Bougies kurkdroog, vacuum carburateur?

tedje

Die hard MF'er
25 feb 2004
709
162
Zaanstad
Ook hier een Kawasaki ER-5 die bijna 5 jaar (met zo goed als lege tank) heeft stilgestaan.
Eerst nog wel geprobeerd te starten met wat verse benzine, maar helaas, zoals verwacht geen pukkel. (benzine bereikte de carburateurs niet eens)
Alles bleek vies, vast en geroest dus dan maar meteen goed aanpakken.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Tank eraf gehaald, oude benzine + smurrie onderin eruit gehaald en binnenzijde geheel ontroest met spul van HG. Tank is weer helemaal schoon aan de binnenkant. :)
- Nieuw accu, bougies, olie, koelvloeistof en filters geplaatst.
- Carburateurs helemaal uit elkaar gehaald, alle onderdelen schoongemaakt en met revisie setje weer in elkaar gezet. Alles beweegt weer en is weer open.
- Carburateurs gevuld met verse benzine.

Omdat met de tank erop gemonteerd je nergens bij kunt, dacht ik slim te zijn door de tank er nog even af te laten. De carburateurs heb ik vol laten lopen dmv een spuitfles met benzine, door het groene slangetje kan ik mooi het niveau van de benzine volgen.
full




Vol verwachting proberen te starten, hij gaat wel rond, maar geeft geen moment het idee te willen gaan lopen. :(
De bougies vonken keurig als ik ze tegen het blok aanhoud en start. Wat ik alleen vreemd vind is dat na meerdere malen starten, ik de nieuwe bougies er nog eens uitgehaald heb en blijkt dat ze nog kurkdroog zijn?
Ik zou verwachten dat ze behoorlijk nat zouden zijn door het langdurig starten met choke vol open, maar het lijkt erop dat er helemaal geen benzine in de cilinders terecht komt.

Zie ik iets over het hoofd of lukt dit alleen als de vacuumslang van de carburateurs ook is aangesloten op de benzinekraan? Moet ik dan toch de tank met benzinekraan monteren vanwege deze slang?
Zo zit de vacuumslang nu even:
full


Heeft iemand een idee?
 
simpele vraag: kan je zien dat er benzine doorheen gaat als je aan het starten bent? slangetje zou ie zo leeg moeten hebben.

vacuumslangetje zou niet veel uit moeten moaken, of zit er een XL slang op?
 
Carburateur is niet ultrasoon gereinigd, maar helemaal uit elkaar gehaald, sproeiers naalden enz. in kokend water met vaatwastablet gereinigd en daarna nog een keer uitgebreid met wasbenzine schoongemaakt. Sproeiers en alle gaatjes gereinigd met (kleine) borsteltjes en uitgeblazen met compressorlucht. Alles was zwart, maar nu weer kraakhelder en open.

Antwoord op de simpele vraag ;) je ziet de benzine in het slangetje zitten, maar dit peil verandert niet tijdens het starten. Het slangetje trekt hij dus niet leeg.

De vacuumslang is inderdaad XL. Moet ik deze gewoon afdoppen?
 
misschien even dichthouden om te zien of het effect heeft. Als er helemaal geen benzine doorheen gaat klopt er iets niet. Heb je met de stationairschroef de kleppen zo ingesteld dat je net het gaatje in de gasbuis kan zien of staan ze helemaal dicht?
 
Controleer even of de kanaaltjes naar boven de membranen open zijn. Rubbers kunnen krimpen over tijd en als je ze dan niet goed terug monteerd kunnen deze geblokkeerd worden en gaan de gasschuiven niet omhoog. (en werkt de choke dus ook niet.)
 
Controleer even of de kanaaltjes naar boven de membranen open zijn. Rubbers kunnen krimpen over tijd en als je ze dan niet goed terug monteerd kunnen deze geblokkeerd worden en gaan de gasschuiven niet omhoog. (en werkt de choke dus ook niet.)

:N |(

als die gaatjes al samen lopen (en verstopt zij)n, zal er aan de voorkant in de carbu waar het choke-mengsel uit komt, zuivere naft aangezogen worden, en zou de bougie echt wel nat worden.
 
:N |(

als die gaatjes al samen lopen (en verstopt zij)n, zal er aan de voorkant in de carbu waar het choke-mengsel uit komt, zuivere naft aangezogen worden, en zou de bougie echt wel nat worden.


Ik ben dit al bij meerdere (Kawasaki) carburateurs tegen gekomen. Gasten hadden de boel zelf schoon gemaakt maar het membraan verkeerd terug gestoken. Hierdoor bleef de gasnaald te laag staan.
En de choke op die carburateurs werkte door het onderdrukkanaal te vergroten waardoor de gasnaald 'te hoog' gezogen wordt ten opzichte van de gasklep. Met als gevolg een rijker mengsel.
Ik weet niet of de carburateurs van deze ER ook zo werken, kan ik zo niet zien.

Maar gelukkig wist Janbros dit wel en is dus blijkbaar niet zo. TS kan mijn tip dus negeren.
 
Ik ben dit al bij meerdere (Kawasaki) carburateurs tegen gekomen. Gasten hadden de boel zelf schoon gemaakt maar het membraan verkeerd terug gestoken. Hierdoor bleef de gasnaald te laag staan.
En de choke op die carburateurs werkte door het onderdrukkanaal te vergroten waardoor de gasnaald 'te hoog' gezogen wordt ten opzichte van de gasklep. Met als gevolg een rijker mengsel.
Ik weet niet of de carburateurs van deze ER ook zo werken, kan ik zo niet zien.

Maar gelukkig wist Janbros dit wel en is dus blijkbaar niet zo. TS kan mijn tip dus negeren.

over welke gasnaalden in welke carbu's heb je het ?

en je uitleg (als hij al klopt) gaat ook niet op voor TS. zijn bougies blijven droog, terwijl wat jij uitlegt ook resulteert is teveel benzine.
 
Niet met remmenreiniger gaan kloten.

Beste is de bougie's er even uit draaien, en een dopje benzine naar binnen gooien.

Voor mij een beproefde methode.

En let inderdaad op valse lucht.

De carburateurs willen vaccuum hebben, dat neemt de benzine mee naar binnen.

Lossen slangen moet je dus afdoppen, de enige slang uit het motorblok die je niet af moet doppen is de slang voor de carterontluchting, deze zit meestal op het kleppendeksel gemonteerd en gaat naar de luchtfilterkast.
De rest moet allemaal afgedopt zitten, behalve wat overloop slangetjes van de carburateur en tank.

Anyway : Denk vaccuum. Zonder vaccuum blijft de benzine zitten waar hij zit.

Anyway anyway : bungelende slangen afdoppen, dopje benzine in de kop flikkeren, en daarna z.s.m. starten.
 
Ik ga het vanavond meteen proberen.

Grrrr. :( Moet weer dat luchtfilterhuis eraf. Kostte al zoveel moeite om de rubberaansluitingen goed op de carburateurs te krijgen.
Alleen je luchtfilter eruit kan ook.

Maar beter haal je de hele carb`s eraf en controleer je de sproeiers etc.
Ergens zit iets waardoor er geen benzine mengsel in de cilinder komt.
 
Is dan ook helemaal niet kloten.

regel nr 1 :simpelste zaken eerst. en wat is er nu simpeler dan even op het knopje van een spuitbus duwen :?
Bij een motor die ook jaren had stilgestaan heb ik dat busje onder de buddy mee genomen.
De eerste twee ritten (twee in zes weken :') ) was het nodig, daarna niet meer. :9
Tijdje heerlijk op die motor gereden en geen schroefje aangeraakt (alleen olie ververst) en weer verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Het goede nieuws:
Geprobeerd te starten met een spuitje remmenreiniger in het luchtfilterhuis en, hij loopt eventjes :) :) (op de remmenreiniger)

Het slechte nieuws: Het benzinepeil in mijn slangetje zakt voor geen centimeter. Hij geeft dus geen benzinemengsel in de cilinders.

Maar weer de carburateurs eraf gehaald, en de vlotterbak opengemaakt.
full

Bakje zat vol benzine, dus het komt wel in de carb. Sproeier er ook even uitgedraaid en alle gaatjes zijn nog keurig open.

Alleen kwam ik nu ergens achter: |(
Bij het revisiesetje van de carburateurs kwam ik net 2 kleine schijfjes tegen, deze zaten nog keurig in het zakje. Ik heb echter geen idee waar deze voor dienen, ben ook niets tegengekomen waarvoor ze in de plaats zouden moeten komen.
Maar ze zullen ongetwijfeld ergens voor zijn.
full


Waar zijn ze voor, en wellicht nog belangrijker: Is dit de oorzaak waardoor er geen benzine in de cilinders komt? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan