga lekker rijden (verkoper zal hier niet moeilijk overdoen, briefje is puur voor overtredingen)

Zeg het maar.



Wat ik trouwens niet voorbij heb zijn komen (of overheen gelezen), als je het 'eng' vindt
om je motor te verkopen bij dat soort bedragen, waarom dan niet bij een dealer
neer zetten in consignatie?!?!
Blijft jou eigendom, en je heb nergens geen omkijken naar.
Gaat het fout, dan is de dealer hier verantwoordelijk voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat ik zoek, zoveel leuks om te hebben.
Dus wil toch kijken en proberen wat mij het beste past.
En ja, of je wilt hem, of je wilt er over na denken

nou niet om het 1 of ander maar ik vind bij particulieren proefritjes gaan maken om te zien of het wat voor je is nou niet echt netjes.... :N
Die jokers heb ik in het verleden ook aan de deur gehad en daar kan ik heel vlug mee...
zijn ze nog pissed off omdat ze speciaal zijn komen rijden... |(
als je een motor wilt kopen bij een particulier dan dient de proefrit om er zeker van te zijn dat het ding ok is en NIET om te kijken of het wat voor je is...
ga dan zo n ding ergens huren ipv gratis proefritjes bietsen..... :r
 
nou niet om het 1 of ander maar ik vind bij particulieren proefritjes gaan maken om te zien of het wat voor je is nou niet echt netjes.... :N
Die jokers heb ik in het verleden ook aan de deur gehad en daar kan ik heel vlug mee...
zijn ze nog pissed off omdat ze speciaal zijn komen rijden... |(
als je een motor wilt kopen bij een particulier dan dient de proefrit om er zeker van te zijn dat het ding ok is en NIET om te kijken of het wat voor je is...
ga dan zo n ding ergens huren ipv gratis proefritjes bietsen..... :r

En als et wel wat voor ze is kopen ze je motor....dat is toch het hele idee van een proefrit? Of is jouw idee van een proefrit lekker 3uur door de polders touren?
Zolang je het van tevoren aangeeft snap ik het probleem niet helemaal, of weet iedereen exact hoe elke type motor zou moeten rijden en dan op basis van die oneindige wijsheid beslissen of jouw motor wel in lijn ligt met deze kennis. _O-
Ik heb 2 supersports, beide rond de 1000cc. beide zelfde gewicht, vermogen en rond hetzelfde bouwjaar. En toch rijden ze volstrekt anders.

Als je iedereen wegstuurt met "ga maar proefritje bij de dealer doen" gaan ze daar toch gewoon hun motor kopen. Ik zou iig niet terugkomen als iemand me zo zou behandelen :W
 
Laatst bewerkt:
Zolang je het van tevoren aangeeft snap ik het probleem niet helemaal :W

DAAR wringt de schoen nou net.....dat wordt niet gezegd althans niet in de gevallen die ik heb meegemaakt...

eerst laten doorschemeren dat het precies is waar ze al tijden naar op zoek zijn en dan na een half uur proefrit terugkomen en roepen dat hij idd goed is maar dat ze last van de polsen krijgen...
of vinden dat ze teveel wind voelen op de snelweg..
ga dan gvd niet naar sp1 kijken maar zoek een goldwing |(
dat was dus de laatste die ik particulier aangeboden heb...heeft me 2 weken ergernis aan belletjes en gedroom gekost en 120 euro boete omdat 1 van die jokers ergens geflitst is...(goddank is het bij die ene boete gebleven want ik had zijn gegevens niet meer)

echt hoor....zoek eerst uit wat je wilt en ga dan op zoek....
proefrijden bij particulieren om te zien hoe het rijd is asociaal....kan me niet verotten wat voor lulverhaal je gebruikt om dat recht te praten...
 
Als je iedereen wegstuurt met "ga maar proefritje bij de dealer doen" gaan ze daar toch gewoon hun motor kopen. Ik zou iig niet terugkomen als iemand me zo zou behandelen :W

veel beter idd.... :Y

laat die lui zich maar ergeren aan kansloze stumpers op jacht naar koopjes of proefritjes...

ik steek me brommers nog liever in de fik dan dat ik nog een keer dat domme gezeur van die gasten moet aanhoren....
 
Accepteer naast de voordelen ook de nadelen van particulier verkopen.

Persoonlijk vind ik € 1000 borg en "vallen is kopen" vrij absurd. De koper neemt een risico bij aanschaf van een particulier (geen garantie, geen referenties etc). Als dan ook nog allerlei eisen worden gesteld aan de potentiële koper, zullen er veel afhaken.

Meerijden als vangnet is ook geen goed idee. Als je een ongeval krijgt door een koper met andere ideeën te achterhalen, ben je zelf verantwoordelijk voor de schade.

Bovendien, je hebt je motor toch verzekerd mag ik hopen?

Jij geeft je sleutels af en zwaait ze vriendelijk uit terwijl ze met jouw WA verzekerde motor wegrijden? |(
Nog een motor te koop staan toevallig? ;)

Je hebt àls ze er al vandoor gaan nog steeds gezond verstand en daar valt 150 door de bebouwde kom niet onder.
Maar ook als ze er niet vandoor gaan wel duidelijk hoe ze met je motor omgaan / of ze een kras maken.
 
Proefrit doe je imo om bepaalde technische zaken uit te sluiten: slipt de koppeling, loopt hij mooi rechtdoor zonder handen, geen rare trillingen,... en niet om te zien of dat type wel iets voor je is. Dat zoek je maar ervoor uit.

PS mijn KTM aan de dealer overgelaten, het verschil was me de mindere zorgen waard.
 
Proefrit doe je imo om bepaalde technische zaken uit te sluiten: slipt de koppeling, loopt hij mooi rechtdoor zonder handen, geen rare trillingen,... en niet om te zien of dat type wel iets voor je is. Dat zoek je maar ervoor uit.

PS mijn KTM aan de dealer overgelaten, het verschil was me de mindere zorgen waard.

nou precies dat...ik dacht al even dat ik de enigste was die zoiets raar vind.... :t
 
Praktijk voorbeeld:

Ben op zoek naar een klein autootje, en weet dus ook wat ik wil hebben.
Op MP ding gevonden, kort mail verkeer met de verkoper.
Afspraakje gemaakt voor een paar dagen later.

Gaan kijken, met als gedachte "als het wat is, neem ik hem direct mee".
Aangekomen, gekeken bij het ding.
Babbeltje gemaakt, en mijn eigen oordeel getrokken.
Geen proefrit gemaakt, daar ik er toch al niet zeker van was om hem over te nemen,
en icm dat ik ook nog bij een ander ding ging kijken.
Ook keurig vermeld ter plekke..

Dag later laten weten er toch vanaf te zien.

Heeft mij in totaal 2 mailtjes, een belletje gekost en hooguit een half uurtje
tijd gekost.
Zo ook voor de verkoper



Dus, ik weet wat ik zoek, maar moet ook naar de zin zijn.
En ja, kan mij ook best voorstellen dat er toch mensen tussen zitten die als nog
'effe lekker gratis' willen rijden...

Dus een verhaal kan beide kanten op...
 
Proefrit doe je imo om bepaalde technische zaken uit te sluiten: slipt de koppeling, loopt hij mooi rechtdoor zonder handen, geen rare trillingen,... en niet om te zien of dat type wel iets voor je is. Dat zoek je maar ervoor uit.

PS mijn KTM aan de dealer overgelaten, het verschil was me de mindere zorgen waard.

Ja en nee.

Als ik bijvoorbeeld een auto ga kopen dan ga ik er in rijden om te kijken of het ding wel lekker rijdt.

Zitten de stoelen lekker, is de afstand voor de armen te rusten oke, hoe kijkt het, hoe zit het.

Natuurlijk let ik ook op bepaalde technische dingen, maar de techniek in 1 ritje helemaal onder de loep nemen kan nooit.

Zo heb ik een R6 gekocht van een bekende zonder proefrit te maken. Dat doe ik dus nooit meer en ik heb enkel supersports gehad. Het is niet zo dat het type motor mij niet ligt, maar ik vind die specifieke motor gewoon heel onprettig rijden. Ik vind ze nog steeds heel erg mooi en daarom wilde ik die motor ook perse.

Daarvoor zijn proefritten nu ook eenmaal.

Ik kocht deze motor van een bekende en hij bood nog aan dat ik er mee weg mocht. Ga lekker 2 uur rijden, zei hij.
Zijn geluk en mijn pech dat ik dit niet gedaan heb, want de kans was dan zeker aanwezig geweest dat ik er vanaf zou hebben gezien.
 
Laatst bewerkt:
das wat anders en prima...
ik heb ook wel motoren GEKOCHT via speurders of mp.
maar dan weet ik welk type ik zoek en ga ook alleen daar naar kijken.
als het dan qua staat iets lijkt te zijn wil ik ook een proefrit maken om te zien of er verborgen gebreken zijn....daar is nix mis mee...
in de meeste van die gevallen heb ik die motoren ook gekocht...
 
-O- was de verkoper tevreden?

Bij mijn weten wel! We hebben het bij hem thuis trouwens ook helemaal niet meer over de borg gehad! Liet gelijk weten dat mijn vriendin daar bleef (bij zijn zoon) en ze kon sowieso niet weg zonder de sleutels.
Dus was uiteindelijk allemaal prima
 
Ik maak altijd een foto van het rijbewijs, maar meestal komen kopers met zijn tweeën dus dan blijft er wel iemand achter.

Je motor is maar €8000,- waard, als jij €1000,-borg zou vragen aan mij om daar een proefrit op te mogen maken zou ik je vierkant uitlachen en snel verder kijken, je bent niet de enige met zo'n motor.

Zoals al eerder vermeld; jij bent niet geschikt om als particuliere verkoper te fungeren, ik zou hem of aan de dealer verkopen of via een dealer.
 
Jammer, beetje eenzijdig allemaal.

Als je niet bereid bent om een borg van 1000,- af te staan dan vertrouwd men jou niet.
Maar nu de andere kant:


Dus ja....
Zelf neem ik ook nooit borg mee, en als ik zelf wat verkoop en ze willen proef rijden.
Prima. You break it, You buy it, autosleutels afstaan en koper effe laten zien dat dit ook zijn auto is.
1000 euro is teveel, maar een koper moet bij jou wel wel zijn auto achterlaten als borg? Of begrijp ik het nou niet goed? -O-
 
Heb laatst ook iemand over de vloer gehad voor een proefrit, mail contact was moeizaam en had niet zo’n goed gevoel
Hij kwam langs, echt een aardige man

Hij vroeg een proefrit, ik geef aan slopen is kopen, boetes van vandaag zijn voor jouw, en ik rijdt met de auto achter je aan

Ging prima

Zou zelf geen borg betalen voor een proefrit
Succes met je keuze
 
Mooie theorie, praktijk is anders.

Dagelijks, of op z'n minste meerdere malen wekelijks, komen er mensen aan 't politiebureau met dingen waar ze aangifte van willen doen maar dan van iets wat niet strafbaar is.
Simpelweg omdat er geen strafbaar feit bestaat bij hun verhaal. En daar is niets onprofessioneels aan.

Zie daar maar s een aangifte van op te nemen dan :)

We hebben het hier over het wegnemen van een motor. Of dat nu via diefstal, verduistering of joy-riding is, het is toch echt een strafbaar feit.

Zelfs als het ook een civielrechtelijke kan er wel degelijk nog steeds sprake zijn van een strafbaar feit.Helaas gebruik de politie dit ook vaak als excuus om geen aangifte op te nemen, onder mom van geen strafbaar feit. Terwijl beiden kan.

En ik weet dat het regelmatig gebeurd en het is triest dat er dan weer eerst een telefoontje van een jurist moet komen dat het dan alsnog gebeurd. Behoorlijk verschil ook nog per bureau ook nog helaas.

Het niet aan de politie is om dit te beoordelen, maar uiteindelijk aan de officier. Bij een vermoeden dient de politie op te nemen, zoals de minister het aangaf. Ik heb volkomen begrip voor werkdruk, kansloze opsporing en dat soort dingen, maar op deze manier proberen je cijfers op te poetsen en het verhogen van de frustratie bij de burger is onprofessioneel. Je dient namelijk ook da laatste effect mee te nemen. En anders niet piepen dat de burger je niet meer vertrouwt of steunt.

Zeker omdat de gemiddelde burger zich te snel "weg" laat sturen.
 
Laatst bewerkt:
Blijft toch een persoonlijk iets die borg...

De een zegt wel borg laten betalen, de ander zou m al laten staan. Risico hou je altijd, ook met borg.

Als de koper je motor wil kopen en je 1000 euro borg geeft voor een proefrit is hij dan wel te vertrouwen ? 1000 euro voor een motor die in onderdelen al snel 8000 euro waard is....wil ik wel elke dag ;-)

Na de proefrit komt koper terug en je geeft borg terug. Dan weet je nog niet of de motor gebruikt is voor een overval of zo, dan weet je nog niet dat er bekeuringen zijn gemaakt. Ook al heb je een naam en adres, jij blijft verantwoordelijk. Hoe kun je aantonen dat jij niet gereden hebt maar iemand anders. Door een formuliertje te ondertekenen ja, maar hoe rechtsgeldig is dat eigenlijk ? Als diegene dan gewoon niet wil betalen voor de boetes ?

