Goedemorgen mensen,
Na een lange periode van het rijden met mijn suzuki gs500 begon het mij te irriteren dat de motor bij lage toerentallen (1000-4000rpm) stottert/bokkert. Ik dacht laat ik dit eens onderzoeken.
Ik heb daarop de carburateurs erafgehaald en alle kanalen doorgespoten met perslucht. Ook heb ik een nieuw luchtfilter en een nieuw oliefilter eropgezet. Ik heb na het aftappen van de olie de carterpan erafgehaald en aan de binnenkant hiervan zat een dikke brij van olie. Ook viel mij op dat tussen deze dikke brij een aantal metaalstukjes zaten. Na het blok volledig olievrij te hebben gemaakt heb ik de boel weer in elkaar gezet en nieuwe olie op het blok gegooid. Ook heb ik de carburateurs synchroom gesteld en dacht van het probleem af te zijn.
Maar het mocht niet baten. Ik had al gezien dat de ene bougie zwart was en de andere mooi koffiebruin, maar dit veranderde dus niet.
Toen ben ik aan de gang gegaan met de mengselschroef onderop de carburateurs. Hieruit kon ik opmaken dat de rechter cilinder wel reageerde op het verdraaien van de schroef, maar dat de linker cilinder totaal niet reageerde op het verdraaien van de mengselschroef. Dit heb ik gedaan met behulp van een colortune.
Nu heb ik bij de carburateur die niet reageerde de schroef er eens kompleet uitgedraaid en hoe-is-het-mogelijk de cilinder loopt ineens wel goed. Alleen met rijden (blokje om)krijgt hij dan weer iets teveel lucht en hij begint bij de carburateur te ploffen/spugen. Maar het stotteren is dan weg.
Nu is mijn vraag natuurlijk, hoe kan dit nou? Zit er toch nog een kanaal in de carburateur verstopt of kan dit ergens anders aan liggen?
Alvast bedankt voor de moeite!
Na een lange periode van het rijden met mijn suzuki gs500 begon het mij te irriteren dat de motor bij lage toerentallen (1000-4000rpm) stottert/bokkert. Ik dacht laat ik dit eens onderzoeken.
Ik heb daarop de carburateurs erafgehaald en alle kanalen doorgespoten met perslucht. Ook heb ik een nieuw luchtfilter en een nieuw oliefilter eropgezet. Ik heb na het aftappen van de olie de carterpan erafgehaald en aan de binnenkant hiervan zat een dikke brij van olie. Ook viel mij op dat tussen deze dikke brij een aantal metaalstukjes zaten. Na het blok volledig olievrij te hebben gemaakt heb ik de boel weer in elkaar gezet en nieuwe olie op het blok gegooid. Ook heb ik de carburateurs synchroom gesteld en dacht van het probleem af te zijn.
Maar het mocht niet baten. Ik had al gezien dat de ene bougie zwart was en de andere mooi koffiebruin, maar dit veranderde dus niet.
Toen ben ik aan de gang gegaan met de mengselschroef onderop de carburateurs. Hieruit kon ik opmaken dat de rechter cilinder wel reageerde op het verdraaien van de schroef, maar dat de linker cilinder totaal niet reageerde op het verdraaien van de mengselschroef. Dit heb ik gedaan met behulp van een colortune.
Nu heb ik bij de carburateur die niet reageerde de schroef er eens kompleet uitgedraaid en hoe-is-het-mogelijk de cilinder loopt ineens wel goed. Alleen met rijden (blokje om)krijgt hij dan weer iets teveel lucht en hij begint bij de carburateur te ploffen/spugen. Maar het stotteren is dan weg.
Nu is mijn vraag natuurlijk, hoe kan dit nou? Zit er toch nog een kanaal in de carburateur verstopt of kan dit ergens anders aan liggen?
Alvast bedankt voor de moeite!
Laatst bewerkt: