Bougie vonkt niet meer van mijn oude motorfiets Sarolea....

Gerbun

MF'er
1 jul 2007
41
1
Oude Tonge
Na mijn motor 2 weken geleden te hebben gestald, wilde hij vandaag met geen mogelijheid meer starten.

Het betreft een Sarolea motorfiets uit 1952.
De bougie kabel is bevestigd aan een roterend deel van mijn motorblok via een (kool?)-borstel verbonden (merk Lucas). Paar nieuwe bougie's geprobeerd maar geen enkele vonk. De zelfde bougie op een andere motor geprobeerd en vonkt prima. Zoals je begrijpt is de vonk nog niet overgeslagen *D

Ik denk zelf om als eerste de bougiekabel te vervangen.

Is er een mogelijkheid om dit stapsgewijs te controleren of te meten?
Of hebben jullie suggesties?
 
Na mijn motor 2 weken geleden te hebben gestald, wilde hij vandaag met geen mogelijheid meer starten.

Het betreft een Sarolea motorfiets uit 1952.
De bougie kabel is bevestigd aan een roterend deel van mijn motorblok via een (kool?)-borstel verbonden (merk Lucas). Paar nieuwe bougie's geprobeerd maar geen enkele vonk. De zelfde bougie op een andere motor geprobeerd en vonkt prima. Zoals je begrijpt is de vonk nog niet overgeslagen *D

Ik denk zelf om als eerste de bougiekabel te vervangen.

Is er een mogelijkheid om dit stapsgewijs te controleren of te meten?
Of hebben jullie suggesties?

Plaatjes!!! :Y Heb nog nooit een Sarolea gezien.
 
Nu nog even een paar nuttige tips:

1. Heb je de dynamo al doorgemeten?
2. Contactpuntje? De contact vlakken horen er schoon en volkomen onbeschadigd uit te zien, bij twijfel direct vervangen. Die dingen kosten je de kop niet en het kan een hoop ellende schelen.
 
Hierbij een foto van mij Sarolea 400cc zijklepper uit 1952
full
 
En hierbij een foto van de bougiekabel aangesloten op het blok.
het zwarte afschroefbare is verbonden via een vercontact met de koolborstel.

Dat van die contactpuntjes kan ik me iets bij voorstellen.
Alvast bedankt voor de tip.
full
 
Nou, die contactpuntjes hebben zeker geholpen.
De afstelling moet 3mm zijn en deze is goed.
Ze waren alleen erg vies / zwart.
Na het opschuren van de puntjes hadden we weer een vonk van de bougie tegen het frame.
En nog beter nieuws is dat hij beter loopt (rijdt) dan ooit tevoren!!!!!
GS850, bedankt voor de tip. Wellicht voor de hand liggend maar voor mij een opsteker!
Bij een beurs maars een op zoek gaan naar een nieuw setje.
 
Nou, die contactpuntjes hebben zeker geholpen.
De afstelling moet 3mm zijn en deze is goed.
Ze waren alleen erg vies / zwart.
Na het opschuren van de puntjes hadden we weer een vonk van de bougie tegen het frame.
En nog beter nieuws is dat hij beter loopt (rijdt) dan ooit tevoren!!!!!
GS850, bedankt voor de tip. Wellicht voor de hand liggend maar voor mij een opsteker!
Bij een beurs maars een op zoek gaan naar een nieuw setje.

Mooi dat het geholpen heeft, ik zou inderdaad maar een nieuw puntje gaan kopen. Het opschuren werkt inderdaad wel maar is geen permanente oplossing.

Mooie motor trouwens, ziet er nog netjes uit voor z'n leeftijd! :}
 
De meeste mensen die een dergelijke fiets hebben weten hoe ze werken.
Leer dit! het is cruciaal voor betrouwbaarheid en behoud van je motor.
dynamo's en magneetontstekingen die zo oud zijn willen na 50 jaar wel een gereiveseerd worden.
De spoelen gaan o.a. doorslaan, doordat de isolatie corrodeert.
HJet motorfietsweb is een goede plek om vragen over dit soort fietsen te stellen, an en anders de sarolea club wel ;)

maar goed
Zijkleppers lopen mooi, niet?
 
Zeker weten, Moet zeggen dat ik erg blij met met de aankoop.
Technisch ontbreekt het me nog wel eens aan kennis, maar mede door jullie hulp kom ik er wel en heb ik er veel plezier in. De boekjes geven ook veel informatie en hierdoor heb ik wel alle afstel gegevens.
Ik zie je dat je ook een Sarolea hebt? of heb ik het mis.
En is er een Sarolea club? Die belgen zullen best wel wat hebben opgezet.
 
ennuh Sammie, als het een Sarolea is. Welke ervaring heb je met de kwalitiet, snelheid en betrouwbaarheid? Ben wel nieuwschierig daar er erg weinig mensen zijn die ook een Sarolea hebben. Er zijn wel Belgen maar die laten niet zo snel wat los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan