Bougiekappen 1Kohm-5kohm

Henk67

MF'er
7 okt 2004
70
0
Assen
Ik las op een site dat ze i.p.v. 5kohm 1kohm bougie kappen op dikke een cilders hadden gemonteerd.
Zelfs NGK "doppen"werden opengesneden en vorzien van een 1kohm weerstand :?

De reacties waren soms positief(soepeler lopen van de motor) maar soms ook negatief.
Heeft iemand zoiets al geprobeerd?

Henk
 
Voor de goeie werking van het ontstekings systeem moet er aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Zoals goede massa verbindingen, en weerstandsloze Plus verbindingen.

Om een goede vonk (spanning)op te kunnen bouwen is er een bepaalde weerstand nodig. Deze wordt verkregen uit bv. weerstand bougie kabel.
En bij motorfietsen wordt veel koperkern draad gebruikt. (geen weerstand dus)
Dan gebruik je weerstands bougie doppen met ca. 5 K ohm.

Theorie: Er is ca 10 000 volt (10 Kv) nodig om een vonk over 1 mm lucht spleet over te laten springen (Bougie afstand 0.9 mm is dat 9 Kv)
De ionisatie spanning die nodig is om een benz/lucht mengsel te overbruggen bedraagt ca. 5 Kv.
Nu weten we dat een goede vonk begint met een hoge onsteek spanning.
Dus verhogen we de weerstand d.m.v. een weerstands bougie dop.
Verlaag je de weerstand, Krijg je dus een slechtere vonk. dus een slechtere verbranding dus een tamme motor. Of een die niet meer loopt.
Duidelijk ???
 
Voor de goeie werking van het ontstekings systeem moet er aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Zoals goede massa verbindingen, en weerstandsloze Plus verbindingen.

Om een goede vonk (spanning)op te kunnen bouwen is er een bepaalde weerstand nodig. Deze wordt verkregen uit bv. weerstand bougie kabel.
En bij motorfietsen wordt veel koperkern draad gebruikt. (geen weerstand dus)
Dan gebruik je weerstands bougie doppen met ca. 5 K ohm.

Theorie: Er is ca 10 000 volt (10 Kv) nodig om een vonk over 1 mm lucht spleet over te laten springen (Bougie afstand 0.9 mm is dat 9 Kv)
De ionisatie spanning die nodig is om een benz/lucht mengsel te overbruggen bedraagt ca. 5 Kv.
Nu weten we dat een goede vonk begint met een hoge onsteek spanning.
Dus verhogen we de weerstand d.m.v. een weerstands bougie dop.
Verlaag je de weerstand, Krijg je dus een slechtere vonk. dus een slechtere verbranding dus een tamme motor. Of een die niet meer loopt.
Duidelijk ???

Nee, kun je er plaatjes bijdoen?
 
weerstandsloze Plus verbindingen.

Om een goede vonk (spanning)op te kunnen bouwen is er een bepaalde weerstand nodig.

wat is het nu, WEERSTANDLOOS of WEERSTAND :?

Theorie: Er is ca 10 000 volt (10 Kv) nodig om een vonk over 1 mm lucht spleet over te laten springen (Bougie afstand 0.9 mm is dat 9 Kv)

Keej, maar over 5000 Ohm staat dus ook spanning, en dat lijkt me nergens voor nodig is dus alleen VERLIES.
Die 5000 Ohm is misschien leuk voor ONTSTORING, niet voor een betere vonk :?

Duidelijk ???

Ehm, nee dus. :+
 
In een bobine wordt middels een stroomverbreking een spanning opgebouwd.
Hoe hoger de weerstand hoe hoger de spannig.

Zeg maar als je over de sloot wil springen hoe breder de sloot hoe groter de aanloop snelheid.

Op het moment dat de vonk overspringt gaat er stroom lopen (de vonk)
Op dit moment valt ook de overspring spanning weg (de sloot wordt smaller)
Er zit dus veel energie in de vonk. die dus terplaatse vrij komt.
Ik weet dat elektro moeilijk lijkt. Vergelijk het met de waterleiding
Veel druk (spanning) is veel water (Stroom).

En stroom (energie) is nodig voor een goeie vonk.
 
In een bobine wordt middels een stroomverbreking een spanning opgebouwd.
Hoe hoger de weerstand hoe hoger de spannig.

Zeg maar als je over de sloot wil springen hoe breder de sloot hoe groter de aanloop snelheid.

Op het moment dat de vonk overspringt gaat er stroom lopen (de vonk)
Op dit moment valt ook de overspring spanning weg (de sloot wordt smaller)
Er zit dus veel energie in de vonk. die dus terplaatse vrij komt.
Ik weet dat elektro moeilijk lijkt. Vergelijk het met de waterleiding
Veel druk (spanning) is veel water (Stroom).

En stroom (energie) is nodig voor een goeie vonk.

Waarom maken ze de elektrode afstand dan niet gewoon groter?
 
Ter aanvulling :

Vroeger (mijn tijd) werkten we met de alfa en alfetta 2 liter
4 carbs, en een lkkere hoge Co (8%)

Dat was knap rijk. zo rijk dat ze wel snel verzopen bij het starten.
De truuk was de bougie doppen eraf trekken en deze een halve of hele centimeter
boven de bougie te houden.
Zie het vorige verhaal. afstand geeft weerstand. dus een hele hoge bobine spanning. Dus een flinke vonk, met lekker veel energie.
genoeg om de vet geslagen bougie weer aan de praat te krijgen.
Met als gevolg weer een pruttelend blokje.
 
De elektrode afstand is in de loop van de jaren ook flink toegenomen.
vroeger ca. 0.5 mm nu 1.1 tot 1.3 mm

Daarnaast is de elektronica ingevoerd en de bobine is verbeterd.
De verbrandings kamers zijn verbeterd, de hoeveelheid brandstof afgenomen.

Kortom meerdere verbeteringen die een makkelijke start en loop verbeterd hebben.

Vergeet niet de verbeterde bougies met bv. 15 jaar terug.
 
De opgegeven electrodeafstand van m'n GSX1100S is 0.65 mm geloof ik, als ik nieuwe Dyna bobines (hoger voltage) monteer kan ik dan ook de afstand vergroten naar bv 1mm?
 
Laatst bewerkt:
Dus jij zegt dat je een weerstandloze dop kan gebruiken, maar dan de elektrode afstand groter moet maken.


Nee, hij zegt dat als je een kraan in de waterleiding zet er meer water gaat stromen en dat er een magisch verband tussen spanning en stroom is... :+

...
Veel druk (spanning) is veel water (Stroom).
En stroom (energie) is nodig voor een goeie vonk.


Ik weet dat elektro moeilijk lijkt....

Blijkbaar is het dat ook voor sommigen...
 
Ik heb altijd begrepen dat de weerstand in de bougiedop erin zit voor storingen tegen te gaan.
Ik kan niet geloven dat door de weerstand de vonk groter wordt, ik denk eerder kleiner. Hoeveel stroom denk jij dat er loopt door die bougiekabel?
Stel dat het vermogen van de bobine 50watt is, dan loopt er slechts 5mA. 5mA over 5 Kohm is slecht 25 volt. Denk je nou echt dat dat er veel toe doed, die 25 volt dat van die 10.000 af gaat?
 
Zo heb ik het ook altijd begrepen, die weerstand in de bougie zit er in voor het ontstoren. De weerstand waar Groen het over heeft is de weerstand tussen primaire en secundaire spoel van je bobine. Voor de rest lijkt mij dat je vanaf de bobine naar de uiteindelijke bougie 0 weerstand wilt hebben. Dus weg met die weerstand in je bougiedop, alleen is dit tegenwoordig verplicht omdat als je het er uit haalt het elektronische apparaten stoort en dat mag niet. Leuk als iemand met een pacemaker naast je staat en ding over gaat slaan. Houd er maar voor de grap een radio bij dan hoor je het verschil op de radio.
 
Ik had ook nog gelezen als de weerstand te laag is dar er een rest stroom naar je ontstekings module kan vloeien met alle gevolgen van dien.

Voor de rest lijkt mij de weerstand alleen voor de ontstoring er zit en kost dat energie, aangezien er spanning over de weerstand komt te staan en die moet geloof weer aftrekken van de de bobinespanning, waardoor de de totaal spanning overbijft.

Henk
 
De 5KOhm weerstand is alleen voor het ontstoren.

Dit is niet alleen handig voor de auto die misschien naast je staat maar ook voor als je een duur fietsje hebt met een injectie computer (die gaat ook kuren vertonen!!!).

Als je op de site van NGK leest staat er ook dat als je een 5KOhm ontstoorde bougiedop hebt je GEEN bougie van het type "R" (Nee dit betekend geen Race |( ) moet gaan monteren.

Type R heeft altyd een ingebouwde 5Kohm weerstand en dan word het dus in serie ...dus 5 + 5 = 10 Kohm.
Ze waarschuwen dat dit een negatieve invloed heeft op de werking van de bougie.

De berekening dat de weerstand een aantal volts wegneemt van de totale spanning klopt niet !!!!!
Alleen als je de weerstand parralel schakelt aan de bougiekabel zal hij spanning wegnemen van het totaal.
In het geval van de weerstand in serie met de bougiekabel zal de stroom afnemen omdat de weerstand een "gebruiker" is die energie omzet in warmte (verlies dus)!!

De spanning is hetgene waardoor het mogelijk word een vonk te laten overspringen (denk maar aan de bliksem) hoe hoger de spanning hoe verder de vonk kan overbruggen. pas als de spanning zo hoog is dat de vonk kan overspringen gaat er heel even kortstondig een klein stroompje lopen (ja klein ....want dit is een logisch gevolg van de hoge spanning).

Dus weg met die ontstoorde bougies en bougiekappen ...er een monteren kan altyd nog.
 
De berekening dat de weerstand een aantal volts wegneemt van de totale spanning klopt niet !!!!!
Alleen als je de weerstand parralel schakelt aan de bougiekabel zal hij spanning wegnemen van het totaal.
In het geval van de weerstand in serie met de bougiekabel zal de stroom afnemen omdat de weerstand een "gebruiker" is die energie omzet in warmte (verlies dus)!!
Ik denk (ik weet) dat je erg in de war bent.
Als je een weerstand ergens mee in serie zet zal er altijd spanning over die weerstand vallen. In dit geval zal alle spanning die over de weerstand valt niet meer over de bougie vallen. zet je de weerstand parallel over de bougie dan de stroom toenemen door de bobine wat een spanningsval zal veroorzaken.
Wat zie jij als totale spanning :?
De spanning aan de secundaire kant van de bobine of de spanning op de bougie?
 
@kawazx10,

Ik betwijfel het betreft het spannings verlies
Dat het stroom kost(amperage) dat wist wel maar ik dacht altijd dat ook spanningsverlies lijdt,bijv.slechte contacten hebben toch een hoge weerstand en daardoor heb je toch spanningsverlies?( zwakke koplampen oude Golfjes).

eigenlijk helemaal eens met V.D.V ,.P=UxI je verliest Toch stroom en spanning die vermenigvuldigd krijg je vermogen P waardoor je weerstand warm wordt>

Henk
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties tot tot nu toe.
Eerst twee dagen geen reactie en dan slaat de flam in de pan *D

Vraag morgen even aan een paar electronica luitjes, dat geeft misschien toch wat meer duidelijkheid.

Henk
 
@obme-ief,

Daar zit wel wat ik denk dat de weerstand dan hoger wordt.
Een bougietje testen in de open lucht is niet helemaal te vergelijken met de omstandigheden tijdens het lopen van de motor.

Ik weet het niet zeker maar een benzine-lucht mensel heeft een hoger weerstand als normaal "buiten lucht".,daardoor kan de bougie moelijker vonken(nat slaan van de bougie is een extreme vorm hiervan).

Het schijnt ook dat de compressieverhoging en slechtere ontstekende bougie op levert.(meer weerstand).

Henk
 
Laatst bewerkt:
We gaan de topic opwaarderen :
Voor de echte specialisten :

Voor een Bobine hebben we te maken met het vol lopen van de primaire spoel.
Door het super-razendsnel onderbreken (alleen mogelijk door elektronica)
kreeren we in de secundaire spoel een induktie spanning.
Deze willen we zo graag zo groot mogelijk.
Dat kan ondermeer alleen maar als er een hele hoge weerstand is in het secundaire
deel van de stroomkring.
Je hebt deels gelijk als je de dop weerstand weghaald weghaald tijdens het lopen van de stroom in de secundaire loop.
Zo weer iets om over na te denken. Ik reageer wel weer.

N.B. Bougie (elektrode afstand) zomaar te vergroten zou ik niet doen.
Bougies worden heden geleverd met de juiste elektrode afstand waar je niet aan mag veranderen. Wel kontroleren voor montage i.v.m. val of transport schade.

Wil je een iets veranderen, kies dan voor een ander type bougie.
Eentje die ook door de motor fabrikant wordt geacepteerd.
Let op een andere bougie kan kan wel eens in je nadeel gaan werken.
I.v.m. warmte graad of b.v. andere vonk brug. en dus andere verbrandings eigenschappen.
In het verleden heb ik al meerdere motorschades gezien door de foute keuze van een bougietje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan