Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Heel mooi!. Heb je veel lompe kracht moeten zetten?

Met of zonder knietje?

Nu krijg je waarschijnlijk weer zo’n oeverloze discussie over smeermiddelrjes.

Met knietje, anders gaat het gewoon niet, de framebuis dekt het gat gedeeltelijk af dus met een lang recht verlengstuk kom je het gat niet eens in. Nu was het ook steeds, eerst bougiedop erin, dan verlengstuk en dan knietje erop. Voor m'n gevoel kwam ie nu met minder kracht los als toen ik het de eerste keer probeerde, denk toch dat de middeltjes iets hebben gedaan.

Ik heb keramisch vet gebruikt nu, ongeacht de discussie, maatje van me gebruikt het al jaren, is er tevreden over. Ik lees op internet wel steeds dat kopervet niet aan te raden is ivm aluminium kop. Dus die maar laten staan.
 
Ik heb een hoop zorgelijke verhalen gehoord over kopervet maar de enige toepassing waarbij dat bij mij aantoonbaar fout ging was met achterremklauwen van een Citroen Xantia. Schijnt bij de C5 ook een probleem te zijn. Ze zijn van een gekke bijzonder corrossieve legering gemaakt en dat vloekt. De klauwen gaan door oxydatie zelfs zodanig scheef staan dat ze de schijven zullen gaan raken en bouten kunnen afbreken. Dat gaat ook mis zonder kopervet, maar het lijkt erop dat kopervet dat kan verergeren (het helpt in elk geval niet). Voor alle andere toepassingen met aluminium nog nooit een probleem gezien met kopervet.

Keramisch vet doet zijn werk natuurlijk ook vast prima.
 
Ik heb een hoop zorgelijke verhalen gehoord over kopervet maar de enige toepassing waarbij dat bij mij aantoonbaar fout ging was met achterremklauwen van een Citroen Xantia. Schijnt bij de C5 ook een probleem te zijn. Ze zijn van een gekke bijzonder corrossieve legering gemaakt en dat vloekt. De klauwen gaan door oxydatie zelfs zodanig scheef staan dat ze de schijven zullen gaan raken en bouten kunnen afbreken. Dat gaat ook mis zonder kopervet, maar het lijkt erop dat kopervet dat kan verergeren (het helpt in elk geval niet). Voor alle andere toepassingen met aluminium nog nooit een probleem gezien met kopervet.

Keramisch vet doet zijn werk natuurlijk ook vast prima.

Wie koopt er dan ook een Franse wagen, :r dat is vragen om problemen :Y ,het enigste
waar Fransen goed in zijn is wijn drinken :9~ :+
 
WD40 als kruipolie gebruiken is trouwens kansloos.
Daar is het spul echt niet geschikt voor als je het wil gebruiken op iets indrukwekkender dan de meccanodoos van een 4 jarige. Middeltjes die alles kunnen bestaan helaas niet. Onder de douche gebruik je ook niet het zelfde als tijdens de afwas en in je wasmachine gooi je weer een andere zeep, terwijl het er gewoon om gaat iets schoon te maken, dus het zou gewoon moeten kunnen ?

Daarom gooi je WD40 weg en koopt voor losmaken een specifiek product en voor smeren een ander specifiek product, dan heb je voor ieder doel het juiste product.Geheel in overeenstemming met wat ik typte dus :)

Puntje bij paaltje zijn volgens mij alle tips gegeven. Nu rest er niets anders dan de sleutel erop zetten en draaien.
Komt ie los kunnen we de paniek laten zakken. Breekt ie af kunnen we de paniek ook laten zakken en moet er nog verder gesleuteld worden.
Meer mogelijkheden zie ik niet :?


Zeep is een emulgator, zeep maakt niet schoon, maar het water.
De emulgator zorgt er voor dat het water zich aan het vuil hecht.

Met afwasmiddel kun je dus heel veel schoonmaken! ;)
 
Het mooie van keramisch vet is dat het niet vast bakt als het bevestigingsmiddel goed heet word.
Met kopervet gebeurt dat wel.

over welke temperaturen heb je het dan...
heb mijn halve leven in ovens en stoomwereld gezeten , en nog nooit problemen gehad met kopervet, waarbij temperaturen van 1100-1200 graden werden bereikt
 
Ik zeg het gewoon nog eens...

De enigen die zeggen dat je vet op schroefdraad moet doen om het te beschermen zijn de fabriekanten van dat spul!!!

Schroefdraad werkt op wrijving, en met vet verminder je de wrijving.
Verminder je de wrijving, dan kunnen er 2 dingen gebeuren, of je moer/bout komt los, of je draait je schroefdraad aan gort!!!
 
over welke temperaturen heb je het dan...
heb mijn halve leven in ovens en stoomwereld gezeten , en nog nooit problemen gehad met kopervet, waarbij temperaturen van 1100-1200 graden werden bereikt

We gebruiken het voornamelijk voor de voorverdikkers die voor de brokkenpersen staan.
Het gemalen product word natgemaakt dmv van stoom . In de voorverdikker worden de gemalen grondstoffen voorbereid voor de pers, zodat de brokkenpers minder werk heeft om een keiharde brok te maken.

Eerst werd er altijd kopervet gebruikt voor M20 bouten en de kegel die op de as zit. Als de slijtagedelen versleten zijn moeten ze vervangen worden.
De helft van de tijd zat het zaakje muurvast, met keramisch vet is de brander nog nooit gebruikt.
 
Ik zeg het gewoon nog eens...

De enigen die zeggen dat je vet op schroefdraad moet doen om het te beschermen zijn de fabriekanten van dat spul!!!

Schroefdraad werkt op wrijving, en met vet verminder je de wrijving.
Verminder je de wrijving, dan kunnen er 2 dingen gebeuren, of je moer/bout komt los, of je draait je schroefdraad aan gort!!!

jij snap het
 
Ik zeg het gewoon nog eens...

De enigen die zeggen dat je vet op schroefdraad moet doen om het te beschermen zijn de fabriekanten van dat spul!!!

Schroefdraad werkt op wrijving, en met vet verminder je de wrijving.
Verminder je de wrijving, dan kunnen er 2 dingen gebeuren, of je moer/bout komt los, of je draait je schroefdraad aan gort!!!

Of je leest je eens in op het spul. Je moet er niet zomaar wat vet op smeren, maar montage/keramisch vet. Dat zorgt er juist voor dat het allemaal wat beter vast komt te zitten. Het verhoogd de wrijving, maar vult het schroefdraad op met een waterafstotend materiaal.

Als je een beetje professionele garage ziet kwakken ze alles vol met dat vet.

Ik heb bij mij GS500 op het begin super veel verroestte schroeven etc. gehad. Alles wat los is gegaan heb ik terug gemonteerd met montagevet en op moment vast gezet (ik ben geen professioneel monteur, dus zowat overal momentsleutel voor gebruikt). Niks is los gekomen en alles komt los zoals het moet.

Dus: ik zou zo'n pot kopen. Kost niet veel. Ga het gebruiken en stop met dit soort onzin te roepen op een forum :)
 
Wat ook geweldig helpt: Bougie om te beginnen op het juiste aanhaalmoment zetten.
(7 > 12Nm afhankelijk van maat/merk/model)

Het is de overijverige hobbyist of haastige leerling die dat ding op de losse pols op 25Nm zet, waardoor hij er een paar jaar later niet meer uit wil komen. Gaat zo'n zelfde hobbyist nu ook nog vet gebruiken, dan zet hij ze op 30 > 35Nm (door de combinatie van smering en gebrek aan kennis) ;)
 
Wat ook geweldig helpt: Bougie om te beginnen op het juiste aanhaalmoment zetten.
(7 > 12Nm afhankelijk van maat/merk/model)

Het is de overijverige hobbyist of haastige leerling die dat ding op de losse pols op 25Nm zet, waardoor hij er een paar jaar later niet meer uit wil komen. Gaat zo'n zelfde hobbyist nu ook nog vet gebruiken, dan zet hij ze op 30 > 35Nm (door de combinatie van smering en gebrek aan kennis) ;)

Waarom zou die hobbyist bij gebruik van vet harder aan zijn gereedschap trekken?
 
Ik snap wat Mechanism bedoeld;
Als je vanuit de pols dus zonder moment sleutel iets vast zet op 25nm bijv, dan oefen je daar een bepaalde kracht voor uit. Maar zodra je vetten of smeermiddelen gaat gebruiken bij het vastdraaien dan veranderd het moment; met dezelfde kracht zet je iets vaster dan zonder vet.

Of anders gezegd; pak maar een momentsleutel en draai iets vast op 20nm. Vet het vervolgens in en draai het opnieuw vast op 20nm. Je zult zien dat je meer slagen kunt maken met je momentsleutel dan eerst.
 
Waarom zou die hobbyist bij gebruik van vet harder aan zijn gereedschap trekken?

Als je smering gebruikt verminder je de frictie en dus moet het aanhaalmoment verlaagd worden als je de bougie "even strak" in de kop wil zetten. Fabrikanten vermelden niet zo maar een nat en/of droog aanhaalmoment.

Edit: Hierboven zelfde verhaal ja.
 
Laatst bewerkt:
Of je leest je eens in op het spul. Je moet er niet zomaar wat vet op smeren, maar montage/keramisch vet. Dat zorgt er juist voor dat het allemaal wat beter vast komt te zitten. Het verhoogd de wrijving, maar vult het schroefdraad op met een waterafstotend materiaal.

Als je een beetje professionele garage ziet kwakken ze alles vol met dat vet.

Ik heb bij mij GS500 op het begin super veel verroestte schroeven etc. gehad. Alles wat los is gegaan heb ik terug gemonteerd met montagevet en op moment vast gezet (ik ben geen professioneel monteur, dus zowat overal momentsleutel voor gebruikt). Niks is los gekomen en alles komt los zoals het moet.

Dus: ik zou zo'n pot kopen. Kost niet veel. Ga het gebruiken en stop met dit soort onzin te roepen op een forum :)

Ik denk dat jij je eens in moet lezen...

Ik heb mijn opleiding genoten in meerdere bedrijven die je op dit gebied serieus kunt nemen.
 
Schroefdraad moet schoon en droog gemonteerd worden.
En helemaal als iets in aluminium gedraait moet worden, dan werk je het best met hoekverdraaiing i.p.v. moment.
Met wat voor pasta ook, je verkloot je wrijving, en daar draait het om met schroefdraad.

Maar doe vooral waar je je goed bij voelt.

De beste manier om te voorkomen dat schroefdraad vast rot, is om het af en toe los te halen
 
Met knietje, anders gaat het gewoon niet, de framebuis dekt het gat gedeeltelijk af dus met een lang recht verlengstuk kom je het gat niet eens in. Nu was het ook steeds, eerst bougiedop erin, dan verlengstuk en dan knietje erop. Voor m'n gevoel kwam ie nu met minder kracht los als toen ik het de eerste keer probeerde, denk toch dat de middeltjes iets hebben gedaan.

Ik heb keramisch vet gebruikt nu, ongeacht de discussie, maatje van me gebruikt het al jaren, is er tevreden over. Ik lees op internet wel steeds dat kopervet niet aan te raden is ivm aluminium kop. Dus die maar laten staan.

Als ik toch aan het zeiken ben, een dop en ratel of breaker bar gebruik je zo direkt mogelijk, zonder verlengstukken of kruuskoppelingen, in die zaken gaat erg veel koppel verloren.
 
Of je leest je eens in op het spul. Je moet er niet zomaar wat vet op smeren, maar montage/keramisch vet. Dat zorgt er juist voor dat het allemaal wat beter vast komt te zitten. Het verhoogd de wrijving, maar vult het schroefdraad op met een waterafstotend materiaal.

Als je een beetje professionele garage ziet kwakken ze alles vol met dat vet.

Ik heb bij mij GS500 op het begin super veel verroestte schroeven etc. gehad. Alles wat los is gegaan heb ik terug gemonteerd met montagevet en op moment vast gezet (ik ben geen professioneel monteur, dus zowat overal momentsleutel voor gebruikt). Niks is los gekomen en alles komt los zoals het moet.

Dus: ik zou zo'n pot kopen. Kost niet veel. Ga het gebruiken en stop met dit soort onzin te roepen op een forum :)

Omdat een garage het doet is het goed?!

Nogmaals, hoe vast moet ik een wielbout draaien van een wiel, waarvan een of andere idioot het heeft vol gesmeerd met vet?

Dit heeft dus een of andere eikel gedaan bij de auto van mijn vrouw, daar kwam dus het wiel van los!!
Dat heb ik nog nooit meegemaakt in de 25 jaar dat ik aan auto's sleutel..
 
Of je leest je eens in op het spul. Je moet er niet zomaar wat vet op smeren, maar montage/keramisch vet. Dat zorgt er juist voor dat het allemaal wat beter vast komt te zitten. Het verhoogd de wrijving, maar vult het schroefdraad op met een waterafstotend materiaal.

Als je een beetje professionele garage ziet kwakken ze alles vol met dat vet.

Ik heb bij mij GS500 op het begin super veel verroestte schroeven etc. gehad. Alles wat los is gegaan heb ik terug gemonteerd met montagevet en op moment vast gezet (ik ben geen professioneel monteur, dus zowat overal momentsleutel voor gebruikt). Niks is los gekomen en alles komt los zoals het moet.

Dus: ik zou zo'n pot kopen. Kost niet veel. Ga het gebruiken en stop met dit soort onzin te roepen op een forum :)


Opmerkingen als dit irriteerd me mateloos, hier mee geef je aan dat je geen idee hebt waar je het over hebt.

Heel simpel, doe dit en je weet gelijk wat ik bedoel, als je ooit eens een koppakking vervangt van bijv. een Mercedes, draai dan die M10 bout in het aluminium motorblok met 60Nm met een lik olie aan de bout, ik ben benieuwd na hoeveel bouten je door krijgt wat ik bedoel..
 
Opmerkingen als dit irriteerd me mateloos, hier mee geef je aan dat je geen idee hebt waar je het over hebt.

Heel simpel, doe dit en je weet gelijk wat ik bedoel, als je ooit eens een koppakking vervangt van bijv. een Mercedes, draai dan die M10 bout in het aluminium motorblok met 60Nm met een lik olie aan de bout, ik ben benieuwd na hoeveel bouten je door krijgt wat ik bedoel..

Wacht ff, hier heb ik een praktijk voorbeeld van! Even foto schieten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan