Bougie komt steeds "los" Yamaha XZ550

lukieluke

MF'er
13 jan 2018
32
5
Den Haag
Bij mijn xz550 komt van de achterste cilinder de bougie een beetje los. Hierdoor sluit die niet perfect af, waardoor de motor minder goed loopt. Als ik hem vastdraai loopt de motor weer perfect, maar kort daarna weer minder en zit die weer losser. Niet zo los dat je hem met de hand eruit haalt, maar kan hem steeds een klein slagje geven.
Als ik test met remreiniger, dan reageert de motor ook door hoger in toeren te jagen. Dit doet die niet bij de voorste. Ik heb al een nieuwe bougie gehaald en de kop gecontroleerd of er geen vuil of andere troep in ligt. Iemand tips?
 
zet je hem wel op moment vast?
Ik heb trouwens ergens gelezen dat men een bougie eerst zover vast moet zetten dat de pakkingring zich kan zetten en dan pas op moment.
weet echter niet hoe de specialisten het doen.
Volgens mij heb ik bovenstaand gelezen op een website van een bougiefabrikant.
 
Niet te hopen dat het schroefdraad versleten is door te hard vastzetten. :)
Maar ook zonder momentsleutel kwam die bij mij nooit los, zelfs niet bij een CR500. En die trilt wel harder. _O-
 
dat met die remmenreiniger is iets totaal anders, op een bougiegat staat druk, daar kun je nooit iets aanzuigen dat naar binnen gaat en met de verbranding iets doet, dus daar is een onderzoek ook noodzakelijk
 
dat met die remmenreiniger is iets totaal anders, op een bougiegat staat druk, daar kun je nooit iets aanzuigen dat naar binnen gaat en met de verbranding iets doet, dus daar is een onderzoek ook noodzakelijk
Op het moment dat je zuiger naar beneden gaat om mengsel aan te zuigen wordt er behoorlijk gezogen aan die bougie, zeker met het gas dicht.
 
Behoorlijk gezogen.........................??

Onderdruk zal bij neergaande slag mss enkele tienden bar zijn. Oke -0.5bar wellicht. (en dat alleen door de stromings-weerstand bij de klepzitting)
Daarmee kan je NOOIT vloeistof naar binnen zuigen bij een evt lekke bougie-schroefdraad.
De overdruk bij de arbeidslag gaat al snel naar de +10bar. Dus er zal altijd door de druk stroming naar buiten zijn. Nooit naar binnen.
 
Behoorlijk gezogen.........................??

Onderdruk zal bij neergaande slag mss enkel tienden bar zijn. Oke -0.5bar wellicht. (en dat alleen door de stromings-weerstand bij de klepzitting)
Daarmee kan je NOOIT vloeistof naar binnen zuigen.
De overdruk bij de arbeidslag gaat al snel naar de +10bar. Dus er zal altijd door de druk stroming naar buiten zijn. Nooit naar binnen.

Remmen reiniger is een dampvorm, ik geloof wel dat het de Loop zoals bij valse lucht kan beïnvloeden.
 
Remmen reiniger is een dampvorm, ik geloof wel dat het de Loo zoals bij valse lucht kan beïnvloeden.

Probeer het eens met een bougie los in je bougiegat...
en daarnaast is de cilinderkop bij draaiende motor zo heet dat remmenreiniger en andere vluchtige gassen direct verdampen, en dan zou bij de arbeidsslag er zoveel hitte uit het bougiegat moeten ontsnappen dat de remmenreiniger spontaan verbrand
 
Behoorlijk gezogen.........................??

Onderdruk zal bij neergaande slag mss enkele tienden bar zijn. Oke -0.5bar wellicht. (en dat alleen door de stromings-weerstand bij de klepzitting)
Daarmee kan je NOOIT vloeistof naar binnen zuigen bij een evt lekke bougie-schroefdraad.
De overdruk bij de arbeidslag gaat al snel naar de +10bar. Dus er zal altijd door de druk stroming naar buiten zijn. Nooit naar binnen.
Je bent bekend met de werking van een 4 takt motor?
Ik heb eigenlijk weinig zin om je de werking van een motor uit te gaan leggen.
Hoe denk je dat het lucht/benzine mengsel in je cilinder komt?
Als je compressieverhouding 1:10 is de druk in de cilinder 0,9 bar lager dan de buitenluchtdruk.
Draai je bougie eens uit de cilinder en houd je vinger op het bougiegat en druk de starter dan eens in.
Een stofzuiger zorgt voor een onderdruk van zo'n 0,3 bar. Probeer daar eens vloeistof mee op te zuigen.
 
Je bent bekend met de werking van een 4 takt motor?
Ik heb eigenlijk weinig zin om je de werking van een motor uit te gaan leggen.
Hoe denk je dat het lucht/benzine mengsel in je cilinder komt?
Als je compressieverhouding 1:10 is de druk in de cilinder 0,9 bar lager dan de buitenluchtdruk.
Draai je bougie eens uit de cilinder en houd je vinger op het bougiegat en druk de starter dan eens in.
Een stofzuiger zorgt voor een onderdruk van zo'n 0,3 bar. Probeer daar eens vloeistof mee op te zuigen.
je vergeet dat de bougie er nog steeds in zit, niet met een of twee windingen , maar alleen niet meer helemaal vast...dus voordat je daar wat langs zuigt moahh
 
je vergeet dat de bougie er nog steeds in zit, niet met een of twee windingen , maar alleen niet meer helemaal vast...dus voordat je daar wat langs zuigt moahh
Dat vergeet ik niet, ik reageer op het verhaal dat een motor niet zou zuigen. Als een bougie niet volledig afsluit zal daar net zo goed valse lucht aangezogen kunnen worden dan wanneer je inlaatrubber niet volledig afsluit. Als ik hier de tuinslang een kwartslag los draai op de kraan dan spuit het water er met geweld uit terwijl hij er toch nog 1cm op zit.
 
Dat met die remmenreiniger wil wél zeggen dat er iets lekt,
Bij de XZ zou dat wel eens de balanskamer tussen carburateurs en spruitstukken kunnen zijn. (dat ding met die plastic chromen kap erop)
Hij loopt vast beter als je die kamer verwijdert en de slangen afdopt. (mijn ervaring)
 
Dat met die remmenreiniger wil wél zeggen dat er iets lekt,
Bij de XZ zou dat wel eens de balanskamer tussen carburateurs en spruitstukken kunnen zijn. (dat ding met die plastic chromen kap erop)
Hij loopt vast beter als je die kamer verwijdert en de slangen afdopt. (mijn ervaring)

Ja klopt, dit ga ik ook nog controleren na verloop van tijd. De balanskamer/YICS gaat nog afgesloten worden, hier was een rubberen slang uitgedroogd en gescheurd. Had er niks voor liggen om het direct te kunnen doen namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan