BOT 22

Ik neem misschien iemand mee, maar die is besluiteloos. Dus als ik zeg dat het bijna vol is dan wordt hij misschien wat vlugger. :P

Ikzelf ben er sowieso bij en ik heb gezegd met de pot mee te eten. Dat leek mij wel makkelijk.
 
Ik neem misschien iemand mee, maar die is besluiteloos. Dus als ik zeg dat het bijna vol is dan wordt hij misschien wat vlugger. :P

Ikzelf ben er sowieso bij en ik heb gezegd met de pot mee te eten. Dat leek mij wel makkelijk.
Ik eet ook met de pot mee.
 
beetje off topic, maar wilde met de driewieler komen, dat wordt nog een uitdaging

spanning valt weg, na rijden.
tijdens rijden geen probleem, maar contact uit, daarna weer contact aan = geen spanning.
(koplamp & acherlicht geven geen licht, helemaal geen licht dus niet zwakker branden).
dacht eerst aan slecht contact ergens, dus ben begonnen met aansluitingen nalopen.
- eerst zekeringskastje, (die viel uit elkaar van ouderdom, dus vervangen door een modernere met steekzekeringen) maar dat was niet de oorzaak.
- accu lijkt in orde te zijn. heb een "optimate 3" oplader die zou aangeven als een accu rot is als ik me goed herinner. laad goed op, spanning zakt niet snel weg als je koplamp aan doet.
afgelopen winter heeft de motor 3 maanden stil gestaan, accu 2 maanden niet opgelaten, maar motor starte vrijwel meteen, dus geen rest spanning die accu leeg trekt.
- contact slot (tijdelijk vervangen voor 3 losse schakelaars) lijkt ook niet de oorzaak te zijn.
- tijdens test ritjes "knipperde" het neutraal lampje en werd de koplamp zwakker en feller (bij dezelfde snelheid/toeren). Spanning gemeten op de accu en deze fluctueerde nogal. Spanningsregelaar is nu vervangen. spanning gemeten op de accu (bij 3000 toeren) is nu stabiel (~13,95 V), koplamp en nuetraal lampje branden nu stabiel. maar ook dat lijkt niet de oorzaak te zijn.

Als er spanning is dan start de motor gewoon & blijft normaal draaien.
bij kort ritje niks aan de hand (< 10 minuten)
Langer dan 10 minuten rijden. tijdens rijden zelf geen probleem, motor valt niet stil of gaat niet sputteren, maar na contact af te zetten geen spanning meer.
spanning komt niet uit zichzelf terug (wachten heeft geen zin), maar als ik dan (met voltmeter) de accu spanning meet dan is er wel weer licht en kan gewoon starten.
(zie de spanning oplopen van ~9 volt to 12 a 13 Volt)

bij een "slecht contact" zou ik niet verwachten dat de spanning terug komt bij het nameten?
Tips?
 
Ben geen techneut, maar zou toch de accu verdenken.... Kromtrekkende platen oid

Als hij daarna wel weer gewoon bij laad e.d.
 
Klinkt toch als een los contact lijkt mij. Als eerste zou ik de dikke kabel verdenken tussen de accu en de startmotor/ rest van de motor.
Dat hij weer spanning geeft als je aan het meten bent dat kan ik niet verklaren

Wat voor motor heb je ookal weer?
 
Ik zou beginnen bij de aansluitingen van de accu. De dikke draad op het frame en de startmotor.
Maar het kan natuurlijk net zo goed de voedingsdraad van het contact zijn.
 
Ik lees het volgende in je verhaal.

Als je het probleem eenmaal hebt dan gaat het niet over door een tijdje te wachten. Maar als je eenmaal een voltmeter direct op de accu zet, dan zie je direct de spanning oplopen van 9 Volt naar normaal. En daarna start het weer?

Snap ik het dan goed?
 
450 nighthawk is dat een vergelijkbaar blok als de CB400T?
ik heb er ook een paar jaar mee gereden en weet nog dat die ook met kapotte accu prima bleef lopen, maar moest m alleen wel aanduwen. Heb zo een paar jaar nog de aanschaf van een nwe accu uitgesteld.
je zou dat eens kunnen proberen of het probleem toch in de accu zit?
ik vind het wel heel raar dat de voltmeter de accu kan kietelen tot op hoger spanningsniveau, dat vind ik heel verdacht en maakt dat ik de accu zeker niet zou vertrouwen
 
@ roeste = yep, snap je goed
@ EHE = nagenoeg hetzelfde alleen:
geen spanning is niet starten, ook niet aanlopen (beetje prutsen gaat meestal wel "aan", maar spanning meten is makkelijker en werkt altijd)
wel spanning is normaal starten en lopen (dus hoef niet aan te lopen)
ga de tips nalopen en kijken of ik nog een start relais heb liggen om uit te proberen.
thanks
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
450 nighthawk is dat een vergelijkbaar blok als de CB400T?
ik heb er ook een paar jaar mee gereden en weet nog dat die ook met kapotte accu prima bleef lopen, maar moest m alleen wel aanduwen. Heb zo een paar jaar nog de aanschaf van een nwe accu uitgesteld.
je zou dat eens kunnen proberen of het probleem toch in de accu zit?
ik vind het wel heel raar dat de voltmeter de accu kan kietelen tot op hoger spanningsniveau, dat vind ik heel verdacht en maakt dat ik de accu zeker niet zou vertrouwen
Ik denk ook in deze richting.

Heb je een simpele accu lader? Ik denk als je de accu een tijd aan de lader hebt hangen tot die goed hoog op spanning staat en dan ineens de lader eraf trekt dat hetzelfde gaat gebeuren.

Als je er dan ineens iets eraan koppelt wat stroom trekt zoals koplampje dan kakt de spanning helemaal in.
Als je iets eraan koppelt wat heel weinig stroom trekt dan komt de accu weer bij.

Ik denk dan een van de cellen een mechanisch probleem heeft zoals de eerder genoemde kromme plaat en dat je dan 3 volt mist.

Zolang die loopt wordt het probleem gemaskeerd door het laadcircuit. (ook al genoemd)
 
450 nighthawk is dat een vergelijkbaar blok als de CB400T?
ik heb er ook een paar jaar mee gereden en weet nog dat die ook met kapotte accu prima bleef lopen, maar moest m alleen wel aanduwen. Heb zo een paar jaar nog de aanschaf van een nwe accu uitgesteld.
je zou dat eens kunnen proberen of het probleem toch in de accu zit?
ik vind het wel heel raar dat de voltmeter de accu kan kietelen tot op hoger spanningsniveau, dat vind ik heel verdacht en maakt dat ik de accu zeker niet zou vertrouwen
Ik heb een 450 nighthawk gehad en onderschrijf die ervaring. Met een doorgebrande hoofdzekering kon je hem prima aanduwen en er mee rijden. inclusief licht. Wel werd het licht bij stationair heel zwak, wat suggereert dat een 450 Nighthawk inteert op zijn accu bij stationair/laag toerental.
Ik zou de voltmeter er eens opzetten bij lopende motor. Kijken of hij netjes bijlaadt met een wat verhoogd (3000+) toerental (ca. 14,0-14,5V) en wat de accu doet met licht aan tijdens stationairloop. (ik verwacht: accu-Voltage stort in zodra de accu belast wordt, en komt bij zodra je het contact afzet ivm afschakelen gebruikers).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
24
Weergaven
820
Reacties
402
Weergaven
19K
Reacties
437
Weergaven
19K
Reacties
529
Weergaven
28K
Terug
Bovenaan Onderaan