Borgmoeren trillen los?

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste motorfanaten,

Ik rijd nu ongeveer anderhalf jaar op een 644 cc ééncilinder, en met de daarbij behorende trillingen die karakteristiek zijn voor een ééncilinder. In dit tijdsbestek van anderhalf jaar, zijn de borgmoeren van mijn valbeugels al twee keer losgetrilt. Dit klinkt ongeloofwaardig, of misschien zelfs als klinkklare onzin, maat het toch echt wat ik tot twee keer aan toe heb moeten constateren.

Zijn er mensen die iets soortgelijks ooit eerder hebben meegemaakt. Ik kan het zelf ook niet geloven, dus ik ben eigenlijk opzoek naar een andere verklaring.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Dennis
 
Ik vraag mij altijd af waarom een bout of moer altijd los trilt maar nooit vast of valt dat gewoon niet op?
Dat hoor je wel eens bij garages. _O-

Maar er is gewoon sprake van een spanningsvlak een bepaalde richting op.
Voorgespannen bevestigingsmiddelen draaien los wanneer relatieve zijdelingse beweging optreedt tussen de interne schroefdraden en het aanligvlak. Deze relatieve zijdelingse bewegingen treden op wanneer de dwarskrachten (of afschuifkrachten) op de verbinding groter zijn dan de wrijvingskrachten die gegenereerd werden door de voorspanning in de bout. Bij herhaalde dwarsbewegingen is het dus mogelijk dat bevestigingsmiddelen niet vast blijven zitten.

Je kan patent aanvragen als je het andersom kan uitvinden. :9
 
Dat hoor je wel eens bij garages. _O-

Maar er is gewoon sprake van een spanningsvlak een bepaalde richting op.
Voorgespannen bevestigingsmiddelen draaien los wanneer relatieve zijdelingse beweging optreedt tussen de interne schroefdraden en het aanligvlak. Deze relatieve zijdelingse bewegingen treden op wanneer de dwarskrachten (of afschuifkrachten) op de verbinding groter zijn dan de wrijvingskrachten die gegenereerd werden door de voorspanning in de bout. Bij herhaalde dwarsbewegingen is het dus mogelijk dat bevestigingsmiddelen niet vast blijven zitten.

Je kan patent aanvragen als je het andersom kan uitvinden. :9
Ja,maar alstie eenmaal los is dan is de spanning eraf maar mooi dat die bout of moer dan linksom eraf trilt maar niet rechtsom erop trilt.
 
Laatst bewerkt:
Als je echt zekerheid wil...

260px-SPLINTgebogen.jpg
 
Hé, die zitten ook veel op de vooroorlogse auto waar ik mee bezig ben. Kasteelmoeren met splitpen. Om de kop vast te zetten mooie koperen borgmoertjes met ovaal draad of een tabje aan de binnenkant.
 
Leuk voor enkele bouten, maar in een productieomgeving is tijd ook belangrijk en kostbaar als je er honderd moet doen.
Voor een paar valbeugels zou het wel kunnen natuurlijk. Al vind ik daar de splitpen nog wat mooier. :)
Klopt. Het ligt echt aan de toepassing welke borg toepassing wordt toegepast.
Borgdraad vind je bijvoorbeeld heeeel veel in vliegtuigen. Juist omdat het daar van (letterlijk) levensbelang is. Ook in de racerij vind je het veel.
In een goed ontwerp van een boutverbinging wordt dan ook rekening gehouden hiermee.
 
die borgdraadjes helpen echt niet als het rammelt. Enige waar het goed voor is dat je bij inspectie ziet of het gebroken is en dus los getrild.
Split pennen net zo. Ooit nam ik wel eens de moeite om die eruit te halen. Nu sla ik een dop erop en ik merk het niet eens met draaien.
Allemaal schijnveiligheid, om brakke ontwerpen draaiend te houden. Ik las moeren altijd vast, bij harleys en engelse meuk. Als je dat netjes doet denken ze dat het een dop moer is, leuk voor de volgende eigenaar.
 
die borgdraadjes helpen echt niet als het rammelt. Enige waar het goed voor is dat je bij inspectie ziet of het gebroken is en dus los getrild.
Split pennen net zo. Ooit nam ik wel eens de moeite om die eruit te halen. Nu sla ik een dop erop en ik merk het niet eens met draaien.
Allemaal schijnveiligheid, om brakke ontwerpen draaiend te houden. Ik las moeren altijd vast, bij harleys en engelse meuk. Als je dat netjes doet denken ze dat het een dop moer is, leuk voor de volgende eigenaar.
rare jongens, die gorilla's ... :+

op welke planeet woon jij en welke fysische wetten gelden er bij jullie ?
 
Draadje heeft altijd ruimte, anders kan je het niet monteren. Die ruimte is genoeg om te gaan rammelen en het draadje door te snijden..
Dus in remtang van borg draadjes voorzien op een circuit motor is vooral heel cool en soms verplicht want in 1933 deden ze dat.
Een race duurt een half uur dan is het draad niet doorgesleten en ook je bout er niet uit gelopen,gaat toch weer allemaal los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan