Borgmoeren trillen los?

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste motorfanaten,

Ik rijd nu ongeveer anderhalf jaar op een 644 cc ééncilinder, en met de daarbij behorende trillingen die karakteristiek zijn voor een ééncilinder. In dit tijdsbestek van anderhalf jaar, zijn de borgmoeren van mijn valbeugels al twee keer losgetrilt. Dit klinkt ongeloofwaardig, of misschien zelfs als klinkklare onzin, maat het toch echt wat ik tot twee keer aan toe heb moeten constateren.

Zijn er mensen die iets soortgelijks ooit eerder hebben meegemaakt. Ik kan het zelf ook niet geloven, dus ik ben eigenlijk opzoek naar een andere verklaring.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Ik ben ook nog niet zo overtuigd van borgdraadjes, ze helpen echt wel, maar ik denk dat een goed aangedraaide bout moer, die regelmatig gecontroleerd wordt ook niet zomaar los trilt. Superbikes en motoGP zijn ook niet meer voorzien van borgdraad.... De coolheidsfactor van borgdraadjes is op een klassieke racemotor is trouwens niet onbelangrijk ;) Sommige hebben dat tot een ware kunst verheven. Dus daar ben ik een groot voorstander :W
 
Borgdraad is een extra veiligheid.
Een bout wordt op voorspanning gebracht (lees met een gedefinieerd moment). Dit zou het spul goed bij elkaar moeten houden en vervolgens wordt het borgdraad toegepast.
Dit borgdraad moet niet losjes in de kop zijn aangebracht en op de correcte manier. Als de bout dan zijn voorspanning verliest, komt het draad alleen maar strakker te staan. En als je het goed aanbrengt, staat het al onder flinke spanning. Dus als een borgdraad "lostrilt", of een bout waar borgdraad op is toegepast is losgekomen, zijn er meerdere dingen niet goed gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Al zou die iets los ttillen met het borgdraadje eraan,je bent altijd blij dattie remklauw er nog aan hangt na een race.
Op Zandvoort is enkele jaren geleden iemand verongelukt bij de Kumhobocht omdat de borgpin eruit was getrild en hij geen remmen meer had.
Volgens een ooggetuige op de baanpost vlogen eerst de remblokjes door de lucht, en even later ging de rijder rechtdoor, over de boarding de duinen in. :)
 
die borgdraadjes helpen echt niet als het rammelt. Enige waar het goed voor is dat je bij inspectie ziet of het gebroken is en dus los getrild.
Split pennen net zo. Ooit nam ik wel eens de moeite om die eruit te halen. Nu sla ik een dop erop en ik merk het niet eens met draaien.
Allemaal schijnveiligheid, om brakke ontwerpen draaiend te houden. Ik las moeren altijd vast, bij harleys en engelse meuk. Als je dat netjes doet denken ze dat het een dop moer is, leuk voor de volgende eigenaar.
Dan moet je voor de verandering eens safety wire gebruiken in plaats van kippegaas en niet meer slagen dan aangegeven ( Safety wire - Wikipedia )

Vroeger kende ik ook iemand die alles vastlaste wat 'ie niet begreep. Wij noemden hem altijd lompe mongool. Hij woonde vlakbij Schubbekutteveen, ken jij hem toevallig?
 
die borgdraadjes helpen echt niet als het rammelt. Enige waar het goed voor is dat je bij inspectie ziet of het gebroken is en dus los getrild.
Split pennen net zo. Ooit nam ik wel eens de moeite om die eruit te halen. Nu sla ik een dop erop en ik merk het niet eens met draaien.
Allemaal schijnveiligheid, om brakke ontwerpen draaiend te houden. Ik las moeren altijd vast, bij harleys en engelse meuk. Als je dat netjes doet denken ze dat het een dop moer is, leuk voor de volgende eigenaar.

Als de bout vastzit rammelt hij niet, en als je borgdraad goed legt staat er een lichte spanning op.
Dan kan er echt niets los ratelen, er zal ook geen shaving optreden in de draad.
 
Ach vliegtuigen..... ;) totaal ander wereldje met zn eigen procedures.

Ooit voor stage bij vliegtuigonderdelen toko gewerkt. Daar wisten ze van sommige onderdelen totaal niet meer of ze volgens specificatie waren.... want al superoud ontwerp en niet meer te checken aan de hand van de beschikbare tekeningen. Geen klachten was goed.... Maar ze waren stiekem behoorlijk off spec.
 
Bij die vliegtuigen is het ook alleen maar voor een cool uiterlijk,staat best wel fancy bij zo’n A380.
Ik heb wel eens een documentaire gezien hoe snel ze die moesten bouwen om geen verlies te draaien.
Een Airbus A380 heeft 530 km bekabeling aan boord, die door 40.300 connectoren met elkaar zijn verbonden.
Verder omvat het kabelsysteem beugels, tiewraps, filters en verdeeldozen.
Sommige kabels zijn beschermd met een gebreide metalen omhulling, om beïnvloeding (storing) van buitenaf te voorkomen.
Het complete kabelsysteem voegt vijf ton gewicht toe aan het startgewicht.
En voor dit alles een week om aan te sluiten en te testen. 8)7

Die gaan niet voor de lol bouten borgen. :+
 
Ach vliegtuigen..... ;) totaal ander wereldje met zn eigen procedures.

Ooit voor stage bij vliegtuigonderdelen toko gewerkt. Daar wisten ze van sommige onderdelen totaal niet meer of ze volgens specificatie waren.... want al superoud ontwerp en niet meer te checken aan de hand van de beschikbare tekeningen. Geen klachten was goed.... Maar ze waren stiekem behoorlijk off spec.
Ik heb jaren geleden wat dingen voor KLM ontworpen wat wereldwijd uitgerold is..
Ze kwamen aan met voorbeelden die ze ook al lang gebruikten in Nederland.
Een vulslang om het landingsgestel op 200 bar druk te kunnen zetten.
In de adapter zat een 1/4" NPT buitendraad in een 1/4" BSP inwendige schroefdraad.
Best wel gevaarlijk bij die hoge druk. _O-
 
Hhhhmmmm.... die industrie heeft nogal de neiging om lang vast te houden aan wat ooit een keer werkte als je het mij vraagt.... _O-

Maar we dwalen een beetje af geloof ik...
 
Borg draadje is om te kunnen checken of de moer los gaat zitten. Gaatjes boren door moeten en draadeindjes, prima. Zo hoor ik jaren dat Harley-Davidson geweldig is, ook prima.
Of om je handvat vast te zetten. Twee gashendels is kut en één gas hendel die niet werkt nog kutter
Als de moer los wilt, gebeurt dat. Immer.
Bij die vliegtuigen is het ook alleen maar voor een cool uiterlijk,staat best wel fancy bij zo’n A380.

wat tikte ik nou?

je ken dan zien dat de boel losloopt.
Verder vlieg ik niet, dat in elkaar plakken van vliegtuigen staat mij niet aan. Verkopen ze een beetje die A380? Neem die clowns uit Everett, heerlijk betrouwbaar en degelijk, met 5 man op een hoogte metertje tikken als je bijna bij schiphol bent. software noem ik niet eens.
Ik weet wel, dat ik als een halve zool hier af en toe post, maar wist je dat wij halve zolen met een meerderheid zijn, dat mijn broers overal werken, vast en zeker ook in de A380 assemblage hal.

borgdraad gebruik je om je handvat vast te zetten.
 
Borg draadje is om te kunnen checken of de moer los gaat zitten. Gaatjes boren door moeten en draadeindjes, prima. Zo hoor ik jaren dat Harley-Davidson geweldig is, ook prima.
Of om je handvat vast te zetten. Twee gashendels is kut en één gas hendel die niet werkt nog kutter
Als de moer los wilt, gebeurt dat. Immer.


wat tikte ik nou?

je ken dan zien dat de boel losloopt.
Verder vlieg ik niet, dat in elkaar plakken van vliegtuigen staat mij niet aan. Verkopen ze een beetje die A380? Neem die clowns uit Everett, heerlijk betrouwbaar en degelijk, met 5 man op een hoogte metertje tikken als je bijna bij schiphol bent. software noem ik niet eens.
Ik weet wel, dat ik als een halve zool hier af en toe post, maar wist je dat wij halve zolen met een meerderheid zijn, dat mijn broers overal werken, vast en zeker ook in de A380 assemblage hal.

borgdraad gebruik je om je handvat vast te zetten.
Vraag even aan de zuster of ze de dosis wil verdubbelen.
 
Wat de fuck doen jullie dat alles maar uit elkaar sodemieterd door wat trilling?
Bij mij zit er nooit wat los, behalve m’n stalen heup toen ik in Frankrijk op m’n Fireblade tien km door een opgedroogde rivierbedding van keien reed. Maar die stalen heup heeft dan ook iemand anders er in gezet.
 
Ik moet eerlijk bekennen dat er op mn circuitfiets wel eens wat is losgetrild.... (blok zit normaal iets "flexibeler" vast dan nu). Maar dat zou volgens geen enkel reglement geborgd hoeven zijn, dus tja.... het ging een keer om een schroefje van een dekseltje, en een keer om een clipje van mn schakelstang :? En die laatste snap ik nog steeds niet.

Nog nooit iets als remklauwen, remschijven, olievuldop, aftapplug of dat soort meuk.
 
Wat de fuck doen jullie dat alles maar uit elkaar sodemieterd door wat trilling?
Bij mij zit er nooit wat los, behalve m’n stalen heup toen ik in Frankrijk op m’n Fireblade tien km door een opgedroogde rivierbedding van keien reed. Maar die stalen heup heeft dan ook iemand anders er in gezet.
Waar staat dat bij iedereen alles los trilt,ik weer het niet behalve bij topicstarter.Gaat alleen maar over de manier van borgen als je dat doet of wilt.
 
Wat de fuck doen jullie dat alles maar uit elkaar sodemieterd door wat trilling?
Bij mij zit er nooit wat los, behalve m’n stalen heup toen ik in Frankrijk op m’n Fireblade tien km door een opgedroogde rivierbedding van keien reed. Maar die stalen heup heeft dan ook iemand anders er in gezet.

Als je nou bij de montage van die stalen heup, erbij had gezegd dat je met een Fireblade door een opgedroogde rivierbedding zou gaan rijden.
Dan had de chirurg waarschijnlijk ook kroonmoeren met splitpen gebruikt.
Hier en daar een mespuntje loctite..
Dan was dat heupje mooi op z'n plaats gebleven. :t
 
Als je nou bij de montage van die stalen heup, erbij had gezegd dat je met een Fireblade door een opgedroogde rivierbedding zou gaan rijden.
Dan had de chirurg waarschijnlijk ook kroonmoeren met splitpen gebruikt.
Hier en daar een mespuntje loctite..
Dan was dat heupje mooi op z'n plaats gebleven. :t
Ik heb ze bij de reguliere onderhoudsbeurt laten borgen met een lasje, al werd ik wel wakker met een blaar op m’n kont.
 
Terug
Bovenaan Onderaan