Ik weet het niet wat ik zou doen. Aan de ene kant vind ik het wel reéél om een borg te vragen, al dan niet in vorm van autosleutels en I.D. Aan de andere kant wil jij je motor graag verkopen en de koper wil ook zeker zijn dat er niks mee is. Daarom een proefrit..

Zoals al meerdere gezegd hebben, verkoop via een tussenpersoon zoals een motorzaak is een optie. Ik heb zelf een motorzaakje gehad waarbij we aankoop keuringen deden en verkoop van motoren als tussenpersoon. Daarbij werd de vraagprijs van de verkoper gerespecteerd. Was deze echt buiten proporties dan gaven we dat aan. We hebben een enkele keer de bemiddeling geweigerd omdat verkoper een veel te hoog bedrag vroeg, niet markt comform zeg maar. De motoren werden bij onze verzekering ondergebracht en als bemiddelingskosten voor vaste klanten vroegen we 5% met een minimum van 25 euro...voor niet vaste klanten werd een percentage afgesproken met een minimum van 50 euro. Zo had de koper meer vertrouwen, en de verkoper zeker ook..
 
Ik heb al mijn/onze auto’s en motoren particulier verkocht en nooit borg gevraagd.
Wel altijd een overeenkomt voor het proefrijden en een voor de verkoop en ID inzien.
(Achterhouden is nog beter maar daarmee is de houder zelf in overtreding)

Overeenkomst proefrijden.
persoonsgegevens eigenaar/houder en gegevens proefrijder
motor en kentekengegevens, km stand
Toestand van de motor voor de proefrit (beschadigingen, mankementen, opmerkelijkheden)
Datum, tijdstip, duur, locatie vd proefrit (x km rondom,,,,,)
Afstpaken bij geen schade / wel schade. (Let op: bij schade kan er ook een tegenpartij betrokken zijn).
vooraf overeengekomen prijs bij eventuele koop
Nederlands recht van toepassing.

Ik heb motoren en auto in dutisland gekocht. Daar gebruiken particulieren een overeenkomst van de ADAC.
Dat is een mooie template. Is te vinden via google.
 
Als ik een motor ga kopen dan ga ik vaak samen met een vriend zodat hij bij de verkoper kan blijven. En bij aankoop dat hij terug de auto weer meeneemt.
Papiertje ondertekenen prima, maar borg/aankoopbedrag geven gaat mij te ver.

Heb de afgelopen maand een aantal motoren proef gereden bij motorzaken en dat ging ook zonder problemen. Dan heb je het over motoren van 15k-20k.

Wel goed geld verdienen voor de handelaren door al die particulieren die geen zin hebben om hun motor/auto zelf te verkopen. En dezelfde figuren die weer bij die handelaren kopen onder het mom van "dealer onderhouden".
 
Je kunt natuurlijk ook gewoon achterop meegaan en jij houd zijn rijbewijs bij je. Dan weet je dat er geen zware overtredingen mee begaan worden en hij zal er niet vandoor gaan. Ik zou wel een contractje maken voor het geval er een ongelukje gebeurd. Dan zit je volgens mij aardig safe.
Een andere mogelijkheid is om de potentiele koper met nog een persoon te laten komen die bij jou achterblijft. Zekerheid heb je nooit maar 1000 euro borg heb je niets aan als hij niet meer terug komt.
Succes met de verkoop!
 
1000 euro is teveel, maar een koper moet bij jou wel wel zijn auto achterlaten als borg? Of begrijp ik het nou niet goed? -O-

Bedoelde er meer mee te zeggen, dat (vanuit gaand eerlijke personen), een evt koper
zijn autosleutels achterlaat bij de verkopende partij.
Het stukje vertrouwen dus.

Zoals wel vaak gebeurd, komen ze meestal met 2 man.
een blijft achter, de ander rijdt proef.

In het verleden kwamen er een keer een mannetje of 6 kijken voor mijn R6.
(daar kijk je wel even raar van op)
De koper had nog geen rijbewijs en had een paar maten mee genomen, konden ze meteen mooi stukkie toeren.
1 van de 6 was monteur bij een dealer, en hij is gaan proef rijden.
Verder met de andere 5 lekker staan babbelen, half uur later kwam de monteur terug.
En koper heeft hem keurig gekocht.

En rijdt zelf weg met de R6 :+
 
Zoals wel vaak gebeurd, komen ze meestal met 2 man.
een blijft achter, de ander rijdt proef.
Dit is trouwens een bekende oplichtingstruc. Er komen twee mensen je motor kijken die vermoedelijk elkaar kennen. Eén gaat de motor "proefrijden", en de andere zegt dan dat hij die gast niet kent en "toevallig" erlangs liep. Daarna weest hij weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan