Bougies FXD

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
29.782
53.533
Kampen (Overijssel)
Harley-Davidson FXD Dyna SuperGlide 1340 evo 1997.
Km stand. De 60.000 naderend
Het probleem is, welke van de geadviseerde bougies te kiezen en waarom?
Het is ontstaan op/na/tijdens: Aankoop, bij mij althans.
Het volgende is al geprobeerd bougies schoonmaken en elektrode afstand op gespecificeerde afstand gezet.

Wat er aan vooraf ging, het pre proloog, wat de aanleiding was voor het stellen van mijn vraag.

Het kreng liep slecht, hoe erg ze er aantoe was zou ik pas later merken. Volgens de verkoper duurde het lang voordat de motor warm was en er lang doorgereden moest worden voordat de choke eraf kon, volgens de handleiding heet de choke “the enricher” wat en of er verschil is, geen idee.
Op de weg naar huis, vrijwel bij elke snelheid kwamen er spontane klappen uit de uitlaat, niet alleen bij het loslaten van de gashandle. Bij het loslaten van de handle was het heel erg, gênant gewoon, pauper. Gewoon ergerlijk.
Bij het aanleggen, terug aansluiten van de knipperlichten kwam ik er achter dat de bedrading die aan de bobine zit slecht contact maakte, dit is allemaal verholpen.
Daarna het vacuumgedeelte gerepareerd. Na het starten kon ik eerst het stationair toerental gaan afstellen, die schroef kon ik twee volle slagen terug draaien. Ik ben een stuk gaan rijden en het was een aanzienlijk verschil, het verbruik is van net geen 1:15 naar 1:22 gegaan.
Echter het klappen in de uitlaat is nog niet over, wel een stuk minder. Wat me nu opviel is het spattende geluid uit de carburateur, backfire dus.
M’n broer adviseerde om even naar m’n bougies te kijken en de elektrode naar specificatie af te stellen. De afstand zou 0.9mm moeten zijn.
De afstand van de voorste cilinder was 0,2mm en de achterste was 1,05 dus dat heb ik veranderd, ik heb het nog niet geprobeerd om te kijken of het goed is.

Nu komt het.






De bougies die er nu in zitten zijn,
Harley-Davidson 5R6A

Op verschillende sites worden nu verschillende bougies geadviseerd, merken en types.
Wat mij opviel was dat van NGK de
NGK BPR5ES-11 OF DE NGK BPR4ES Werd aangeraden, dus van één merk twee verschillende types.
Ik vraag me af waarom?
 
Oplossing
Willem, je hebt een motor met twee achter elkaar staande cilinders. Tijdens de voor jou ozo plezante tourriten door ons prachtige land die geheel voor jouw ontspanning gemaakt worden heb je niet direct in de gaten dat er in je omgeving gewerkt wordt... Hard gewerkt, dat gebeurt onder je togus. Daar staan twee werknemers keihard hun best te doen om jou het genot te geven dat je na een week je vrije tijd aan je baas gegeven te hebben zo toekomt. Nu gebeurt het dat die over het algemeen lineaire beweging van voertuig en bestuurder, slechts door jou op enige momenten beinvloed door een bocht te plannen, over het algemeen om reden het uitgezette pad van steen of asfalt te volgen, in voorwaartse richting plaats vindt. Dat heeft tot gevolg...
Juiste bougies er in.
Zorg er voor dat je een juiste bobine hebt! Ze zijn er in 3ohm en 5ohm.

Welke ontsteking zit er op?
Ik doe even de aanname op basis van wat ik gezien heb dat zowel de bobine alsook de ontsteking nog origineel is zoals deze in 1997 uit de fabriek is gekomen. Ik zal de spoel doormeten zodra ik met de bougies verder ga.
 
Ik doe even de aanname op basis van wat ik gezien heb dat zowel de bobine alsook de ontsteking nog origineel is zoals deze in 1997 uit de fabriek is gekomen. Ik zal de spoel doormeten zodra ik met de bougies verder ga.
Ok. Kijk t allemaal maar ff na.

Als je een echte upgrade wilt, plaats dan een dyna s ontsteking. Niet eens zo duur.

Sterker nog, ik denk dat ik nog een juiste heb liggen, nieuw...
 
@Willem. Dat apprecieer ik ten volste. Edoch, vergewis je ervan dat bij het zoeken naar de oorzaak en dus ook de oplossing, van ket klapperen der uitlaten het wel gebruikelijk is de uitlaten zelve als schuldige in deze kwestie aan te gaan wijzen. Een minimaal lekkende verbinding, plaats vindend in het gehele uitlaattraject maar met een toenemende verdachtheid naarmate deze dichter bij de aansluiting aan één der cilinders georienteerd is, heeft regelmatig het onregelmatig veroorzaken van voor de één aangename, voor de overigen mindere onaangename tumultsvorming ten gevolge. Daar kan het einde van de uitlaat dat niet aan een cilinder vastgeschroefd is door het ontbreken van een of in verminderde vorm aanwezig zijnde demper een belangrijke rol in spelen. De geluidsoverlast zal niet aan bougies te wijten zijn maar gezocht zal moeten worden in de wijze van hoe de vervroeging van het ontstekingstijdstip plaats vindt en de samenstelling van het mengsel op de momenten dat vanuit de krachtbron minimale danwel geen vermogenslevering plaatsvindt
Het uitlaattraject is dicht maar niet origineel, de dempers zijn vervangen voor screamingeagles. Ik heb nog een set dempers liggen die wil ik nog wel eens proberen.
 
Schrijven ze niet voor eerst de afstand te meten en et corrigeren in ieder WPHB?

Voor mijn info: zitten er 2 of zit er 1 carb op? de tweede zou mijns inziens iets groter gesproeierd moeten mogen zijn
1 carb.

En das oude techniek. Voor 3,50 doen we niet meer klooien aan bougies. En die electrode gaat ook niet vanzelf verbuigen.
 
met die eigenschap.

Restgasdetonaties vinden in alle uitlaatsystemen plaats, ook in een standaard R1. Dan moet je aleen van goede huize komen om dat te horen. Minder demping geeft meer herrie.
Zijn nu dat ik ze heb aangepast met een db killer, dat doet de oren al plezier en reduceerde al een heel klein beetje de klappen.
In de carburateur zou ik liever geen detonaties willen hebben.
 
Post een plaatje dan en vertel me waar op te letten dan kijk ik de mijne het komende weekend na, alvast enorm bedankt voor de genomen moeite.
Ontstekingkapje loshalen. Foto maken van inhoud.

Carb er af. Open maken. Sproeiers er uit. Leesbril op en maten aflezen. Mengselschroef voorzichtig helemaal indraaien tot stuit, en draaien tellen.

Bobine is meten, maar t staat er wss ook nog op
 
@Willem dat was waaraan ik refereerde aan de wijze van vervroeging, ouderwets mechanisch en dan centrifugaal of vacuum., elektronisch?

hey, ik ken de harley niet maar de systemen wel
 
Zijn nu dat ik ze heb aangepast met een db killer, dat doet de oren al plezier en reduceerde al een heel klein beetje de klappen.
In de carburateur zou ik liever geen detonaties willen hebben.
En vervang de rubber ringen tussen inlaat spruitstuk en cilinders, en t rubber tussen carb en spruitstuk.
 
Ontstekingkapje loshalen. Foto maken van inhoud.

Carb er af. Open maken. Sproeiers er uit. Leesbril op en maten aflezen. Mengselschroef voorzichtig helemaal indraaien tot stuit, en draaien tellen.

Bobine is meten, maar t staat er wss ook nog op
@Willem dat was waaraan ik refereerde aan de wijze van vervroeging, ouderwets mechanisch en dan centrifugaal of vacuum., elektronisch?

hey, ik ken de harley niet maar de systemen wel
En vervang de rubber ringen tussen inlaat spruitstuk en cilinders, en t rubber tussen carb en spruitstuk.
Dit model van Harley heeft 'petsen uit carb' vaker als klacht. Is specifiek.

Komt niet door uitlaat.
Ik ga ermee aan de slag.

het vervroegen van de ontsteking gaat door iets dat ze VOES noemen, de bediening is door het vacuüm, het resultaat is alleen niet zoals ik dat ken bij auto’s de mate van vervroeging is dus niet gerelateerd aan het vacuüm maar schakelt op gegeven moment gewoon aan of uit. Ik weet hoe het werkt maar weet niet hoe ik het moet noemen. Zo heb ik ook al eens de boel moeten vervangen (Mercedes 280s 1984) nadat ik een carburateur moest vervangen omdat de backfire door de gasconvertor (heet dat zo) de kleppen bovenin vernield hadden.
 
Ik ga ermee aan de slag.

het vervroegen van de ontsteking gaat door iets dat ze VOES noemen, de bediening is door het vacuüm, het resultaat is alleen niet zoals ik dat ken bij auto’s de mate van vervroeging is dus niet gerelateerd aan het vacuüm maar schakelt op gegeven moment gewoon aan of uit. Ik weet hoe het werkt maar weet niet hoe ik het moet noemen. Zo heb ik ook al eens de boel moeten vervangen (Mercedes 280s 1984) nadat ik een carburateur moest vervangen omdat de backfire door de gasconvertor (heet dat zo) de kleppen bovenin vernield hadden.
Op zich werkt t.

Maar een dyna s met mechanische vervroeging is echt een verbetering. Al zeker 20 ingebouwd op dit specifieke model Harley.
 
3FF00591-3E00-4F34-96A9-A17F0B4E7F47.jpeg
F011C208-CB13-4F3C-9267-77608773CFFB.jpeg


Ik heb er deze iridiums in zitten nooit geen probleem
Wat betreft dat petsen en zo vervang je net zo als eerder gezegd je seals
En als je geld over hebt koop een mikuni hsr 42 mm
 
vorige week, een maatje van me zijn electra glyde begon tijdens de rit te haperen en vreselijk te knallen en af en toe zelfs stil te vallen.Voorzichtig de kortste weg naar huis gereden en de volgende dag onderzoek gedaan eigenaar dacht aan de bobine maar tijdens het onderzoek bleek de accukabel aan massa afgebroken.
aansluiting gerepareerd en lopen als een zonnetje. toen dacht ik terug aan mijn oude virago, onder het rijden de noodstopknop even omzetten en gas er op houden, noodstop terug en een geweldige knal. mijn idee, is er niet ergens een slechte verbinding die de stroom van je bobine tijdelijk onderbreekt.
 
Op zich werkt t.

Maar een dyna s met mechanische vervroeging is echt een verbetering. Al zeker 20 ingebouwd op dit specifieke model Harley.
Je hebt m’n nieuwsgierigheid gewekt, van die twintig modelspecifieke
harley D’s heb je vast wel eens wat foto’s gemaakt van wat je toen gedaan hebt en daar ben ik heel benieuwd naar. Ik houd wel van verbeteringen en al helemaal onderbouwd kan worden. Een mechanische vervroeger, niet alleen aan en uit dus.
Misschien heeft ie wel twee bougies per cilinder ( heeft mijn shovel ook )
Dat had gekund maar nee.
Ik heb er deze iridiums in zitten nooit geen probleem
Wat betreft dat petsen en zo vervang je net zo als eerder gezegd je seals
En als je geld over hebt koop een mikuni hsr 42 mm
Ik ga erover nadenken.
vorige week, een maatje van me zijn electra glyde begon tijdens de rit te haperen en vreselijk te knallen en af en toe zelfs stil te vallen.Voorzichtig de kortste weg naar huis gereden en de volgende dag onderzoek gedaan eigenaar dacht aan de bobine maar tijdens het onderzoek bleek de accukabel aan massa afgebroken.
aansluiting gerepareerd en lopen als een zonnetje. toen dacht ik terug aan mijn oude virago, onder het rijden de noodstopknop even omzetten en gas er op houden, noodstop terug en een geweldige knal. mijn idee, is er niet ergens een slechte verbinding die de stroom van je bobine tijdelijk onderbreekt.
Dat had gekund, dat was eigenlijk ook zo maar dat is al gedaan en drie keer gecontroleerd.
@Willem of @Martell waar zitten de ontstekingen? op de nokkenas of op de krukas?
Als de nokkenas bovenin ligt dan denk ik dat hij op de krukas zit, volgens mij is het er maar één als ik mijn voorhoofdsholteontsteking voor het gemak even niet meereken. Dat laatste is een grapje voordat iemand door gebrek aan gevoel ervoor direct door de stress half catatonisch in de hoek van z’n kamer gaat staan en welhaast als een gebed uit een werkplaatshandboek gaat prevelen en mompelen.

@Martell
Dat van die mechanische vervroeger, de uitleg hoef je niet helemaal uit te kauwen als er ook op het www een en ander te vinden is, dan zijn linkjes ook helemaal goed. Ik bond het op de Mercedes goed werken.

De FXD uit 1987 van m’n broer heeft geen VOES meer, die heeft hij er geheel verwijderd en doet het ook prima. Is maar een weetje, ik ga ook niet afvragen waarom hij zonder kan. Sowieso is het een raadsel waarom dat ding niet uitmekander flikkert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan