Bougie linker bougie zwart Suzuki GS500E

Jort22

Rookie
23 okt 2020
5
0
Hallo,
Toen ik vorige week naar huis reed stopte mijn motor er helaas mee na wat knallen in de uitlaat. Ik kon hem na een aantal minuten wel weer starten maar er kwam vrij veel witte rook uit de uitlaat en het uitlaatgas rook nog al naar benzine. Daarnaast "pufte" de uitlaat af en toe.
Na inspectie thuis bleek de linker bougie zwart. Mijn aandacht ging daarom uit naar de ontsteking. Maar die lijkt toch prima te functioneren.
Nu vond ik een filmpje op YouTube van iemand met een soort gelijk probleem. De oorzaak lag bleek bij deze persoon niet de ontsteking maar een niet goed afsluitend membraan in de benzinekraan, daardoor komt er dus benzine in de vacuümslang en krijgt de linker cilinder te veel benzine en verzuipt uiteindelijk.


Is er iemand die dit probleem herkend of hier eerder mee te maken heeft gehad? Of ben ik de oorzaak in verkeerde hoek aan het zoeken?

met vriendelijke groet,

Jort
 
Wie houdt je tegen om even de kraan te demonteren en het membraan te controleren?
Ja dat heb ik natuurlijk gedaan. Op het oog lijkt er niets mis mee... Ook na, uhm, even te testen door er aan te zuigen lijkt hij goed af te sluiten.
Na demonteren lijkt er wel wat benzine aan de verkeerde kant van het membraan te zitten, maar dat kan natuurlijk ook komen door het demonteren zelf.
Vandaar dat ik vraag of iemand dit probleem herkend of dit al getackeld heeft. Of andere suggesties natuurlijk.
 
Hallo,
Toen ik vorige week naar huis reed stopte mijn motor er helaas mee na wat knallen in de uitlaat. Ik kon hem na een aantal minuten wel weer starten maar er kwam vrij veel witte rook uit de uitlaat en het uitlaatgas rook nog al naar benzine. Daarnaast "pufte" de uitlaat af en toe.
Na inspectie thuis bleek de linker bougie zwart. Mijn aandacht ging daarom uit naar de ontsteking. Maar die lijkt toch prima te functioneren.
Nu vond ik een filmpje op YouTube van iemand met een soort gelijk probleem. De oorzaak lag bleek bij deze persoon niet de ontsteking maar een niet goed afsluitend membraan in de benzinekraan, daardoor komt er dus benzine in de vacuümslang en krijgt de linker cilinder te veel benzine en verzuipt uiteindelijk.


Is er iemand die dit probleem herkend of hier eerder mee te maken heeft gehad? Of ben ik de oorzaak in verkeerde hoek aan het zoeken?

met vriendelijke groet,

Jort
Witte rook is waterdamp
Zwarte rook is verkeerd mengsel lucht/benzine
Blauwe rook is olie.

Als je membraan doorlekt is het mogelijk dat de benzine door de vacuümslang je cilinder in gaat.
Bij stilstand kan dit resulteren in een volgelopen cartertje.
Ruikt de olie naar benzine?
 
Witte rook is waterdamp
Zwarte rook is verkeerd mengsel lucht/benzine
Blauwe rook is olie.

Als je membraan doorlekt is het mogelijk dat de benzine door de vacuümslang je cilinder in gaat.
Bij stilstand kan dit resulteren in een volgelopen cartertje.
Ruikt de olie naar benzine?
Om dit te voorkomen heb ik de hoofdkraan onderaan de tank afgesloten. Maar bedankt voor de tip!
 
Andere mogelijke oorzaken zijn een niet goed afsluitende vlotternaald,en als je E10 benzine tankt ook maar eens het membraam
van de carburateur controleren of die niet aangetast is door Ethanol.
 
Begin eens met gewoon een nieuwe bougie plaatsen en kijken of het dan opgelost is. Deze kan ook gewoon overleden zijn
Ik dacht eerst dus dat het aan de ontsteking lag vanwege de ontsteking in de uitlaat (knal/puf). Bij een vriend die daar apparatuur voor heeft bobines doorgemeten, timing gecontroleerd, ook nieuwe bougies in gedaan. Dat was het allemaal niet.
 
Ik dacht eerst dus dat het aan de ontsteking lag vanwege de ontsteking in de uitlaat (knal/puf). Bij een vriend die daar apparatuur voor heeft bobines doorgemeten, timing gecontroleerd, ook nieuwe bougies in gedaan. Dat was het allemaal niet.
Ok, maar daarom is het belangrijk om een goede startpost the maken, met alle stappen die je al ondernomen hebt. Dat maakt het voor de techneuten hier duidelijker
 
Heeft de benzinekraan een PRI stand? Zo ja, dan zou ik de vacuumslang aan de zijde van de benzinekraan afnemen, en tijdelijk afdoppen (bijvoorbeeld M6 boutje o.i.d.). En daarna de motor nog eens starten en een stukje rondrijden om te zien of dat verbetering geeft.

Wel verbetering --> nieuwe benzinekraan monteren.
Geen verbetering --> bougies omwisselen, om te zien of het probleem mee verhuist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan