bougies hebben kleurverschil

maximjan

MF'er
5 feb 2008
208
1
Vriezenveen
Mijn xv750se ,na een rit van 100km (de eerste na verbouw )loopt prima ,maar de bogie gekontroleerd en de voorste ziet grijszwart de achterste zwart geroet uit , carbs zijn gelijk gezet,en afgesteld,wie weet kan dat kwaad?
full
 
Op zich niet.

Als het zwart/vettig is, dan is het olie. Dat is niet goed.

Als donker geblakerd is, dan staat je motor rijk, en das niet zo erg. Is het makkelijkste op te lossen door een schoon luchtfilter te gebruiken.

Maar het lezen van bougie -want zo heten die dingen ;) - is niet zoals vroeger.

Je bougie geeft aan wat die het laatste heeft meegemaakt: als je de motor een paar minuten stationair hebt laten lopen, dan geeft de bougie min of meer aan wat er bij stationair gebeurt. En dan weet je niks over rustig rijden of vol-gas rijden.
 
Wat was je reden om de bougies er uit te halen en te vergelijken?
 
Zo te zien foto heb ik een open filter ,en waarom naar gekeken ,gelezen hwb stonden de bogie,s in ,maar die zwarte is alleen wat roet ,
 
hoort de achterste carburateur niet wat rijker te staan?
word wel vaker gedaan omdat de achterste cilinder heter word.
ook bij sommige viercilinders zie je dat de binnenste cilinders wat rijker staan.
 
Ik heb het zo ook bij mijn shadow.
Op zich geen probleem. Je kan wel de achtercilinder wat armer zetten, door de luchtmengselschroeven van de achterste cilinder wat meer open te zetten. Ik zou zeggen een 1/3 tot 1/2 slag open.
 
Hirbij de gevraade foto[afbeelding]

Nou, zo heel spannend is dat niet.

voorste ietsjes te arm, achterste ietjes te rijk.

Maar dat is allemaal beperkt vanaf een bougietje kijken.
Meten is beter.

En als de motor gewoon goed loopt, lekker laten voor wat het is.

Ik haal bij beurten slechtere bougies er uit, terwijl de motor prima loopt en prima waardes aangeeft bij metingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan