Borgmoeren trillen los?

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste motorfanaten,

Ik rijd nu ongeveer anderhalf jaar op een 644 cc ééncilinder, en met de daarbij behorende trillingen die karakteristiek zijn voor een ééncilinder. In dit tijdsbestek van anderhalf jaar, zijn de borgmoeren van mijn valbeugels al twee keer losgetrilt. Dit klinkt ongeloofwaardig, of misschien zelfs als klinkklare onzin, maat het toch echt wat ik tot twee keer aan toe heb moeten constateren.

Zijn er mensen die iets soortgelijks ooit eerder hebben meegemaakt. Ik kan het zelf ook niet geloven, dus ik ben eigenlijk opzoek naar een andere verklaring.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Borgmoer of gewone moer, ze trillen los door resonantie. Dat is de oorzaak.
Mogelijk dat de beugel erg warm wordt bij het montagepunt.
Een nylon ring kan daar niet tegen. :)
Ik verwacht dit dan wel aan één kant.

Mijn Chinese Loncing quad had borgmoeren met een metalen inlage. Beter. :9
 
De nylonring is al wat beter dan een hoop huisvlijt en halve technische oplossingen. :P

Knipsel.JPG
 
Borgmoer is ook verkeerde benaming en is in theorie een “anti loopt eraf moer” en mag ook niet als een formele borging worden beschouwd. Daar zijn andere alternatieven voor.
 
Weer wat geleerd. Eigenlijk best logisch ook.
Hij draait meestal de tweede keer ook wel wat zwaarder.
Het hangt dus een beetje van de toepassing af of je een nieuwe moet pakken.

Vroeger deed ik overal borgmoeren op, daar ben ik nu wel vanaf.
Even snel wat losdraaien was er dan niet bij. Het was dan ook vooral niet nodig, te perfectionistisch. :P

Maar bij trillingen is het wat anders.. en ook daar heb je verschillen.

Wel mooi systeem dat Nordic walk Nord-Lock.
Moet ik eens wat van hebben. :9
 
Weer wat geleerd. Eigenlijk best logisch ook.

Ik wist het niet , tot er een roof rack van één van m'n vroegere jeeps vliegles kreeg.
" hoe de fuck kan dat nou !!.. "

( was imperial dus moest ze halen zeg maar )

Chef bout / moer bij de lokale bout moer verdeler wist mij toen te vertellen "ja maar dat weet je toch ... die mag je maar 1x gebruiken ... "


Eerlijk.. tenzij het een vitaal onderdeel is op een kut plek , en ik nieuwe niet al in de zak heb zitten..
Mha ... ken wel hoor :)



Verbazend hoe de laatste rammeltjes geluiden van een losvliegend roof rack kunnen lijken op steenslag "tikekektikketikketikke" .. * swooeesshhhh ...
 
Als een moer (of bout) vastdraait creëer je voorspanning (je zet een kracht op je tegendeel dus).
Deze kracht "duwt" de bout/moer weer naar buiten. Als je niet genoeg voorspanning hebt en de trilling groot genoeg is, krijg je een hele minimale speling die samen met de kracht de moer/bout langzaam los kan trillen.

De ábsolute methode is om borgdraad (correct) toe te passen. Dan kan een bout of moer niet los komen. Elke andere methode kan in principe los komen. Al zijn Nordlock ringen wel een van de beste methodes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan