Bougie XR600 steeds kapot?

Deville

Die hard MF'er
16 apr 2005
315
98
Venray
Beste mensen,

Ik heb een probleem. Ik heb een XR600 van 1986 en het lijkt erop of na enkele honderden kilometers m'n bougie steeds kapot is. Laatst een paar nieuwe gehaald (de juiste), weer een tijd gereden, maar dan begeeft ie het weer. De motor slaat dan soms over, ploft soms uit de uitlaat en heeft ook wat minder vermogen. Even later valt de motor stil.

Kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn? Ik heb mijn 'dodemansknop' eraf gehaald, de kabelboom nagekeken en de belangrijkste kabeltjes opnieuw ingetaped, maar dit mag niet baten.

Alle reacties zijn welkom! Bedankt.

M.V.G.
 
De carburateurs zijn goed afgesteld. De bougie is namelijk mooi koffiebruin. Ook de bougiedop is goed en waterdicht. Er zit zo'n lange rechte rubbere bougiedop op en daar komt geen water in.

Maar toch bedankt.

Grt.
 
die oplossing geef je altijd koen.

als er ergesn kortsluiting zit (met die afgesloten dodemansknop) dan raakt je spanning overal ontregeld en kan je bougie ook de geest geven.
je blok kan ook te warm worden waardoor de bougie sterft of de bougie is niet van het voorgeschreven type.
Je pickupspoel kan misschien ook de oorzaak zijn, of je generatorspoel...even leuk redeneren.

generatorspoel geeft te weinig spanning waardoor slechte ontbranding ontstaat, veroorzaakt vage warmte ofzo..bougie kapot.
is ook niet helemaal logisch maar toch.
zoek mn topic even op (van voskess) en daar staan alle waarden in..even doormeten en je weet al meer.
 
Dat van de bougie op 0.4mm zetten kan ik nog eens proberen. De pick-up spoel zou het kunnen zijn, maar hier wacht ik nog even mee.

Martijn, ook jij bedankt voor de tips!
 
kijk eens of ie eerst goed vonkt.
na 100km kan best door de hitte komen.
zijn het trouwens telkens kleine stukjes of rij je de boel telkens lekker warm.

ik heb een z400 staan, en daar mocht ik de weg niet mee op...en daar overleden de bougies ook telkens van omdat ik em niet warmreed....tenminste....telkes kleine stukkies met choke erop in de tuin....echt na een paar keer waren de bougies meteen stuk.
 
Hij vonkt niet zo mooi. Een redelijk zwakke vonk. Ik rij er altijd wat mee rond door het bos, maar dan wordt ie toch wel goed warm. Na een kilometer of 400 (= ongeveer 10 tot 15 ritjes) gaat ie deze verschijnselen weer vertonen.

De motor start echt altijd na 1x trappen, warm of koud, maakt niet uit. Het blok is mooi droog, dus ik heb echt het idee dat het iets erg kleins is, wat dit veroorzaakt.

Gr.
 
zwakke vonk komt waarschijnlijk door een semi rotte generatorspoel. Kunt óf opnieuw (laten) wikkelen waarmee je zelfs de vonk op kunt voeren (door meer wikkelingen aan te leggen, let wel..zijn honderden wikkelingen, dus een leuk klusje voor iemand die werkloos is)...of je koopt een nieuwe (lees tweedehands) spoel

meet em even door voor de zekerheid. waarden staan in het topic wat ik eerder noemde.

je kunt als tijdelijke oplossing even doen wat koen zegt. elektrodenafstand verkleinen waardoor een lagere spanning nodig is voor een goede vonk.
die generatorspoel gaat trouwens vaak stuk door de hitte geloof ik. Houden ze niet zo van, dus je blok wordt idd goed warm. kan zelfs zijn dat ie té warm wordt. Vliegwiel en spoelen zitten in de olie, als je olie te warm wordt dan is dat dus funest voor je spoelen. Koop voor 30 euro een oliethermometer en draai die in je frame (in plaats van je peilstok) en hou de temperatuur in de gaten.
Bedrijfstemperatuur zit geloof ik rond de 80 graden van de olie.
zal misschien iets warmer worden, maar hou het in de gaten.
 
Ik heb de generatorspoel nagemeten. Deze is nog goed (met een multimeter gedaan en de juiste waarden in mijn werkplaatsboek opgezocht).

Dat van die hitte zou inderdaad ook nog kunnen.

Morgen even een nieuwe bougie halen en kijken wat ie doet.
 
Ik heb de generatorspoel nagemeten. Deze is nog goed (met een multimeter gedaan en de juiste waarden in mijn werkplaatsboek opgezocht).

Dat van die hitte zou inderdaad ook nog kunnen.

Morgen even een nieuwe bougie halen en kijken wat ie doet.


Ik weet dat het een HEEEL oud topic is
maar toch misschien wel handig voor de vraag die ik heb ;)

Hoe krijg je de bougie er makkelijk uit bij een XR600
Wil mijn bougie controleren maar krijg hem er niet uit
mijn doppen set past niet tussen de de wanden door waar de bougie zit

Iemand tips?
 
Mogelijk is de weerstand in de bougiekap doorgeslagen, die weerstandsdoppen zijn er voor om te voorkomen dat de motor stoort op bijv. TV. Door deen kapotte weerstand in de dop raak je niet aleen veel vonk vermogen kwijt, het kan je ook nog de rest van je ontsteking kosten. Als de hoogspanning in de ontsteking zich namelijk niet kan ontladen via de bougie, zoekt-ie ergens anders een uitweg. Soms gebeurt dat dwars door de isolatie binnen in de bobine of in de CDI-unit, en die kun je dan óók weggooien. Dat kan ook gebeuren als je je krukas laat draaien
terwijl de bougiedop niet op de bougie zit. Daarom is het raadzaam de dop te plaatsen op een framebout als ie niet op de boogie zit, maakt ie tenminste aarde.

Probeer eens een bougie met ingebouwde weerstand, kun je zien aan de aanduiding "R" op de bougie. De "R" Resistor bougies zijn veel betrouwbaarder dan de normale weerstanden in de dop. Dus gebruik een normale waterdichte dop + "R" bougie. Deze zijn iets duurder dan normale bougies maar is de extra uitgave wel waard. Een CD unit is veel duurder en hoogspanningspoelen ook.


Succes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan