Bougie niet bruin

crosser2009

MF'er
28 sep 2009
131
0
Goedendag,

Laatst heb ik er een nieuwe zuiger gemonteerd plus pakkingset. De oude was vastgelopen omdat er geen koelvloeistof meer inzat (voetpakking eruit) .

Na een half uur rijden ofzo wou ik ff de bougie kijken. alleen deze was grijs ipv bruin. Moet ik mij zorgen maken ? Zoja wat kan ik doen.

Hij rijd wel lekker, maar start iets moeilijker.

Alvast bedankt :D
 
als je even erbij vermeld om wat voor motor het gaat, is dat wel zo makkelijk. Maar ik gok een 2takt. En dan zit er waarschijnlijk een te kleine sproeier in de carburateur of je hebt de verkeerde bougie gemonteerd.
 
Bougies worden niet meer bruin.
Net zo lang als er al geen lood meer in de benzine zit.

Het lood veroorzaakte een bruin/grijs achtige kleur.

Nu worden ze grijs, tot zwart/grijs welke naar zwart toe kan kleuren.
Zwart is de kleur van onverbrnade benzine of verbrande olie.

Dus een mooi licht grijs gekleurde bougie is perfekt.
Een wit/grijze kleur duidt op een benzine te kort.
 
sorry het ging om een yamaha yz 250 uit 1991.

wat word hier snel gereageerd :P

het gaat om een 2 tact en dan moet hij wel bruin worden toch.

er zit een br8es in (zelfde als brommer) Het werkplaatshandboek zegt dat er b8eg in moet (br8eg kan ook voor zuid afrika/canada, heeft met klimaat te maken denk ik.

Nou kon ik b8eg niet vinden maar br8eg wel. Deze wil ik dus mee bestellen inclusief tandwielen+ketting voor brommer.
 
Laatst bewerkt:
Bougie (BR8ES) van de brommert erin, die (G=Gold) andere willen nog weleens snel kapot gaan bij een beginnende crosser. Warmtegraad is hetzelfde.
Ik heb er zelf ook jaren mee gereden op nationaal niveau.
 
dus de bougie kan erin blijven. oké.

maar afstelling moet ik die misschien veranderen ? Of hoef ik me geen zorgen te maken over dat de bougie (donker)grijs is.

Pap zegt dat hij misschien eerst ingereden moet worden.
 
inrijden ben ik ook aan het doen. Maar ik bedoel dat als je ingereden bebt dat de bougie dan bruin word. Omdat ik nou nog geen toeren maak.

Maar ik kan een grotere sproeier proberen . Dan ga k er een halen, 4 maten groter fzo, zit nou 440 in :P.

Of hoef ik mij geen zorgen te maken en is dit normaal als er een nieuwe zuiger in zit?
 
17112009024.jpg


Nou al redelijk wat gereden. maar de bougie blijft grijs. En hij start wat moeilijker.

Ik wou hem vandaag stationair laten lopen. maar hij reageerde niet op de schroef. Nu ben ik hem verloren omdat ik hem niet goed heb aangedraaid -,-'

Maar dat hij grijs is is toch niet goed ????
 
[http://img693.imageshack.us/img693/4121/17112009024.jpg (afbeelding)]

Nou al redelijk wat gereden. maar de bougie blijft grijs. En hij start wat moeilijker.

Ik wou hem vandaag stationair laten lopen. maar hij reageerde niet op de schroef. Nu ben ik hem verloren omdat ik hem niet goed heb aangedraaid -,-'

Maar dat hij grijs is is toch niet goed ????

Volgens mij is dat caramel-achtig bruin,lijkt mij in orde. :Y
 
Welke schroef ben je nu verloren? De luchtschroef?

Als het blok langzaam stationair draaid en je versteld de luchtschroef zal er idd weinig gebeuren. Dat komt omdat de mengverhouding niet snel genoeg veranderd door het lage toerental. Draai dus eerst de stationairschroef totdat het blok hoog in toeren zit. Dan de luchtschroef stellen totdat het hoogste toerental is gevonden. Doe dit met een warme motor. Dan stationair afstellen naar gewenst toerental.
 
stationair schroef ben ik verloren :( Dat word carb eraf halen (voor lengte) en een nieuwe maken. Maar ik draaide de schroef uit ipv in ... dat was dus wat ik fout deed.

Oké gelukkig. ik hoef me dus geen zorgen te maken :P

tnx voor de uitleg. zo gaan we het dus doen als ik een stationair schroef heb.

Bedankt allemaal :D
 
Goed kleurtje, houden zo. Heb niet alle comments gelezen maar volgens mij ging het ook nog over wat voor soort bougie, dan moet je dezelfde warmtegraad hanteren. Anders kun je in het slechtste geval een gat in zuigerkop branden.
 
Kleur is prima. De bougies in mijn motor zijn lichtgrijs (wel 4-takt) en die is op een vermogensbank afgesteld. De kleur zegt niet alles (zolang ie maar niet spierwit is of zwart.
 
Kleur is prima. De bougies in mijn motor zijn lichtgrijs (wel 4-takt) en die is op een vermogensbank afgesteld. De kleur zegt niet alles (zolang ie maar niet spierwit is of zwart.


Al op het tdm-forum gepost, maar misschien toch iets meer techniek. Wat denken jullie van deze bougies?

De rechter is mijn oude, de linker de nieuwe. Toen ik de bougies verving heb ik ook het luchtfilter vervangen. Maar toch lijkt het alsof het blok daarna juist rijker is gaan lopen. Mijn huidige bougie slaat namelijk wat donkerder aan.

Hoe kan dit verschil ontstaan. Kleppen misschien?
(Oh, het is een Yam tdm900, met nu dus 34k op de teller. :Y )
full
 
Ligt er ook aan wanneer de bougie eruit is gekomen.
Na een korte rit? Lange rit ? Motor uit gas dicht of gewoon na even stationair draaien? Andere pomp getankt ? Olie verbruik iets gestegen of andere olie?
Zou er zo niet al te veel waarde aan hechten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan