Boss clutch, schroefdraad doorgedraaid, fzr600

FruityJ

MF'er
22 jul 2007
42
0
Pijnacker
He,

M'n koppeling ging nogal stroef dus eerst gekeken naar het mechanisme wat aan mn koppelingskabel hing... Dit zat nogal vol met troep. Vervolgens schoongemaakt en weer teruggemonteerd. (Kwam er hier ook achter dat er geen borgmoer+plaat op meer op mn voortandwiel zat, dit even daargelaten) Ook de koppelingsdrukstift+rubber was nog prima. Nog steeds erg stroef dus koppelingshuis opengemaakt. Koppelingsplaten zaten wel enigzins aan elkaar geplakt (misschien oude olie?) Maar goed de koppelingsplaten zagen er niet erg versleten uit. Echter bij het terugmonteren van de koppelingsdrukveren, schoot een bout terug, en ja hoor het binnenwaarste schroefdraad van 1 van de 5 gaten van de 'Boss Clutch' (zie afbeelding en pijl) is nu zo goed als gaar.



Iemand ervaring hiermee? Kan ik een grotere maat hierin proberen tappen of wordt het een nieuwe bestellen? Heeft er iemand nog eentje liggen misschien?
 
Kan rustig een maatje groter draad getapt worden al eerder gedaan,los lopend voortandwiel is een bekend probleem.
Als je de koppeling korf niet meer vertrouwd kun je ook op zoek naar een andere ze zijn ook zat te koop: www.fzrclub.nl/smf/index.php
 
Misschien een domme vraag, maar is het heel erg dat het koppelingshuis is ingeslagen?

dan komen je platen niet meer soepel vrij.
hij wil niet meer soepel (ont)koppelen.
zwaar knijpen om hem vrij te krijgen en rukkerig opkomen.
je kan er nog wel een tijdje mee doorrijden maar op een gegeven moment wil je graag een nieuwe korf.
 
De buitenste korf is waar de platen op schuiven dus die is onderheving aan de meeste slijtage en inslag.

Kun je ook zien, die blokjes in de buitenste korf, op de vingers.

Als binnen goed is lekker laten zitten lijkt me?
 
Ik denk dat die door de grotere ruimte tussen de nokken van de frictieplaten en de korf nog sneller opnieuw inslaat en het geeft meer transmissiespeling dat geeft een wat bokkig rijgedrag bij gasgeven/loslaten.
 
Dit rijdt serieus, serieus klote. Klapperende koppeling, speling in de hele lijn... nee, lijkt me niet fijn!

Gebruikte korf kan je niet de kop kosten.

Als het echter heel kleine groefjes zijn dan is het gladschuren wel vaker gedaan hoor! Goed vlak maken, beetje polijsten en prima.
 
als een goede gebruikte set niks kost, dan dat doen, liefst met een beetje handelen de platenset en goede veren erbij :P

anders zou ik er vijf helicoils inzetten voor de balans, maar die dingen zijn ook niet gratis.

als je wil beunen idd langere bouten en de ingeslaggen delen gladvijlen/schuren, dat laatste heb ik bij mijn brik ook gedaan, rijdt verder prima, transmissiespeling heb je toch al in achterwiel/bak/koppeling/primaire transmissie
 
binnenhuis mag je idd wel vervangen, buitenhuis is niet zo spannend
(service limiet opzoeken...en ff nameten, dat heb je een richtlijn)

wel gelijk je platen meevervangen anders heb je het binnen de kortste keren weer/ of opmeten of je service limiet al bereikt heb
 
Terug
Bovenaan Onderaan