Borgpin asmoer losmaken?

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Na het drama van koelvloeistof verversen, remolie vervangen en ketting schoonmaken en invetten komt nu het kettingspannen.

Ik dacht al dat deze te losjes hing maar hij hing dus wel ERG losjes, zo'n 55mm wat maximaal 40mm mag zijn.. dus tijd om dat ding te spannen.

Maaaar, hoe krijg ik dat borgpinnetje er vanaf? heb even voorzichtig zitten friemelen maar kreeg geen idee hoe ik die er passief afkrijg, het is toch niet de bedoeling dat ik het ding kapot maak lijkt me?

ps. Toch even ter verduidelijking voor mij (heb een Duits boekje erbij), ik draai dus de asmoer los na het verwijderen van de borgpen, dan haal ik de achterrem los, en dan draai ik beide achterbrugmoertjes (nr 2 op het plaatje) even ver naar achteren net zo lang tot de spanning van de ketting goed is en ik draai de asmoer weer vast?

asmoerpin.jpg
 
Maaaar, hoe krijg ik dat borgpinnetje er vanaf? heb even voorzichtig zitten friemelen maar kreeg geen idee hoe ik die er passief afkrijg, het is toch niet de bedoeling dat ik het ding kapot maak lijkt me?
De pen rechtbuigen, punt van de priem door 't oog prikken en dmv met een hamer tegen de priem te tikken de splitpen eruit tikken ;) .

ps. Toch even ter verduidelijking voor mij (heb een Duits boekje erbij), ik draai dus de asmoer los na het verwijderen van de borgpen, dan haal ik de achterrem los, en dan draai ik beide achterbrugmoertjes (nr 2 op het plaatje) even ver naar achteren net zo lang tot de spanning van de ketting goed is en ik draai de asmoer weer vast?

Spannender kan ik 't niet maken :) . Let er wel even op dat een ketting vaak een strak punt kent. Op dat punt is de spanning het hoogst. Zoek dat punt op voor het afstellen, anders kan de ketting te strak komen te staan. Enne... achterrem loshalen? Ben geen ZZR600 kenner, maar dacht 't niet :X . Meestal schuift de remklauw in de achterbrug mee met het wiel. Correct me if...

Houdt er ook rekening mee dat als je de achteras weer hebt vastgedraaid, de spanning kan oplopen. Daardoor kan ie ook te strak komen te staan. Altijd effuh na-tsjekkuh dus!

Succes.
 
Denk gewoon tang erbij pakken en ombuigen. als je klaar ben weer terug buigen. en eventueel nieuw borgpinnetje halen? (zullen de kosten ook niet zijn

iemand anders nog?

jep xenon was me voor! :z thats the way!
 
heh, ok gewoon buigen dus, ik dacht misschien dat er een trucje voor was oid, buigen moet lukken, dank

Ik had al gekeken voor een strak punt maar met 55mm speling is dat nog niet te voelen, ik zal het controleren na het spannen

mijn dank heren :)
 
eerst effe oefenen met een paperklip vrees ik,wat een drama hij krijgt nog niet eens de borg eruit :+
je snapt toch wel dat je de eindjes eerst recht moet buigen en met een tangetje moet naknijpen vooraleer ie eruit te trekken slaan is :? zo istie er ook omgekeerd ingegaan,je kunt hem 3 keer opnieuw gebruiken daarna maar een spijker of weer een nieuwe :}
 
err ja de borgpin is er inmiddels uit, maar ik hoor graag eerst van de experts voordat ik iets aan mijn motorfiets ga lopen buigen

Echter een nieuw "probleempje" is er een speciale tang/klem/wat-dan-ook om de as van de acterbrug te roteren? met de hand ging hij maar een klein beetje, en met een normale tang ook een klein beetje, maar hij lijkt nu te vast te zitten voor de tang.
 
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Draait de asbout aan de andere kant mee als je hem los probeert te draaien!? Speciaal gereedschap is niet nodig bij het kettingstellen!
 
waarom zou de de as van de achterbrug willen roteren :?
je maakt de moer van de achteras los ( niet eraf halen he ) je stelt de ketting bij en maakt de moer weer vast en nieuwe pin erin. aan het einde nog een keer alles controleren
 
de ketting stel je toch dmv de as van de achterbrug ergens in/uit te draaien (daarom dat vage uiteinde (grip voor tang) op de achterkant van de as waar het rubberen dopje op gaat?)

Maar de oorzaak was al gevonden waarom hij opeens zo stroef ging, een paar omwentelingen was al genoeg om een speling van 2cm op te lossen, nooit geweten dat zoiets zo gevoelig zou zijn.

Het viel me wel op dat het echt een secuur werkje is, halve omwenteling teveel of te weinig en je zit al buiten de speling van het boekje (35-40mm), maar voor zover ik nu kan meten zit de ketting perfecto en lijkt het wiel ook recht te zijn.. ik ga voor de keuring nog wel even langs een dealer voor een controle, dat kan nooit kwaad lijkt me.

Dus ketting is nu weer goed, bedankt voor de reacties
 
Is het niet een idee om e.e.a. eens te laten demonsteren door de dealer of iemand die het wel kan? Ik wil niemand afzeiken en het is geen schande, maar blijkbaar is de vragensteller een leek op (motor)technisch gebied. Knutselen aan motoren zonder hiervoor het gevoel/verstand te hebben kan duur/gevaarlijk worden...
 
Is het niet een idee om e.e.a. eens te laten demonsteren door de dealer of iemand die het wel kan? Ik wil niemand afzeiken en het is geen schande, maar blijkbaar is de vragensteller een leek op (motor)technisch gebied. Knutselen aan motoren zonder hiervoor het gevoel/verstand te hebben kan duur/gevaarlijk worden...

dit is nou net waar ik aan dacht. als je echt geen idee hebt hoe het in elkaar zit (lijkt me in dit geval) rij dan gewoon ff langs de dealer en vraag of ie het ff een keertje voor wil doen. heb ik de eerste keer ook gedaan en het bleek dus echt retesimpel (ik wist iig. nog wel hoe het borgpinnetje eruit moest O-) )
 
Verschillende motorzaken houden sleutelcursussen voor leken.
Dan komen dit soort vragen als van TS aan de orde.
mss is zo'n cursus dan wel een goed idee voor TS, en het zal waarschijnlijk nog wel gezellig zijn ook. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan