Bougie slaat vet - Honda XL125

Wim uut Drenthe

MF veteraan
18 jun 2003
13.305
296
Rolde
Hallo allen, ik heb gister eens de Honda XL125 uit het vet getrokken (op deze motor ben ik echt begonnen). Na 2/3 slagen starte hij weer en hij loopt verder wel prima, alleen gebeurd er het volgende als ik een tijdje gereden heb:
- de bougie begint vet te slaan en hij komt geen meter meer voorruit. Als ik de bougie er uit haal, komt deze er gitzwart uit (niet helemaal goed dus).

Waar zou dit aan kunnen liggen, het lijkt me niet dat er iets met de ontsteking is, hij loopt immers goed. Ik zelf denk aan de verhouding brandstof/lucht ligt, alleen heb ik geen idee hoe je dit aan moet passen (ja, ben niet supertechnisch).

Morgen draai ik er wel een nieuwe bougie in, om te kijken of hij dan beter loopt. Mocht jullie in de tussentijd ideeen hebben, dan hoor ik dat graag.

Tot slot nog ff een piccie van de motor:
full
 
Thanx voor de reacties allemaal :) . Het is idd een erg leuke machine, heel wat anders dan mijn CBR600RR ;) .
Ik heb vandaag trouwens een eind (40 km) gereden en nu lijkt hij bovenstaande niet meer te doen. Misschien dat ik hem wel gewoon moest inrijden ofzo :? , de motor had namelijk ook al een tijdje (paar jaar) stilgestaan.
 
Thanx voor de reacties allemaal :) . Het is idd een erg leuke machine, heel wat anders dan mijn CBR600RR ;) .
Ik heb vandaag trouwens een eind (40 km) gereden en nu lijkt hij bovenstaande niet meer te doen. Misschien dat ik hem wel gewoon moest inrijden ofzo :? , de motor had namelijk ook al een tijdje (paar jaar) stilgestaan.

Dan heb je verdraaid mazzel gehad dat je hem zomaar aan de praat kreeg, want technisch het domste probeersel, na lange stilstand startpoging zonder routine-voorzorgen.
Hier bestaan al heel wat postings over.

Nah, eind goed al goed en inderdaad een leuk/lief ding om te zien, die lichte machine.
 
Dan heb je verdraaid mazzel gehad dat je hem zomaar aan de praat kreeg, want technisch het domste probeersel, na lange stilstand startpoging zonder routine-voorzorgen.
Hier bestaan al heel wat postings over.

Nah, eind goed al goed en inderdaad een leuk/lief ding om te zien, die lichte machine.

Heb uiteraard wel ff gekeken of er nog wel voldoende olie in zat en hoe de compressie was. Verder loopt ie prima :) .
Maar volgens jou is het beter - om bij een machine die lang heeft stilgestaan - een routinecheck uit te voeren :) ?
 
die heb ik dan gemist ;(
wat was de conclusie van die topics?

Zo uit mijn hoofd, minimaal:

- vlotterkamer(s) aftappen
- tank checken op roest/bladders/troep
- alle vloeistoffen vervangen en vloeistof-filters minstens checken en zo nodig, vervangen
- nogmaals vlotterkamers aftappen

Was bij bromfietsjes (uiteraard) niet echt verschillend. Tank inspecteerde ik zo goed mogelijk met een OP AFSTAND aan/uit-geschakelde (want schakelaartje is niet vonkvrij) zaklantaarn, kijkend door de vul-opening naar de bodem en vooral de omgeving van de kraan-opening/zeefjes.

Lukt het dan nog niet dan vrees ik een echte schoonmaak-beurt, vooral de carb(s)/ spoeiers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan