Bougie loskrijgen, en wat smeer je er in het vervolg op?

Lexo

MF'er
1 nov 2017
120
14
Nijmegen
Ik heb een vastzittende bougie in mijn speed triple 955i.
De linker wil er niet uit, ziet er verroest uit. Omdat ie zo diep in de kop zit kan ik er ook slecht bij.

Ik heb al wd40 geprobeerd, kruipolie, flinke tikken met een kleinere maat dop op het metalen gedeelte van de bougie en eerst stukje vaster draaien.
Het ding geeft geen krimp.


Iemand nog tips? Volgende optie lijkt me alles terug bouwen en de motor warm laten draaien en nog eens proberen.
 
Je doet een aantal aannames, maar je was er niet bij wanneer het werd aangedraaid. Was die momentsleutel geijkt?

Als die kopbouten met moment X Nm worden aangedraaid, dan verandert dat niks met kopervet. De hoekverdraaiing verandert wel!

Zet je eee kop met hoekverdraaiing vast, dan maakt het helemaal niet uit. Immers. 30 graden is en blijft 30 graden. Door de verminderde wrijving betekent het wel dat je minder kracht zal hoeven te zetten.

Ik heb ook wel gezien met dichte boutgaten dat een slimmerik lekker veel vet gebruikt (of olie) en dat die vloesstof onderin het boutgat niet gecomprimeerd kan worden en dat de bout daarop vast loopt. Lollig met vastzetten op hoekvedraaiing. ALs je dan lomp doorhaalt dan kun je idd je schroefdraad wel vergeten.

Ik betwijfel of je het hier aan kopervet kan wijten dat dit misging. Je kan niet alles weten en je doet daarom aannames.

heb niet zo heel veel ervaring, maar met het verder draaien van een bout veranderd ook de trekbelasting, en dat kan je met verschillende uitzettingscoefficienten wel een s opbreken bij verwarmen of afkoelen....

wel eens gezien hoe een M40 van een 500Mw turbine afkomt als je dat niet goed doet????
 
Je draait een wielasinklemming zo vast dat hij breekt, is dat goed sleutelen?
En als er tijdens een vakantierit een boutje los trilt, hoe zet je dat dan vast? En als je de ketting moet stellen? Hoe veel momentsleutels moet je dan meenemen op vakantie?
Overigens gebruik ik (thuis) momentsleutels sinds 1983.

Bedankt voor je onderbouwing.

Dat er tijdens dat sleutelklusje wat fout ging kan ik inderdaad niet ontkennen, maar maakt dat automatisch dat iemand niet kan sleutelen?

Verder ga je er vanuit dat ik die twee boutjes met 100+ Nm heb aangedraaid waardoor de ashouder stuk ging maar dat was zeker niet het geval, zo'n ashouder van gegoten aluminium kan niet veel hebben en is dan ook redelijk gevoelig voor te strak aandraaien zoals dan ook wel is gebleken ;)

Het voorbeeld van het stellen van de ketting is een appels met peren vergelijking. Het enige wat daar op moment vastgedraaid moet worden is de achteras en of deze nou netjes op bijv. 110 Nm wordt vastgezet of zonder momentsleutel op pakweg 130, daarmee zal je die bout/moer/schroefdraad echt niet mee kapot trekken.

Ik denk dat we voorlopig wel weer even genoeg off-topic geweest zijn ;)
 
Loctite 8023 gebruiken. Beter is er niet.
Loctite wordt ook in F1 gebruikt en die weten wel wat goed is.


Dat zegt helemaal niets, in de F1 blijven onderdelen nooit lang zitten.


Iedere toepassing heeft zo zijn eigen producten nodig, daarom is er ook zoveel keuze, en dat is ook de reden dat allerlei figuren van alles roepen omdat dat in hun vakgebied het beste is.
 
Laatst bewerkt:
Loctite 8023 gebruiken. Beter is er niet.
Loctite wordt ook in F1 gebruikt en die weten wel wat goed is.

Ja als we alles wat in de F1 gebruikt wordt als "goed" verklaren, staat er bij elke verkeersdrempel wel een auto met afgebroken draagarmen , en kunnen we 200 km met een setje banden rijden...

Ik heb nog nooit een bougie ingevet/ingepoederd/etc en heb er 1000den vervangen en weer geplaatst
 
Ja als we alles wat in de F1 gebruikt wordt als "goed" verklaren, staat er bij elke verkeersdrempel wel een auto met afgebroken draagarmen , en kunnen we 200 km met een setje banden rijden...

Ik heb nog nooit een bougie ingevet/ingepoederd/etc en heb er 1000den vervangen en weer geplaatst
Dus bij jou zou zo'n bougie in deze specifieke situatie nooit vast gaan zitten?
 
Dus bij jou zou zo'n bougie in deze specifieke situatie nooit vast gaan zitten?
1 Het schroefdraad is niet 100% afgesloten van de verbrandingsruimte.

2 Wanneer daar iets op zou moeten, zouden fabrikanten dat voorschrijven. Kan iemand 1 fabrikant noemen die dat doet? Mag ook van het spul dat erop zou moeten zijn.
 
Ik trek een bougie aan op 11-12nm en die vervang ik dan elke 1-2 jaar (max 4000km) en die zitten nooit muurvast.

JanL en TruusK trekken ze aan op lompe handkracht ,gaan er vervolgens 30.000km mee rondrijden.Tja en dan zitten ze wel muurvast gelast.
 
Is dat aanhaalmoment een voorschrift?

Naar mijn weten is het altijd handvast + 1/5 slag aandraaien.

Ja, nee.

Er zijn al verschillende vormen afdichtringen die op bougies gebruikt worden. Die hebben al verschillende waarden om ze mee vast te zetten.

Op ieder doosje van de bougies staan gegevens met hoeveel kracht die betreffende bougies vastgezet dient te worden.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even te kijken naar de waarden die je voor die bougie moet aanhouden ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan