Bougies FXD

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.006
53.927
Kampen (Overijssel)
Harley-Davidson FXD Dyna SuperGlide 1340 evo 1997.
Km stand. De 60.000 naderend
Het probleem is, welke van de geadviseerde bougies te kiezen en waarom?
Het is ontstaan op/na/tijdens: Aankoop, bij mij althans.
Het volgende is al geprobeerd bougies schoonmaken en elektrode afstand op gespecificeerde afstand gezet.

Wat er aan vooraf ging, het pre proloog, wat de aanleiding was voor het stellen van mijn vraag.

Het kreng liep slecht, hoe erg ze er aantoe was zou ik pas later merken. Volgens de verkoper duurde het lang voordat de motor warm was en er lang doorgereden moest worden voordat de choke eraf kon, volgens de handleiding heet de choke “the enricher” wat en of er verschil is, geen idee.
Op de weg naar huis, vrijwel bij elke snelheid kwamen er spontane klappen uit de uitlaat, niet alleen bij het loslaten van de gashandle. Bij het loslaten van de handle was het heel erg, gênant gewoon, pauper. Gewoon ergerlijk.
Bij het aanleggen, terug aansluiten van de knipperlichten kwam ik er achter dat de bedrading die aan de bobine zit slecht contact maakte, dit is allemaal verholpen.
Daarna het vacuumgedeelte gerepareerd. Na het starten kon ik eerst het stationair toerental gaan afstellen, die schroef kon ik twee volle slagen terug draaien. Ik ben een stuk gaan rijden en het was een aanzienlijk verschil, het verbruik is van net geen 1:15 naar 1:22 gegaan.
Echter het klappen in de uitlaat is nog niet over, wel een stuk minder. Wat me nu opviel is het spattende geluid uit de carburateur, backfire dus.
M’n broer adviseerde om even naar m’n bougies te kijken en de elektrode naar specificatie af te stellen. De afstand zou 0.9mm moeten zijn.
De afstand van de voorste cilinder was 0,2mm en de achterste was 1,05 dus dat heb ik veranderd, ik heb het nog niet geprobeerd om te kijken of het goed is.

Nu komt het.






De bougies die er nu in zitten zijn,
Harley-Davidson 5R6A

Op verschillende sites worden nu verschillende bougies geadviseerd, merken en types.
Wat mij opviel was dat van NGK de
NGK BPR5ES-11 OF DE NGK BPR4ES Werd aangeraden, dus van één merk twee verschillende types.
Ik vraag me af waarom?
 
Oplossing
Willem, je hebt een motor met twee achter elkaar staande cilinders. Tijdens de voor jou ozo plezante tourriten door ons prachtige land die geheel voor jouw ontspanning gemaakt worden heb je niet direct in de gaten dat er in je omgeving gewerkt wordt... Hard gewerkt, dat gebeurt onder je togus. Daar staan twee werknemers keihard hun best te doen om jou het genot te geven dat je na een week je vrije tijd aan je baas gegeven te hebben zo toekomt. Nu gebeurt het dat die over het algemeen lineaire beweging van voertuig en bestuurder, slechts door jou op enige momenten beinvloed door een bocht te plannen, over het algemeen om reden het uitgezette pad van steen of asfalt te volgen, in voorwaartse richting plaats vindt. Dat heeft tot gevolg...
IMG_20200419_120032.jpg
 
Dat vervroegen is ook op het vacuüm aangesloten?
Ik zal ergens komend weekend het kapje van de mijne draaien.
Nee. Zit ook op de camshaft. Hoe harder die rond gaat, hoe meer middelpunt vliedende kracht, hoe meer twee gewichtjes uit elkaar komen te staan. En die verdraaien dan de zwarte ronde dop die in de ontsteking draait.
 
Okee, één set punten, dus op de cilinder die geen arbeisslag gaat doen een vonk op het moment dart er een inlaatklep openstaat???... ja dan vraag je er een beetje om...
 
Ik vind “me” harrie eigenlijk wel charmant nu, geen skull, leren riemen, hete nokkenassen en alle andere bits’n pieces. Ik mis ook alle ingrediënten om “cool” te zijn. Geen baard, toetauwages en zulks meer. Gewoon ikke op een nonmetrische motorfiets aan het vechten met het wegdek vanwege het ontbreken van grip omdat ik een fireblade voor wil blijven in een bocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan