borgschroef remklauw

whackerjack

Die hard MF'er
2 dec 2002
306
0
Den Bosch
Na een hoop gevloek en gehannes heb ik eindelijk de vastzittende borgschroef in mijn remklauw van mijn cb500 losgekregen. De heeft na veelvuldige pekelritten jarenlang stil gestaan. Het ding zat muurvast, zowel de dop als de schroef zelf. Laten schrikken, warmstoken nachten in kruipolie niets mocht baten. Zelfs na het doorslijpen en ombuigen van de pin kreeg ik er geen beweging in.
Afin uiteindelijk uitgeboord, maar nu moet ik natuurlijk weer een passende schroef en dop hebben, en er nieuw schroefdraad intappen. Ik denk dat ik te veel weggeboord heb voor de standaard schroefpen.

Wie weet in de buurt van tilburg een handige vakman die er iets van een helicoil oid in kan zetten en de draad van de borgdop kan tappen? Of hoe ik dit anders op kan lossen.

Ook ben ik natuurlijk op zoek naar een nieuwe borgpen en dop. Ik neem aan dat deze van een speciale legering zijn gemaakt?

En ja zodra het beestje weer in elkaar zit en remt zal ik me aanmelden op het cb500 topic.
 
Laatst bewerkt:
Tja..... zoals wel vaker heeft ie gewoon gelijk.
Een remklauw kan je je leven redden.....of kosten.

En zonde is een maagd van 16 ongen...... nou ja, je snapt 'm wel...... :+
 
Ja dat klopt maar hoe speciaal is die borgbout zie erin zit en welke krachten komen daarop?Ik weet niet of ik teveel heb weggeboord, maar het zou goed kunnen, daarom moet ik even passen met nieuw draad en nieuwe bout.
Ik ben op zoek naar een nieuwe pen om deze te passen maar ik kan voor een nissin 2 cilinder remschijf maar een 49mm pin krijgen, klopt dat voor een cb500 pc26 uit 1997?
Of heeft iemand nog een goede ontpekelde remklauw liggen, kan op marktplaats en diverse sites zo nog niets vinden.
 
Het gaat om de borgpen welke door de remblokken heen loopt en het daarbij behorende afdekplaatje. Van de laatste is het schroefdraad nog wel enigsinds in orde van of de andere schroefdraad nog te tappen is moet ik een pen hebben om te passen. Het is dus een nissin rempen met beschermdop.
 
vfr800-02-05-right-front-brake-caliper.gif
(vergelijkbaar)

15 en 16 waarschijnlijk.
Komen weinig/geen krachten op, houden de blokken op zijn plek.
Moet er niet eruit vallen, anders ben je de blokjes kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee van de maten. Maar als je gaat zoeken naar een andere remklauw, die van een CBR600f of een CBR1000 uit hetzelfde tijdperk zijn hetzelfde, of zo goed als het zelfde. De Brembo klauw van een CB500/PC32 past zeker 1:1. Wel eerst ff heel goed vergelijken voordat je ze koopt...

deze heeft wellicht ook nog wat liggen.
 
Laatst bewerkt:
Tilburg zeg je?

Bel Swinkels motoren in de Goirkestraat eens op. Heeft remklauwen zat liggen... (gebruikt).

Die pin is specifiek, en kun je los bestellen bij Flipsen aan de Ringbaan Oost.

Ik wil best een helicoil voor je er in zetten, maar als ik jou was belde ik eerst Swinkels even op (kostentechnisch gezien).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook nog ergens een oude klauw van een Honda liggen, dacht ik.... Die dingen lijken soms erg veel op elkaar, kan zo maar de juiste pin zin..... :?
 
Pen laten draaien :? Op maat dan welteverstaan. Dan kan je het geheel op maat laten maken en rekening houden met de toleranties die zijn ontstaan door het uitboren. Is maar een idee'tje, durf alleen niet te zeggen wat de degelijkheid van dit plan is. Mogelijk kunnen de ervaren technici er hier wat zinnigs over zeggen ;)
 
Ok bedankt, de klauw lijkt nog te redden. Ik had hem voorzichtig uitgeboord met 1 mm speling. Nu hopen dat de bout nog past.
En met een werkplaatstarief van 67 euro is het inderdaad snel goekoper om een vervanger te zoeken.

En ik ben bang dat ik met deze fiets nog wel meer van deze grappen tegen ga komen, van de zomer maar eens even alle bouten gangbaar maken (behalve die in het blok en cilinder, want daar wil ik niet boren en tappen).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan