Bougies FXD

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
29.785
53.544
Kampen (Overijssel)
Harley-Davidson FXD Dyna SuperGlide 1340 evo 1997.
Km stand. De 60.000 naderend
Het probleem is, welke van de geadviseerde bougies te kiezen en waarom?
Het is ontstaan op/na/tijdens: Aankoop, bij mij althans.
Het volgende is al geprobeerd bougies schoonmaken en elektrode afstand op gespecificeerde afstand gezet.

Wat er aan vooraf ging, het pre proloog, wat de aanleiding was voor het stellen van mijn vraag.

Het kreng liep slecht, hoe erg ze er aantoe was zou ik pas later merken. Volgens de verkoper duurde het lang voordat de motor warm was en er lang doorgereden moest worden voordat de choke eraf kon, volgens de handleiding heet de choke “the enricher” wat en of er verschil is, geen idee.
Op de weg naar huis, vrijwel bij elke snelheid kwamen er spontane klappen uit de uitlaat, niet alleen bij het loslaten van de gashandle. Bij het loslaten van de handle was het heel erg, gênant gewoon, pauper. Gewoon ergerlijk.
Bij het aanleggen, terug aansluiten van de knipperlichten kwam ik er achter dat de bedrading die aan de bobine zit slecht contact maakte, dit is allemaal verholpen.
Daarna het vacuumgedeelte gerepareerd. Na het starten kon ik eerst het stationair toerental gaan afstellen, die schroef kon ik twee volle slagen terug draaien. Ik ben een stuk gaan rijden en het was een aanzienlijk verschil, het verbruik is van net geen 1:15 naar 1:22 gegaan.
Echter het klappen in de uitlaat is nog niet over, wel een stuk minder. Wat me nu opviel is het spattende geluid uit de carburateur, backfire dus.
M’n broer adviseerde om even naar m’n bougies te kijken en de elektrode naar specificatie af te stellen. De afstand zou 0.9mm moeten zijn.
De afstand van de voorste cilinder was 0,2mm en de achterste was 1,05 dus dat heb ik veranderd, ik heb het nog niet geprobeerd om te kijken of het goed is.

Nu komt het.






De bougies die er nu in zitten zijn,
Harley-Davidson 5R6A

Op verschillende sites worden nu verschillende bougies geadviseerd, merken en types.
Wat mij opviel was dat van NGK de
NGK BPR5ES-11 OF DE NGK BPR4ES Werd aangeraden, dus van één merk twee verschillende types.
Ik vraag me af waarom?
 
Oplossing
Willem, je hebt een motor met twee achter elkaar staande cilinders. Tijdens de voor jou ozo plezante tourriten door ons prachtige land die geheel voor jouw ontspanning gemaakt worden heb je niet direct in de gaten dat er in je omgeving gewerkt wordt... Hard gewerkt, dat gebeurt onder je togus. Daar staan twee werknemers keihard hun best te doen om jou het genot te geven dat je na een week je vrije tijd aan je baas gegeven te hebben zo toekomt. Nu gebeurt het dat die over het algemeen lineaire beweging van voertuig en bestuurder, slechts door jou op enige momenten beinvloed door een bocht te plannen, over het algemeen om reden het uitgezette pad van steen of asfalt te volgen, in voorwaartse richting plaats vindt. Dat heeft tot gevolg...
Omdat ze t ook niet precies weten.

Ik ken mensen die enkel en alleen Champion in hun Harley willen.

Zelf draai ik er altijd de juiste NGK in.

Als de rest in orde is, geven bougies echt niet de problemen.
 
Omdat ze t ook niet precies weten.
Ik ken mensen die enkel en alleen Champion in hun Harley willen.
Zelf draai ik er altijd de juiste NGK in.
Als de rest in orde is, geven bougies echt niet de problemen.
2 verschillende hittegraden, keuze afhankelijk van het gebruik.
Ik heb nu twee types besteld, de NGKBPR5ES11 en de Champion die het equivalent van de NGKBPR4ES zou moeten zijn. Dat zijn dus twee verschillende hittewaardes.
Nu is het zo dat de NGK met 1.1mm elektrode opening en de champion met een opening van 0,9mm komt.
Gaat dat nog wat uitmaken? Vast wel. Ik heb van elke bougie 4stuk besteld dus ik kan met de voelmaat ook nog wat doen mocht daar aanleiding voor zijn.
 
Ik heb nu twee types besteld, de NGKBPR5ES11 en de Champion die het equivalent van de NGKBPR4ES zou moeten zijn. Dat zijn dus twee verschillende hittewaardes.
Nu is het zo dat de NGK met 1.1mm elektrode opening en de champion met een opening van 0,9mm komt.
Gaat dat nog wat uitmaken? Vast wel. Ik heb van elke bougie 4stuk besteld dus ik kan met de voelmaat ook nog wat doen mocht daar aanleiding voor zijn.
Mis ik een nieuw revolutionair Harley model? Met 4 cylinders?
Waarom bestel je 2 keer zoveel bougies als dat nodig is!
 
Op verschillende sites worden nu verschillende bougies geadviseerd, merken en types.
Wat mij opviel was dat van NGK de
NGK BPR5ES-11 OF DE NGK BPR4ES Werd aangeraden, dus van één merk twee verschillende types.
Ik vraag me af waarom?
Willem, je hebt een motor met twee achter elkaar staande cilinders. Tijdens de voor jou ozo plezante tourriten door ons prachtige land die geheel voor jouw ontspanning gemaakt worden heb je niet direct in de gaten dat er in je omgeving gewerkt wordt... Hard gewerkt, dat gebeurt onder je togus. Daar staan twee werknemers keihard hun best te doen om jou het genot te geven dat je na een week je vrije tijd aan je baas gegeven te hebben zo toekomt. Nu gebeurt het dat die over het algemeen lineaire beweging van voertuig en bestuurder, slechts door jou op enige momenten beinvloed door een bocht te plannen, over het algemeen om reden het uitgezette pad van steen of asfalt te volgen, in voorwaartse richting plaats vindt. Dat heeft tot gevolg dat één van die werknemers onder je togus in de luwte staat van die andere werknemer, die in de vrije rijwind staat. Dat betekent gewoon dat de werknemer, de achterste cilinderr in dit geval, de afgestane warmte van de voorste cilinder toebedeeld en te verwerken krijgt. Men heeft dus het idee opgevat om die achterste cilinder van een bougie te voorzien die wat makkelijker zijn warmte afstaat aan de omgeving, teneinde hier er in ieder geval voor te zorgen dat daar enigszinds een eerlijke verdeling van de ontwikkelde warmte plaatsvindt...
 
Willem, je hebt een motor met twee achter elkaar staande cilinders. Tijdens de voor jou ozo plezante tourriten door ons prachtige land die geheel voor jouw ontspanning gemaakt worden heb je niet direct in de gaten dat er in je omgeving gewerkt wordt... Hard gewerkt, dat gebeurt onder je togus. Daar staan twee werknemers keihard hun best te doen om jou het genot te geven dat je na een week je vrije tijd aan je baas gegeven te hebben zo toekomt. Nu gebeurt het dat die over het algemeen lineaire beweging van voertuig en bestuurder, slechts door jou op enige momenten beinvloed door een bocht te plannen, over het algemeen om reden het uitgezette pad van steen of asfalt te volgen, in voorwaartse richting plaats vindt. Dat heeft tot gevolg dat één van die werknemers onder je togus in de luwte staat van die andere werknemer, die in de vrije rijwind staat. Dat betekent gewoon dat de werknemer, de achterste cilinderr in dit geval, de afgestane warmte van de voorste cilinder toebedeeld en te verwerken krijgt. Men heeft dus het idee opgevat om die achterste cilinder van een bougie te voorzien die wat makkelijker zijn warmte afstaat aan de omgeving, teneinde hier er in ieder geval voor te zorgen dat daar enigszinds een eerlijke verdeling van de ontwikkelde warmte plaatsvindt...
Der word niet gerefereerd naar een voorste danwel achterste cilinder bij de bougieaanbieders, er word voor beide werknemers dezelfde verschillende bougies aangeraden. Ik heb nog wel nagedacht dat het zou kunnen zijn omwille het temperatuurverschil onderling, zo heb ik begrepen dat daarom de achterste partij ‘rijker’ afgesteld zou moeten staan en nooit werd een onderling verschil in bougie benoemd. Wederom mijn nieuwsgier zal gestild moeten worden en ik ga als ik de behoefte voel gedreven door de ploffende carburateur testen met verschillende combinaties in zowel warmteresistentiegraderingen dan wel electrodeopeningen ik heb zoals ik eerder zei een prima voelmaat, hamers en waterpomptangen van verschillende maten, ik vergeet ze soms terug te brengen naar me maten, vandaar en zal dus gaan testen om de jeuk te doen stoppen.
 
Oplossing
@Willem. Dat apprecieer ik ten volste. Edoch, vergewis je ervan dat bij het zoeken naar de oorzaak en dus ook de oplossing, van ket klapperen der uitlaten het wel gebruikelijk is de uitlaten zelve als schuldige in deze kwestie aan te gaan wijzen. Een minimaal lekkende verbinding, plaats vindend in het gehele uitlaattraject maar met een toenemende verdachtheid naarmate deze dichter bij de aansluiting aan één der cilinders georienteerd is, heeft regelmatig het onregelmatig veroorzaken van voor de één aangename, voor de overigen mindere onaangename tumultsvorming ten gevolge. Daar kan het einde van de uitlaat dat niet aan een cilinder vastgeschroefd is door het ontbreken van een of in verminderde vorm aanwezig zijnde demper een belangrijke rol in spelen. De geluidsoverlast zal niet aan bougies te wijten zijn maar gezocht zal moeten worden in de wijze van hoe de vervroeging van het ontstekingstijdstip plaats vindt en de samenstelling van het mengsel op de momenten dat vanuit de krachtbron minimale danwel geen vermogenslevering plaatsvindt
 
Deze motor gaat prima rijden met twee gelijke bougies.
Als de motor niet goed loopt, ligt dat ergens anders aan.
Dat denk ik ook wel, hij loopt ook al wel prima alleen dat sputteren uit de carburateur, dat werd al minder na het herstellen van het vacuüm, kan nog een beetje minder. Ik dus verder zoeken na tip van broer bougies, bougies blijken te verschillen qua opening, V=0,2 A=1,1 en dat lijkt niet de bedoeling dus aangepast, nog niet getest toch al nieuwe voorraad besteld. De nieuwe besteld omdat de mijne het op zondag zullen begeven, ergens onderweg, altijd bougies bij me houden dus, bougiesleutel niet vergeten. Komt goed, heb er zelf vertrouwen in.
 
Harley-Davidson FXD Dyna SuperGlide 1340 evo 1997.
Km stand. De 60.000 naderend
Het probleem is, welke van de geadviseerde bougies te kiezen en waarom?
Het is ontstaan op/na/tijdens: Aankoop, bij mij althans.
Het volgende is al geprobeerd bougies schoonmaken en elektrode afstand op gespecificeerde afstand gezet.

Wat er aan vooraf ging, het pre proloog, wat de aanleiding was voor het stellen van mijn vraag.

Het kreng liep slecht, hoe erg ze er aantoe was zou ik pas later merken. Volgens de verkoper duurde het lang voordat de motor warm was en er lang doorgereden moest worden voordat de choke eraf kon, volgens de handleiding heet de choke “the enricher” wat en of er verschil is, geen idee.
Op de weg naar huis, vrijwel bij elke snelheid kwamen er spontane klappen uit de uitlaat, niet alleen bij het loslaten van de gashandle. Bij het loslaten van de handle was het heel erg, gênant gewoon, pauper. Gewoon ergerlijk.
Bij het aanleggen, terug aansluiten van de knipperlichten kwam ik er achter dat de bedrading die aan de bobine zit slecht contact maakte, dit is allemaal verholpen.
Daarna het vacuumgedeelte gerepareerd. Na het starten kon ik eerst het stationair toerental gaan afstellen, die schroef kon ik twee volle slagen terug draaien. Ik ben een stuk gaan rijden en het was een aanzienlijk verschil, het verbruik is van net geen 1:15 naar 1:22 gegaan.
Echter het klappen in de uitlaat is nog niet over, wel een stuk minder. Wat me nu opviel is het spattende geluid uit de carburateur, backfire dus.
M’n broer adviseerde om even naar m’n bougies te kijken en de elektrode naar specificatie af te stellen. De afstand zou 0.9mm moeten zijn.
De afstand van de voorste cilinder was 0,2mm en de achterste was 1,05 dus dat heb ik veranderd, ik heb het nog niet geprobeerd om te kijken of het goed is.

Nu komt het.






De bougies die er nu in zitten zijn,
Harley-Davidson 5R6A

Op verschillende sites worden nu verschillende bougies geadviseerd, merken en types.
Wat mij opviel was dat van NGK de
NGK BPR5ES-11 OF DE NGK BPR4ES Werd aangeraden, dus van één merk twee verschillende types.
Ik vraag me af waarom?
Juiste bougies er in.
Zorg er voor dat je een juiste bobine hebt! Ze zijn er in 3ohm en 5ohm.

Welke ontsteking zit er op?
 
Dat denk ik ook wel, hij loopt ook al wel prima alleen dat sputteren uit de carburateur, dat werd al minder na het herstellen van het vacuüm, kan nog een beetje minder. Ik dus verder zoeken na tip van broer bougies, bougies blijken te verschillen qua opening, V=0,2 A=1,1 en dat lijkt niet de bedoeling dus aangepast, nog niet getest toch al nieuwe voorraad besteld. De nieuwe besteld omdat de mijne het op zondag zullen begeven, ergens onderweg, altijd bougies bij me houden dus, bougiesleutel niet vergeten. Komt goed, heb er zelf vertrouwen in.
Laat die bougies verder. Juiste er in en klaar. Die gaan dit probleem niet veroorzaken of oplossen :)

En electrode bij buigen ook niet aan beginnen.
 
Die verschillende bougies slaan sowieso nergens op, da's een gedachtenspinsel. en 0,2 opening komt omdat de vorige eigenaar die bougie uit zijn klauwen heeft laten donderen en er zonder controle weer ingezet heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan