Bougie, 1 bruin en ander pikzwart

HiSpEM

Die hard MF'er
17 mrt 2008
752
0
Hengelo
Goedemorgen mensen,

Na een lange periode van het rijden met mijn suzuki gs500 begon het mij te irriteren dat de motor bij lage toerentallen (1000-4000rpm) stottert/bokkert. Ik dacht laat ik dit eens onderzoeken.

Ik heb daarop de carburateurs erafgehaald en alle kanalen doorgespoten met perslucht. Ook heb ik een nieuw luchtfilter en een nieuw oliefilter eropgezet. Ik heb na het aftappen van de olie de carterpan erafgehaald en aan de binnenkant hiervan zat een dikke brij van olie. Ook viel mij op dat tussen deze dikke brij een aantal metaalstukjes zaten. Na het blok volledig olievrij te hebben gemaakt heb ik de boel weer in elkaar gezet en nieuwe olie op het blok gegooid. Ook heb ik de carburateurs synchroom gesteld en dacht van het probleem af te zijn.

Maar het mocht niet baten. Ik had al gezien dat de ene bougie zwart was en de andere mooi koffiebruin, maar dit veranderde dus niet.

Toen ben ik aan de gang gegaan met de mengselschroef onderop de carburateurs. Hieruit kon ik opmaken dat de rechter cilinder wel reageerde op het verdraaien van de schroef, maar dat de linker cilinder totaal niet reageerde op het verdraaien van de mengselschroef. Dit heb ik gedaan met behulp van een colortune.

Nu heb ik bij de carburateur die niet reageerde de schroef er eens kompleet uitgedraaid en hoe-is-het-mogelijk de cilinder loopt ineens wel goed. Alleen met rijden (blokje om)krijgt hij dan weer iets teveel lucht en hij begint bij de carburateur te ploffen/spugen. Maar het stotteren is dan weg.

Nu is mijn vraag natuurlijk, hoe kan dit nou? Zit er toch nog een kanaal in de carburateur verstopt of kan dit ergens anders aan liggen?

Alvast bedankt voor de moeite! :} :}

*O*
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen mensen,

Na een lange periode van het rijden met mijn suzuki gs500 begon het mij te irriteren dat de motor bij lage toerentallen (1000-4000rpm) stottert/bokkert. Ik dacht laat ik dit eens onderzoeken.

Ik heb daarop de carburateurs erafgehaald en alle kanalen doorgespoten met perslucht. Ook heb ik een nieuw luchtfilter en een nieuw oliefilter eropgezet. Ik heb na het aftappen van de olie de carterpan erafgehaald en aan de binnenkant hiervan zat een dikke brij van olie. Ook viel mij op dat tussen deze dikke brij een aantal metaalstukjes zaten. Na het blok volledig olievrij te hebben gemaakt heb ik de boel weer in elkaar gezet en nieuwe olie op het blok gegooid. Ook heb ik de carburateurs synchroom gesteld en dacht van het probleem af te zijn.

Maar het mocht niet baten. Ik had al gezien dat de ene bougie zwart was en de andere mooi koffiebruin, maar dit veranderde dus niet.

Toen ben ik aan de gang gegaan met de mengselschroef onderop de carburateurs. Hieruit kon ik opmaken dat de rechter cilinder wel reageerde op het verdraaien van de schroef, maar dat de linker cilinder totaal niet reageerde op het verdraaien van de mengselschroef. Dit heb ik gedaan met behulp van een colortune.

Nu heb ik bij de carburateur die niet reageerde de schroef er eens kompleet uitgedraaid en hoe-is-het-mogelijk de cilinder loopt ineens wel goed. Alleen met rijden (blokje om)krijgt hij dan weer iets teveel lucht en hij begint bij de carburateur te ploffen/spugen. Maar het stotteren is dan weg.

Nu is mijn vraag natuurlijk, hoe kan dit nou? Zit er toch nog een kanaal in de carburateur verstopt (erg goed schoon) of kan dit ergens anders aan liggen?

Alvast bedankt voor de moeite! :} :}

*O*


- Het zou kunnen dan de carburateurs niet goed gesynchroniseerd zijn?
- Misschien ligt het aan de ontstekingstijdstip?
- bougiedoppen nog goed?


Suc6 iig
 
- Het zou kunnen dan de carburateurs niet goed gesynchroniseerd zijn?
- Misschien ligt het aan de ontstekingstijdstip?
- bougiedoppen nog goed?


Suc6 iig

Bougiedoppen zijn goed, bougies vonken beide prima
Onstekingstijdstip is toch vast?

Carburateurs zijn meerdere malen gesynchroniseerd zowel in de garage als door mijzelf en hier ligt het zeker niet aan.

Bedankt voor de tips ;)
 
Inmiddels staat de motor trouwens bij de garage voor het terecht maken van het stotteren. De monteur beweerde dat het aan de carburateurs lag en zou deze vervolgens kompleet demonteren en schoon maken.

Toen ik de motor weer op kon halen dacht ik eindelijk dat het voorbij was maar ik reed een klein stukje en er was duidelijk geen verschil met voor de tijd.

W8 maar even zegt de monteur. Meneer komt met 2 nieuwe bougies aangelopen (had ik inmiddels al te vaak geprobeerd }) ) en draait er 2 nieuwe bougies in. Ik wist al dat dit niks zou uitmaken, maar meneer start de motor en lurkt zo hard aan het gas dat de motor tegen de toerenbegrenzer aanschiet. Hij houd dit een paar seconden vol om dit hierna nogmaals te herhalen.

Aangezien ik erg zuinig ben met mijn motor heb ik hem wel even gevraagd waar dit nu eigenlijk goed voor was :( .

En omdat deze grap mij wel €150 euro heeft gekost heb ik de motor laten staan en hij zou er verder naar kijken.

Dit even ter informatie. Ik denk namelijk dat ze er niet uit gaan komen en dat ik zelf weer bezig kan straks. Dus ik kan alle hulp gebruiken hier :P

:W
 
Laatst bewerkt:
Wellicht olielekkage in de linkercilinder?
Gebruikt ie ook olie? kan zijn dat er olie langs de schraapveren komt en zo het lucht brandstof mengsel verontreinigd.

Weet niet of dat het kan zijn hoor, is maar een wild guess
 
Wellicht olielekkage in de linkercilinder?
Gebruikt ie ook olie? kan zijn dat er olie langs de schraapveren komt en zo het lucht brandstof mengsel verontreinigd.

Weet niet of dat het kan zijn hoor, is maar een wild guess

Hij gebruikt inderdaad olie, bedankt voor je wild geuss }) Ik ga het nachecken mocht ik niks kunnen vinden
 
even een update, ik heb vandaag gebeld naar de garage en ze zeiden dat ik de motor op kon komen halen. Nu hoop ik dat ze het deze keer wel voor elkaar hebben en anders ga ik de tips opvolgen van de mensen hier.

:Y :W :Y
 
Laatst bewerkt:
[Tromroffelmodus] Daar komt ie dan [/Tromroffelmodus]

Ik ben net mijn motor wezen ophalen, en het bleek dat er toch weer vuil in de carburateur was gekomen en deze weer verstopt is gaan zitten *O* . Ze hebben meteen een benzinefilter ertussengehangen om te filteren.

De motor rijdt weer super, ik ben helemaal tevreden 8-) 8-) 8-)

Bedankt voor alle tips! :Y

:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan