Bougies FXD

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
29.782
53.533
Kampen (Overijssel)
Harley-Davidson FXD Dyna SuperGlide 1340 evo 1997.
Km stand. De 60.000 naderend
Het probleem is, welke van de geadviseerde bougies te kiezen en waarom?
Het is ontstaan op/na/tijdens: Aankoop, bij mij althans.
Het volgende is al geprobeerd bougies schoonmaken en elektrode afstand op gespecificeerde afstand gezet.

Wat er aan vooraf ging, het pre proloog, wat de aanleiding was voor het stellen van mijn vraag.

Het kreng liep slecht, hoe erg ze er aantoe was zou ik pas later merken. Volgens de verkoper duurde het lang voordat de motor warm was en er lang doorgereden moest worden voordat de choke eraf kon, volgens de handleiding heet de choke “the enricher” wat en of er verschil is, geen idee.
Op de weg naar huis, vrijwel bij elke snelheid kwamen er spontane klappen uit de uitlaat, niet alleen bij het loslaten van de gashandle. Bij het loslaten van de handle was het heel erg, gênant gewoon, pauper. Gewoon ergerlijk.
Bij het aanleggen, terug aansluiten van de knipperlichten kwam ik er achter dat de bedrading die aan de bobine zit slecht contact maakte, dit is allemaal verholpen.
Daarna het vacuumgedeelte gerepareerd. Na het starten kon ik eerst het stationair toerental gaan afstellen, die schroef kon ik twee volle slagen terug draaien. Ik ben een stuk gaan rijden en het was een aanzienlijk verschil, het verbruik is van net geen 1:15 naar 1:22 gegaan.
Echter het klappen in de uitlaat is nog niet over, wel een stuk minder. Wat me nu opviel is het spattende geluid uit de carburateur, backfire dus.
M’n broer adviseerde om even naar m’n bougies te kijken en de elektrode naar specificatie af te stellen. De afstand zou 0.9mm moeten zijn.
De afstand van de voorste cilinder was 0,2mm en de achterste was 1,05 dus dat heb ik veranderd, ik heb het nog niet geprobeerd om te kijken of het goed is.

Nu komt het.






De bougies die er nu in zitten zijn,
Harley-Davidson 5R6A

Op verschillende sites worden nu verschillende bougies geadviseerd, merken en types.
Wat mij opviel was dat van NGK de
NGK BPR5ES-11 OF DE NGK BPR4ES Werd aangeraden, dus van één merk twee verschillende types.
Ik vraag me af waarom?
 
Oplossing
Willem, je hebt een motor met twee achter elkaar staande cilinders. Tijdens de voor jou ozo plezante tourriten door ons prachtige land die geheel voor jouw ontspanning gemaakt worden heb je niet direct in de gaten dat er in je omgeving gewerkt wordt... Hard gewerkt, dat gebeurt onder je togus. Daar staan twee werknemers keihard hun best te doen om jou het genot te geven dat je na een week je vrije tijd aan je baas gegeven te hebben zo toekomt. Nu gebeurt het dat die over het algemeen lineaire beweging van voertuig en bestuurder, slechts door jou op enige momenten beinvloed door een bocht te plannen, over het algemeen om reden het uitgezette pad van steen of asfalt te volgen, in voorwaartse richting plaats vindt. Dat heeft tot gevolg...
Om een idee te krijgen, wat gaat zo iets kosten? Is het zelf te doen of mis ik nodige speciale gereedschappen? Ik weet wel wat electra enzo.
Goed zelf te doen.
Gereedschap is om pointcover te verwijderen en terug te zetten (popnagels?)

Oude ontsteking weg, platte schroevendraaier of inbus +inch).

Inch ringsleutel of dop voor mechanische vervroeger.

Wat je moet aanschaffen;
€147 Dyna s
€55 Bobine 5 ohm
€30 Vervroeger.
 
Voor 165 incl verzending kan ik je de dyna s dual fire verkopen, met twee 5 ohm bobines (nieuw of gebruikt maar goed).

Dyna s is gewoon nieuw in doosje, met de instructie er bij.
 
Goed zelf te doen.
Gereedschap is om pointcover te verwijderen en terug te zetten (popnagels?)

Oude ontsteking weg, platte schroevendraaier of inbus +inch).

Inch ringsleutel of dop voor mechanische vervroeger.

Wat je moet aanschaffen;
€147 Dyna s
€55 Bobine 5 ohm
€30 Vervroeger.
Voor 165 incl verzending kan ik je de dyna s dual fire verkopen, met twee 5 ohm bobines (nieuw of gebruikt maar goed).

Dyna s is gewoon nieuw in doosje, met de instructie er bij.
Vervroeger moet je zelf kopen. Heb ik niet meer liggen. En voor de zekerheid eerst kijken wat je nu hebt!
Ik ga me eens fijntjes inlezen over het geheel en en dan kijken wat ik al heb.
multi Thanks 👊🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan